Wat is er nieuw

Al mijn vuurgarnalen dood!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kriebelbeestje
  • Startdatum Startdatum
Mascha&Ivo zei:
Nu meteen 80% verversen. Dan vanavond nog 50% en dan de komende tijd dagelijks 50%.
En het komt echt niet op een procentje meer of minder, maar als een malle gaan verversen is wel geboden.
En je hebt eigenlijk ook geen tijd te verliezen, dus eerst verversen dan weer berichtjes schrijven hierzo.

~ Ivo

Even een vraagje:

Als je zo vaak moet verversen,... gaat dat dan niet ten koste van de al aanwezige goede bacteri�n of valt dat wel mee?

Indien het wel ten koste gaat van de goede bacteri�n, dan krijg je toch binnen enkele weken weer een nitrietpiek?

Of redden de bacteri�n in de bodem, in het water en in het filter het zo ook wel?
En komt er dan niet weer een nitrietpiek als de No2 is verdwenen door het vele verversen?

Of zie ik iets over het hoofd?

Met dat vele verversen en ten koste gaan van goede bacteri�n valt allemaal wel mee,belangrijkste is dat er ondertussen niks met het filter of andere dingen worden gedaan en alle slechte stoffen die dodelijk zijn voor de bewoners flink verdund worden.
Zal misschien nu wat langer duren voor het allemaal mooi in balans is maar komt wel goed.

Zoals John al zegt geeft dat eigenlijk niks. Het overgrote deel zit in je filter en bodem en wat in het water zit is bijna niks dus. ik ververs met de EI wekelijks de helft en anders gooide ik dus wekelijks de goede bacteri�n weg.

Laatst gemeten waterwaardes:

NO2: 0 mg/l
kH: 9�DkH
gH: 8�DgH
pH: 7,5

Begint er al op te lijken! Volgende week dinsdag komen de garnaaltjes er bij in. 🙂

Ik zou voordat je de garnalen plaatst echt zeker willen weten dat de nitriet weg is en dus even regelmatig meten.
Ik zou eerder geneigd zijn een weekje extra te wachten want garnalen zijn nogal gevoelig namelijk.
Bij garnalen wacht ik zelf vaak 5 a 6 weken.

Nog langer wachten.. XD

Ik zal het water even blijven testen. Ik heb net een druppeltest van Sera aangeschaft om toch wat nauwkeuriger te kunnen meten. Mocht ik weer positief testen op nitriet dan wacht ik er mee. Immers, als de nitrietpiek over is, dan is de kans dat er binnenkort weer een overload aan nitriet in zit vrij klein, neem ik aan? Verbeter me alsjeblieft als ik fout zit.

Ja ik zou dat ook wel eens willen weten. We zijn namelijk al 3 weken verder dus............ 😉.
Soms is geen bericht goed bericht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan