Afrikaanse waaierhandgarnaal op zijn kant


Michel

Well-known member
Lid geworden
29 december 2016
Berichten
258
Leeftijd
38
Hallo, ik heb twee grote afrikaanse waaierhandgarnalen en een kleine.. De twee grote waaierhandgarnalen zaten vandaag nog op hun huisje.. Maar staan sinds ik terug ben van mijn zesdaagse vakantie niet meer vrolijk te wapperen in de stroming, de ene zit verscholen en de andere lag een uur geleden op zijn kant, ik heb hem weer op zijn kant geholpen door een lepel die hij met een paar voetjes aanpakte.. Nu ligt hij weer op zijn kant op een voor hem prettige schuilplek.. Mijn eerste gevoel zegt dat er iets mis is.. Met het water? Mijn waardes zijn goed.. Het water ververs ik wekelijks.. En bij de vorige vervelling lag hij niet op zijn kant..

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik doen? Weer water verversen? Hem met rust laten of juist niet?
Screenshot_20180430-163102.png
Atya-gabonensis-sample.jpg
 
Dit is toch geen foto van jouw garnaal Michel? zie je iets van rare oranje vlekken op hun pantser?
 
Is de co2 niet aan de hoge kant met 30 mg want dat heb je namelijk meer bij volle plantenbakken waar de vraag naar co2 erg hoog is.
 
Zou wel zonde zijn als hij of zij moest doodgaan want het is zo'n mooie garnaal en mooi van kleur ook succes hoop dat het goed komt.
 
Is de co2 niet aan de hoge kant met 30 mg want dat heb je namelijk meer bij volle plantenbakken waar de vraag naar co2 erg hoog is.


Scherp John!
En aangezien zo'n meting ook niet helemaal nauwkeurig is kan het nog hoger zijn ook en zou dan weleens de oorzaak kunnen zijn idd!
 
Ik heb ook contact opgenomen met de verkoper.. Kan een vergiftiging zijn door het verdelgingsmiddel op de nieuwe plantjes.. Maar die komen uit water en niet een plastic zak.. Of te hoog co2 inderdaad.. Water ververst.. Co2 naar beneden nu.. Hopelijk was dat het..

Foto van de garnaal is inderdaad niet de mijne.. Maaar om het soort ff aan te geven..

Screenshot_20180430-181123.png
 
Dit is toch geen foto van jouw garnaal Michel? zie je iets van rare oranje vlekken op hun pantser?

Geen oranje vlekken of verandering van kleur gelukkig.. De ene is twee keer verveld en de andere 1x.. Ik heb zo het vermoeden dat hij ook nog wil vervellen maar het hem nog niet is gelukt..
 
Ik heb ook contact opgenomen met de verkoper.. Kan een vergiftiging zijn door het verdelgingsmiddel op de nieuwe plantjes.. Maar die komen uit water en niet een plastic zak.. Of te hoog co2 inderdaad.. Water ververst.. Co2 naar beneden nu.. Hopelijk was dat het..

Foto van de garnaal is inderdaad niet de mijne.. Maaar om het soort ff aan te geven.

Ja met nieuwe plantjes moet je altijd uitkijken maakt niet uit hoe of in wat ze verpakt zijn.
 
Ja met nieuwe plantjes moet je altijd uitkijken maakt niet uit hoe of in wat ze verpakt zijn.

Ja maar bedoel meer dat de plantjes al in een aquarium stonden waardoor ik denk dat het verdelgingsmiddel al verdund of niet meer aanwezig is.. Komt niet uit de verpakking van de kweker zeg maar
 
Bedoelde eigenlijk niet verpakt maar waar ze in zitten als je ze koop dus in dit geval gewoon in een winkelbak met water idd.
Klopt,het gif is wel verdund en heeft geen effect meer op slakken maar er zit iets in wat maar heel weinig aanwezig hoeft te zijn maar garnalen totaal niet tegen kunnen.
Als je bv dwerggarnalen had gehad was de kans groot dat ze allemaal dood waren.
 
Raar dat je kh eerst 10 was en nu maar 8. Heb je iets in de bak wat de kh verhoogd? Zoals John al bedoelt ook kan er best nog wat gif op de planten hebben gezeten en met garnalen week ik die altijd 5 dagen in een emmer voordat ze de bak ingaan.
 
Dat gif zit ook in de steenwol waar de plantjes instaan, heb je dat wel verwijderd en eventueel lood/watjes etc? zit allemaal dat gif in namelijk, daarom moet je dat altijd verwijderen.

En ik mis je Gh?
 
Bedoelde eigenlijk niet verpakt maar waar ze in zitten als je ze koop dus in dit geval gewoon in een winkelbak met water idd.
Klopt,het gif is wel verdund en heeft geen effect meer op slakken maar er zit iets in wat maar heel weinig aanwezig hoeft te zijn maar garnalen totaal niet tegen kunnen.
Als je bv dwerggarnalen had gehad was de kans groot dat ze allemaal dood waren.

Ja het is een wijze les indd.. En hopelijk 1 zonder slachtofferss. De dwerggarnalen leven nog wel trouwens.. Bloody mary's.. Heb drie catappa bladeren er in gegooid.. Garnaal krijgt iets meer beweging.. Laten we het hopen..
 
Raar dat je kh eerst 10 was en nu maar 8. Heb je iets in de bak wat de kh verhoogd? Zoals John al bedoelt ook kan er best nog wat gif op de planten hebben gezeten en met garnalen week ik die altijd 5 dagen in een emmer voordat ze de bak ingaan.

Niet expres.. Gebruik gewoon het standaardfilter van Juwel nog..
 
Dat gif zit ook in de steenwol waar de plantjes instaan, heb je dat wel verwijderd en eventueel lood/watjes etc? zit allemaal dat gif in namelijk, daarom moet je dat altijd verwijderen.

En ik mis je Gh?

Ja dat wol heb ik voor 99% Kunnen verwijderen
 
Ja ik heb al meerdere minder goede ervaringen erover gelezen en dan krijg je dit soort verschillende uitslagen. De omstandigheden zullen dan waarschijnlijk niet gelijk zijn geweest.
 
Vanochtend liep die nog over zijn huisje en nu komt er geen beweging meer in.. Zijn pantser lijkt wel versteend.. Hij komt ook niet meer op zijn pootjes terecht.. Hij ligt alleen maar ondersteboven.. Reageert nog op angszwemmende vissen met zijn voelsprieten maar dat is het.. Hopelijk is het omdat die wil vervellen maar ik vrees het ergste..
 
Vanochtend liep die nog over zijn huisje en nu komt er geen beweging meer in.. Zijn pantser lijkt wel versteend.. Hij komt ook niet meer op zijn pootjes terecht.. Hij ligt alleen maar ondersteboven.. Reageert nog op angszwemmende vissen met zijn voelsprieten maar dat is het.. Hopelijk is het omdat die wil vervellen maar ik vrees het ergste..
:'(:'(:'(
 
Ja echt vreselijk.. De ander is nu welwwat actiever en zijn waaiertjes schoon aan het maken.. Ik heb nog hoop.. Ik denk dat morgenochtend d-day is..
 
De ene is wel actief.. De ander ligt op zijn zij.. Geen teken van leven helaas..
 
Nee die beesten kunnen erg groot worden.. Maar hij is nog niet roze.. Dus hij is nog niet dood.. Ik zie een kleine scheidingslijn tussen het oude donkerblauwe schild en het nieuwe witte schild.. Misschien wilde hij toch vervellen en heeft hij er de kracht niet voor..
 
Ja echt vreselijk.. Ik moet hem laten liggen en morgen weer het water verversen.. Pas als die roze is dan is die dood.. Heb ook al lang het gevoel dat hij wilde vervellen want hij liep elke keer naar hetzelfde plekje van zijn eerste vervelling.. En hij loopt een tijd achter op de tweede garnaal met zijn vervelling.. Maar dat verklaart niet het gedrag ook van de andere garnaal.. Het blijft een rare puzzel.. Ik kan alleen maar hopen op een goede uitkomst..
 
En het kan best zijn dat het diertje intussen helse pijnen lijd.
 
Ik hoop het niet.. Volgens mij is hij nu ook van nature "verdoofd".. Ik doe het in ieder geval voor de garnaal, kon die maar communiceren.. Ik moest het aankijken tot vanavond..
 

Terug
Bovenaan