Al mijn vuurtjes dood na verhuizing! Wat doe ik fout?


Als Ellen bv haar filter zonder vernieuwen na een langere tijd uitstaan weer had aangezet en ipv de bodem te vernieuwen flink had zitten woelen in de oude bodem dan ging ik ook voor het acute nh2/3 vergiftiging verhaal.
Ik hoop dat Ellen de namen weet van de nieuwe plantjes want durf bijna te wedden dat daar iets van Cabomba caroliniana tussen zit.
 
Seabait zei:
Je kan tussendoor een paar keer verversen of actief kool gebruiken Ellen maar wacht voor de zekerheid een week of 3 met garnalen toevoegen want heel het bakje moet los van het gif ook nog in balans komen vanwege je grote schoonmaak.


jessicapilon zei:
Het gif is natuurlijk bedoeld om te voorkomen dat de koper een plant meeneemt die vol slakken zit. Soms tref je toch nog wel slakjes aan.
Of het wel of niet mag is denk ik een andere vraag.
Verboden lijkt het mij niet, maar netjes is weer iets anders natuurlijk.

De plantenkwekers die gif gebruiken doen dit in eerste instantie om hun eigen handel veilig te stellen.
Niet elke kweker gebruikt het en in de meeste gevallen zijn het ook enkel cabomba achtige en nog een paar snelgroeiers die gif bevatten en wellicht komt dit allemaal bij 1 en dezelfde kweker vandaan bv.

Ja in feite is het eigenbelang. Echter vroeg ik er een keer naar en de LFS wist doodleuk te vertellen dat op deze manier werd voorkomen dat wij de bak vol met slakjes zouden krijgen en dit ongewenst zou zijn.
Tja is misschien ook voor een deel waar maar het eigenbelang zal eerder voorop staan zoals John al aangeeft.
Maar toegegeven werd dat hier niet.
Ik kan het zo niet terugvinden, maar als die filter een poos heeft uitgestaan dan is dat wellicht ook de oorzaak van de dode garnalen.Achteraf is het altijd moeilijk met zekerheid vast te stellen :).
 
Haha, paar dagen niet online geweest vanwege stage maar wat een boel reacties ineens!

Ik heb het water nu 2 keer ververst, met een paar dagen ertussen. Ik zal hem nu voorlopig laten draaien zo, minimaal 3 weken en dan kleine delen water verversen zo nu en dan. Alleen zit dus wel die nieuwe filter er nog in zonder bacteri�n. Is het een idee om een filterspons van mijn Juwel Vision uit te knijpen erover? Of zijn dat weer andere bacteri�n? In die bak zitten namelijk alleen vissen en geen garnalen. Als ik de filter ververs van de Vision haal ik inderdaad nooit alle sponzen eruit, maar een paar. Alleen was bij deze nano het geval dat dat niet kon omdat het maar 1 enkel ding is, maar dat van de oude spons eroverheen uitknijpen is een goede tip voor een volgende keer!

En over dat kromtrekken en omvallen, ik heb ook even wat gegoogled maar het is een verschijnsel bij zowel vergiftiging door slakkengif als bij sterven door nitriet, dus dat zegt weinig...

Ik heb het niet goed aangepakt, weer van geleerd. Tevens denk ik zelf wel dat het door het slakkengif komt. Ze waren namelijk echt de dag na de schoonmaak allemaal dood en de nitrietpiek komt meestal later toch? Wat niet wegneemt dat het ook deels komt door een te rigoreuze schoonmaak... Doe ik dus niet meer...

En over de plantjes, er zit inderdaad Cabomba bij! Kan ik de plantjes erin laten of is het beter als ik ze voor de zekerheid weggooi?

Mijn filter was trouwens voor de schoonmaak ook in gebruik. Hij heeft dus maar een middag uitgestaan.
 
Een middag is helaas genoeg Ellen.. Of te lang zo je wil.

Het is al even geleden voor mij maar ik kan me heugen dat als je filter stil komt te staan het met een uurtje wel klaar is met je baccies.
 
MauriceM zei:
Het is al even geleden voor mij maar ik kan me heugen dat als je filter stil komt te staan het met een uurtje wel klaar is met je baccies.
De angst daarvoor is misschien wel terecht, want dode filterbacterien wil je niet, maar we hebben hier driemaal een flinke stroomstoring gehad, waarvaan tweemaal 4+ uur, en in meerdere bakken helemaal niets aan het handje.

~ Ivo
 
Kan goed zijn ik heb dat zelf nooit aan de hand gehad.
 
Mascha&Ivo zei:
MauriceM zei:
Het is al even geleden voor mij maar ik kan me heugen dat als je filter stil komt te staan het met een uurtje wel klaar is met je baccies.
De angst daarvoor is misschien wel terecht, want dode filterbacterien wil je niet, maar we hebben hier driemaal een flinke stroomstoring gehad, waarvaan tweemaal 4+ uur, en in meerdere bakken helemaal niets aan het handje.

~ Ivo

Ideaal is een stroomstoring niet nee. Maar ik heb het al een paar keer gehad, ook niks aan de hand. Was zelf ook zo stom geweest om de filter weer aan te sluiten na het schoonmaken, maar kwam er pas na 3 dagen achter. Ook niks aan de hand.

Maar nogmaals,ideaal is het niet. En het kan waarschijnlijk ook heel anders aflopen.
 
Ik heb er eerder nooit problemen mee gehad ook eigenlijk. Maar opzich klinkt het logisch.

Anyway, zal ik een spons uit de filter van mijn Vision 180 uitknijpen op de filtercartridge van het garnalenbakje?
 

Terug
Bovenaan