Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Zomaar even tussendoor, het gaat toch over filtering en wil een ervaring kwijt.
Mijn bak heeft lang gedraaid met 2 Eheim Classic 600.
Op een gegeven moment de jbl Greenline E 1902 gaan gebruiken maar de mandjes moeten bij dit filter 100 % in elkaar vallen en daar mag geen vuil tussen aanwezig zijn anders staan deze te hoog of scheef met het eventueel bijkomende probleem dat de 4 snel sluitingen te zwaar worden vastgeklikt aan de filterpot met kans op lekkage.

@ sschot maar de Aquael Utramax 2000 ziet wel gelikt uit en dat met een stroomverbruik van 33 watt.
 
Ik denk dat bij elk merk de mandjes 100% perfect op elkaar moeten staan, om ongewenst flow en niet complete filtering te voorkomen. De Hydor deed dit goed, het stapelen was af en toe wel wat pielen, maar als het goed stond, dat stond het ook goed.

De Aquael lijkt wat makkelijker te stapelen en omdat al mijn Hydor media (er soepel) ingaat, is het geen gepuzzel om het netjes op elkaar te zetten.
De dubbele sluiting van de kop vind ik ook erg fraai en deugdelijk, en heel solide.

Zodra hij onder de bak "hangt", zal ik mijn aanvullende ideeƫn delen.
 
Op een gegeven moment de jbl Greenline E 1902 gaan gebruiken maar de mandjes moeten bij dit filter 100 % in elkaar vallen en daar mag geen vuil tussen aanwezig zijn anders staan deze te hoog of scheef met het eventueel bijkomende probleem dat de 4 snel sluitingen te zwaar worden vastgeklikt aan de filterpot met kans op lekkage.
Dat klopt en als de sluitingen niet soepel dichtgaan dan is er niet goed gestapeld en dat is een dingetje om wel op te letten.
 
vandaag de stoute schoenen aangetrokken

Stap 1 waterniveau laten zakken tot onder de aanzuig van de pompen

PXL_20231117_113334618_bewerkt_0137.jpg
PXL_20231117_122727221_bewerkt_0138.jpg


Daarna oude aanzuigslang van PVC naar de Hydor erafgehaald, deze besloten toch te vervangen voor siliconen, nu ik toch bezig ben
En de oude pers moest iets langer, dus het stukje slang voor de atomizer ook vernieuwt en netjes op maat gemaakt

PXL_20231117_122800366.MP_bewerkt_0139.jpg
PXL_20231117_133310271_bewerkt_0140.jpg


Goen alles weer helemaal netjes aangesloten was, was het tijd om wat water toe te voegen en de pomp in werking te brengen

PXL_20231117_133316800_bewerkt_0141.jpg
PXL_20231117_133324476_bewerkt_0142.jpg
PXL_20231117_133335738_bewerkt_0143.jpg


Omdat de pomp nu helemaal gevuld is met media en ook nieuwe media, heb ik (tot nu vanavond nog) last van lucht die zo nu en dan uit de pomp ontsnapt.
Dus ik heb nog geen perfect beeld, maar ik meet (met de telefoon zonder verandering) af en toe al 31 dB, tot er weer wat lucht ophoopt, dan loopt het weer even op naar de 34 a 35 dB. Laat hij een boertje en daarna zakt het weer.

Scape is tussentijds ook nog veranderd, omdat in de oude scape de discussen aan 1 kant "stonden", maar niet lekker zwommen, naar mijn mening. Ik hoop dat dit nu verbeterd. Verder hebben de planten allemaal een klap gehad, omdat CO2 er een poos af is geweest, en ik in kortere tijd ivm gezondheid van een kind erg weinig aan de bak heb kunnen doen. Maargoed dat komt wel weer goed.

Met betrekking tot de flow, ik zie nu bij mijn RFG nozzle, dat de flow echt "rond gaat", dat heb ik niet eerder waargenomen. Ik vermoed dat de output van de Aquael wat hoger ligt als van de Hydor.

As it is for now

PXL_20231117_203800986_bewerkt_0144.jpg
 
Helemaal 100% luchtvrij volgens mij nog niet.

Maar ik meet nu 1 a 32 dB.
De oude Hydor 33 a 34 dB

Hij heeft nog geen biofilm, dus wat er nog verbeterd weet ik niet, maar ik ben er heel content mee.

Gelet op de afmetingen en de flow, wederom een hele mooie prestatie. Zeker nu 100% gevuld en dus meer interne weerstand als tijdens de "lege" test.

Hoe de langere termijn zal zijn, dat moet blijken.

De Hydor heeft ruim 5 jaar bijna volledig probleem vrij gedraaid. Ik ga kijken of ik met epoxy het gat kan dichten, dan heb ik een reserve als de andere ermee stopt.

Als dat niet werkt, dan komt er tzt gewoon een tweede Aquael.
 
Steven
Dit gaat weer een mooie bak worden.
Heb jou topic eens ver teruggelezen voor ik de verkeerde vragen stelt, je hebt nu een mooi bestand met de Cross Heckel maar ik lees dat als Raoul t.z.t.Jongen heeft daar jou voorkeur naar uit gaat, houdt dit in dat dit fraaie bestand dan weer weggaat en je met jonge Heckels verder wilt.

Lijkt mij wel een uitdaging voor jou om met deze / huidige vissen aan het (na) kweken te krijgen, in mijn visie gaat dat enkel in een andere omgeving waar de waterwaardes zeker lager ( PH) zijn als die in jou bak en hiermee bedoel ik dus voor de mede lezers een kweekbak.

Mooi om te lezen dat je na het vorige bestand met Heckels bent gestart, de enige echte,,(y)

Jij hebt genoeg ervaring om op welk moment te zien welke in jou bestand elkaar laten zien als stel.
Gr. bert
 
Fluval (Hagen Group) heeft op mijn email gereageerd.
Ze vinden het subjectief. Niet te doen om in een lab te meten. Thuis niet meetbaar.

Oftewel ze hebben geen behoefte om deze info zelf te bepalen en te delen.

Ik heb ze hartelijk bedankt en veel succes met hun pompen gewenst. Het advies gegeven om eens naar de doos van de Hypermax van de conqulega te kijken. Verder heb ik aangegeven dat de gemiddelde aquariaan op zoek is naar het stilste filter, en dat ze op dit moment niet in de buurt komen. Wat ze ermee doen, dat zoeken ze maar uit.

Mbt de Ultramax 2000, man man man, supers qua geluid.
 
Vandaag na 14 dagen het voorfilter van de AU2000 opengemaakt. Snel weer dicht gedaan, hier hoefde nog niets aan te gebeuren.

Tot op heden mbt het geluid perfect tevreden met deze pomp. Echt stiller als de Hydor.
Nadeel van het openen van het voorfilter, zit weer ff lucht in, dus hij pruttelt even een poosje, nog geen idee hoe lang dat zal duren.

Ga over 14 dagen pas weer kijken hoe het er met het voorfilter bij staat.
 
Steven, immer lastig als er lucht in het filter aanwezig is, maar heb je niet de mogelijkheid om na herstarten de slang van de filteruitgang even in een ( of meer) grote emmer's te hangen en om zo zonder opvoer druk versneld van opgesloten lucht af te komen, denk zo maar mee hoor.

Zit je natuurijk wel weer met het feit dat het water uit een of meer emmer's weer retour bak moet maar dat kan weer met een kleine opvoer pomp richting de bak.
Misschien een beetje omslagtig, maar het zou een oplossing kunnen zijn om niet al tel lang te moeten luisteren naar de luchtbellen die via de rotor retour bak gaan.
 
Ik ben voor te veel rare fratsen denk ik te lui. Ik wil best de pomp een paar keer ff 1 minuut uitzetten. Wil best de invoer slang gedeeltelijk dichtknijpen zodat er wat meer onderdruk ontstaat en de lucht sneller weg gaat. Maar met emmers en slangen lopen hannessen, nee sorry, dat gaat mij een "sloot" te ver......

Volgens mij is het trouwens redelijk snel weer stil en dus (ver) weg. Dus lekker zijn gang laten gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Met de invoer slang dichtknijpen creeer je een vacuum, en trekt er weer meer lucht in de pomp.
 
Waarvandaan dan?
Uit het water. Bij een flinke onderdruk kan cavitatie ontstaan. Daarom een pomp altijd knijpen aan de uitlaat en nooit de inlaat.

Overigens kan een keer flink schudden ook zorgen dat de lucht meegenomen wordt door de pomp.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ik denk ook een hele interessante........


Alsof je een kliko onder je bak neerzet.

Schudden of uitlaat knijpen werkt meestal wel. Als dat allemaal niet werkte ging ik als laatste redmiddel nog wel eens zuigen aan de uitlaat (en hopen dat je niet per ongeluk aquariumwater binnenkrijgt).
 
Maak zelf altijd gebruik van de hevelknop op mijn eheims en bij de andere typen pompen licht schudden of even aan en uit. Lucht is er zo uit dan.

Mooi dat je nieuwe pomp zo stil is šŸ‘.
 
Zonder veel gedoe is het weer stil, de pomp weet het er netjes uit te werken en eigenlijk was het gisteravond al goed.

Dank voor alle ontluchting tips, maar het gaat "zomaar" goed
 
Even een vraagje.
Je moest het aquarium leeg halen om het filter te vervangen.
Waarom heb je geen afsluiters in de op en afvoer zitten?

Mvg ronald
 
Even een update over de AU2000

Qua geluid -> fenomenaal stil, blijft super zacht draaien
Qua flow -> niet extreem hoog, maar vind ik in mijn bak en met mijn bezitting minder belangrijk

Vandaag even onderhoud gepleegt. Inlaat dicht, uitlaat dicht, stekker eruit. Vervolgens klepjes open en komt er een plons water uit. Shit, wat een klote filter, dacht ik toen.
Maar het lag aan mij, inlaat en uitlaat zitten andersom tov mijn Hydor, dus ik heb juist druk laten opbouwen in plaats van onderdruk gecreeerd. Eigen schuld dus.

Verder vind ik de klep/kap over het voorfilter een onding, kwam er 3 x vanaf bij de schoonmaak, dus dat doe ik volgende keer anders.

Voorfilter viel me tegen, zat wel wat in, maar niet echt veel.
Mogelijke oorzaak Ehein voorfilters in de bak, of de spons is wat aan de grove kant.

Drap op de bodem van de pot -> super super super -> een hele dikke plus voor de AU2000.
Mandjes sluiten echt goed. Heb mand je 2 anders ingedeeld als eerst. Nu de grove spons en de 2 x filtervlies eruit en 1 x originele fijne spons van Aquaeel er in. Denk dat dat prima is.

Daarna leeg onder de bak en vullen maar, nou niet dus, omdat in de uitlaat ook een afsluitklep zit, loopt de pomp niet vol zonder dat deze slang erop zit. Daarom eerst de pot voor 3/4 vol gegooid met water. Toen onder de bak, slangen er op en gaan met die banaan. Liep verder prima vol en liep in 1 x. Nu uiteraard weer even wat lucht, maar dat mag.

Samenvatting
geluid is perfect laag
filterfunctie lijkt okay, voorfilter lijkt niet erg nuttig
qua onderhoud vind ik hem iets minder makkelijk, maar mogelijk ook stukje door eigen schuld, dus volgende keer kijken hoe dat gaat.
 
Zoals Cruijff zei: Elk nadeel heeft zijn voordeelā€¦
je hebt hem pas dus die benodigde routine komt vanzelfā€¦
Succes met je schitterende filter!
 
Is dat de truc met filters openen: inlaat dicht, uitlaat dicht en dan pas de stekker eruit? Met mijn Sera filter sop ik namelijk altijd.
 
Mijn Sera filter heeft op de in- en uitlaat een kraan zitten, maar ik trek eerst de stekker eruit omdat ik bang ben dat het motortje droogloopt en zo kapot gaat. Doe ik vervolgens de kap eraf, dan sopt het altijd met wat water. Bij mijn Eheim filter zit er een hendel die je om moet zetten, vervolgens druk je op een knop om beide slangen los te koppelen zonder gesop. Maar als het geen kwaad kan om eerst de slangen dicht te doen alvorens de stekker eruit te trekken dan probeer ik dat eens.
 
Ik sluit zelf de potfilters altijd zo aan dat ik hem in zijn geheel mee kan nemen zonder gedoe. Zitten er geen dubbele kranen bij bij de pompkop of ergens anders, dan sluit ik deze zelf aan. Nooit last van water over de vloer etc. In de keuken maak ik schoon wat ik wil van de pomp. Klaar, sluit hem terug aan en laat hem vol lopen en klaar ben je.

Maar goed, wil het topic van Steven verder niet kapen.

On topic weer šŸ˜‰.
 
Is dat de truc met filters openen: inlaat dicht, uitlaat dicht en dan pas de stekker eruit? Met mijn Sera filter sop ik namelijk altijd.

Ik wilde eigenlijk alleen de kap van het voorfilter openen. Daarom moet je even onderdruk in het filter creeren.
Dit doe je als volgt
inlaat dicht
5 seconden wachten
uitlaat dicht
stekker eruit

Het was in mijn geval geen lekkage van de slangen, dat was keurig droog, maar ik had door mijn omwisseling juist het filter onder druk gezet, dus toen ik de klip openklapte, spoot er ff water uit. Nogmaals, mijn omwisseling.

Bij de meeste filters is dubbele kranen wat mij betreft echt onzin, veel geld, veel ruimte en extra aansluitingen, dus potentiele lekpunten. Maar dat is hoe ik hier tegenaan kijk.
 
Mijn Sera filter heeft op de in- en uitlaat een kraan zitten, maar ik trek eerst de stekker eruit omdat ik bang ben dat het motortje droogloopt en zo kapot gaat. Doe ik vervolgens de kap eraf, dan sopt het altijd met wat water. Bij mijn Eheim filter zit er een hendel die je om moet zetten, vervolgens druk je op een knop om beide slangen los te koppelen zonder gesop. Maar als het geen kwaad kan om eerst de slangen dicht te doen alvorens de stekker eruit te trekken dan probeer ik dat eens.
Zeker doen, en dan 1 inlaat dicht, paar tellen wachten uitlaat dicht, dan stekker eruit, zoals ook reeds geschreven.

Je wil even onderdruk creeren, zodat bij openen er lucht wordt aangezogen, in plaats van iets anders :)
 

Terug
Bovenaan