Wat is er nieuw

Akvastabil Fusion 100x50x50 - ZA biotoop van Arctic

• Onderwerp starter Onderwerp starter Arctic
  • Startdatum Startdatum
A

Arctic

Guest
Tijd om een fotoalbum te beginnen! Ik had een Akva Move 100 van iemand overgenomen, maar heb besloten deze niet te houden omdat het veel meer een klusbak bleek dan aanvankelijk verwacht. Onder andere zijn de twee afdek plaatjes op de bodem niet meer goed gekit waardoor de bodem lekt (lijkt me toch een beetje onhandig...) en dit opnieuw moet worden gedaan. En ik heb 2 linkerhanden, dus dat is geen goed plan (dus mocht je interesse hebben, je kunt hem overnemen!). Daarom heb ik toch een nieuwe Akvastabil Fusion 100 besteld. Hij komt aanstaande woensdag, hoop ik!

Het plan is een ZA biotoop te maken. Ik zat lang te twijfelen tussen Azie en Zuid-Amerika en ben toch voor het laatste gegaan. Kan er natuurlijk ook een leuke gemixte gezelschapsbak van maken, maar ik vind ZA wel een leuke uitdaging.

De techniek
Filter: Eheim 4+ 250 (zat bij de Move). Ik weet dat dit eigenlijk een te kleine filter is, dus na een beetje sparen zal deze waarschijnlijk worden vervangen door een JBL CristalProfi greenline e1502. Onderin 3 sponsen (grof - medium - fijn) en in de overige 2 bakken Biohome Ultimate.
Verlichting: Juwel Helialux Spectrum 800 (zat bij de Move). In de Fusion kan de 1000 zonder enig probleem worden geïnstalleerd, dus dit wordt ook een gevalletje 'nakoop'. Hogere prioriteit dan de filter denk ik. En ik zal de Spectrum 1000 erbij plaatsen, splitter en Smart Control ertussen en hopelijk kunnen de planten (en mijn ogen) dan helemaal los gaan!
Verwarming: SuperFish Smart Heater 200W. Heeft iemand hier ervaring mee? Op de verpakking staat <125 liter, maar volgens mij moet je met 200W een veel groter aquarium kunnen verwarmen? Heb anders eventueel ook nog een Oase 300W.
CO2: ben ik nog niet over uit. Tot nu toe heb ik altijd bio-CO2 gebruikt, maar dat was wel in kleinere bakken.

De inrichting
Op de bodem komt 0,4-0,8 mm filterzand van MultiQuartz. Dan kunnen de cory's lekker hun ding doen.
Bij de Move zat een Akwaline achterwand. Op zich heel mooi maar neemt zoveel ruimte in! Op sommige stukken gaat er zeker zo'n 7cm zwemruimte af en dat vind ik zonde. Dus ik overweeg de achterkant gewoon met schoolbordverf zwart te maken. Of een poster. Heb er nog ruzie over met mezelf. 😀
Ik heb een prachtig groot stuk kienhout bij iemand opgehaald. Hoop dat het niet te groot is voor deze bak want het is werkelijk waar heel mooi. Nadeel is wel dat het zo groot is dat ik er niet nog meer hout etc in ga doen ivm beschikbare zwemruimte. Maar daarom dacht ik eraan eens de gulden snede uit te proberen dmv dit mooie stuk hout...

De planten
Voorin:
2x Hydrocotyle verticillata
3x Micrantemum micrantemoides
2x Samolus floribundus

Midden:
1x Alternanthera lilacina
1x Echinodorus altberger
1x Echinodorus harbich
1x Heteranthera zosterifolia
1x Ludwigia arcuata
2x Myriophyllum guyana
1x Shinnersia rivularis (“Weis Grun”)

Achterin:
1x Echinodorus argentinensis
1x Echinodorus uruguayensis
2x Hydrocotyle leucocephala
1x Lysimachia nummularia (“aurea”)

=> of is dit teveel en kan ik het beter met minder verscheidenheid proberen? Volgens mij is sowieso goede (LED) verlichting van groot belang voor een aantal van deze planten, wat natuurlijk ook iets doet met de CO2 vraag.

Het visbestand
Dit is nog het minst duidelijk, maar momenteel denk ik aan:
20-25x Paracheirodon axelrodi
10x Gasteropelecus levis
2x Apistogramma agassizii / macmasteri of cacatuoides
12x Corydoras sterbai / panda / of een andere leuke
Een of twee L-nummers.

=> Dat is niet teveel vis in een 250 liter bak, toch?

Voorlopig kan ik vooral niet wachten tot de bak komt! Dan kan ik eindelijk beginnen met het inrichten. Ik probeer er deze keer meer tijd voor te nemen dan voorheen want dat scheelt hopelijk een hoop ergernis. Hoe dan ook is mijn ervaring dat mijn planten opzet vaak in mijn hoofd er zeer mooi uit ziet, maar dan in werkelijkheid tegenvalt. Maar goed, eerst maar eens inrichten en dan de natuur zijn werk laten doen. Aanpassen kan altijd. En hopelijk komen er binnenkort foto's bij in dit album!

Tips, vragen en advies zijn natuurlijk altijd welkom!😉

We gaan dit volgen. Veel plezier alvast met alles.

Dankjewel!

De bak is vandaag gearriveerd! Heb de achterkant zwart gemaakt met schoolbordverf en toen het geheel op de meubel gehesen. Toch wel mooi, die Akva bakken. Staat ook heel netjes op het meubel, alhoewel de fitting heel precies is. Het aluminium frame dat om de bak zit steekt net een beetje uit aan de zijkant. Het glas staat wel op de meubel. Wat mij betreft had er aan alle kanten best een halve cm bij gekund bij het meubel, maar ok. Strak is ook...strak.

Het is me nu al gelukt om de ruiten vies te krijgen, maar ik heb wel een vraag aan jullie. De juwel helialux (er komt een langere in, dit is degene die bij de Move zat) ligt enkel op de crossbars. Kan met de steuntjes nergens in haken ivm het gladde aluminium profiel van de Akva. Is dit een risico denken jullie?

C70F4930-BC68-43B5-8721-47523A9756D7.jpeg
E16643AF-1267-4B49-A445-6FDB4F892B5E.jpeg
78AEE379-ABEE-46F3-BF29-974056F32389.jpeg

Mooie bak is het! Succes!

Lees ik het nu goed en staat het glas koud op het meubel?

Uh, weet niet wat je bedoelt met ‘koud’? De bak zit in een aluminium frame en dat als geheel staat op het meubel.

Ik bedoel dat het glas op het meubel rust, of zweeft het erboven zeg maar.

Mooie bak is het! Succes!

Dankjewel!

Ik bedoel dat het glas op het meubel rust, of zweeft het erboven zeg maar.

Ah, het zweeft er net boven vanwege het frame. Er zaten ook viltjes bij het meubel voor tussen het aquarium en het meubel, dus die heb ik er maar volgens de instructies opgeplakt. Geen idee of dat wat doet.

Veel plezier met deze mooie bak.

Succes, mooie strakke bak

Poeh, inmiddels is zo'n beetje alles dat fout kon gaan bij het beginnen met een nieuw aquarium ook fout gegaan. Ik zal jullie de volledige details besparen, maar een van de grote teleurstellingen was dat de Eheim filter die ik had niet bleek te functioneren. En daar kwam ik pas achter (dom van mij) toen ik de plantjes erin had gezet en de filter aan wilde zetten...ja, daarom test je dat dus eerder. Ook weer geleerd. De bak heeft daardoor wel even gestaan zonder draaiend filter, maar volgens mij hoeft dat voor de eerste dag wat betreft de planten niet veel uit te maken. Ze moeten toch even 'landen', toch?

Uiteindelijk een JBL CristalProfi greenline e1502 gehaald. Had het geluk dat deze in de aanbieding was bij de Ranzijn. Ik vond hem wel behoorlijk lawaaierig, dus heb de kast waarin hij staat geprobeerd te isoleren. De deur is ook gedaan, maar pas nadat ik de foto had genomen. Het geluid is een stuk beter nu maar ik hoop toch dat hij na indraaien nog wat stiller wordt. Met name mijn hond is er best door gestresst. De kat vindt alles prima en vindt de bak nu al gaaf. Dat wordt nog wat als er eenmaal vis in zit... 😀

De witte waas die je op de foto ziet trekt maar lastig weg, dat ben ik niet gewend. Ik vraag me af of dit dode bacteriën zijn aangezien ik de gel balletjes die bij de biohome ultimate zitten al in de Eheim had gedaan, ze daar meer dan 24 uur in hebben geweekt tot het nieuwe filter kwam en daarna pas in de werkende JBL zijn beland. Zijn ze dan inmiddels dood en is dat de waas? Geen idee. Weet ook niet of ik gewoon moet wachten of water moet verversen. Ben nu nog aan het wachten en kijken of het zichzelf oplost. Maar ach, het geheel is nu in ieder geval aan het draaien en daar ben ik blij om!

1ED5C354-D0E6-48FF-AB92-89D43C859F46.jpeg
3668990E-E8DA-480C-B7E1-C96094E00540.jpeg

Geen enkel probleem om planten in je bak te hebben zonder filter. Dus geen zorgen.
En witte waas is ook volkomen normaal. Bij mijn 720L bak had ik dat een paar maanden terug ook. Duurde zelfs bijna 2 weken voordat het écht weg was. Zijn volgens mij levende bacteriën. Zodra je biologische evenwicht op gang komt verdwijnt dat vanzelf.

Geen zorgen, gaat allemaal goed komen!

Wat betreft het geluid: Mijn ervaring is dat dat nog wel iets kan gaan afnemen als de pomp wat langer draait.
Daarnaast is het zo dat je de laatste beetjes nog beter zou kunnen isoleren. Bijvoorbeeld nog een prop (of filterwatten oid) plaatsen waar de slangen je kast uit gaan. Nu zit daar een 'geluidslek'.
Ook de kieren van het deurtje zou je misschien nog beter kunnen afdichten als je het echt goed wilt doen.
En misschien de bodem ook, maar dan met ander materiaal. In ieder geval zorgen dat er wat demping is tussen filter en bodemplaat. (edit: oh dat heb je al gedaan zie ik. Iets van een rubber tegel ofzo? lijkt me prima)

Laatst bewerkt:
Dat witte is waterbloei en dat zie je bij een hoge organische belasting in het begin vaak maar dat trekt vaak vrij snel weer weg. een filter moet ook een biolaagje vormen en kan dus eerst iets meer geluid maken maar hij moet zeg maar even indraaien.

Wat betreft het geluid: Mijn ervaring is dat dat nog wel iets kan gaan afnemen als de pomp wat langer draait.
Daarnaast is het zo dat je de laatste beetjes nog beter zou kunnen isoleren. Bijvoorbeeld nog een prop (of filterwatten oid) plaatsen waar de slangen je kast uit gaan. Nu zit daar een 'geluidslek'.
Ook de kieren van het deurtje zou je misschien nog beter kunnen afdichten als je het echt goed wilt doen.
En misschien de bodem ook, maar dan met ander materiaal. In ieder geval zorgen dat er wat demping is tussen filter en bodemplaat. (edit: oh dat heb je al gedaan zie ik. Iets van een rubber tegel ofzo? lijkt me prima)

Er ligt inderdaad zo'n rubberen wasmachine mat onder het filter, dat helpt al enorm. Merk dat de trillingen onderin en achterin het kastje een stuk minder zijn. Overweeg nog om het restant filterzand in de kast te zetten om verder te verzwaren.

Dat witte is waterbloei en dat zie je bij een hoge organische belasting in het begin vaak maar dat trekt vaak vrij snel weer weg. een filter moet ook een biolaagje vormen en kan dus eerst iets meer geluid maken maar hij moet zeg maar even indraaien.

Ah, dankjewel! Dan ga ik het geduldig afwachten. Is ook een goede uitdaging :koffie:

De bak draait nu bijna een week. Bij veel plantjes zie ik duidelijk groei, dus dat is mooi. De witte waas gaat echter maar niet weg. Nitriet is rustig aan het opbouwen en de omzetting naar nitraat loopt nog niet helemaal soepel. Ik voeg nu nog geen CO2 toe omdat ik wil kijken hoe het ontwikkelt zonder, maar de CO2 waarde is wel erg laag (KH = 4 en pH = 7,5), dus misschien toch maar gaan kijken naar CO2 productie. Waarschijnlijk bio-CO2. Al met al denk ik dat dit een prachtig bakkie kan zijn zodra het water helder is.
B79EF88D-BC80-4B27-BC90-FB1F6DBAB039.jpeg
EA1D0836-F1EA-4BBC-A14A-38A099AE51E4.jpeg
F952D95C-9A19-49D3-BA90-987AA8D37425.jpeg

Update: de bak draait twee weken. Filter is inderdaad stiller geworden, dus dat is fijn! Ik ben er ook achter gekomen dat de witte waas voornamelijk komt door houtschimmel. Mijn stuk hout heb ik van MP en heeft tot de bak kwam zo'n 3 weken in huis gelegen. Waar en hoe lang het daarvoor buiten een aquarium heeft gelegen, weet ik niet. Ik denk dat dit ertoe heeft geleid dat er schimmel op is gekomen zodra het hout weer onder water kwam. Heb het de afgelopen week eens eruit gehaald en geheel afgeborsteld. Water was binnen een paar uur kraakhelder. Daarna vertroebelde het weer. Ik zie nu ook alg op het hout ontstaan. Ik laat het maar even zo, hopelijk houdt het op met schimmelen. Vandaar ook geen foto, want veel zin heeft het niet.

Verder heb ik bij het afborstelen van het hout een 30% waterwissel uitgevoerd om zoveel mogelijk van het schimmel vuil af te hevelen. Waar ik eerst een kleine nitriet piek had zit een paar dagen na de waterwissel zowel nitriet als nitraat op 0. Dus maar weer even kijken wat het deze week gaat doen...en anders misschien een beetje visvoer erin doen?

De meeste planten zijn of in goede groei of nog bezig met hun omzetting naar de submers vorm. Dus daar ben ik voorzichtig positief over. Vooral de Shinnersia Rivularis Weiss Grun groeit als kool en moet ik al bijsnoeien. Ik merk door de Juwel Helialux Spectrum 800 (20cm kleiner dan eigenlijk in de bak hoort) wel dat de hoeken redelijk donker blijven. Binnenkort denk ik toch maar eens investeren in een Spectrum 1000. Nu gaat het nog, maar ik vraag me af of de lamp het redt als de beplanting weelderiger wordt.

Dit is de stand van zaken na 2,5 week. Eindelijk een stuk helderder water! Wat beginnend alg op de ramen, maar ach, er gebeurt tenminste wat. Straks weer de waterwaarden meten en hopen dat de eerste bewoners er over een weekje of 1,5 in kunnen!

DE4D159A-ECEC-4FA7-B40E-62F42792B987.jpeg

Staat er netjes bij.

Staat er netjes bij.

Dankjewel! Ben er erg blij mee, zeker ook met de bak zelf; vind hem echt prachtig!

Ziet er zeker goed uit! Mooie bak zelf ook

Ik heb vorige week bio-CO2 toegevoegd aan de opstelling en — ik had het kunnen verwachten — vanwege de beperkte verlichting (1x Helialux Spectrum 800 in een meterbak) is de alggroei ontploft. Dus deze week een extra balk gehaald (mijn portemonnee klaagt nog steeds), namelijk de Helialux Spectrum 1000. Deze hangt voorin want ik dacht dat de lage plantjes voorin dan beter belicht worden. De kortere balk hangt nu dus achterin. Dit is pas de derde dag dus ik kan het effect nog niet geheel zien, maar ik hoop dat het zal werken. Daarnaast vraag ik me af of ik de lichtintensiteit niet toch wel nog moet verlagen? Is nu 95% op beide balken. Ik lees bij sommigen hier dat hun balken niet hoger staan dan 70%. Weet niet wat wijsheid is.

Om te helpen met de schoonmaak heb ik vier stuks helmslakken gehaald. Ze zijn nu braaf het stuk hout aan het kuisen. Daarnaast ook de eerste visjes erin gedaan: 10 stuks vuurtetra’s. Ze zijn erg klein en beweeglijk maar vind ze nu al leuk!
7532D770-497D-4B3D-A939-2602A6C9811A.jpeg
1F46AEA1-59A3-41BB-9F5C-8C3E8132626C.jpeg
3C4C66A3-9318-4A3C-A844-D9D6C236ACB1.jpeg

een paar dagen na de waterwissel zowel nitriet als nitraat op 0.
Ik heb het waarschijnlijk gemist maar wat (en hoeveel) voeg je precies toe aan plantenvoeding eigenlijk?

Ik heb vorige week bio-CO2 toegevoegd aan de opstelling en
Dus deze week een extra balk gehaald (mijn portemonnee klaagt nog steeds), namelijk de Helialux Spectrum 1000

Heb je ook de dosering van de plantenvoeding verhoogd na deze toevoegingen?

vanwege de beperkte verlichting
En wat zijn de exacte specificaties van de ballken die je hebt? (Ben even te lui om online op te zoeken... :sorry:)

Ik heb het waarschijnlijk gemist maar wat (en hoeveel) voeg je precies toe aan plantenvoeding eigenlijk?

Heb je ook de dosering van de plantenvoeding verhoogd na deze toevoegingen?

En wat zijn de exacte specificaties van de ballken die je hebt? (Ben even te lui om online op te zoeken... :sorry:)

Bedankt voor het meedenken! Ik voeg standaard 5 druppels Ferropol en 5ml Easycarbo toe. Voor Fosfo en Nitro meet ik eerst de waarden in het water en voeg ik op basis daarvan toe. Probeer een ratio van 1:10 aan te houden.

De Helialux balken geven ca. 140 lm per Watt, waarbij de witte leds 9000 K zijn en de gekleurde 6500 K. De ene balk is 48W dus 6720lm en de andere balk is 32W dus 4480lm. Samen totaal maximaal 11.200lm. Wat zou de ideale setting zijn voor een 100x50x50 bak? De planten die erin zitten staan bovenin deze thread. Het zijn ZA planten met best veel lichtbehoefte.

Ik voeg standaard 5 druppels Ferropol en 5ml Easycarbo toe.

Ferropol heb ik geen ervaring mee maar dat bevat dan de nodige micro's veronderstel ik?
Is dat de dosering die op de fles staat?
Heb je die aangepast na de toevoeging van de extra balk en de co2?
Voeg je dat gespreid toe of in één keer?

Voor Fosfo en Nitro meet ik eerst de waarden in het water en voeg ik op basis daarvan toe. Probeer een ratio van 1:10 aan te houden.

En voeg je dat in 1 beurt toe of gespreid over de week?
Toevallig al eens gemeten halverwege de week en/of net voor verversen om zicht te hebben op het verbruik?
Heb je die dosering aangepast aan het hogere licht?

De Helialux balken geven ca. 140 lm per Watt, waarbij de witte leds 9000 K zijn en de gekleurde 6500 K. De ene balk is 48W dus 6720lm en de andere balk is 32W dus 4480lm. Samen totaal maximaal 11.200lm.

Vrij stevig dus (gebaseerd op lumen per liter, wat natuurlijk niet zaligmakend is maar het is een leidraad).
Op papier lijkt het alvast genoeg voor uitbundige plantengroei maar misschien is het toch wat hevig om zo te starten... ;))

Zie je al gezonde groei bij je planten (deze vraag aangezien alles nog vrij nieuw is en ook omdat je eigenlijk niet zo een grote plantenmassa hebt imo)?
Want met zoveel licht wil je vooral goede plantengroei (en genoeg plantenmassa) zien zodat het licht ook effectief gebruikt wordt door de planten.

Merk je versnelling/verandering in groei sinds de extra balk?

Meestal ben ik vrij voorzichtig bij dergelijke ingrepen (bvb bij extra licht plaatsen, co2 opstarten en stabiel krijgen).
Maar ook op vlak van belichting opbouwen (sterkte en duur) bij een opstartende bak doe ik het eerder geleidelijk aan.
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome (en eigenlijk ook meer bestemmingen dan enkel Rome, zeker tegenwoordig :DD)...

Maar persoonlijk zou ik lager beginnen (lager dan 95% bedoel ik) gezien de situatie (nieuwe bak, recent beplant, net extra licht en co2 toegevoegd, beginnende algvorming, nog zoekend naar juiste dosis bemesting). Ik schroef het licht pas op wanneer de planten zichtbaar aanslaan, de co2 stabiel is en wanneer ik zicht krijg op verbruik van plantenvoeding.

Wat zou de ideale setting zijn voor een 100x50x50 bak? De planten die erin zitten staan bovenin deze thread. Het zijn ZA planten met best veel lichtbehoefte.

Is niet zo makkelijk te zeggen.
Het moet in balans zijn: prioriteit is goede plantengroei!

Dus je aanbod (licht, voeding en co2) moet op maat zijn van de plantengroei.
Geef je bvb massa's licht aan een bak vol kwakkelende planten (of een bak met weinig planten) dan riskeer je algen.
Vandaar dat ik (zeker bij een nieuwe bak) het licht probeer op te bouwen obv de groei en gewoonlijk pas opschroef (duur en sterkte) nadat de planten goede (submerse) groei vertonen...

Hoe lang belicht je nu?
Op- en afbouwend of constant op 95%?

Laatst bewerkt:
Ik volg willem in zijn advies kalm opbouwen met de verlichting ,zorg dat je co2 meekan en voorkom dat je tekorten in de plantenvoeding krijgt.

kalm opbouwen met de verlichting ,zorg dat je co2 meekan en voorkom dat je tekorten in de plantenvoeding krijgt.

:thumbs:
Prima samengevat!
Zelfs zodanig goed dat ik me bijna afvraag waarom ik er eigenlijk zo'n lang betoog van gemaakt heb... 🤔
;))

:thumbs:
Prima samengevat!
Zelfs zodanig goed dat ik me bijna afvraag waarom ik er eigenlijk zo'n lang betoog van gemaakt heb... 🤔
;))
Altijd leuk om# zo'n lang betoog# te lezen :thumbs:

Ik hou van kort en bondig en ondervind hoe meer input je geeft hoe meer neven info men soms moet verwerken.
Sommigen kunnen dat anderen totaal niet.
Daarom vullen we elkaar goed aan in advies geven😉 ps had geen slijmemoji gevonden voor deze zin

Ik hou van kort en bondig en ondervind hoe meer input je geeft hoe meer neven info men soms moet verwerken.

Is waar.
Maar soms stel ik zoveel mogelijk vragen in één post hopend om op die manier ineens genoeg info los te krijgen om een 'compleet' antwoord te kunnen geven.
Anders dreigt het aanvankelijk te verlopen als een steekspel waarin je elk gegeven antwoord eerst moet beantwoorden met een nieuwe vraag. 😉

Sommigen kunnen dat anderen totaal niet.

Ik moet wel toegeven dat ik niet altijd uitblink in "kort en bondig".
Maar ik probeer wel nu en dan hoor!
En soms lukt het vrij aardig want occasioneel zeggen "ze" zelfs dat ik te kort ben in mijn reacties... ;))

Of bedoelde je met "sommigen kunnen dat en anderen niet" eerder dat niet iedereen de neven info (die volgt uit een vragenvuur) kan verwerken?
:juggle:
Ook dat klopt namelijk!

Ferropol heb ik geen ervaring mee maar dat bevat dan de nodige micro's veronderstel ik?
Is dat de dosering die op de fles staat?
Heb je die aangepast na de toevoeging van de extra balk en de co2?
Voeg je dat gespreid toe of in één keer?

Yep, Ferropol (van JBL) bevat een hoop micro's. Ik volg de dosering op de fles en voeg het dagelijks in 1x toe. Niet aangepast na extra balk of CO2. Heb wel eens de waterwaarden gemeten voor toediening van Ferropol & EasyCarbo en ook erna. De micro's meet ik natuurlijk niet maar zie wel een versterkend effect van EasyCarbo op CO2 waarde in het water. Tenminste, het lijkt zo.

En de Nitro/Fosfo voeg ik dus alleen toe op basis van metingen.

Vrij stevig dus (gebaseerd op lumen per liter, wat natuurlijk niet zaligmakend is maar het is een leidraad).
Op papier lijkt het alvast genoeg voor uitbundige plantengroei maar misschien is het toch wat hevig om zo te starten... ;))

Zie je al gezonde groei bij je planten (deze vraag aangezien alles nog vrij nieuw is en ook omdat je eigenlijk niet zo een grote plantenmassa hebt imo)?
Want met zoveel licht wil je vooral goede plantengroei (en genoeg plantenmassa) zien zodat het licht ook effectief gebruikt wordt door de planten.

Merk je versnelling/verandering in groei sinds de extra balk?

Maar persoonlijk zou ik lager beginnen (lager dan 95% bedoel ik) gezien de situatie (nieuwe bak, recent beplant, net extra licht en co2 toegevoegd, beginnende algvorming, nog zoekend naar juiste dosis bemesting). Ik schroef het licht pas op wanneer de planten zichtbaar aanslaan, de co2 stabiel is en wanneer ik zicht krijg op verbruik van plantenvoeding.

Ik zie nu een paar dagen later dat sommige plantjes (vooral de degene die echt heel klein waren toen ze werden bezorgd) nu eindelijk beginnen te groeien. Veel andere planten groeiden al best goed. Zeker de Shinnersia Rivularis groeit als kool. Ook een van de Echinodorussen heeft inmiddels een dubbele uitloper met bladeren die echt aan het groeien zijn. Inmiddels lijken alle planten omgezet naar hun submers vorm. Maar wegens de hoeveelheid alg in de bak op dit moment moet ik echt mijn best doen om de bladeren vrij te houden. De slakken doen goed hun werk maar kunnen het nog niet bijbenen. Vandaar dat ik erover denk toch de lichtintensiteit te verlagen, zeker nu na jouw reflectie.

Hoe lang belicht je nu?
Op- en afbouwend of constant op 95%?

Ik belicht nu volop vanaf 9 uur tot 18u, met een oploopje vanaf 7u in de ochtend en uitlopend tot 22u. Maar dat is wel zwak licht en 's avonds blauw maanlicht. Ik denk dat het, om de alg te bestrijden en de planten meer kans te geven, eerder met minder intensiteit moet dan korter, of heb ik dat mis?

Ik volg willem in zijn advies kalm opbouwen met de verlichting ,zorg dat je co2 meekan en voorkom dat je tekorten in de plantenvoeding krijgt.

Ik ga mijn best doen, dankjewel!

Het gaat weer goed met de bak! Ik heb een tijdje tegen bruinalg gevochten en uiteindelijk de strijd gewonnen door inzet van helmslakken, een groep garnalen en Oceanus, mijn L200 “High Fin”. Daarnaast ook belichtingsduur verlaagd en ook de intensiteit van de 2 balken.

Er hangt momenteel ook een bio-CO2 kit aan de bak. Handige tip voor mensen die een goede dop willen hebben voor de fles, maar die zelf niet kunnen maken: koop eerst een setje van Colombo en hergebruik de dop!:thumbs:

De huidige bezetting telt:
- 10 vuurtetra’s
- 10 Corydoras Sterbai
- 1 L200 High Fin
- 10 Cardinia Japonica
- 4 helmslakken

Het plan is om het schooltje tetra’s uit te breiden naar 20, een koppel Apistogramma (weet nog niet welke) toe te voegen en nog een tweede L-nummer.

De foto’s zijn op verschillende momenten de afgelopen weken genomen
D2FB091C-3E02-4B37-AD11-48FAA2DFDB20.jpeg
693E4275-2401-4BA6-BAA9-54BEFA6460BF.jpeg
6358BC43-08D7-4340-8B82-E5C33E87BFC0.jpeg
A43A9AA4-8848-455A-9FA5-CB6D00A8B907.jpeg

Ziet er goed uit, al lijken de corydoras sterbai mij eerder de julli/trilineatus (weet niet welke er nou het meest verkocht werd) Sterbai hebben doorgaans een bruinere kleur en gele/oranje kleuring op de borstvinnen.

Mooie groene bak hoor.

Mooi.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan