Afwerking aquarium meubel (decoratiefolie?)


dennis-h

Member
Lid geworden
7 juli 2019
Berichten
9
Leeftijd
38
Locatie
Ter Heijde
Hallo,

Een vraag voor de klussers.

Mijn huidige aquarium (~95 liter) moet verhuizen naar een andere kamer. Deze stond voor een jaartje op een Ikea ladekast, maar na nadere inspectie is door het lekken van water (waarschijnlijk door morsen of gedruppel via een snoertje) de achterplaat in een hoek enorm gaan bobbelen. Was ergens wel te verwachten met spaanplaat. Dit meubeltje vertrouw ik dus niet meer en gaat de deur uit.

Besloten om zelf een nieuwe meubel te maken van hardhouten multiplex van 18mm. Gezien het om een aquarium gaat van maar 95 liter denk ik dat dit een aquarium van 66cm wel moet houden, zonder extra draagbalken. Denk daarbij dat het bestaat uit 5 zijden, dus inclusief een 18mm achterkant. Deze platen verbind ik haaks met schroeven en Polymax.

Mijn vraag is vooral de afwerking. Ik zit in een drukke periode en zie er eerlijk gezegd een beetje op tegen het blok 2 keer in de witte grondverf te moeten zetten en daarna nog af te lakken, plus het schuren tussendoor. Dat gaat dagen of avonden duren. Ook de open kopse kanten maak ik me zorgen om en vraag me af of dit überhaupt wel mooi af te werken is.

Ik kwam toevallig witte decoratiefolie (plakfolie) tegen. Iemand hier ervaring mee? Als je het laat overlappen, wordt het daar waterdicht genoeg van? Is het überhaupt wel waterdicht? Weinig over kunnen vinden..
Het zou me zeeën met tijd schelen, maar ik wil niet over een jaar met nog meer problemen zitten natuurlijk. Elke advies is in ieder geval welkom.
 
Wij hebben wrap-folie gebruikt voor het meubel. Dat bevalt hier erg goed.
 
Dat folie is enorm lastig er retestrak op te krijgen, 9 v/d10x krijg je luchtbubbels.
Wat je ook kan doen is laminaat ertegenaan kitten, of steigerhout
 
Wij hebben wrap-folie gebruikt voor het meubel. Dat bevalt hier erg goed.
Hoe is dat gegaan? Last van van bubbeltjes gehad? En waar heb je die precies vandaan?

Dat folie is enorm lastig er retestrak op te krijgen, 9 v/d10x krijg je luchtbubbels.
Wat je ook kan doen is laminaat ertegenaan kitten, of steigerhout
Bedankt voor de tip. Mijn streven is alleen wel een witte matte afwerking.
 
als een plastic laagje 100% betrouwbaar was, was je ikea kastje niet naar de knoppen gegaan natuurlijk.
het vergt oefening en handigheid om het er heel strak op te krijgen. Folie die niet plakt zelf verlijmen is wat vergevingsgezinder doorgaans.
 
als een plastic laagje 100% betrouwbaar was, was je ikea kastje niet naar de knoppen gegaan natuurlijk.
het vergt oefening en handigheid om het er heel strak op te krijgen. Folie die niet plakt zelf verlijmen is wat vergevingsgezinder doorgaans.

Hmm, dat is niet helemaal waar denk ik omdat het water vooral in de naden is gaan lopen, waar op die kopse kanten geen plastic laagje zit. Iets wat ik zelf wel had gedaan.

Los daarvan, toch maar besloten om in de avonduurtjes de kast te gaan schilderen. Ik wil toch graag dat het goed gebeurd.
Dit is het kastje dat ik van het weekend in elkaar heb gezet!

IMG_1097.jpg


Staat nu ook nu met 1 laag in de grondverf. Er komt nog een tweede grondlaag overheen. Heeft iemand tips waarmee ik dit het beste kan aflakken? Ik wil in de toekomst een bioloog of sump onderin kwijt, dus naast wat extra ventilatie gaten, misschien moet ik iets specialers gebruiken. Of zou aflakken met gewone houtlak voldoende zijn?
 
Misschien is botenlak een optie en op de bovenkant kan je een stuk vijverfolie plakken. Ook is er zg. vloeibaar rubber in de handel.
 
Naden goed af kitten goed in de grond verf zetten en aflakken met een buiten verf klaar
 
Wordt botenlak vaak niet een beetje gelig? Ik wil er graag een mat witte meubel van maken, dus dat gelige wil ik dan uiteraard niet.

Op dit moment ben ik als extraatje ook alle kopse kanten in de plamuur aan het zetten zodat het daar in ieder geval minder snel vocht zal zuigen. En zoals flipper voorstelt ga ik het dan na een paar lagen grondverf met buitenverf aflakken. Heb nog nooit zoveel moeite en verfijning in een houten projectje gestopt, dus hopelijk houd het meubeltje het daarna even vol. :D
 
Hoe is dat gegaan? Last van van bubbeltjes gehad? En waar heb je die precies vandaan?


Bedankt voor de tip. Mijn streven is alleen wel een witte matte afwerking.

Zoals je in ons topic in mijn handtekening kan lezen (en zien op foto's) ging dat erg goed.
Het is goed om met een zijkant te beginnen omdat je altijd even moet wennen, maar deze folie is erg eenvoudig aan te brengen. Het is wat elastisch, meer naarmate het warmer wordt, en je kan het er door verwarming met bijvoorbeeld een fohn ook weer af krijgen.

In het begin hadden we een paar bubbels, maar die kan je er eenvoudig uitwrijven. Het eindresultaat is hier 100% strak en glad, met betrekkelijk weinig moeite.

Als je googelt op wrap-folie dan vind je verschillende leveranciers. Wij hebben besteld via snelwrapfolie.nl

Aanvulling:
Het eindresultaat wordt alleen glad als de ondergrond ook glad is.
Wij hebben alle planken bekleed voor we het meubel in elkaar gezet hebben. Op die manier waren alle planken netjes afgewerkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had je dagboek inderdaad bekeken. Ziet er heel strak uit.

Mocht het verven, plamuren en aflakken een fiasco worden dan ga ik alsnog zo'n wrap folie erbij halen. Bedankt voor de info!
 
Hallo,

Een vraag voor de klussers.

Mijn huidige aquarium (~95 liter) moet verhuizen naar een andere kamer. Deze stond voor een jaartje op een Ikea ladekast, maar na nadere inspectie is door het lekken van water (waarschijnlijk door morsen of gedruppel via een snoertje) de achterplaat in een hoek enorm gaan bobbelen. Was ergens wel te verwachten met spaanplaat. Dit meubeltje vertrouw ik dus niet meer en gaat de deur uit.

Besloten om zelf een nieuwe meubel te maken van hardhouten multiplex van 18mm. Gezien het om een aquarium gaat van maar 95 liter denk ik dat dit een aquarium van 66cm wel moet houden, zonder extra draagbalken. Denk daarbij dat het bestaat uit 5 zijden, dus inclusief een 18mm achterkant. Deze platen verbind ik haaks met schroeven en Polymax.

Mijn vraag is vooral de afwerking. Ik zit in een drukke periode en zie er eerlijk gezegd een beetje op tegen het blok 2 keer in de witte grondverf te moeten zetten en daarna nog af te lakken, plus het schuren tussendoor. Dat gaat dagen of avonden duren. Ook de open kopse kanten maak ik me zorgen om en vraag me af of dit überhaupt wel mooi af te werken is.

Ik kwam toevallig witte decoratiefolie (plakfolie) tegen. Iemand hier ervaring mee? Als je het laat overlappen, wordt het daar waterdicht genoeg van? Is het überhaupt wel waterdicht? Weinig over kunnen vinden..
Het zou me zeeën met tijd schelen, maar ik wil niet over een jaar met nog meer problemen zitten natuurlijk. Elke advies is in ieder geval welkom.
Kunststof fineer zoals formica zou ook een optie kunnen zijn? Hieronder een voorbeeld. Ook zijn zo randen af te werken. Aquarium meubels zijn vaak zo gemaakt!

 
Formica ben ik inderdaad ook in andere topics tegengekomen. Zou bang zijn dat er bij de hoekjes toch wat door heen zou kunnen lekken met mijn weinige ervaring om dit spul op de hoekjes strak te krijgen.
 
Formica ben ik inderdaad ook in andere topics tegengekomen. Zou bang zijn dat er bij de hoekjes toch wat door heen zou kunnen lekken met mijn weinige ervaring om dit spul op de hoekjes strak te krijgen.
Er zijn juist daarvoor randen te verkrijgen passend hierop. Dit ter informatie.
 
Wordt botenlak vaak niet een beetje gelig? Ik wil er graag een mat witte meubel van maken, dus dat gelige wil ik dan uiteraard niet.

Op dit moment ben ik als extraatje ook alle kopse kanten in de plamuur aan het zetten zodat het daar in ieder geval minder snel vocht zal zuigen. En zoals flipper voorstelt ga ik het dan na een paar lagen grondverf met buitenverf aflakken. Heb nog nooit zoveel moeite en verfijning in een houten projectje gestopt, dus hopelijk houd het meubeltje het daarna even vol. :D
 
Wordt botenlak vaak niet een beetje gelig? Ik wil er graag een mat witte meubel van maken, dus dat gelige wil ik dan uiteraard niet.

Op dit moment ben ik als extraatje ook alle kopse kanten in de plamuur aan het zetten zodat het daar in ieder geval minder snel vocht zal zuigen. En zoals flipper voorstelt ga ik het dan na een paar lagen grondverf met buitenverf aflakken. Heb nog nooit zoveel moeite en verfijning in een houten projectje gestopt, dus hopelijk houd het meubeltje het daarna even vol. :D
Sigma S2U is in mat-wit te krijgen en is op waterbasis dus vergeelt niet.
Heb het hier op de kozijnen zitten en is echt witter dan wit en matter dan mat
 

Terug
Bovenaan