Wat is er nieuw

Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)

Weet je al wanneer de vissen er weer in komen?

Mvg Ronald

Mooie bak Steven, ik zie dat je gebruik maakt van voorfilters (Eheim) in je bak. Hoe bevallen deze? Hoe vaak maak je deze schoon?

Ik ben van plan deze te gaan gebruiken op mijn wierfilters voor mijn toekomstige zeewater bakken en zag dat jij er gebruik van maakt.

Gr. Ed

Ik ben zeer te spreken over deze voorfilters. Ik reinig ze 1 x per week. Heel soms door omstandigheden zitten ze wat langer. Je ziet wel als ze vuil zijn dat de filter flow achteruit gaat, maar je houdt echt heel veel zooi uit je filters

Ik ben zeer te spreken over deze voorfilters. Ik reinig ze 1 x per week. Heel soms door omstandigheden zitten ze wat langer. Je ziet wel als ze vuil zijn dat de filter flow achteruit gaat, maar je houdt echt heel veel zooi uit je filters
Top, zeer goed om te weten. Aangezien mijn toekomstige wierfilters geen voorfilters etc. hebben. Dan staan deze voorfilters op mijn lijstje om aan te schaffen 👍.

Staat niet specifiek beschreven, maar dochter heeft achterliggende maanden 5 x klaplong gehad, geopereerd en over kleine 14 dagen wederom een operatie.

Alle aandacht en tijd voor de bak verdwijnt dan, en dan is een kale bak makkelijker bijhouden en te controleren.....

Dat is niet niks Steven en heel veel sterkte daar.

Sterkte Steven, dat is zeker niet niks!

Sterkte Steven, dat ze maar snel mag opknappen.

Staat niet specifiek beschreven, maar dochter heeft achterliggende maanden 5 x klaplong gehad, geopereerd en over kleine 14 dagen wederom een operatie.

Alle aandacht en tijd voor de bak verdwijnt dan, en dan is een kale bak makkelijker bijhouden en te controleren.....
Ja snap ik, heftige situatie! Hopelijk gaat het snel de goede kant op

Gewoon ff een foto van een visje

SS_L0574_SS_bewerkt_0255.jpg

Door alle omstandigheden, na weken van geen of minimaal onderhoud, gisteren en vandaag de bak grondig aangepakt, omdat er weer een klein beetje ruimte voor is.

Oeffffffffffff was was (en is het nog een beetje) smerig zeg! Phoe. 8 weken 0 onderhoud, dan 2 weken minimaal onderhoud en daarna 6 weken minimaal tot geen onderhoud. Tsja, dan heeft hij wel echt aandacht nodig.

Omdat ik met mijn opbouw toch niet 100% blij was en ik ivm het vuil toch alles overhoop heb getrokken, meteen maar wat opnieuw inrichting, ahum alle, maar wel naar tevredenheid.

SR6L1658_SS_bewerkt_0473.jpg

Nu van de week rustig alle rotzooi blijven weg zuigen, dan maandag weer een reguliere grote waterwissel, en daarna gaan de discusvissen er weer in.

Ondanks alles, ziet het er toch nog goed uit.
Maar misschien ben ik mijn opstart periode gewend……

Ziet er weer goed uit Steven en waar heb je de vissen nu in dan?

Aha, ik wist niet dat je die ook nog hebt🙂

Door alle omstandigheden, na weken van geen of minimaal onderhoud, gisteren en vandaag de bak grondig aangepakt, omdat er weer een klein beetje ruimte voor is.

Oeffffffffffff was was (en is het nog een beetje) smerig zeg! Phoe. 8 weken 0 onderhoud, dan 2 weken minimaal onderhoud en daarna 6 weken minimaal tot geen onderhoud. Tsja, dan heeft hij wel echt aandacht nodig.

Omdat ik met mijn opbouw toch niet 100% blij was en ik ivm het vuil toch alles overhoop heb getrokken, meteen maar wat opnieuw inrichting, ahum alle, maar wel naar tevredenheid.

Nu van de week rustig alle rotzooi blijven weg zuigen, dan maandag weer een reguliere grote waterwissel, en daarna gaan de discusvissen er weer in.

Je hebt de stromingspomp rechtsonderin zitten, wat is de reden daarvoor, dat je het vuil achter het hout weg houdt?

Inderdaad wat flow langs de achterwand om evt. zooi die zich daar ophoopt in beweging te brengen....

Hoe staat de bak er nu bij Steven?
Nog steeds even net niet waterpas als een jaar of 5 geleden.... lol haha

Ik zal een foto gaan maken en een update plaatsen, maar het draait weer netjes, discusvissen zitter er in en ik ben niet ontevreden!

Dat niet waterpas heb ik ook bij de Sluierbak en moet dat nog rechtzetten met iets onder de pootjes.
Heb je veel verschil dan tussen links en rechts Steven? Hier gok ik op 5 mm.

Nee hoor, het is echt weinig, maak mij er niet druk om en heb er nooit last van!

Dan is dat niet zo n probleem maar ja ik zit met max 5 mm en dat is me net iets teveel op een bak van 120cm. Me is verteld dat loopt niet zo n vaart maar ja.

Na heel lang eigenlijk geen enkele bijzonderheid, alleen waterverversen, ramen schoon houden en filter zo heel af en toe eens schoonmaken, was er eigenlijk heel erg weinig te doen aan en met de bak. Alles draaide en door heel veel andere dingen liep het zoals het ging.

Ik zag de laatste tijd dat er "steeds meer" ledjes uit mijn Aquatlantis EASYled begonnen uit te vallen (alweer). Dit is ondertussen de derde balk die er mee begint te stoppen. Persoonlijke conclusie, wat een ondingen, slecht product, niet meer kopen.
Daarom de laatste maanden gaan nadenken en gaan inkopen van spulletjes om de huidige verlicihtng te gaan vervangen.

Voor de volledigheid, dit betreft
Daytime Cluster Control 150.8 en een Aquatlanties EASYled Freshwater 1450

Met deze verlichting kon in maximaal 30,92 lumen per liter genereren. Ik draaide altijd op erg weinig lumen (15 a 20 met een korte piek van 25), maar echt hoog heb ik nooit in de verlichting gezeten. Dit wilde ik in ieder geval anders organiseren.

Mijn besluit op basis van de perfecte werking van de Daytime CC (nog steeds) was dan ook om over te gaan stappen op Daytime Matrix. En zo gezegd zo gedaan.

Spullen gekocht, te weten
Profuel van 170 tweedehands .
Diverse PRO modules tweedehands of met aanzienlijke korting nieuw (15 stuks te weten 7 Sunlike Color, 6 Sunlike Neutral en 2 Sunlike Ultra)
TC421sj
Noctua 40mm PWM ventilator 24V

Hiermee kan ik in totaal 51,75 lumen per liter op de bak "loslaten".

Na ombouw van de balk en plaatsing van de modules, langzaam de boel op orde gebracht om te gaan ombouwen. Oude verlichting eruit. Nieuwe verlichting erin.

Uiteraard op basis van calculatie ongeveer dezelfde hoeveelheid lumen ingesteld. Zodat het verschil "klein" zou zijn.

Nou, daar ging het toch ff mis. Als je 2 balken boven je bak hebt met spreiding van voor en achter, lijkt het in ieder geval of je veel meer licht hebt, tov 1 centraal geplaatste balk. Dus dat zag er overdag een beetje vreemd en niet kloppend uit.

Daarom wat geschoven met de dag verlichting en vooralsnog uitgekomen op 20 lumen per liter met een korte piek van 30 lumen per liter.
Daarnaast is de gemiddelde lichtkleur een stuk omhoog gegaan, Zat onder de 6000k en nu erboven

PXL_20250509_210921086_SS_00040.jpg

Hier even een korte snelle impressie van het eindresultaat.

Oude verlichting is nu de verkoop in. Eens kijken of de Matrix net zo naar tevredenheid gaat zijn als de Cluster Control is geweest.

1746827834503.png

Ik kan trouwens iedereen die met een TC420 / TC421 of de sj varianten werkt, de app TC420app voor windowns van harte aanbevelen, wat een verademing in gebruik tov de originele software, mijns inziens

Mooi plaatje en hoe oud was de Eayled want ik heb het op 3 bakken waarvan de oudste uit 2019 maar nog geen kapotte leds gezien. Nu heb ik hem wel op max 70% staan.

Mooi plaatje en hoe oud was de Eayled want ik heb het op 3 bakken waarvan de oudste uit 2019 maar nog geen kapotte leds gezien. Nu heb ik hem wel op max 70% staan.
Eerste net 2 jaar
Tweede binnen de 2 jaar
Deze is van 2020, dus de "beste" van de serie maar nog steeds prut. Daytime is nog perfect.
En deze easyled is nooit over de 70 geweest, meestal 30 a 40%

Ja dan heb je heel veel pech Steven want ik heb in totaal 4 van die balken en nooit geen problemen gehad en ook geen kapotte leds op die uit 2019 want dat heb ik net bekeken na jouw melding.
Of ik heb heel veel geluk ;))

Ja dan heb je heel veel pech Steven want ik heb in totaal 4 van die balken en nooit geen problemen gehad en ook geen kapotte leds op die uit 2019 want dat heb ik net bekeken na jouw melding.
Of ik heb heel veel geluk ;))
Ik denk het laatste John

Zo de Daytime Cluster Control is al verkocht. Dat kan dus snel gaan.

PXL_20250510_182040425_SS_00041.jpg

Moet zelf nog wel wennen aan de kleur, alhoewel de kleuren van planten en vissen wel mooi uitkomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan