Wat is er nieuw

aggressieve danio's teruggebracht, nu white cloud minnows mannetjes plots aggressief. vissen eten niet meer.

Een van de neons is dood :O kan dit komen door tekort aan co2?
Een tekort aan CO2 is hoogstonwaarschijnlijk, alleen bij 100%O2 (zuurstof) kan dit ontstaan, en dan zou jij je ook high voelen....
CO2 is een afvalproduct van de stofwisseling en daar kan een teveel van zijn. Maar als je waterbeweging aan de oppervlakte hebt, kan dat eigenlijk niet gebeuren. Planten gebruiken tijdens de lichtperiodes CO2 en dan produceren ze O2. 's Nachts draait dat proces om en gebruiken ze O2 en produceren ze CO2.

Een tekort aan O2 kan dus voorkomen, tijdens
de nacht (als de planten dus ook O2 gebruiken)
als je te weinig waterbeweging hebt
als je erg veel vissen in je bak hebt.

Meestal zie je bij een tekort aan O2 dat er meerdere vissen aan de oppervlakte hangen en naar lucht happen.

Verder weet ik niets van CO2-diffusers, dus daar kan ik je niet mee helpen.

20230115_115733.jpg

Alle waterwaarden zijn zoals normaal, alleen fosfaat is minder.
0.2 ipv 0.5 tot 0.8
Fe kan ik helaas nog niet meten
Ik ben gister gestopt met plantenvoeding toen ik zag dat de co2 op was en het vol zit met algen.

Het valt me trouwens op dat de stengel planten hele zwakke stengels hebben die spontaan oplossen en breken. Tijdens waterwissel zag ok meerdere stukjes zweven met onderbroken stengel en wortels uit t losse stukje plant.

Ikhad dit eigenlijk niet verwacht met de dagelijkse plantenvoeding die ik sinds ongeveer 1 of 2 maanden toevoeg. Dede stengels zijn gemaakt ten tijde van plantenvoeding.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je planten al een geruime tijd een tekort aan CO2 hebben gehad. Koolstof is een belangrijke bouwsteen die de plant gebruikt voor groei en stevigheid. Heb je een nieuwe fles beschikbaar of laat je hem hervullen?

In dat geval moet ik dus sowieso meer co2 toevoegen, ik had hem de afgelopen maand op 1 bubbel per 3 seconden staan, ik wilde er mee doen tot laatste beetje, heeft denk ik 2 dagen met minder gedraait.
Ik durfde niet direct zomaar heel veel toe te voegen.
Ik had al in de planning om meer toe te gaan voegen.
Gelukkig wel een reactor, dus bijvullen kost me vrijwel niks.

Bijlagen

• 20230115_194655.jpg
    20230115_194655.jpg
    133.4 KB · Weergaven: 85
  • 20230115_194630.jpg
    20230115_194630.jpg
    163.1 KB · Weergaven: 82
  • 20230115_200900.jpg
    20230115_200900.jpg
    207.6 KB · Weergaven: 91
Ik zie wat geks bij de quadrofolia en de crypto. Er komt een stroompje belletjes vanaf.. dit lijkt op "pearling " ? Maar dat lijkt me heel erg sterk gezien dat ze juist tekort hebben aan alles? Of zou het co2 kunnen zijn? Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken en is dit gevaarlijk voor de visjes? Ik heb geen test om te kijken hoeveel zuurstof er in t water zit.
Het gebeurt vrijwel de hele tijd nu dat ik een aantal bubbeltjes slierten zie.
Ik heb de lamp wel van 60% naar 70% gezet, want zonder planten zijn de visjes ook nergens. en ik geef nu meer co2, 1 bubbel per seconden ipv 1 bubbel per 3 seconden.

Bijlagen

• 20230116_182514.mp4
    14.5 MB
Dat zijn zuurstof belletjes, dan zijn je planten aan het groeien. En ook zonder actieve CO2 toevoeging zit er CO2 in je bak. Hoe denk je dat planten anders buiten in de natuur groeien? Dan staat er echt niet iemand met een CO2-fles ze CO2 te geven....

Jawel hoor! Altijd mensen in groene jassen, groene paraplu of tentje.. bij vijvers en meertjes..tassen vol en hele stellages aan de waterkant! En ze hebben zelfs sensoren mee.. als de waardes niet goed zijn dan piept en loeit t alsof r geen morgen is! En rennend komen ze dan in actie!
Ze kopen er zelfs vergunningen voor :O
ieder z'n ding!🙂 ze noemen zichzelf vissers.. maar sinds jouw post weet ik wel beter! 😀 het zijn planters!

voor ik n aquarium had, nog nooit van co2 flessen gehoord, is het zo dat in aquarium er relatief minder diertjes en luchtmengingen zijn en minder co2 opslag in de vorm van water?

Jawel hoor! Altijd mensen in groene jassen, groene paraplu of tentje.. bij vijvers en meertjes..tassen vol en hele stellages aan de waterkant! En ze hebben zelfs sensoren mee.. als de waardes niet goed zijn dan piept en loeit t alsof r geen morgen is! En rennend komen ze dan in actie!
Ze kopen er zelfs vergunningen voor :O
ieder z'n ding!🙂 ze noemen zichzelf vissers.. maar sinds jouw post weet ik wel beter! 😀 het zijn planters!
Geweldig zo'n antwoord!
voor ik n aquarium had, nog nooit van co2 flessen gehoord, is het zo dat in aquarium er relatief minder diertjes en luchtmengingen zijn en minder co2 opslag in de vorm van water?
Er zijn vaak juist meer dieren en de CO2 productie is dus ook hoger in een aquarium. De uitwisseling ven gassen (O2 en CO2) wordt doordat het water in beweging wordt gehouden (de uitstroom van je filter) bevorderd, zodat je vissen voldoende O2 hebben.
Ten opzicht van de natuur is het grote verschil dat wij er heel veel en ook relatief veeleisende planten in doen.
In mijn Juwel heb ik een hele kolonie zwaarddragers, geen CO2 toevoeging en mijn planten groeien als een tierelier. Maar het hangt natuurlijk wel af van de hoeveelheid vis die je hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan