Wat is er nieuw

aggressieve danio's teruggebracht, nu white cloud minnows mannetjes plots aggressief. vissen eten niet meer.

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Leeftijd
40
We hebben de danio's die we een half jaar geleden gekocht hebben teruggebracht.. ze zaten elkaar zo hard achterna dat de andere vissen zoveel stress hadden dat ze dood gingen.
Nu echter zijn de white cloud minnows ineens aggressief?
Hetzelfde verhaal als de danio's .. mannatjes met opgezette vinnen zitten vrouwtjes achterna, de neons en vijfstreep barbeeltjes bang en bleek in een hoekje, en vissen eten niet meer.
Ik heb een rots weggehaald en planten gesnoeid in de hoop ze meer ruimte te geven, maar het blijkt niet te helpen.
Dit hadden we echt niet verwacht na het terugbrengen van de danio's 🙁

De minnows zijn 2 vrouwtjes en 2 mannetjes..
We wouden eigenlijk meer neons nemen, maar wat moeten we nu?
de minnows ook terug brengen? of een aantal vrouwtjes erbij nemen? of alleen de mannetjes terugbrengen?
is een aquarium van 70L voldoende voor deze visjes? Wij dachten dat het toch wel een flink aquarium voor ze was, gezien de grootte van de visjes.
Stel we geven de minnows ook terug.. bestaat er dan de kans dat de barbeeltjes of de neons op dezelfde manier ook aggressief worden?

Als dit zo doorgaat zijn straks alle visjes dood... Of blijft er geen vis meer over omdat we alles terugbrengen..
Bij aankoop hebben we aangegeven rustige visje te willen die goed zijn voor beginners en voor een 70L aquarium....

70 liter is nu niet echt een "flink" aquarium he, en als ze vechten moet de hierarchie bepaald worden, je hebt niet alleen bewoners verwijderd maar ook de inhoud van je bak aangepast dus is er een heel nieuwe omgeving ontstaan en dus krijg je territoriumbepaling, plus als je er ook nog neons en barbeeltjes in houdt is imo je bak zwaar overbevolkt waardoor d evissen ook stress ervaren

hoeveel vissen kan een 70L aquarium dan hebben? en maakt de grote uit? deze visje die we hebben zijn echt piepklein
En wat is een normale grootte voor een aquarium ? wij vonden dit al flink groot namelijk. Ik zie in het hele aquarium geen vis, alleen maar in de hoekjes.. waaarom maken ze geen gebruik van het aquarium?
En de vraag is kortgezegd wat kunnen we nu het beste doen?
De minnows gingen al vechten voordat ik iets aan de bak had veranderd. Dat heb ik juist gedaan in de hoop dat ze minder zouden gaan vechten

Hier 2 fotos van hu het er nu uitziet..
Ik sanp het niet.. ik zie altijd aquariums met verschillende soorten vissen er in..
Een ook veel meer dan dat wij hebben?
En dit zijn nu maar 3 soorten en kleintjes ook.
Als ik nu vanaf een afstand kijk zie ik alleen maar plant en geen vis.
Dit kan toch haast niet overbevolkt zijn ???

Bijlagen

• 20221203_141157.jpg
    20221203_141157.jpg
    428.6 KB · Weergaven: 195
  • 20221203_141205.jpg
    20221203_141205.jpg
    273.3 KB · Weergaven: 178
Naar alle waarschijnlijkheid is dit gedrag te verklaren door een te kleine hoeveelheid vissen. Zowel neons, vijfstreepbarbelen, chinese danios én zebra danios zijn schoolvissen. vanaf een stuk of 8 is het net een school te noemen. Je hebt overal een 4 stuks van. Stress van te weinig soortgenoten kan in agressie en dominantie worden omgezet. Eigenlijk wordt er voor een 70l bak maar aangeraden om 1 hooguit 2 typen schoolvis te houden. Daarnaast zijn de danio's die je hebt niet geschikt voor hoge temperaturen. 20-22 graden is helemaal prima voor ze, consequent hoge temperaturen >25 worden ze ook nog eens wat drukker.

Wat gek, ons is verteld dat danio's samen kunnen met neons.
De temperatuur is nu 23.5 graden.
De danio's hebben we overigens niet meer.
We hadden 11 neon's maar daar zijn er niet veel meer van over.
Nu weet ik het echt niet meer..
Is er uberhaupts iets wat we in onze situatie kunnen doen om het te verbeteren?
Zal meer minnows helpen of de boel verslechteren?

hoeveel vissen kan een 70L aquarium dan hebben? en maakt de grote uit? deze visje die we hebben zijn echt piepklein
En wat is een normale grootte voor een aquarium ? wij vonden dit al flink groot namelijk. Ik zie in het hele aquarium geen vis, alleen maar in de hoekjes.. waaarom maken ze geen gebruik van het aquarium?
En de vraag is kortgezegd wat kunnen we nu het beste doen?
De minnows gingen al vechten voordat ik iets aan de bak had veranderd. Dat heb ik juist gedaan in de hoop dat ze minder zouden gaan vechten
Je gaat niet meer vissen zien als je hem volplemt met nog meer soortjes, je gaat meer vissen zien als de vissen zich veilig voelen, die hele bak licht van boven bezorgd ze een onveilig gevoel (in het wild komt het gevaar van boven waar deze soortjes leven) dus oppervlaktebegroeiing zal al veel helpen je vissen zich prettiger te laten voelen, en 1 scholenvisje voor het midden van je bak en 1 scholenvisje op de bodem, en als eyecatcher een apistogrammasoortje en dan heb je een leuke bak

Dan is het nu handig om te zeggen wat er nu nog in zit?
Qua bak zou ik aanraden om hem helemaal te vullen; je laat nu liters water liggen. Je mag een aquarium tot de rand vullen. Zet de lange planten achterin en zorg voorin voor wat lage plantjes. Zo zwemmen de vissen meer aan de voorkant bij het glas, omdat ze daar zwemruimte hebben én ze de beschutting hebben van veel planten. Dat geeft hun een gevoel van veiligheid waardoor ze zich meer laten zien.
Hoe komt het dat de neons verdwijnen? is er een ziekte? Wat doe je qua verversing en onderhoud? Hoe oud is dit bakje?

Probleem is dat ik dit licht juist gekocht heb omdat met het standaard licht van juwel de planten dood gingen?
Ik heb hem wel op 50% staan, wat een klein beetje feller is dan de juwel maar niet heel veel.

Er zitten nu 4 minnows, 5 vijfstreep barbeeltjes, en 6 of 7 neons in, lastig te tellen. en 3 nerite slakken.

Qua hoogte, eerder hadden we het water lager, en nu dus wat hoger. Het leek eerst beter te gaan met de danio's daardoor, maar langzamerhand toch weer minder.

Welke planten zou je aan raden en welke planten die er nu in staan kunnen er beter uit?
De neons zitten vaak achter verstopt en onder, toen de danio's er uit waren gingen ze wel minder happen.
1 of 2 neons zitten wel vaak voor in of halverwege.
ze kwamen zeer zelden echt bovenin.
eerst waren het er 6, en toen ze allemaal in hoekjes gingen zitten hebben we er 5 bij gedaan.
Toen ging het wel beter, maar langzamerhand toch weer bergafwaarts.

Ik had met kikkerbeet en valisneria gehoopt de neons het gemakkelijker te maken, een beetje als obstakel voor danios
De neons zitten nu wel alrtijd tussen de valisneria.

Er is geen ziekte dat ik weet of dat mij opvalt. De bak hebben we sinds ong mei / juni.

qua onderhoud
Elke week ververs ik 20% water en zuig ik wat prut van de bodem af, en elke 3 weken wuif ik de prut van een van de 2 filter sponsjes.
Voor de temperatuur heb ik een inkbird gekocht.
Ik knip regelmatig de plantjes als ik denk dat ze te groot worden.
Er gaan dagelijks 1 (nu 2) scheutjes in van floragrow.
De kikkerbeet deed het nooit goed, waarom is een mysterie, maar ik vermoed toch iets van voeding?
per week gaat er 5ml ferrocell in.
En co2 1 bubbel per 3 minuten.

Zowel de plantjes als de visjes is altijd een zorg.

Een tijd geleden stierven bijna alle plantjes af. Sinds de co2, de nieuwe lamp en de voeding groeien ze weer, behalve de kikkerbeet.
De lotus is net nieuw, 3 weken oud ong. Ik had gehoopt dat de visjes de schaduw en de stengels zouden waarderen.
De barbeeltjes zitten hier normaal gesproken altijd tussen.
Ik kijk elke dag uitgebreid in de bak of er niks dood is gegaan of dat er losse of slechte blaadjes in zitten.
Ze krijgen 2 keer per dag te eten, een kwart blokje water vlooien en wat tetramin korrels.
We hebben ook korrels van ocean, speciaal voor neons gekocht, maar die spuugden ze direct weer uit.

Toen we de bak hadden werd ons geadviseerd om zeoliet en het water te doen en dan na 1 of 2 week de visjes er in te doen. Helaas hebben ze (dee minnows en de danios) de volle laag gekregen van het cycelen, toen we erachter waren wat er aan de hand was was het leed al geschied.
Telkens als ik denk nu lijkt het eindelijk goed te gaan, is het toch weer flink mis.

Qua plantadvies en verlichting en plantenvoeding, kan ik je niet helpen maar @benvo heeft daar veel meer kaas van gegeten

Vissen, en m.i. heb je er ruim genoeg in je bak, zullen zich altijd verschuilen tussen planten wanneer er fel licht is. En wat nu precies fel licht is met je ogen eigenlijk niet te beoordelen. Het verschil tussen 50% licht van je lampen en bijvoorbeeld 30% licht ziet er voor onze ogen bijna gelijk uit. Voor dieren maar ook voor planten ligt dit behoorlijk anders. In mijn bak had ik, zie foto, zeer fel licht. Bedoelt omdat licht afgesteld behoort te zijn op de lichtsterkte vraag van je planten. Maar dit was voor de vissen in mijn bak helemaal niet zo fijn. Dus waren er schuilmogelijkheden zoals die er ook zijn in de natuur, tussen de planten. Waar de dieren dus ook met graagte gebruik van maakten. s'Avond was dit heel anders. Het licht werd gedimd vanaf een uur of zes tot elf uur tot uiteindelijk 0 %. Voor de vissen was dit speelkwatier tijd. Achter elkaar aan vangen, hiërarchie bepalingen dan was het daar tijd voor. Heel leuk om te zien.

Zorg daarom in je bak voor ruime schuilmogelijkheden. Je vissen gaan daar gebruik van maken. Dat hoort gewoon zo. Wanneer je dimmogelijkheden hebt zou je dit kunnen gebruiken. Ik weet niet welke lampen je gebruikt en wat de technische specificaties zijn van die lampen misschien zijn er ook nog andere manieren om je plezier in het aquariumhouden terug te brengen. Let er ook eens op of je vissen dicht bij elkaar, in een schooltje gaan zwemmen? Als dit zo is betekend dit dat je vissen gestresst zijn. Bij elkaar zwemmen geeft ze namelijk het gevoel van veiligheid. Dit ze dit niet dan kan het best zo zijn dat het wel goed gaan met je dieren.
IMG_0499.jpg

Laatst bewerkt:
Zo is het nu, visjes zitten niet altijd meer in de hoek, en het mannetje minnow heeft de rechter helft vd bak voor zichzelf. Er ligt dat nog wat voer op de bodem, duidelijk dat hij geen andere visjes duld daar.
Als ik er meer vrouwtjes minnows bij neem zou deze dan alle andere minnows ook wegjagen of zal hij ze dan toelaten en minder aggressief worden?
IMG-20221204-WA0014.jpg

Met voldoende vissen in een school worden ze wel vriendelijker tegenover elkaar.

De White Cloud Minnows zijn ook Danio's. En deze kunnen zeker wel agressief zijn naar elkaar. Ik heb ze ook gehad, maar dan in een hillstream. Ik zou ze persoonlijk niet in een bak van jouw formaat houden. Het zijn best drukke zwemmers

@benvo, ik lees je post nu pas.
De lamp die ik heb is een nicrew 24/7 rgbw, met 24/ timer en dimmen.
Ik heb het dimmer op een half uur gezet, en sochtends t licht op n laag pitje staan, 20% ofzo. overdag eerst 50, nu 40. en savonds weer op 20 en dan naar 10 een tijdje en dan na n half uur uit.

Ik merk de afgelopen dagen precies het tegenovergestelde bij mijn vissen.
Gaat het licht op dimmen, dan zijn ze rustiger en zwemmen ze op een normale manier bij elkaar, niet te dicht of gek doen.
Overdag als het licht aan is, dan jaagt t mannetje minnow alles in n hoek in de bak, neons, barbeeltjes en andere minnows.
Ik zie nu dat de aggressieve minnow ze steeds verder in de hoek drukt, en ook de planten in het midden gaat verdedigen...
Ik weet niet wat hij van plan is, maar hij lijkt de hele bak voor zichzelf te willen?
Echt heel gek dat de minnow nu exact hetzelfde gedrag vertoont als het mannetje zebra danio eerder.
Hij jaagt de vrouwtjes af en aan de montecarlo plant in en gaat ze paaien.
Dat deden de danio's voorheen ook.

Bij de barbeeltjes zie ik direct of ze stress hebben; ze zien dan bleek,en de zwarte strepen verbleken.
Gister avond zag het er allemaal wel ok uit in de bak, maar vanochtend was t weer mis. barbeeltjes lijkbleek in de hoek.

Qua planten, ik probeerde het open te houden om de aggresieveling ruimte te geven, maar dat is dus misschien juist geen goed idee?
Welke planten heb jij allemaal staan daar op de foto?
We hebben in het verleden wel decoraties gehad, maar het water ging rotten daar in, dus die eruit gehaald.
Er zat ook n grote rots met gat in, maar die heb ik ook eruit gehaald om ruimte te geven. ging even wat beter maar al snel was het weer hetzelfde.

Die quadriofolius plant in t midden is best wel dicht.. alleen de neons zwemmen er soms doorheen, maar niet de barbeeltjes..
Zou het goed zijn om die misschien te vervangen door een andere plant?

En qua plaatsing van mijn planten, zou het helpen als ik daar wat aan verander?

Om te beginnen moet je een lichtsterkte voeren die je planten vragen! En dat doe je, exclusief de dimtijden, zo'n 8 uur per dag. Je ziet in mijn bak planten die gemiddeld belicht werden met zo'n 49 lumen per liter. Wat dus heel veel licht is. Maar zie je ook dat mijn planten altijd in groepen staan? Mijn bak was dus ook dicht beplant. En vissen vinden dat fijn, ze vinden altijd wel een plaats die ze bevalt. Maar voor in de bak was er ook zwemruimte. Want zodra het licht gedimd is voelen vissen zich veiliger en gaan spelen in die open ruimte. Even een opmerking tussendoor: Je tijgerlotus wordt veel mooier wanneer je hem klein houdt. Eigenlijk moet je die plant plagen door telkens de hoge stelen onderaan weg te halen waarbij je minimaal drie stelen laat staan. De plant maakt dan nieuwe uitlopers. Zodra die weer hoog worden haal je weer de hoogste stelen weg. Zo wordt ook jou lotus prachtig compact en vol. Kijk maar eens naar de groene en rode tijgerlotus op mijn foto. Achterin je bak zit veel ruimte een lege gebieden. Je vissen kunnen daar minder goed schuilen. Een Rotala rotundifolia en een Limnophila sessiliflora of een Limnophilia heterophylia, de laatste twee lijken sterk op elkaar, zijn prima planten waar vissen graag in schuilen. Het zijn bovendien redelijk gemakkelijke planten.

