Al mijn garnaaltjes gaan dood, waarom?


Aha, dan snap ik dat en ja een erg hoge gh is ook weer niet nodig lijkt me en ik denk dat bij Neo s je met een gh van 8 al prima zit. Bij de TB wordt vaak een gh van 5-6 geadviseerd.
 
Hier staat tot een gh van 20:

En hier tot ook tot gh 20:

De richtlijn die ik het meest lees voor garnalen (neocaridina's) is 6-8 gh ongeveer, met wat uitschieters naar boven en beneden.

Wanneer ik waarden opzoek probeer ik grote uitschieters tov de meest voorkomende waarden weg te strepen.
 
Daarom zei ik net iets eerder al dan dat een gh van 8 vaak wel mooi is ;)
 
Hier staat tot een gh van 20:

En hier tot ook tot gh 20:
Mijn garnalen vielen twee maanden geleden met bosjes om. Ik had toen een GH waarde van 5-6 en ben op basis van deze websites de GH en KH gaan verhogen naar 14 dGH en 5 dKH. Omdat ik op het forum andere waardes tegen kom ben ik ook niet verder gaan verhogen dan ongeveer 14. Mijn garnalen doen het nu wel hartstikke goed en er zijn er een hoop zwanger. Ook dit lijkt een goed teken te zijn.

De reden dat ik het vroeg aan Hoogheid, was dat ik me meende te herinneren (en daar kan ik erg goed mis mee zitten), dat Hoogheid zijn GH zelf ophoogt tbv de garnalen, en indien dat wel klopt, ik me afvroeg waarom hij zou kiezen voor zo'n hoge waarde.

Dat er garnalen bij allerlei waarden met meer of minder succes gehouden worden begrijp ik.
Dat klopt, wat heb je dat goed onthouden! :petjeaf:
Ik heb dus gekozen voor die hogere GH waarde omdat ik dat op verschillende websites gelezen heb. Maar omdat ik hier dus lagere GH waardes tegen kom ga ik niet door tot een GH van 18 maar ben ik tevreden met een waarde rond de 14. Ik gebruik hiervoor een GH/KH+ middel. Echter krijg ik de KH waarde niet hoger dan 5. Ik ben begonnen met een waarde van 5-6 dGH maar toen vielen de garnalen dus om met bosjes.
 
Ik denk dat het ook wellicht te maken heeft met de waarden waar ze op zijn gekweekt. Nu hebben Neo s wel een vrij grote tollerantie dacht ik maar ja als die al generaties op een lage of juist hoge gh worden gekweekt dan weet ik niet of die tollerantie blijft bestaan. De TB stamt ook af van de gewone cb/cr en deze kun je ook niet meer op gewoon kraanwater houden.
 
Ik zou die verkoper eens een bericht kunnen sturen met de vraag op welke waarden zijn garnalen gekweekt zijn. Beetje stom dat ik me dat nu pas bedenk. Maar beter laat dan nooit.
 
Ik weet ook niet in hoeverrer een garnaal zich aanpast aan de waterwaarden waardoor de tolerantie verschuift of veranderd maar als ik kijk naar de TB garnalen dan moet je die op een erg lage kh en gh houden dus daarvan uitgaande gebeurt er wel iets met de tollerantie bij het doorkweken.
 
Ik zou die verkoper eens een bericht kunnen sturen met de vraag op welke waarden zijn garnalen gekweekt zijn. Beetje stom dat ik me dat nu pas bedenk. Maar beter laat dan nooit.

Gedeeltelijk of geheel off topic, excuus daarvoor vast aan topicstarter.

Voor wat het waard is, als het gaat om een verschil van waterwaarden...

Gelijk nog een disclaimer erbij omdat informatie die je van internet haalt niet altijd 100% te vertrouwen is..

Ik las in een Engelstalig stuk, dat wanneer veel garnalen omvallen, dat een vervellingsprobleem kan zijn.
Dat in dat geval van belang is of het vooral optreed na een waterwissel/nieuwe omgeving, of meer uitgespreid elke dag één of enkele.

In het eerste geval zou daadwerkelijk het verschil van waterwaarden een oorzaak kunnen zijn, door wat zij noemen osmotische schok.
In het tweede geval zou het eerder in het dieet gezocht moeten worden.

Ik zal het stuk nog eens doorlezen.
Naast de gh is trouwens ook de ph van belang natuurlijk.
 
Teveel verversen hij garnalen is nooit goed. Doe altijd maar 10-15% wekelijks.
 
Gedeeltelijk of geheel off topic, excuus daarvoor vast aan topicstarter.

Voor wat het waard is, als het gaat om een verschil van waterwaarden...

Gelijk nog een disclaimer erbij omdat informatie die je van internet haalt niet altijd 100% te vertrouwen is..

Ik las in een Engelstalig stuk, dat wanneer veel garnalen omvallen, dat een vervellingsprobleem kan zijn.
Dat in dat geval van belang is of het vooral optreed na een waterwissel/nieuwe omgeving, of meer uitgespreid elke dag één of enkele.

In het eerste geval zou daadwerkelijk het verschil van waterwaarden een oorzaak kunnen zijn, door wat zij noemen osmotische schok.
In het tweede geval zou het eerder in het dieet gezocht moeten worden.

Ik zal het stuk nog eens doorlezen.
Naast de gh is trouwens ook de ph van belang natuurlijk.
Bedankt voor je reactie hoor! Ik weet dat informatie van het internet niet altijd te vertrouwen is. Ik heb daarom ook John van AquaInfo een berichtje gestuurd met wat vragen en hier een duidelijke reactie op gekregen. Ik verwacht eerder dat door de lage GH werking de hardheid uit het schild van de garnalen onttrokken werd. Ik heb ze toen verschillende soorten voer aangeboden maar er was niks waar ze warm van werden en begonnen te eten. Ook een teken dat er iets niet goed zit. Het is nu allemaal een beetje gissen wat er destijds niet in orde was maar momenteel gaat het erg goed, dat is ook belangrijk. :))

Teveel verversen hij garnalen is nooit goed. Doe altijd maar 10-15% wekelijks.
Nee dat weet ik. Echter heb ik ook te kampen met een vrij grote algenplaag in mijn bakken. Ook dit is een reden om flink te verversen iedere week.
 
Bedankt voor je reactie hoor! Ik weet dat informatie van het internet niet altijd te vertrouwen is. Ik heb daarom ook John van AquaInfo een berichtje gestuurd met wat vragen en hier een duidelijke reactie op gekregen. Ik verwacht eerder dat door de lage GH werking de hardheid uit het schild van de garnalen onttrokken werd. Ik heb ze toen verschillende soorten voer aangeboden maar er was niks waar ze warm van werden en begonnen te eten. Ook een teken dat er iets niet goed zit. Het is nu allemaal een beetje gissen wat er destijds niet in orde was maar momenteel gaat het erg goed, dat is ook belangrijk. :))


Nee dat weet ik. Echter heb ik ook te kampen met een vrij grote algenplaag in mijn bakken. Ook dit is een reden om flink te verversen iedere week.

Wij verversen meestal 50%, zelfs wel eens meer. Nooit problemen bij de garnalen. Het grootste punt lijkt te zitten in gelijke gh waarde (en ph-waarde?) van het water waarmee je ververst.

En inderdaad, soms weet je het ook niet.
In elk geval wens ik je toe dat het met deze groep erg goed blijft gaan. Bij welke gh-waarde dan ook :)
 
Ik verwacht eerder dat door de lage GH werking de hardheid uit het schild van de garnalen onttrokken werd

Dat is een goeie en ik weet dat calcium nodig is voor het schild maar of dat ook uit et schild wordt ontrokken bij een lage gh dat weet ik dan weet niet maar het zo best kunnen.
 
Dat is een goeie en ik weet dat calcium nodig is voor het schild maar of dat ook uit et schild wordt ontrokken bij een lage gh dat weet ik dan weet niet maar het zo best kunnen.
Nu baal ik natuurlijk dat ik niet meer kan achterhalen waar ik dit heb gelezen..
Volgens mij ergens op het forum hier.
 
Nu baal ik natuurlijk dat ik niet meer kan achterhalen waar ik dit heb gelezen..
Volgens mij ergens op het forum hier.

Kan het zijn dat je dit fenomeen bedoelt?

Screenshot_20200505_215304_com.android.chrome.jpg
 

Terug
Bovenaan