Afstellen verlichting (Helialux)


RensY

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2022
Berichten
689
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik ben de trotse bezitter van een helialux spectrum en deze heb ik naar hartelust afgesteld. Zo heb ik een mooie zonsopkomst en zonsondergang gemaakt met daartussenin 8 uur licht (en 2 uur lichtpauze). De lichtsterkte heb ik in eerste instantie afgesteld op wat ik zelf mooi vind, maar ik verwacht dat mijn planten niet zoveel te maken hebben met mijn smaak. Ik wil daarom de lichtsterkte aanpassen op de planten. Volgens Juwel geeft de lamp 140 lumen per watt, en de lamp is 60 watt, wat neerkomt op 8400 lumen, gedeeld door 250 liter is ongeveer 32 lumen per liter. Ik heb op dit moment de volgende instelling als maximaal: wit: 60% blauw: 16% groen: 66% rood: 66%. Bij deze instelling heb ik al de neiging om een zonnebril op te zetten als ik naar m'n aquarium kijk en dit is dus nog lang geen 32 lumen per liter, wat volgens het internet een vrij normale hoeveelheid licht is. Hoe gaan jullie hiermee om? Hoe berekenen jullie de lichtsterkte voor de verschillende kleuren leds?
 
Niemand een idee?
 
Ik heb de lamp deze week geplaatst,
1667116919894691284838.jpg
16671167293211440000713.jpg
1667116684341462333186.jpg
mooie kleurweergave.
Hier geen dimmer erbij.
 
Voor de planten hoef je dat groen niet te doen. Dat kanaal kan in principe helemaal uit. Voor het afstemmen op je planten zul je ook moeten kijken wat de behoeften van je planten zijn. De ene plant gaat dood zonder fel licht. De andere kan juist weer niet tegen te fel. Je zult dus eerst voor elk van je planten moeten kijken wat ze nodig hebben.
 
Voor de planten hoef je dat groen niet te doen. Dat kanaal kan in principe helemaal uit. Voor het afstemmen op je planten zul je ook moeten kijken wat de behoeften van je planten zijn. De ene plant gaat dood zonder fel licht. De andere kan juist weer niet tegen te fel. Je zult dus eerst voor elk van je planten moeten kijken wat ze nodig hebben.
Ik heb allemaal planten die een gemiddelde lichtbehoefte hebben, en heb mijn witte leds nu op 20 lumen/liter ingesteld staan. Maar even afwachten wat dit doet.

Ik vrees alleen een beetje voor mijn grasmatje, die zou volgens azaqua 0,5 watt per liter nodig hebben(??). De lamp is 60 watt en m'n bak 240 liter netto ongeveer dus dan zit ik als ik mijn lamp op 100% zou laten draaien op 0,25 watt/liter.
 
Ja, dat wordt spannend. Je zou rood op maximaal kunnen zetten. Het rood dat ze hiervoor gebruiken is eigenlijk niet de meest effectieve golflengte. Daarvoor moet je naar dieper rood. Dat komt helaas ook nauwelijks uit de witte LEDs, omdat ze daarvoor een vrij koud wit hebben uitgekozen. Maar alle beetjes helpen. Het is alleen de vraag of je de kleur die je dan krijgt mooi vindt. Het kan zijn dat hij een beetje naar paars neigt. Zeker als je het groen uitzet.
 
Nou mijn review is puur positief.
Het dimmen en daarmee spelen is , optioneel.
16671187919991186502835.jpg
1667118926671266501928.jpg
 
Ja, dat wordt spannend. Je zou rood op maximaal kunnen zetten. Het rood dat ze hiervoor gebruiken is eigenlijk niet de meest effectieve golflengte. Daarvoor moet je naar dieper rood. Dat komt helaas ook nauwelijks uit de witte LEDs, omdat ze daarvoor een vrij koud wit hebben uitgekozen. Maar alle beetjes helpen. Het is alleen de vraag of je de kleur die je dan krijgt mooi vindt. Het kan zijn dat hij een beetje naar paars neigt. Zeker als je het groen uitzet.
Bedankt voor de tips! Ik ga daar wel even mee spelen. Het groen voegt misschien niets toe, maar kan ook geen kwaad toch!? Ik vind het namelijk wel mooi qua lichtkleur.
 
Het is op zich ook geen slecht product. Ik denk dat ze vooral teleurgesteld zijn omdat Juwel de indruk wekt dat het een hele krachtige lamp is met een goed spectrum. De realiteit is dat het licht door mensen zeker als zeer krachtig ervaren wordt, maar niet door planten. Als je dus verwacht dat je er zeer licht minnende planten bij kunt houden dan kom je bedrogen uit.
 
Bedankt voor de tips! Ik ga daar wel even mee spelen. Het groen voegt misschien niets toe, maar kan ook geen kwaad toch!? Ik vind het namelijk wel mooi qua lichtkleur.
Dat klopt. Maar omdat je het over een zonnebril had. Als je het te fel zou vinden...je planten kunnen dit missen.
 
Het is op zich ook geen slecht product. Ik denk dat ze vooral teleurgesteld zijn omdat Juwel de indruk wekt dat het een hele krachtige lamp is met een goed spectrum. De realiteit is dat het licht door mensen zeker als zeer krachtig ervaren wordt, maar niet door planten. Als je dus verwacht dat je er zeer licht minnende planten bij kunt houden dan kom je bedrogen uit.
Dat is inderdaad een goede conclusie denk ik. Nu heb ik op dat gras na geen zeer lichtminnende planten, dus hopelijk blijf ik net zo gelukkig met mijn lamp als ik was😃
 
Ik vind zelf die zonsopgang/-ondergang van grote meerwaarde. Ik vond het zo'n anticlimax als de lamp met een knal uit en aanging. Net of de stroom uitvalt.
 
Ik vind zelf die zonsopgang/-ondergang van grote meerwaarde. Ik vond het zo'n anticlimax als de lamp met een knal uit en aanging. Net of de stroom uitvalt.
Ja 100% mee eens, dat was ook een belangrijke factor in mijn keuze voor de lamp. Ik heb veel tijd gestoken in het maken van een profiel en ben dit nog steeds aan het finetunen. Prachtig om te zien en leuk om te doen.

Daarnaast geloof ik dat de dieren die in het aquarium leven er gelukkig van worden. Je creëert toch meer een te herkennen ritme, en als het licht afneemt weten de vissen dat het bedtijd is😉
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221030-095822_Free Adblocker Browser.jpg
    Screenshot_20221030-095822_Free Adblocker Browser.jpg
    89.8 KB · Weergaven: 65
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik vind zelf die zonsopgang/-ondergang van grote meerwaarde. Ik vond het zo'n anticlimax als de lamp met een knal uit en aanging. Net of de stroom uitvalt.

Haha ja in die fase zit ik nu dus. Bam !
 
Of je planten al het licht helemaal laten absorberen
1667120226267120194814.jpg

Zeg je maar dat het groen van boven wordt benut en het overschot van licht de boel beneden flink dieprood laat en dat ga ik ook onder de spectrum doen😀
 
Als het nog kan passen, wil ik volgende keer geen dimmer maar een extra balk erbij.
Ik bel de winkel morgen om te kijken of er nog juwelkleppensets zijn, het kon met tl dus ook en dit past hetzelfde,,, en er is nog wel zo een kleppen set maar die moet ik via internet kopen.
De winkel heb ik gebeld, ik ben heeel tevreden met de kundigheid van de medewerkers van petsplace muiden.
 

Terug
Bovenaan