Wat is er nieuw

Al mijn vuurgarnalen dood!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kriebelbeestje
  • Startdatum Startdatum
K

Kriebelbeestje

Guest
Hallo,

Ik heb een 40x25x25 van 20L. Vol beplant, zaten gisteren iets van 15 wat grotere vuurgarnalen in (mooi van kleur) en rond de 15 jonkies. Ik heb vanochtend 12 vuurgarnaaltjes eruit moeten vissen omdat die op hun zij lagen, en net nog een van mijn dwergmeervallen, zelfde probleem. Hier en daar bewogen de pootjes en kieuwen nog, maar allemaal op hun zij.

Waterwaarden:
NO3: 10mg/l
NO2: 3mg/l
GH: 8
KH: 20
PH: 7.2
CL2: 1.5

Water is 25 graden Celsius.

Aquarium draait nu drie weken. Mijn corydora panda (3) doen het super dus is het iets waar garnalen niet tegen kunnen?

Ik ben hopeloos. Het zijn zulke leuke beestjes..

EDIT: Ik zie die ukkie-garnalen ook nergens meer. Heel af en toe zie ik er eens 3 of 4. Moet ik voor het ergste vrezen?

No2 is 3 mg, dat is zeer dodelijk. Je zit zoals het heet in de nitrietpiek. Je bak draaide eigenlijk tekort om vissen toe te voegen, het biologisch evenwicht in je filter is nog niet ontwikkeld. Je kunt het beste zoveel mogelijk water verversen (minstens 50%) en dan opnieuw nitriet meten.

Hoe kan het dat mijn corydora panda's de nitriekpiek wel overleven?

Omdat ze sterker zijn.. maar ja, het feit dat ze nog leven zegt niet dat het ze goed heeft gedaan 😉
+ het kan alsnog zo omslaan..

Sommige vissen zijn er minder gevoelig voor dan anderen, hoewel het ook kan dat je panda's pas later ziek lijken te worden. Vaak is het ook zo: hoe kleiner het diertje, hoe eerder het vergiftigd is...

Wat kan ik dan nu het beste doen? De garnalen gaan opzoeken en ze eruit vissen en over een week weer met garnalen beginnen, of twee weken?

Nu meteen 80% verversen. Dan vanavond nog 50% en dan de komende tijd dagelijks 50%.
En het komt echt niet op een procentje meer of minder, maar als een malle gaan verversen is wel geboden.
En je hebt eigenlijk ook geen tijd te verliezen, dus eerst verversen dan weer berichtjes schrijven hierzo.

~ Ivo

Bedankt Mascha&Ivo voor je reactie, ik heb direct toen ik je bericht las 80% van het water ververst. Vanavond moet ik dus 50% verversen, en dagelijks 50%? Is het niet min of meer de bedoeling dat ik het systeem eigenlijk zelf het werk laat doen? Er zwemmen nu 2 dwergmeervallen in, drie corydoras en een aantal kleine garnaaltjes (stuk of 10). Heb er zonet tijdens het verversen weer 8 eruit gehaald. 🙁

Nee, normaal hoef je niet veel te verversen maar dan praat je over een goed ingedraaide bak. jij hebt de garnalen en vissen te vroeg in de bak gedaan waardoor er nog een probleem met cloor en nitriet optreedt.
Ik zou regelmatig de waarden meten en zo nodig weer verversen.

Beginnersfout of te veel enthousiastme van mijn kant? :stom:

De corydora's zijn rustig, de meervallen hangen aan het glas en hier en daar zie ik kleine garnaaltjes rondhuppelen. Hoelang duurt die nitrietpiek? Want ik wil er heel graag garnaaltjes in..

Ja dat mag je voorzichtig wel stellen. Maar troost je met de gedachte dat je niet de enige bent die fouten maakt en we maken allemaal weleens fouten bij onze hobby.
Van fouten kun je weer leren 😉.

Moet ik nu het filter ook meteen schoonmaken of moet ik die JUIST laten hangen? Ik heb een AquaFlow 50.

Daar moeten de bacteri�n zich gaan vormen die voor afbraak zorgen dus die moet je niet aanraken eigenlijk.
Anders spoel je de goede bacteri�n die je juist nodig hebt weer weg.
Alleen water verversen omdat hier dus een te hoge waarde aan bv nitriet inzit en dat wil je juist kwijt.

En hoelang duurt zo'n piek, denk je? Bij de dierenwinkel kon ik 5 tetra's krijgen, maar daar wacht ik wel even mee.

Volgende week dus pas weer het filter verversen? (ik neem 1x per week aan)

Nee in principe alleen als het echt minder uitstroom geeft.
Zolang de uitstroom redelijk goed is niet aankomen. Zeker niet de eerste weken tijdens het indraaien. ik heb ook die binnenfilters in de nano bakjes en gemiddeld spoel ik die heel lichtjes 1x per maand uit in een beetje aquawater.
Vooral niet te goed en te grondig schoonspoelen want ook dan ben je de goede bacteri�n kwijt.

Hoe lang de piek duurt is moeilijk te voorspellen. Dat hangt ervan af hoe snel de bacteriecultuur wordt opgebouwd die de giftige stoffen omzetten.
Als het goed is zal straks de nitriet in nitraat omgezet gaan worden en dan heb je na enige tijd geen nitriet meer.
Nh3/4 wordt in nitriet omgezet en dat weer in nitraat.

Het vele verversen is om nu - dus tot de boel goed ingedraaid is en alle giftige stofjes meteen worden omgezet - de gifstoffen laag te houden.
Als straks de boel draait is het weer een kwestie van bv. wekelijks een deel verversen.
Punt is alleen, het blijft maar een 20 liter aquariumpje. Dat is een dun koordje. Persoonlijk zou ik het - nu je de dwergmeervalletjes al hebt - daarbij houden met nog de garnaaltjes.

~ Ivo

Daar heeft Ivo zeker een sterk punt. Het is echt een heel klein bakje en eigenlijk alleen geschikt voor garnalen.

je kan ook bij een winkel kijken voor baterieen gell en dat op de spons van je filter smeren, werkt erg snel is mijn ervaring, houtkool filtertje er bij en je vangt het meeste gif weg en zo voorkom je een nieuwe piek

riny42 zei:
je kan ook bij een winkel kijken voor baterieen gell en dat op de spons van je filter smeren, werkt erg snel is mijn ervaring, houtkool filtertje er bij en je vangt het meeste gif weg en zo voorkom je een nieuwe piek

Heb je een linkje? Ken dat namelijk niet..

wat ken je niet? houtkoolfiltertje kan je in iedere tuincentrum met een vissen afdeling kopen, werkt op een luchtpompje en bij centra die met de tijd mee gaan ook die gell

jessicapilon zei:
http://www.cichlidenkwekers.nl/actief-kool/

Hier kun je lezen dat filteren over kool niet zal helpen.

en ik wist niet beter dan wel🙁 gebruik het ook in vijver samen met zeoliet, weet echter niet of zeoliet ook in een garnalenbakje kan woren gebruikt

Je zou zeoliet kunnen gebruiken bij garnalen denk ik.
Welke stoffen dat er wel uittrekt weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Dat kool dat niet deed wist ik toevallig uit een ander topic, maar ja je kan niet alles weten hoor 😉.

Ik zal eens kijken naar die bactuurgel. Iemand al ervaringen mee?

Zonet heb ik 50% van het water ververst. Vissen zijn er niet heel erg dol op, maar het moet maar even. Ik heb ze wat voer gegeven om tot rust te komen. :smitten:

Mijn.. wow. Op huisdierenstore.nl vragen ze �57,95 voor 30ml en op Bakzolder.nl �4,50 voor precies hetzelfde product. Over oplichting gesproken.

Beste is nu om gewoon je filter met rust te laten en geen middeltjes te gebruiken.

Met betrekking tot het stabiel krijgen van je nitrietwaarden heb ik bij de opstart van m'n aquarium zelf ook gewoon een biologisch supplement gebruikt, in mijn geval werd die met het aquarium meegeleverd en lijkt merkloos dus kan dat product niet linken.

Wel heb je soortgelijke producten als Sera Bio Nitrivec die je bacteriecultuur feitelijk een jumpstart geven.

Dagelijks moet je dan wel je nitrietwaarden controleren, en al naar gelang daarvan een doses van het biologisch supplement aan het water toevoegen. Zoals hier al geschreven wordt verder je filter met rust laten zodat de bacteri�n zich kunnen ontwikkelen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat na een week of drie de waarden stabiel laag bleven waarna je kan stoppen met de toevoegingen.

Zelf heb ik de vissen ook vrijwel direct toegevoegd, de waarden echter scherp in de gaten gehouden en supplement toegevoegd. In de opstart ben ik geen vis verloren.

Indraaien zal ongetwijfeld het beste zijn, maar als je de vissen al hebt werkt zo'n supplement in mijn ervaring ook prima.

Dan laat ik het maar gewoon over aan de natuur zelf, maar ik blijf nog wel even het water elke dag voor 50% verversen, zeker tot en met vrijdag. Ik zal tegen die tijd even de waarden meten en dan kijken of het daarna nog nodig is. Dan draait het aquarium in de vierde week.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan