Wat is er nieuw

aggregaat

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
53
Ik denk erover om een noodaggregaat aan te schaffen voor langduriger stroomuitval. Niet alleen voor de vissen, maar zeker ook voor onszelf. Ik weet dat er een aantal mensen hier op het forum ook al een aggregaat hebben.
Ik vermoed dat ik (inclusief veiligheidsmarge) een aggregaat van 7,5kW nodig heb, en vanwege gevoelige apparatuur zou een inverteraggregaat het meest aangewezen zijn -als ik internet mag geloven.

Kunnen jullie je ervaringen met mij delen?

Ik heb onlangs als eerste stap een accu/batterij gekocht om mijn bak door te laten draaien bij stroomuitval.
Aggregaat volgt nog.

Waarom een accu/batterij ? Omdat dat naadloos overschakelt bij stroomuitval aangezien ik vaak van huis ben en dan geen aggregaat kan starten.
Heb zelf de fossibot f2400 besteld waar mijn opvoerpomp op aangesloten zal worden. (Belangrijkste stukje techniek bij mijn zeeaquarium).
Opvoerpomp is rond 100 watt dus zou het rond de 20 uur vol kunnen houden.
In elk geval lang genoeg tot dat ik thuis ben en andere maatregelen kan treffen.

IMG_8627.jpeg

Ik zit me in de materie te verdiepen...man man man, mijn hoofd ontploft onderhand...
Maar ik zit nu dus ook te kijken naar een backup systeem aan de zonnepanelen, in feite een thuisbatterij. Per slot van rekening heb je dan in feite een electriciteitscentrale op het dak liggen.

Zoiets is er direct op aan te sluiten.
Maar goed dan moet er wel zon zijn natuurlijk.
IMG_8628.jpeg
Opvouwbaar zonnepaneel wat je gewoon in de tuin legt bij nood.

Als je richting de 7,5kw zit te denken adviseer ik wel om een diesel aan te schaffen.
Zoiets als dit zou ik dan aanschaffen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/h...regaat-498cc-dieselkrachtstroom-230400v-7000w

Let wel dat je niet zo maar even 7000 watt uit 1 230v stopcontact kan trekken.
Je zult dit wel moeten verdelen met een verdeelkast.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3-x-400-volt-en-4-x-230-volt-verdeelblok-randaarde
7000(w):230(v)=30 ampere.
De verdeelkast brengt het van 3 fase 400v 32 ampere terug naar 3x 230v 16 ampere.

Verdiep je ook in het onderhoud.
Vervangen van filters en olie maar vooral de juiste brandstof.
Diesel zit tevenwoordig biologische rommel in wat water aantrekt en tevens zorgt voor enorm veel bacteriegroei wat alles verstopt.
Benzine hetzelfde, de ethanol vreet alles op dus na gebruik goed leegdraaien anders zit alles onder de corrosie.
Bij diesel zou ik zeker een conditioner en een biocide gebruiken.

Werk en onderhoud dagelijks met aggregaten tussen de 2,3kw en 50kw.

Laatst bewerkt:
Goed punt @Tutorial.
Moet zeggen dat aspen ook de nodige problemen kan veroorzaken.
Veranderd nog wel eens in gel en verstopt dan de carburateur.
Voor diesel zou je ook petroleum (lang houdbaar) of kerosine (heel stabiel, goedkoop en zonder bio toevoegingen) kunnen kiezen mits de motor er geschikt voor is.

Beste is dezelfde brandstof gebruiken als je auto en (half) jaarlijks de jerrrycans in de auto te gooien en verse brandstof te halen.
Moet je uiteraard wel een auto hebben maar dit is de methode die ik gebruik.

Heb zelf in het verleden deze gehad. Prima voor wat enkel uurtjes bij storing maar zou nu toch iets nemen met een grotere benzinetank.
IMG_8629.jpeg

Goed punt @Tutorial.
Voor diesel zou je ook petroleum (lang houdbaar) of kerosine (heel stabiel, goedkoop en zonder bio toevoegingen) kunnen kiezen mits de motor er geschikt voor is.

Beste is dezelfde brandstof gebruiken als je auto en (half) jaarlijks de jerrrycans in de auto te gooien en verse brandstof te halen.

Aspen moet je vanaf het eerste begin gebruiken.

Als je eerder een andere brandstof (bijvoorbeeld E10) hebt gebruikt gaat door Aspen vuiligheid loskomen wat ook je carburateur kan doen verstoppen.

Belangrijkste vraag blijft wat je bij nood wil natuurlijk.
Prioriteit 1 zijn mijn vissen.
Dat mijn hele huis niet doordraait bij nood vind ik prima.
En bij echt grote nood (meerdere dagen) zul je toch keuzes moeten maken. Ja kan ook niet tanken natuurlijk want de pomp gaat ook op stroom dus hoeveel benzine wil je dan thuis opslaan.

Bedankt voor al jullie reacties, daar heb ik wat aan!

Simpel dus....auto aanschaffen bij je aggregaat 🤣

Maar zonder gekheid: in de garage hebben we een stoppenkast, dus dan zouden we daar een schakelaar laten maken (door electricien) zodat het aggregaat direct op het huisnet levert. Onze hele huis is van het gas af, dus met stroomuitval doet de verwarming het ook niet meer, en diepvries/ koelkast hebben toch ook wat stroom nodig.

Volgende vraag: wel of niet inverter?

Een inverter is toch gewoon een onderdeel in een aggregaat ? Verbeter me als dit niet juist is.
Nou zal de ene inverter een zuivere sinus geven dan de andere wat wel belangrijk is voor gevoelige apparatuur.

En bij echt grote nood (meerdere dagen) zul je toch keuzes moeten maken. Ja kan ook niet tanken natuurlijk want de pomp gaat ook op stroom dus hoeveel benzine wil je dan thuis opslaan.
Inderdaad

Belangrijkste vraag blijft wat je bij nood wil natuurlijk.
Prioriteit 1 zijn mijn vissen.
Dat mijn hele huis niet doordraait bij nood vind ik prima.
Klopt.
Wij gebruiken de auto weinig, en in zo'n soort situatie zal dat helemaal weinig zijn.
En wat betreft keuzes: natuurlijk, ook daar wordt over nagedacht en we zijn aan het kijken wat de meest noodzakelijke apparaten zijn, wat op halve kracht kan (bijv warm water voor douche alleen aanzetten als je daadwerkelijk wilt gaan douchen) etc etc.

Een inverter is toch gewoon een onderdeel in een aggregaat ? Verbeter me als dit niet juist is.
Nou zal de ene inverter een zuivere sinus geven dan de andere wat wel belangrijk is voor gevoelige apparatuur.
Internet vertelde me dat een inverter nodig is als je er gevoelige apparatuur (electronica) aan wilt hangen.

Het is natuurlijk niet plezierig dat als je aggregaat voor de stroom gezorgd heeft, dat er dan allerlei apparaten doorgebrand zijn ofzo. (En beschouw me maar als een volledige noob op dit gebied, liever iets meer versimpelde uitleg dan te weinig....Mansplaining MAG in dit geval.)

Internet vertelde me dat een inverter nodig is als je er gevoelige apparatuur (electronica) aan wilt hangen.
Ik dacht dat elk aggregaat een inverter heeft maar dat weet ik niet zeker. Maar goed dat zullen de technische mensen hier wel gaan vertellen.

Het is natuurlijk niet plezierig dat als je aggregaat voor de stroom gezorgd heeft, dat er dan allerlei apparaten doorgebrand zijn ofzo. (En beschouw me maar als een volledige noob op dit gebied, liever iets meer versimpelde uitleg dan te weinig....Mansplaining MAG in dit geval.)
Nee daarom moet je altijd een aggregaat hebben die een zuivere sinus geeft. Zou idd zonde zijn als je je tv daardoor sloopt. Maar vaak staat het erbij dat ze een zuivere sinus geven.

Aspen moet je vanaf het eerste begin gebruiken.

Als je eerder een andere brandstof (bijvoorbeeld E10) hebt gebruikt gaat door Aspen vuiligheid loskomen wat ook je carburateur kan doen verstoppen.

Ga mezelf niet doxen door te specifiek te worden maar bij machines op aspen heb ik de nodige verstopte carburateurs schoon moeten maken.
Dan praat ik over machines die vanaf nieuw gebruikt zijn op aspen.
Er is een reden dat ik op het werk euro 98 en GTL "diesel" gebruik.

Welke brandstof je gebruikt maakt niet uit zolang je de tank en de rest van het brandstof systeem maar leeg draait.
Tank aftappen, vlotterkamer aftappen etc.

Daarnaast zijn 7,5kw benzine aggregate niet bepaald verkrijgbaar.
Je hebt behoorlijk snel veel koppel nodig om stroom op te wekken.

Bedankt voor al jullie reacties, daar heb ik wat aan!

Simpel dus....auto aanschaffen bij je aggregaat 🤣

Ja is wel het makkelijkste :DD
Niet voor iedereen even haalbaar uiteraard.

Maar zonder gekheid: in de garage hebben we een stoppenkast, dus dan zouden we daar een schakelaar laten maken (door electricien) zodat het aggregaat direct op het huisnet levert.

Zou ik persoonlijk niet doen maar het kan wel.
Laat hem wel een goede aardpen slaan waar je je aggregaat op aansluit.

Onze hele huis is van het gas af, dus met stroomuitval doet de verwarming het ook niet meer, en diepvries/ koelkast hebben toch ook wat stroom nodig.

Voor een koelkast/vriezer heb je veelal geen inverter nodig, er is maar weinig waarbij je er echt een nodig hebt.
De zwaardere aggregaten hebben vaak al een prima sinus, vooral de diesels lopen zeer stabiel.
Alles met een stroom adapter of interne voeding heeft genoeg filters om te kunnen werken maar een senseo is zo'n apparaat wat nog wel eens weigert te werken.

Je verwarming kun je dan wel vergeten, dan zul je echt richting de 20kw moeten denken ivm de piekspanning.
Of je moet echt heel erg gaan managen met wat je wel en niet aansluit.
Nadeel van gasloos zijn.
Petroleum kachel of een kleine olie gevulde electrische kachel.

Ik dacht dat elk aggregaat een inverter heeft maar dat weet ik niet zeker. Maar goed dat zullen de technische mensen hier wel gaan vertellen.

Nee absoluut niet.
De kleine goedkope hebben niet meer als een enkele condensator om de bloksinus iets af te ronden.
De electronica die we vaak gebruiken is tegenwoordig wel veel beter gefilterd waardoor ze minder gevoelig zijn.

Een inverter maakt van een bloksinus wisselspanning eerst gelijkspanning om er vervolgens weer wisselspanning van te maken met een zuivere sinus.

Het is natuurlijk niet plezierig dat als je aggregaat voor de stroom gezorgd heeft, dat er dan allerlei apparaten doorgebrand zijn ofzo.

In 99,999999% van de gevallen werkt het gewoonweg niet. 😉
Er ontstaat geen kortsluiting ofzo maar de wisselspanning golf is niet zuiver.
Voltage blijft gewoon hetzelfde.
Zuivere sinus links boven, blok sinus rechts onder.

accircuits-acp2.webp

je moet je ook afvragen wat nood is. Als het nood door oorlog is heb je wel andere zorgen dan het douchen 😬

Zou dat wel tussen haakjes een "inverter" noemen
Technisch gezien is dat precies wat de usb aansluiting doet dus mogen ze dat zo neerzetten.
Ook van 390v naar 230v omvormen mogen ze een inverter noemen.

Screenshot_20260111_135433_Chrome.jpg

Verder staat er niet veel in de handleiding over hoe zuiver de sinus is.
Kortom ik zet er wel wat twijfels bij.
De bouwkwaliteit is sowieso niet denderend maar dat is te verwachten bij een honda kloon, toevallig laatst naar dit ding staan kijken bij de hornbach.

Moet wel zeggen dat ik zelfs met mijn goedkope 950w aggregaat nog niets tegen gekomen ben wat niet werkt behalve de senseo.

je moet je ook afvragen wat nood is. Als het nood door oorlog is heb je wel andere zorgen dan het douchen 😬

Oh het is bij een langdurige stroomstoring wel fijn als je gewoon wifi, tv en verwarming hebt.
Altijd wel leuk dat ons huis als enige licht en verwarming heeft bij langdurig storing. :DD

Zou dat wel tussen haakjes een "inverter" noemen
Technisch gezien is dat precies wat de usb aansluiting doet dus mogen ze dat zo neerzetten.
Ook van 390v naar 230v omvormen mogen ze een inverter noemen.

Bekijk bijlage 393974

Verder staat er niet veel in de handleiding over hoe zuiver de sinus is.
Kortom ik zet er wel wat twijfels bij.
De bouwkwaliteit is sowieso niet denderend maar dat is te verwachten bij een honda kloon, toevallig laatst naar dit ding staan kijken bij de hornbach.

Moet wel zeggen dat ik zelfs met mijn goedkope 950w aggregaat nog niets tegen gekomen ben wat niet werkt behalve de senseo.

Oh het is bij een langdurige stroomstoring wel fijn als je gewoon wifi, tv en verwarming hebt.
Altijd wel leuk dat ons huis als enige licht en verwarming heeft bij langdurig storing. :DD
Maar goed zet dan eens wat voorbeelden neer wat prima zou moeten werken volgens jou. Denk dat iedereen dat wel zou willen weten.

Dat zie ik dan meer als overleving maar goed daar mag iedereen zijn mening over hebben 🫤

Dat zie ik dan meer als overleving maar goed daar mag iedereen zijn mening over hebben 🫤

Voor vele vergaat de wereld tegenwoordig als ze geen wifi hebben 🤣

Maar goed zet dan eens wat voorbeelden neer wat prima zou moeten werken volgens jou.

Voor veel werkt het wel maar het is en blijft een beperkt vermogen.
2800w ofwel 13 ampere is en blijft piekspanning.
Langdurig zou je er circa 1800 watt uit kunnen trekken.

Prima voor een aquarium (1 pomp plus <200w) heater, paar lampjes, laptop en de cv.
Een gemiddelde koelkast er aan hangen zou ik niet doen.

De diesel die ik eerder linkte kun je rustig constant 7kw uit trekken mits je dat wel over de 3 fases verdeeld.

Ieder heeft z'n eigen prioriteiten....
Ik ga contact opnemen met de man van onze verwarming, die houdt allerlei statistieken bij over onze verwarming, waarschijnlijk ook stroomverbruik, dan weten we waar we het over hebben. Maar aangezien het vandaag zondag is, zullen we maar even met rust laten.
Morgen verder met het uitzoekwerk (als we dan meer weten....)

Ieder heeft z'n eigen prioriteiten....
Ik ga contact opnemen met de man van onze verwarming, die houdt allerlei statistieken bij over onze verwarming, waarschijnlijk ook stroomverbruik, dan weten we waar we het over hebben. Maar aangezien het vandaag zondag is, zullen we maar even met rust laten.
Morgen verder met het uitzoekwerk (als we dan meer weten....)
Even de meterstand noteren en een dag later weer en je weet het.
Of zoals vele tegenwoordig een p1 meter aanschaffen en in je meter pluggen als deze daarvoor geschikt is.

Wat je ook niet moet vergeten is het risico dat je een stroomstoring krijgt (lang/kort) tegenover de investering.
Je word tegenwoordig dood gegooid met de “vaste thuisbatterijen/accu’s” maar als je dan eentje van formaat neemt van zeg 20kwh is dat al snel een kostenplaatje van enkele duizenden euro’s.
Als ik dan naar ons verbruik hier kijk op een koude dag zit dat tussen de 50 en 60 kWh. Dus dat is dan weer niet echt een optie voor hier als je alles draaiende wil houden.

Dan zie ik meer in een aggregaat van 500-1000 euro.

Ja, het idee van een thuisbatterij heb ik al laten varen...

Ja, het idee van een thuisbatterij heb ik al laten varen...

Overigens is een “normale” thuisbatterij i.c.m. zonnepanelen nog steeds geen noodstroom, d.w.z. als de netspanning wegvalt doet de thuisbatterij (ook al is deze volledig opgeladen) helemaal niets.

Om een thuisbatterij geschikt te maken voor noodstroom is een aanpassing (off-grid/back-up) uitbreiding nodig waarvoor hoge veiligheidseisen zijn gesteld en is dus vrij prijzig.

Overigens is een “normale” thuisbatterij i.c.m. zonnepanelen nog steeds geen noodstroom, d.w.z. als de netspanning wegvalt doet de thuisbatterij (ook al is deze volledig opgeladen) helemaal niets.

Om een thuisbatterij geschikt te maken voor noodstroom is een aanpassing (off-grid/back-up) uitbreiding nodig waarvoor hoge veiligheidseisen zijn gesteld en is dus vrij prijzig.
sommige hebben tegenwoordig een stopcontact er op zitten waar je dan een stekker in kan pluggen zoals de marstek. Die accu kan je dan ook zo instellen dat er een bepaalde hoeveelheid gereserveerd blijft voor nood. (Stroomuitval)

Een thuisbatterij zal hier ook nog wel komen maar dan is dat alleen om mijn opwek binnenshuis te houden.

Goed punt @Tutorial.

Dit is voor mij erg herkenbaar van vroeger toen we nog koeien hadden. De winter, maïs en graskuil onder een bevroren zandlaag. Petroleum bij de landbouwdiesel om bevriezen, tractor brandstof, te voorkomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan