Wat is er nieuw

Akadama soil

GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Hoi, ik heb sinds enkele weken nu een nieuw bakkie draaien met daarin een soil van Akadama. Nu valt het me op dat de bodem een beetje schimmelig lijkt te zijn. Kan dat kloppen en weet iemand of dat erg is?

Die ervaring heb ik nooit gehad. Heb je een foto??

IMG_6431.JPG

Is dit een beetje een duidelijke foto. Je ziet hier de sliertjes aan de soil zitten. Als ik eroverheen ga (een beetje hark met een vork of iets dergelijks) dan laten de sliertjes redelijk snel los

Geen idee, akadama is als het goed is trouwens rood dus je hebt een andere soil te pakken denk ik. Heb dit nog nooit gezien. Ik zou het afhevelen met een klein slangetje en denk dat het weer vanzelf weg gaat!

Sorry, ik heb de verkeerde soil genoemd. Het is de ADA Aqua Soil Amazonia.

Ik heb deze soil ook in verschillende bakjes, maar dit niet eerlijk gezegd.

Het kan wat algenvorming zijn.

Let er ook op dat je niet te veel voert, dat het geen bacterielaag gaat worden.

Ik heb deze soil ook in verschillende bakjes, maar dit niet eerlijk gezegd.

Het kan wat algenvorming zijn.

Let er ook op dat je niet te veel voert, dat het geen bacterielaag gaat worden.

De grap is juist dat er helemaal nog geen dieren in aanwezig zijn en er dus niets gevoerd is. Misschien als straks de garnalen erin gaan het wel gegeten gaat worden. Het is ook niet de gehele bak die er last van heeft, maar een deel ervan.

Is er een gedeelte soil afgedekt met zand en is de schimmel enkel bij die plek?

Is er een gedeelte soil afgedekt met zand en is de schimmel enkel bij die plek?
Hieronder een groter geheel van mijn bakkie. Gaat om het deel rechts onderin waar het meeste zit. Geen afgedekte soil of iets dergelijks.

IMG_6433.JPG

Ik heb dat nog nooit gezien in combinatie met zo'n soil iig.
Mooi ingericht trouwens.

Inderdaad erg leuk. Je ziet die schimmel wel vaak op hout bij de opstart. Wellicht dat het toch ook op je bodem kan voorkomen.

Dit is mijn tweede bakkie. Had eerder een 20L bak van Dennerle, maar ben nu overgegaan naar een scaper's tank van 50L. Ik heb daar enkele maanden geleden al eens een thread over geschreven met wat vragen. Ik probeer die antwoorden nu in de praktijk te brengen.

Bodem is opgebouwd uit soil van ADA en La Plata Sans ook van ADA. Dit om te voorkomen dat er overal plantjes naar boven komen. Als plantjes heb ik links achterin Alternanthera gedaan, rechts achterin Hygrophila, voorin op de bodem moet het dichtgroeien mar Hemianthus. Verder heb ik op de rotsen Vesicularia dubyane en Riccia gelijmd in de hoop dat het uit gaat groeien. Ik wil er straks een koppeltje pure red line garnalen in doen.

Hebben jullie verder nog tips en toevoegingen. Welke slakken zouden er nog ingedaan kunnen worden?

Ik snap de combinatie nooit van zulke kalkhoudende stenen met ph verlagende middelen.

Ik snap de combinatie nooit van zulke kalkhoudende stenen met ph verlagende middelen.

Dit zijn steden die gekocht zijn in een aquariumspeciaalzaak en zijn geschikt voor een garnalenaquarium. Waaraan denkt je te zien dat dit kalkhoudende stenen zijn?

Dit zijn steden die gekocht zijn in een aquariumspeciaalzaak

Ook die zijn vaak kalkhoudend.
Was recent een grote partij stenen bij de LFS binnen gekomen en net PH min samen met de verkoper even een partij stenen getest.
Bijna alle stenen waren net bruistabletten zo veel reactie op kalk.

Dit zijn steden die gekocht zijn in een aquariumspeciaalzaak en zijn geschikt voor een garnalenaquarium. Waaraan denkt je te zien dat dit kalkhoudende stenen zijn?

Omdat je het kalk duidelijk ziet zitten maar je ziet deze stenen vaak bij scapes hoor alleen vraag ik me af of het puur om het uiterlijk van de steen is omdat de meeste showscapes maar tijdelijk staan bv want het kalk lost gewoon op door het zuurdere water.

Ik heb toch even een steen eruit gehaald en azijn erover gedaan, maar zie verder geen bruisend effect of bubbeltjes ontstaan. Mocht er dan kalk inzitten zal het niet bijzonder zijn en neem ik aan geen kwaad kunnen.

Zit misschien heel weinig azijnzuur in het azijn dat je gebruikt en als de stenen nat zijn heeft dat ook invloed op het effect.
Is het Seiryu steen?

Zit misschien heel weinig azijnzuur in het azijn dat je gebruikt en als de stenen nat zijn heeft dat ook invloed op het effect.
Is het Seiryu steen?

Nee, die zijn het niet. Ik kan helaas even niet op de naam van de stenen komen. Zaten in plastic en dat is uiteraard weggegooid. Is het erg schadelijk als het blijkt dat er wel kalk wordt afgegeven. Ik kan nu nog wisselen als het echt moet.

Die Seiryu steen, is dat een steen die geen kalk afgeeft?

Seiryu geeft kalk af.
Dat is net wat ik me dus afvraag of het kwaad kan,sorry dat ik dat in jouw topic doe want was niet de bedoeling om je plannen door de war te maken natuurlijk.

Seiryu geeft kalk af.
Dat is net wat ik me dus afvraag of het kwaad kan,sorry dat ik dat in jouw topic doe want was niet de bedoeling om je plannen door de war te maken natuurlijk.

Geen probleem. Ik wil ook graag de waarheid boven tafel. Je ziet erg veel aquascapers die steen gebruiken. Ook steen waarvan men weet dat het kalk afgeeft. PH wordt dan telkens gemeten en bijgestuurd waar nodig. PH in mijn bak is nu 6 - 6.5.

Ik gebruik osmose in de garnalenbakjes en heb bewust voor dragonstone gekozen. Zo blijft de kh mooi laag met 0-1.

Ik gebruik osmose in de garnalenbakjes en heb bewust voor dragonstone gekozen. Zo blijft de kh mooi laag met 0-1.

Osmose zegt toch verder niets over de PH waarde?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan