Al jarenlang algenproblemen


Je filter moet je pas schoonmaken als de uitstroom echt minder wordt en dan nog niet alles in een keer. Anders gooi je teveel bacterien weg.
 
Je filter moet je pas schoonmaken als de uitstroom echt minder wordt en dan nog niet alles in een keer. Anders gooi je teveel bacterien weg.

Sinds de eerste serie reacties naar aanleiding van mijn noodkreet heb ik het filter ook niet meer schoongemaakt. Maar dan blijft het weglekkende nitraat apart.

Gezien de waarden vlak voor de waterwissel heb ik echter niet de indruk dat de slechte plantengroei hier nu door wordt veroorZaakt. Verlichting zou wel kunnen, maar vind ik nog lastig gezien de tegenstrijdige adviezen.

Zou het kunnen dat ik door de problemen nu te weinig planten in de bak heb, die ook nog eens langzaam groeien, om alle afvalstoffen af te breken?
 
Wat zijn momenteel je waterwaarden dan? Welke bodem heb je in de bak want akadama bijvoorbeeld slurpt ook veel voeding op in het begin.
 
Wat zijn momenteel je waterwaarden dan? Welke bodem heb je in de bak want akadama bijvoorbeeld slurpt ook veel voeding op in het begin.
Voor de waterwissel is de no3 40ppm en de po4 5ppm. CO2 is circa 35.

Als bodem heb ik circa 5 cm middelfijn grind. Hier zitten wat kleibolletjes in en verder niets.
 
Ik zie net dat het geen nieuwe bodem is en je al langer hier last van hebt. Je hebt een stockoplossing lees ik dus voeg eens 2 ml toe op 10 liter water en meet dit eens. Als je het aanmaakt in 500 ml zoals op het zakje staat dan heb je normaliter 20 ml nitraat nodig op 100 L voor 20mg. Op 10 liter is dat dus 2 ml en dan zou je op een nitraat moeten uitkomen van 20 mg. Kijk eens of dat ongeveer klopt.
 
Je bedoelt om te testen of de stockoplossing/druppeltest klopt?
 
Er zit wel verschil in de hoeveelheden, beide komen wel op hetzelfde neer

Aquaplantsonline,

Dosering:
82 gram afwegen en in een donkere fles doseren. De fles aanvullen tot 500 ml, met lauw water, goed schudden.
Toepassing:
10 ml oplossing, verhoogd de NO3 concentratie met 2.0 ppm per 500 liter aquariumwater, en de Kalium concentratie met 1.3 ppm per 500 liter aquariumwater.

Aquariumbemesting,

Gebruiksaanwijzing:
41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm (bij voorkeur osmose-) water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.


Zelf doe ik ook 82 gram ipv 41, simpelweg omdat je dan dubbel zo lang met de 500 ml fles doet.
 
Citaat: "Als ik het goed begrijp moet de lumen omhoog, mits dit niet leidt tot andere tekorten. Klopt dit?"

Nee, dit klopt niet. je zou alles eens op volgorde moeten zetten.

Een plant heeft om te kunnen groeien een aantal basis elementen nodig plus eventuele aanvullingen. Als eerste is een plant licht nodig, ze gaat dan groeien en vraagt dan om een tweede basis element; CO2. Daarna is om optimale groei mogelijk te maken verder bemesting zoals bijvoorbeeld Nitraat en Fosfaat etc. noodzakelijk.

Nu terug naar de situatie van TS:
Kijk als eerste: Wat kan ik bieden aan lichtsterkte/lichtduur aan mijn planten om voor de gekozen soorten optimale groei mogelijk te maken. Is dit voldoende? Of is er aanvulling/vervanging nodig?
Indien je geen voldoende licht kan bieden, en je wilt niet toevoegen of vervangen, dient je plantenbestand aangepast te worden aan de mogelijkheden die je wél hebt.
Wanneer je de licht situatie zo optimaal mogelijk gemaakt heb gaan je planten groeien. Ze gaan dit zo goed mogelijk doen mogelijk gemaakt door de verlichting. Maar ze gaan dan ook vragen om CO2. Dit is in al of niet voldoende mate in je bak aanwezig. Is er een tekort? Je merkt dit bijvoorbeeld door het ontstaan van baardalg of groene alg dan moet je aanvullen. Is dit ook voldoende gaan je planten mogelijk ook vragen om verdere bemesting aanvullingen. Wanneer en welke bemesting nodig is vragen de planten vanzelf aan je door te laten zien dát er een tekort is. Gele bladeren, gaten in bladeren, alg verschijningsvormen, noem het maar op, het is de manier waarop de flora in je bak laat zien dat er een tekort is. Dit is de manier waarop je m.i. tewerk zou moeten gaan om alles onder de knie te krijgen. Je zal dan ook merken dat alles in de juiste volgorde afgehandeld moet worden én in een goede verhouding tot elkaar. Begin bij het licht en werk van daaruit verder. (Een mooi voorbeeld: Ik zie in je bak Alternanthera en Anubias naast elkaar staan. Alternanthera vraagt veel licht, Anubias een meer bescheiden lichtintensiteit.) Bedenk ook dat elke wijziging tijd nodig heeft. Geef die tijd en maak dan pas de volgende stap. Veel succes!
 
Ik ben het in zoverre met Ben eens maar zelf zou ik met bepaald licht gelijk zorgen voor voldoende voeding want als je dat gaat aanpassen als je al algen geconstateerd dan is dat weer extra werk en frustratie.
Zelf denk ik dat het voorkomen van algen beter is dan ingrijpen als het al te laat is.
 
Ik ben het in zoverre met Ben eens maar zelf zou ik met bepaald licht gelijk zorgen voor voldoende voeding want als je dat gaat aanpassen als je al algen geconstateerd dan is dat weer extra werk en frustratie.
Zelf denk ik dat het voorkomen van algen beter is dan ingrijpen als het al te laat is.
John, volgens mij is het dan ook zo dat je eerst optimaal licht aan moet bieden om te weten hoeveel voeding er gevraagd wordt. Als voorbeeld; vroeger werkte ik, soms noodgedwongen met weinig licht. De vraag naar CO2 is dan gering, in mijn geval bleek aanvulling niet nodig. Uiteraard is het zo dat wanner je besluit tot het aanbieden van veel licht je moet zorgen voor voeding, natuurlijk daar heb je gelijk in. Maar om te weten hoeveel bemesting noodzakelijk is ga je werken op basis van tekorten principe. Dat is hoe ik het bedoel. Mijn idee is, voorkom dat je ergens begint zonder de bovenliggende trap op orde te hebben. Dat leidt nooit ergens toe. Ts krijgt allerlei adviezen door elkaar met de beste bedoelingen maar denkelijk kun je het beste een stappen plan volgen, van boven naar beneden, zoals ik aan probeerde te geven. Overigens zijn hier betere kenners en vak mensen aanwezig dan ik. Het is en blijft een mening!
 
Ik zie net dat het geen nieuwe bodem is en je al langer hier last van hebt. Je hebt een stockoplossing lees ik dus voeg eens 2 ml toe op 10 liter water en meet dit eens. Als je het aanmaakt in 500 ml zoals op het zakje staat dan heb je normaliter 20 ml nitraat nodig op 100 L voor 20mg. Op 10 liter is dat dus 2 ml en dan zou je op een nitraat moeten uitkomen van 20 mg. Kijk eens of dat ongeveer klopt.
Tot mijn verbazing blijkt het zakje wat ik nu gebruik een waarde van 2ppm op te leveren. Na een oplossing sangemaakt te hebben met een nieuw zakje poeder kwam daar wel een waarde uit van 20ppm. Ik ga de komende weken dus goed opletten qua toevoegingen.
 
@Benovo, ik begrijp wat je zegt. Gezien mijn huidige belichting (standaard t5 met reflectoren) zou ik zeggen dat ik een normale belichting heb. In dat geval zou de anubias het toch goed moeten doen en de althernatha redelijk?

Ik heb bij de inrichting zo goed mogelijk geprobeerd alleen planten te kiezen met een normale lichtbehoefte. Kennelijk ben ik hier niet in geslaagd, maar dat is voor een ander topic (ga ik mee aan de slag als ik het gevoel heb dat mijn bak het weer goed doet).

Maar om enigszins inde buurt te komen van jullie jaloersmakende bakken raden jullie een led verlichting (die volgens mij evenveel lumen geeft) of een extra lichtunit aan?

Zoals gezegd ben ik bereid dat aan te schaffen, maar lees ook veel op internet dat licht eigenlijk wel een beperkende factor kan zijn. Als de rest goed is, dan groeien de planten enkel wat trager maar zijn deze nog wel gezond. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
 
Tot mijn verbazing blijkt het zakje wat ik nu gebruik een waarde van 2ppm op te leveren. Na een oplossing sangemaakt te hebben met een nieuw zakje poeder kwam daar wel een waarde uit van 20ppm. Ik ga de komende weken dus goed opletten qua toevoegingen.


Ik denk dat er dan ergens iets mis is gegaan als het verschil zo groot is.

John, volgens mij is het dan ook zo dat je eerst optimaal licht aan moet bieden om te weten hoeveel voeding er gevraagd wordt.


Ja dat ben ik wel met je eens hoor maar toch doseer ik vanaf de start zoveel dat ik (bijna) zeker weet dat er geen tekorten optreden. Dan wekelijks voor het versen meten wat er nog rest en wat er verbruikt is en daar kun je je toevoeging op afstemmen.

Als de rest goed is, dan groeien de planten enkel wat trager maar zijn deze nog wel gezond. Hoe kijken jullie hier tegenaan?


Ben ik met je eens want boven een 60cm bakje zit slechts standaard vaak 15W aan tl wat neerkomt op ongeveer 0,25W per liter en dat is niet overdadig. Planten groeien dan inderdaad trager maar zijn wel gezond. Wel met de kanttekening dat je dan geen lichtbehoeftige planten in de bak hebt zitten.

Zoals Ben al vaker heeft aangegeven is het de juiste balans vinden tussen het aanbod van licht, de vraag naar voeding en de hoeveelheid die je moet bijdoseren.
 
Citaat: "Ja dat ben ik wel met je eens hoor maar toch doseer ik vanaf de start zoveel dat ik (bijna) zeker weet dat er geen tekorten optreden. Dan wekelijks voor het versen meten wat er nog rest en wat er verbruikt is en daar kun je je toevoeging op afstemmen."

Dat kan jij doen door je grote ervaring. Voor iemand zonder die opgedane kennis is het vaak uitproberen en juist dat doe je m.i. op de beste manier met het voorgestelde stappenplan.
 
Dank voor alle reacties. Ik ga nu de volgende stappen ondernemen:
  • Bemesten met kalium (naast de nitraat en fosfaat)
  • Accepteren dat sommige planten niet groeien met mijn huidige belichting
  • Snelgroeiende planten in mijn bak plaatsen
  • Filters laten rusten tot het debiet vermindert
  • Bodem minder vaak afhevelen
Op de lange termijn (klein jaartje) wil ik overstappen op led-verlichting, waarbij ik ook een extra lichtbakken wil nemen, zodat ik voldoende lumen in mijn bak heb om veeleisende planten te houden. Als ik dan zorg dat mijn CO2 en nitraat rond de 40 ppm blijven en mijn fosfaat rond de 3ppm, dan zou alles in theorie moeten aanslaan??
 
Extra kalium is volgens mij niet nodig, dat voeg je ook al toe met de Kaliumnitraat, en in de plantenvoeding zit het ook.

Ikzelf heb het nog nooit toegevoegd, gebruik hier alleen KNO3, KH2PO4, en afwisselend Profito en Plantenpracht

Op een bak van 200 liter gebruik ik wekelijks 25 ml plantenvoeding, Nitraat/Fosfaat zit rond de 20/2
Redelijk veel soorten planten (easy tot medium), niet al te sterke verlichting en toch groeit het goed.
 
Leuk dat je het vraagt!
Ik heb het idee dat mijn bak het wel iets beter doet. De planten zijn iets feller groen. Desondanks houd ik nog wel last van een paar algen. Op zich is dit bij de anubias wel logisch gezien de soort alg die op deze plant zit. Ook bij de althernata begrijp ik dit gezien de verlichting. Bij de spiralis, de cryptone en de Javavaren had ik echter wel verwacht dat de algen zo goed als weg zouden zijn.

Bij de cryptone heb ik ook de indruk dat deze een tekort heeft gezien de gaten en gele plekken in de bladeren. Ook de javavaren (die toxh een makkelijke plant zou zijn) doet het heel slecht, maar die heeft ook wel heel weinig verlichting (staat voor het dilterhuis).

Mijn waarden qua no3 is aan het einde van de week 20ppm en de po4 5ppm. Ik ben de laatste dan ook iets aan het afbouwen.

image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Ben niet blij met wat ik zie op jouw foto's....! Je planten groeien niet of nauwelijks en de enige assimilatie die ik kan waarnemen is van de algen op de Javavaren. ( belletjes aan de randen, deze komen NIET van de
varen. De conditie van je planten is gewoonweg beroerd. De door jou ingebrachte algeneters kunnen dit gewoonweg niet aan.

Het enige wat IK in dit soort gevallen zou doen, is alle planten die aangetast zijn, eruit halen., nadat je hier op AF of in je LFS een hele grote hoeveelheid snel groeiers hebt gescoord. ook alle stenen en hout e.d. eruit halen. Hele bodem eruit, maar niet je water en vissen!! Laat je filters lopen!! Niet van schrikken, heb dat al vaker ook gedaan, zie mijn topic!!

Stenen, hout en bodem materiaal goed spoelen met water dat zo heet mogelijk is ( niet kokend!!) dit zal zeer veel vuil en micro organismen doden. Naspoelen met koud water. Breng nu de bodem, ZONDER voeding, weer in je bak, met een pollepel gaat dat heel gemakkelijk. dan weer de stenen en het hout. Aansluitend de nieuwe planten, gebruik vooral NIETS van je oude planten.

Als je bak weer opgeklaard is,, maak je de filter gedeeltelijk schoon, d.w.z. dat je de 2 media waar het aquawater het eerst doorheen stroomt, geheel vernieuwd of zeer goed onder HEET water schoonspoelt, de ander media niet. ZO vermijd je een nieuwe nitrietpiek in je bak. ( zo doe ik dat ook en meet dan geen nitriet)

Gebruik even geen plantenbemesting tenzij ALLEEN duplaplant24 in ½ dosering en wissel gedurende 3 weken GEEN water, helemaal niks, alleen verdampt water bij vullen.
Pas als de nieuwe planten = snelgroeiers duidelijk zijn aangeslagen, begin je met een watermeting. Volg dan de Redfield Ratio advisering,, inzake waterwissel en al dan niet toevoegen van stockoplossing NO3 en PO4.

Voer minder dan je gewend bent, 1 x per dag zoveel dat je vissen het in 10 minuten ophebben en 1 dag per week helemaal niks.

Verander niets aan belichting of visbezetting. Houd een dagboekje bij, van wat je waarneemt en wat je doet in je bak.

Ik hoop dat je met het volgen van deze richtlijnen, die bij mij en veel mensen die ik ken, goed werken, weer je bak op orde krijgt en weer veel plezier aan je hobby gaat beleven.
Dit zijn alleen maar raadgevingen, geen wet van Meden en Perzen, maar ik weet dat deze KUNNEN werken.
 
@BigSmoke dank voor je reactie, al klinkt het wel heel ingrijpend wat je zegt Ik zit er aan te denken om een nieuwe bak aan te schaffen (RIO 450). Loop hier al een paar jaar aan te denken, maar durfde eigenlijk niet uit angst voor weer zo’n algenfeest. Na al jullie reactie’s heb ik echter wel de hoop dat het met jullie hulp gaat lukken! Ik koop daarom naar alle waarschijnlijkheid eind dit jaar de nieuwe bak (met bodemverwarming en 500cc lateriet op de bodem (hoe zou ik hier bij komen)).

Ik ga daarom nog maar een paar weekje aanmodderen met deze bak en jouw reactie gaat in het archief voor een eventuele volgende keer (hoop het niet!).

Bij de nieuwe bak ga ik starten met veel snelgroeiers, zoals je aangeeft. Moet ik vanaf het beging ook de EI in acht nemen, of is het verstandiger dit de eerste weken niet te doen?

Nogmaals heel veel dank voor al je meedenken!!
 
En als je dan toch bezig bent doe de vissen een plezier zeker de Coryoras vervang je bodem voor een fijner materiaal zoals filter zand 0.7-1.25 mm of Dennerle kristal kwartsgrind of een niet ander scherp grind vinden je vissen veel fijner en je geven voer is makkelijker benaderbaar voor de vissen.
en je planten hebben vanaf dag 1 voeding nodig
 

Terug
Bovenaan