Afschermen tegen zonlicht?

Remco787

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2012
Berichten
82
Leeftijd
29
Locatie
Ede
Hallo allemaal,

Mijn slaapkamer heeft een raam aan het zuiden wat niet erg gunstig voor een aquarium, maar daar kan ik niet veel aan veranderen. Ik begrijp dat direct zonlicht voor vervelende situaties kan lijden, zoals temperatuurschommelingen, alg en waterwaarden die uit evenwicht worden gebracht. Ik heb een zonnescherm, maar deze kan niet altijd omlaag ivm wind en regen.

Het aquarium in een Ferplast Dubai 80 met originele verlichting: 1 x Toplife 24W T5 en 1 x Freshlife 24W T5
Nu is mijn vraag of het verstandig is om de rode zijde van het aquarium af te schermen met een plaat of iets vergelijkbaars. Is alleen de TL verlichting voldoende? De voorzijde van het aquarium is s'middags al uit direct zonlicht.
Hieronder een schematisch plaatje van de situatie (verhoudingen kloppen van geen meter :rolleyes:). Het lijkt eenvoudig om het aquarium tegen een andere muur te zetten, maar dit gaat niet met de andere meubels+deur en kabelaansluitingen (stroom en internet).
Slaapkamer_zuid.jpg


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die bak hier ook en op 3 meter van de tuindeur waardoor er ook wel wat zonlicht invalt. Bij veel zonlicht kun je misschien wat sneller algjes krijgen op de ramen en vlak boven de bodem. Door het extra licht kun je namelijk wat sneller algen krijgen.
Je kan eventueel als je niets tegen de zon kan doen met het zonnescherm een handdoek voor de zijruit hangen. Dat doe ik ook weleens als de zon erg fel is tijdens de zomer.
Maar als het incidenteel is dat de zon er invalt dan zou ik me daar niet te druk om maken hoor.

Je hebt met die verlichting meer dan genoeg licht boven die bak.
 
Bedankt voor je reactie. Er groeit nu ondertussen behoorlijk wat baardalg op de Anubias nana en het filter die beide aan de zonzijde staan, maar deze zijn ook allebei gemakkelijk schoon te maken. Het is dus misschien wat overdreven om het volledig af te plakken en ik zal jouw tip opvolgen om alleen bij warme/felle zomerdagen een handdoek ervoor te hangen. (en ja ik weet dat de anubias niet veel licht nodig heeft, maar mijn planten bestaan voor 50% uit anubias soorten dus ze staan overal ;))
 
Heb je voldoende voeding in de bak en staat de Anubia in het volle licht? Deze doet het vaak wat beter op een beschutte plek.

Misschien kun je net als ik met vrij veel drijvers werken waardoor het wordt gedempt.
 
Ik maakt gebruik van Profito(eens per week ±10 ml), EasyCarbo (twee maal per week 1~2 ml. Dit is weinig, maar ik kreeg veel draad alg toen in elke dag 1ml toevoegde en nu niet meer) en daarnaast rootsticks. De andere anubias planten staan meer beschut, maar deze nana staat in de volle zon. Door de stroming van het filter is de niet zon-kant bedekt met dit drijfplantje minus de eendenkroos, dus de nana staat ook vol in het TL-licht:
IMG_1463.jpg
 
Je kan ook het glas schilderen, eerst een laag zwart en dan wit
 
Dat is wel heel definitief :eek:
Ik ga over ± 1 jaar verhuizen (De bouw moet nog beginnen), dus dan ga ik het aquarium het beste plekje geven en de rest er omheen inrichten.
 
Misschien een idee om aan de binnenkant van het raam wat de plakken/hangen tegen het zonlicht? scheelt een hoop warmte in de kamer ook.
 
Melkfolie, bedoeld om ramen te blinderen maakt het licht een stuk diffuser (maar laat nog wel voldoende licht door). Als het probleem zich voordoet terwijl je er niet bent kun je ook overwegen om het aquarium zelf te blinderen (kleed over het voorruit van het AQ of een vrijstaand scherm om het licht tegen te houden of zo). OF je houdt er rekening mee in je bemestings- en verlichtingsschema.
 
Dat is wel heel definitief :eek:
Ik ga over ± 1 jaar verhuizen (De bouw moet nog beginnen), dus dan ga ik het aquarium het beste plekje geven en de rest er omheen inrichten.
Opzich, verf op waterbasis poets je er zo af met een lauw sopje
 
Opzich, verf op waterbasis poets je er zo af met een lauw sopje
Dat is waar, daar had ik niet aan gedacht.

Bedankt voor de ideeën allemaal, ik ga deze tegen elkaar afwegen en hier een keuze tussen maken.
 
Terug
Bovenaan