Wat is er nieuw

agressieve honinggoerami man

• Onderwerp starter Onderwerp starter ronrijn
  • Startdatum Startdatum
R

ronrijn

Guest
Ik heb 3 maanden geleden van een kennis die van bestand ging veranderen een volwassen honinggoerami man gehad en de dag daarna een jong vrouwtje er bij gekocht, ondanks dat man al eerder in "paai modus" is geweest gaf dit tot gisteren geen problemen met vrouwtje wat volgens mij nog te jong is (3 maanden bij mij en zal denk ik hooguit 3 maanden zijn geweest toen ik haar kocht bij lfs)
Wel zag ik enkele keren wat niet met elkaar verbonden vlokjes schuim maar dit leek dus niet erg op een nest, gisteren na onderhoud en water verversen begon hij echter meteen agressief te reageren op iedere vis die boven het midden van de bak kwam door ze als een gek na te jagen totdat ze weer onder het midden zaten, ik ontdekte dat hij tussen de drijfplanten weer bezig was schuim af te zetten waarop ik besloot alle drijfplanten er uit te halen nog een kleine water verversing met koud water en het licht uit te doen om zo doende hopelijk de paai prikkel weg te nemen, maar vanmorgen zag ik dat hij ondanks die maatregelen in het open water (zonder drijvers dus) een groot nest te hebben gemaakt en (vooral naar het vrouwtje) nog agressiever reageerde op iedere vis boven het midden. Ik besloot het nest te vernielen en de temperatuur nog wat te laten zakken tot 23 graden, ik heb de temperatuur normaal gesproken op 24.5 graad was in eerste instantie gezakt naar net onder de 24 graden en zit nu op 23.5, lager gaat niet want dat is momenteel mijn huiskamer temperatuur. Wat kan ik nog doen? Ondertussen zit de schrik bij de rest van mijn bewoners er goed in want hij is nog steeds voortdurend aan het patrouilleren ondanks dat er geen nest meer is en vrouwtje moet zich al helemaal niet laten zien.

Bijgaand een video waarop beiden goed te zien zijn, vrouwtje meteen even bij start, samen bij 1.15 en vrouwtje nog een keer wat langer bij 3.50. Ze lijken misschien even groot maar mannetje is echt een stuk groter.

https://www.youtube.com/watch?v=lJ2m9Y1ZERk

Vergeet er bij te vermelden dat uitvangen en apart zetten geen optie is, want ik heb niks om hem in te zetten.

Het nest niet vernielen, levert alleen maar heel veel stress op bij het mannetje. Maak meer verstopplekken in je bak waar vissen (vooral het vrouwtje) kunnen schuilen.

Dit is natuurlijk gedrag bij deze vissen.. Daarom moeten ze ook niet in een te kleine bak zitten. Flink wat verstopplekken en veel drijfplanten worden gewaardeerd door deze energieke vissen. Riccia fluitans is heel geschikt voor hun om een schuimnest van te bouwen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Zoals jullie hebben kunnen zien, heb ik een rijk beplante bak met verstopplaatsen en bijna de gehele oppervlakte is bedekt met hygroryza strigata, en mijn bak is een juwel vision 180 dus ook groot genoeg, dat is dus ook niet het probleem, het probleem is dat de vrouw nog te jong is en voortdurend op gejaagd word en de rest van mijn vissen niet meer aan de oppervlakte cq boven het midden mogen komen vandaar dat ik de nesten verniel om zo doende de reden van agressief gedrag bij de man weg te halen, maar ik zou graag willen horen of er een betere manier is om dit te stoppen?

ronrijn zei:
Zoals jullie hebben kunnen zien, heb ik een rijk beplante bak met verstopplaatsen en bijna de gehele oppervlakte is bedekt met hygroryza strigata, en mijn bak is een juwel vision 180 dus ook groot genoeg, dat is dus ook niet het probleem, het probleem is dat de vrouw nog te jong is en voortdurend op gejaagd word en de rest van mijn vissen niet meer aan de oppervlakte cq boven het midden mogen komen vandaar dat ik de nesten verniel om zo doende de reden van agressief gedrag bij de man weg te halen, maar ik zou graag willen horen of er een betere manier is om dit te stoppen?

Als je het nest vernield resulteert dit in stress bij het mannetje en dat leidt er alleen maar toe dat het mannetje nog agressiever wordt. Ook zie ik op het filmpje niet veel oppervlaktebeplanting hoor.

Ze zijn nu eenmaal territoriaal, natuurlijk gedrag is (bijna) niet te stoppen.

Ik heb eens naar dat filmpje zitten kijken en ik krijg de indruk dat er nogal wat vis in zit. Kan je eens een opgave doen van wat er precies allemaal in zit aan soorten en aantallen

Als ik hoger in mijn bak film krijg ik te veel tegenlicht, vandaar dat je de drijfplanten niet ziet, maar moet( bijna ) elke week wat weg halen wil ik nog wat open houden.

Heeft weer enorm nest gemaakt van 30 bij 15(op zijn breedst) en heb het op gegeven er nog wat aan te doen.

Op 180 liter, (netto 150 schat ik) 8 nannostomus beckfordy, 8 roze tetra, 2 honinggoeramie, 5 snakeskin barbeel, 1 rode minor, 1 koperzalm, 1 microgeophagus altispinosa (alle 3 overblijvers) en 5 cordoras Venezuela, 6 appelslak en ? vuurgarnalen

Vrouwtje lijkt zoals ik verwachtte niet tot paren bereid, nu is mijn volgende vraag hoe lang houd hij dat territoriale gedrag nog vol ?

Till death tear them apart.

Hobbygroet ,
Jos Hut

Serieus?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan