Agressieve marmer gourami


D

Deneelson

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag mbt mijn marmer gourami. Momenteel weet ik niet meer wat ik moet doen.

60L bak
Visbestand:
5 rasboras
5 neontetras
1 corrydoras
1 borstelneus
2 marmer gourami (zouden M & V moeten zijn)
Rond 30 vuurgarnaaltjes

Even wat voorgeschiedenis. 2 marmer gourami (koppel) samen gekocht. Na 3tal dagen 1 van de 2 spoorloos. Nooit meer terug gevonden wat op zich knap is in mijn bak. Naar de dierenwinkel geweest en op advies 1 V marmer gourami gekocht en 2 dwerg gourami's(koppel) . Volgens winkel geen probleem. Vanaf moment dat het plastic zakje het water inging werd de agressieve marmer gourami (eerste aankoop) helemaal dol. De 2 dwerg gourami hebben het nog geen 2 dagen gered en zijn overleden door de stress door continue opjagen. De andere gourami welke denk ik vrouwtje is red zich op zich wel maar verstopt zich continue onder filter en kan alleen vrij rond zwemmen als ik eten geef. Zodra eten op raakt wordt ze weggejaagd. Heb het gevoel dat de agressieve continue op zoek is en soms vind ie het vrouwtje ook en jaagt hij haar hele bak door. Ook al wat neon Tetra en rasbora kwijt geraakt door onverklaarbare verwondingen. Ik zie hem ook wel eens achter deze visjes aan zitten. Dit gebeurd wel sporadisch.

Water temp. is 25 graden. Nou heb ik gelezen dat bak te klein is wat jammer is aangezien ze in de winkel zeiden dat het geen probleem is. Ook kan temp aan de hoge kant zijn. Kan ik deze naar beneden zetten met huidge bestand?
Heb geprobeerd wat meer planten erin te zetten maar moet nog groeien. Heb geen drijfplanten
Beetje lang verhaal maar wil verdere vragen voorkomen. Zal proberen wat foto's te plaatsen.
Graag advies wat te doen want het is voor het vrouwtje niet echt leuk momenteel.
 

Bijlagen

  • IMG_20200113_202942.jpg
    IMG_20200113_202942.jpg
    335.5 KB · Weergaven: 174
  • IMG_20200113_202619.jpg
    IMG_20200113_202619.jpg
    284.5 KB · Weergaven: 165
u bak is te klein voor deze gourami soort, zelfs voor 1

de man zal het vrouwtje blijven opjagen tot.....
 
u bak is te klein voor deze gourami soort, zelfs voor 1

de man zal het vrouwtje blijven opjagen tot.....

Hi Wout, bedankt voor je bericht. Was er al een beetje bang voor na zelf wat info opgezocht te hebben. Baal er van dat ik andere informatie van de vissen winkel heb gekregen.
Graag hoor ik als er iemand een andere oplossing heeft. Zo niet dan zit er niks anders op dan deze vissen weg te geven aan iemand die wel een aquarium heeft wat groot genoeg is. Dus mocht er iemand interesse hebben dan kan die ze gratis ophalen in Amsterdam want dit is geen leven voor die vis.
 
Over die Aziatische vissen zeg ik maar even niks, niet mijn ding.
Blijft over Zuid Amerikaans, die ene Corydora is wel heeeel alleen.
Ook die Neons met 5 zijn heel alleen.
Even los van of ze wel of niet in een 60l bak passen, zowel Neon als Cory zijn graag met meer.
 
Op kamertemperatuur in een vol beplante meterbak met veel verstop plaatsen lijkt het me mogelijk maar zelfs dan durven ze hard jagen ,
 
Laatst bewerkt:
Nooit meer terug gevonden wat op zich knap is in mijn bak.
Haha dat is inderdaad knap. :D Weet niet of het lang geleden is dat de vis verdween, maar anders zou je nog verwachten een restant te kunnen vinden ergens... Of misschien wel buiten de bak.

op advies 1 V marmer gourami gekocht en 2 dwerg gourami's(koppel) . Volgens winkel geen probleem.
Slecht advies. :'-)

Heb het gevoel dat de agressieve continue op zoek is en soms vind ie het vrouwtje ook en jaagt hij haar hele bak door.
Ik heb precies hetzelfde gehad met deze soort maar dan met een vrouwtje dat een ander vrouwtje opjoeg in een bak van 1 meter 20. Het is een mooie, maar helaas ook territoriale/agressieve soort die een grote bak nodig heeft.

Water temp. is 25 graden.
(...)
Ook kan temp aan de hoge kant zijn. Kan ik deze naar beneden zetten met huidge bestand?
25 is warmer dan nodig en kan mede het gedrag verklaren. Je kunt met dit bestand zonder problemen de verwarming op een graad of 21-22 zetten. Goed voor de portemonnee. Ik vrees echter dat het opjagen zal aanhouden.

Nou heb ik gelezen dat bak te klein is wat jammer is aangezien ze in de winkel zeiden dat het geen probleem is.
Stomme winkel.

Graag advies wat te doen want het is voor het vrouwtje niet echt leuk momenteel
Ik weet niet of het het allerléúkste advies is, maar het béste advies lijkt mij om de marmergoerami's terug te brengen en voor een kleinere gouramisoort te gaan. :)
 
Bedankt voor jullie reacties. Was er al bang voor maar ga mijn marmer gouramis weg doen en mijn bestand aanvullen met vissen die ik erin heb zitten.
Van de Cory was ik eigenlijk niet op de hoogte dat ze in meerdere moesten leven. Laat me altijd informeren in de dierenwinkel maar ben er al achter gekomen dat dat ook niet altijd klopt. Zal hier wat vaker langskomen in geval ik wat wil veranderen of toevoegen in mijn bak.
 

Terug
Bovenaan