Afstappen van co2


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedeavond,

Na eerst problemen te hebben gehad met de bellenteller en flessen die "leeg" spoten is nu me manometer na anderhalve maand (nieuw gekocht) kapot. Gaat om een JBL u501, ik begreep al dat jbl bekend staat om drama.

Ik denk er aan om gewoon weer zonder te gaan doen, van wat ik denk heb ik niet echt speciale planten en zat mijn algen probleem vooral in het te veel voeden van de vissen en te weinig of zeg maar gerust niet bemeste van mijn planten.

Ik heb boven mijn aquarium een juwel helialux spectrum led hangen, die staat nu met dit schema aan
Screenshot_20220616-202235_Chrome.jpg

Ik voeg me eigen met poeder gemenge bemesting nu toe op 50% van de aanbevolen hoeveelheid om te kijken wat de bak gaat doen.

Kan ik zomaar stoppen met de co2 toevoer of moet ik dan ook gelijk het licht of de bemesting direct gaan aappaken en hoe dan?

Afgelopen anderhalve maand heeft de bak wel co2 gehad, maar het heeft zo erg gefluctureerd door alle problemen dat de toevoer alles behalve stabiel was.

20220616_202248.jpg



Ik heb hiervoor 6 maanden zonder gedraaid en pas sinds ik begon met 1x in de 3 weken waterverversen en geen bemesting toevoegen merkte ik dat de algen explodeerde. Deze bak moet toch gewoon kunnen draaien zonder co2 ?

Graag jullie mening + hoe eventueel mijn licht/bemesting aan te passen op het feit dat er geen extra co2 meer in de bak komt
 
De eerste paar maanden heb ik namelijk nooit problemen gehad. Licht stond 12 uur aan, er zaten zuurstofpompen in de bak en het oppervlakte water ging te keer (waardoor er dus genoeg co2 verloren ging). Het grote verschil toen was dat er niet dat half uurtje per dag direct zonlicht in bak kwam, maar het belangrijkste is denk ik dat ik toen ook wekelijks mijn meststoffen toevoegde en waterwissels deed.

De baardalg die ik had duiden misschien wel op een co2 probleem, maar ik denk dat het vooral ook kwam doordat er al baardalg in de bak zat (al toen ik hem 2e hand overnam, hij zat er helemaal vol mee) en die gewoon zijn kans heeft gepakt. Andere alg soorten op groene punt alg na, waren er namelijk nauwelijks
 
Een fluctuerende co2 gehalte zorgt voor een ideale omgeving voor baardalg, in dat geval kun je dan beter geen co2 toevoegen.
Als je daarvoor kiest zou ik het licht gaan dimmen.
Begin met een lage intensiteit, verhoog daarna langzaam naar waar de planten goed groeien en de alg gering blijft.
Echter houd er wel rekening mee dat een bak met de juiste co2 toevoeging vaak veel mooier is.
 
Laatst bewerkt:
Of je bak zonder extra toevoegingen van CO2 kan hangt af van de vraag van je planten. Deze vragen het eerst om een bepaalde lichtsterkte, die je gedurende 8 uur, exclusief dimtijden zou moeten aanbieden. om een optimal groei te verkrijgen. Bij een juiste licht instelling gaan je planten vragen om bemesting, via waterkolom én bodem, waaronder óók CO2 behoort. Bemestingsvormen zijn dus een afgeleide van je lichtsterkte en niet andersom. Zou je dus zonder CO2 willen werken wordt je plantenkeuze beperkt tot die exemplaren die met minder licht toekunnen en daardoor ook met een lagere bemestingsgraad waaronder, als gezegd, CO2 valt. Overigens zou ik mij niet ophangen aan merkartikelen wat CO2 betreft. En, ervaring heeft mij geleerd dat je altijd aparte gestandaardiseerde delen moet aan schaffen. Ik kocht veel via Tante Ali en die spullen hebben mij nooit in de steek gelaten.
 

Terug
Bovenaan