De rust is terug in het aquarium!🙂
ik had de rots weer terug geplaatst aangezien het weghalen niks verbeterde, en ineens waren de minnows weer rustig, missch voelden ze zich weer in hun vertrouwde omgeving oid.

Ik heb 4 neons toegevoegd en ze zitten nu ook boven in de bak. Ik zie ze nooit meer happend bij de bodem.

Die lotus wil ik juist boven hebben en een bloem laten maken, en de drijvende bladeren vind ik ook super mooi! Geeft een extra dimemsie aan t aquarium, en leveren direct wat schaduw op.

Blaadjes beneden is ook zeker mooi, zou mooi zijn als beide kan, als ik daar ruimte voor kan vinden.
Wat de bloem betreft, ik kan wel heel veel willen, maar zou dat iets zijn wat uberhaupt wel mogelijk is zonder voedingsbodem?

Ik zou missch de crypto achter en de valisnera voor kunnen zetten, om de ruimte voor groter te maken.
En voor nu quadrofolia iets minder breed maken en de pink sunset iets breder laten worden.
Klinkt dit als een goed idee?

Bijlagen

• 20221218_121634.jpg
    20221218_121634.jpg
    378.4 KB · Weergaven: 96
Wat fijn dat de rust terug is! Mijn ervaring is dat iets in de omgeving veranderen wel wat rust kan brengen, maar soms is het ook tijdelijk en begint het opnieuw als ze er weer aan gewend zijn. Maar misschien helpt de rots ook wel omdat het de zichtlijnen een beetje doorbreekt.
Ik ben niet zo'n expert maar welk soort hebben jullie precies? Ik dacht dat de white cloud mountain minnow hetzelfde is als de Tanichthys albonubes of Chinese Danio, maar die hebben een andere kleur. Wel mooi hoor die gouden kleur.

Ik heb Chinese Danio's (Tanichthys albonubes dus) en mijn ervaring is dat die best wel wat druk kunnen doen met elkaar, flink pronken en achter elkaar aan zitten. Voor zover ik weet is dat onderdeel van hun normale gedrag en an sich niet 'verkeerd'. Ik heb wel ook de indruk dat hoe hoger de temperatuur is, hoe feller het eraan toe gaat (zoals eerder al gezegd dat ze beter wat koeler zitten). Toen het in de zomer warm was vond ik het er soms niet erg gezellig meer uit zien. Echt felle aanvallen op elkaar (leek het althans in mijn ogen). Ik heb toen geprobeerd de indeling in de vijver zo te maken dat er een soort van drie afgescheiden hoekjes waren, dat hielp wel. Je zag ook echt dat één mannetje altijd op één van de drie plekken zat (en misschien deden de andere twee dat ook wel, maar die kan ik niet echt uit elkaar houden).

Ik heb ze nu op kamertemperatuur in een kleine bak (slechts ca 45 liter), maar met de lagere temperatuur en flink wat stroming gaat het eigenlijk heel erg goed. Ze houden er echt van om in de stroming te zwemmen. En ik heb veel hoekjes en gaatjes waar ze even uit beeld kunnen verdwijnen of om gewoon te verkennen. Wat uitdaging in de vorm van levend voer kunnen ze ook wel waarderen. Er zijn bij mij wat blackworms ontsnapt en in de bodem gedoken en die lijken het er erg naar hun zin te hebben, volgens mij hebben de Danio's dat door, want ik zie ze tegenwoordig heel veel de bodem afspeuren. Houdt ze weer lekker bezig... Ik zou het overigens niet aanraden om ze in zo'n klein aquarium als wat ik heb te houden, ze zijn echt heel actief.
Hopelijk heb je het niet nodig maar mocht het toch weer onrustig worden dan heb je hier misschien nog wat aan. En inderdaad een wat groter schooltje zoals anderen al schreven.

Het zou inderdaad kunnen dat dingen weer om slaan na dat het weer goed gaat, hoe meer je aan het aquarium zit hoe meer stress. Dat is een overweging die je moet blijven maken.

Kikkerbeet haalt co2 vooruit uit de lucht in tegenstelling tot de rest van de planten, dat zou een oorzaak kunnen zijn waarom je bij de andere planten steeds verandering ziet en je geen verbetering bij je kikkerbeet ziet

Elke vis is anders, stuk voor stuk. Niet al het gedrag kan gewijd worden aan de soort vis. Een kleine verandering kan soms werelden van verschil maken. Maar als blijkt dat vissen stress van elkaar krijgen door elkaars aanwezigheid dan heb je dus te veel vis.

Een te kleine bak voor het aantal vis kan om verschillende redenen zijn. Het is niet altijd zo dat grote vissen meer bevuilen, het is niet zo dat alle vissen stress hebben en het is niet zo dat alle vissen lijden onder het feit dat er geen 8 van hun soort is

Wel is volgens mij aangetoond dat met genoeg vissen van 1 soort kan helpen bij het sociaal gedrag onderling. Dan heb ik het niet over nummers. Dat kan bij 4 al zijn en dat kan ook pas zijn bij 10 vissen. Dat is totaal afhankelijk van de omstandigheden.

In dit geval is je bak niet te klein vanwege de bevuiling. Maar omdat het te druk is. Niet omdat het altijd met deze soorten vissen te druk hoeft te zijn. Maar het feit is dat als ze stress ondervinden van elkaar, dat het aan jou is de zorg te bieden die ze nodig hebben. Dat zou je kunnen doen door of de school groter te maken, indien je filter de afvalverwerking aan kan. Of je haalt andere vissen weg zodat de vissen die stress hebben weer rust vinden.
(Of je doet allebij)

Nu lees ik dat het weer rustig is maar mocht het omslaan of wat dan ook. Dan denk ik dat je hier wat aan hebt.

Te veel vis en een te klein aquarium is niet uit te rekenen. Dat is per vis verschillend, per groep verschillend, hoe meer vis hoe meer afval hoe meer afval hoe meer filter nodig is, maar hoe meer filter hoe minder ruimte er is voor de vis. Ergens houdt het op en dan kan je niet meer zeggen er past meer bij. Ook als de vissen goed bij elkaar kunnen of niet. Als de bak zwaar belast word raakt hij heel snel uit balans als het fout gaat. Dat is nog een rede niet te veel vis te hebben. Allemaal afwegingen en testen en meten en weten.

Je moet ook een beetje spelingsruimte hebben he, soms stress en soms niet is nog niet oke 😅

Dankjewel voor de uitgebreide tips en reacties!
Het is gelukkig nog steeds goed🙂
Ik heb 4 neons erbij genomen , die er nu inzitten ipv de danio's, en dat heeft gelukkig goed uitgepakt.
De neons zitten overal wat te hangen, de minnows hebben hun plek permanent verhuist naar waar de barbies ook zwemmen, waar de stroming van t filter de hoek om gaat.

De kikkerbeet is allemaal verdwenen, maar de tiger lotus doet het goed, heeft zich vermeerderd en elke paar dagen haal ik er een drijver uit.
Ik heb wat nutricaps in de bodem bij de plantjes gedaan, hoe lang duurt dat ongeveer voordat die effect hebben? Ik geef nu nog 2 scheutjes floragrow per dag namelijk, en die zal ik dan af moeten bouwen denk ik?

Hier foto's van hoe het nu is

Bijlagen

• 20221229_150347.jpg
    20221229_150347.jpg
    419.7 KB · Weergaven: 89
  • 20221229_150419.jpg
    20221229_150419.jpg
    389.7 KB · Weergaven: 91
Mooi! Die waterlelies zien er ook speciaal uit, die onthou ik voor de toekomst. Hoe heten ze?

Vlak nadat ik hier had gepost over mijn chinese danio's begonnen die van mij ook opeens heel territoriaal te doen, twee mannetjes elk een territorium en de rest in een klein hoekje. Maar na een tijdje werd het ook opeens weer minder. Het lijkt dus iets te zijn wat komt en gaat, heeft vast te maken met fases in het hele voortplantingsgebeuren.

Ja het kan zijn dat het andere planten zijn maar ik denk dat het om deze ging 😊
Nou, de tiger lotus heet tijgertje!
En de kikkerbeet heette kwik en kwek en kwak.. rip!;(
En de eendenkroos die er niet in zit heet Toni Kroos!😆

Verder heb ik nog een vraagje, hoe lang duurt het ruwweg genomen voordat de plantjes van de nutricaps gebruik zullen maken? Ik heb bij elke plant eentje direct tegen de wortels aan gestoken.

Ik vermoed dat die caps langzaam de voeding af geeft. Wortels hebben een dag of 3 nodig om een beetje te groeien, en dan moet het nog overal bij komen waar de wortels zitten dus het is een beetje afhankelijk van de situatie op zichzelf. Maar je zou na een dag of 3 al verbetering kunnen opmerken afhankelijk van de plant.

Sommige planten gaan mooier kleuren (sommige minder mooi zoals rode planten die juist gebaad zijn aan een lage dosering voeding) sommige planten gaan groter en sneller groeien. En bij sommige planten merk je niets. Maar niets is ook oke, als het al goed ging dan hoeft het niet perse beter te gaan. Als het er maar niet slechter op gaat dat is waarvoor je het doet!

Zou het kunnen dat de planten dan ook minder voedingstoffen uit het water halen? Ik heb namelijk een algenbloei, begon een beetje zo'n week geleden denk ik met wat hele kleine plukjes hier en daar.. maar nu zitten er ineens overal lange slierten aan. Ik geef nog wel steeds dezelfde hoeveelheid vloeibare voeding.
Is het een goed idee om dat af te bouwen, of is er misschien een andere oorzaak? Dit is de eerste keer ook dit ik dit soort algen zie.

Bijlagen

• 20230113_100244.jpg
    20230113_100244.jpg
    328.1 KB · Weergaven: 89
  • 20230113_100232.jpg
    20230113_100232.jpg
    331.7 KB · Weergaven: 91
  • 20230113_100226.jpg
    20230113_100226.jpg
    320.8 KB · Weergaven: 88
  • 20230113_100222.jpg
    20230113_100222.jpg
    257.6 KB · Weergaven: 84
Meten = weten!
Wat zijn de waarden van NO3, PO4, Fe?

Fe test heb ik zelf niet, staat nog in winkelmandje🙂 ik zie ook net dat de co2 reactor op is! ook de eerste keer. Heeft zon 3 maanden gewerkt🙂 ik zag hem laatst al laag staan. Dat zal de hoofd oorzaak zeker wel zijn gok ik.

Ik zie verschillende algen zoals groene puntalg en draadalg. Dat wil zeggen dat er een tekort is en deze zie je vaak bij te weinig aan co2.
Het is raadzaam om nu alle waterwaarden even te meten.

Een van de neons is dood :O kan dit komen door tekort aan co2?

Ik heb gister snel een nieuwe co2 diffuser gekocht, een van colombo, de 3 in 1.
Hij doet het echter niet goed. Ik zie geen fijne mist maar een paar kleine en heel wat grote belletjes, meer als n airstone.. ik hoor ze barsten aan het oppervlak.

De steen heeft iets van 18 uur gewerkt ipv 24 uur, zou het daardoor kunnen komen? Op deze manier komt er totaal geen co2 in t water.
Ik ben alle water waarden aan het meten nu.

Nu doet ie niks meer zelfs. Verzamelt alleen maar grote bellen aan de rand. Ik heb hem echt vrij hard dicht gedraait, maar er lijkt nu toch gewoon co2 door die rand te komen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan