Aggresieve kardinaal tetra’s


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Ik heb nu sinds 3 weken 7 kardinaaltetra’s bij mijn betta man in mijn 60x30x30 bak zitten (54L).

Ik had gerekend op enige aggresie vanuit mijn betta maar het is juist compleet andersom. Mijn betta wordt soms lastiggevallen en achterna gezeten door de tetra’s. Ook zijn de tetra’s onderling ook nogal aggresief en sommige missen ook stukjes van hun staart of andere vinnen...

Ik wil dit natuurlijk graag oplossen maar ik weet niet zo goed hoe. Is mijn bak toch te klein voor kardinaaltetra’s? Of is mijn verhouding man/vrouw onder de tetra’s misschien verkeerd als dat uitmaakt?

Zodra mijn betta Bubbel ook stukjes vin gaat missen ga ik hem overplaatsen naar zijn oude 20L bak maar dit wil ik natuurlijk liever niet... aangezien deze bak juist bedoeld was als upgrade voor mijn betta.

Hier een paar foto’s van Bubbel en de tetra’s:

EAB7E5E9-AFAF-46F2-8376-3E25FBC26E18.jpeg

5A2CF44B-87EC-494F-8C2E-8F0913E0CA32.jpeg

F79A98A8-D534-4E30-B7F8-9CA9BFAC1542.jpeg

A5B02F60-A38B-4759-B83C-E29BDAD4E203.jpeg

3749CB2C-D803-48BE-99E5-5294DD6B29B5.jpeg

783995A3-9750-425B-ABE7-56149D25B80A.jpeg
 
Kardinalen mogen wel groter zitten dan 60 cm. Zij zwemmen graag in de lengte van je bak. Maar dat ze je betta zo 'afrafelen' lijkt me niet perse een gevolg daarvan. Ik denk eerder dat de kardinalen met te weinig zitten, aangezien school gedrag een gevoel van veiligheid met zich meebrengt. Overigens zie je ook veel verschil in gedrag per betta, de ene is en watje en de ander een hooligan. Kardinalen zou ik gewoonweg niet in een 60 cm doen. Minimaal 80+ cm
 
O jee, de tetra's hebben aardig huisgehouden... Daar staan ze een beetje om bekend, vrees ik. Een tijdje terug was ik geïnteresseerd in paradijsvissen, dus ook een labyrinthvis met lange vinnen, en was me aan het inlezen. Op dit forum vond ik het advies dat deze goed gehouden kunnen worden met chinese danio's en prachtbarbelen, maar niet met tetra's vanwege het vinnenbijten. Mijn vader zei vroeger al dat hj geen citroentetra's wilde vanwege zijn maanvissen, maar kardinaaltetra's doen het dus ook. Tja, betta's leven normaal in kleine poeltjes met stilstaand water tussen de rijstvelden, dus die kleine bak is misschien toch zo lang wel een optie. Als Bubbel wordt opgejaagd levert hem dat ook veel stress op en dat is ook niet bevorderlijk voor zijn gezondheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Scholenvissen (zoals de kardinaaltetra) gaan onaangepast gedrag vertonen als je ze niet in een school houdt, zeven lijkt me te weinig. En hoe warm is het in de bak? Ik weet dat koperzalmpjes bijterig en vervelend worden als ze te warm zitten.

Kardinalen bij maanvissen zie je vrij vaak trouwens, dat is een mooie combinatie qua gedrag en contrast. Het grootste risico zit 'm niet zozeer in de kardinalen die de maanvissen lastig vallen, maar in de maanvissen die jonge kardinalen als voer beschouwen :) Als ze samen opgroeien en als de school kardinaaltjes groot genoeg is, zie je dat het vaak wel goed gaat.
 
Ja inderdaad, mijn vader had wel altijd kardinaaltetra's, maar zijn bak was groter, en dus ook de groep kardinaaltetra's. Die lieten wel de vinnen met rust.
 
Scholenvissen (zoals de kardinaaltetra) gaan onaangepast gedrag vertonen als je ze niet in een school houdt, zeven lijkt me te weinig. En hoe warm is het in de bak? Ik weet dat koperzalmpjes bijterig en vervelend worden als ze te warm zitten.

Kardinalen bij maanvissen zie je vrij vaak trouwens, dat is een mooie combinatie qua gedrag en contrast. Het grootste risico zit 'm niet zozeer in de kardinalen die de maanvissen lastig vallen, maar in de maanvissen die jonge kardinalen als voer beschouwen :) Als ze samen opgroeien en als de school kardinaaltjes groot genoeg is, zie je dat het vaak wel goed gaat.

Ze zitten idd met 7 maar dat zou voldoende moeten zijn voor normaal gedrag bij kardinaal tetra’s. (Werd me verteld bij de dierenwinkel).

Ze zitten op 26 graden, dat is waarom ik voor kardinaaltetra’s ipv. Neontetra’s ben gegaan. De bak zou nog naar de 24/25 kunnen eventueel, dat tollereert de betta ook nog wel als dat nodig is.
 
Ja dat snap ik dat ze dat zeggen. In het wild leven ze in scholen van (tien)duizenden bij elkaar. Zeven is echt geen school :)

26 graden is prima volgens mij.
 
Ja dat snap ik dat ze dat zeggen. In het wild leven ze in scholen van (tien)duizenden bij elkaar. Zeven is echt geen school :)

26 graden is prima volgens mij.

Miljoenen? Bekijk dit filmpjes eens.

 
bij mij zitten er op het moment 6 in en die zijn het rustigst van alle vissen , totaal geen problemen , ga er binnenkort wel een hele kudde bij halen :)
 

Terug
Bovenaan