alg in mijn garnalenbak


L

lynn...

Guest
Ik heb een garnalenbak met crystal reds en blacks.

Het aquarium is 120 x 30 x 40. Het aquarium draait ongeveer 3 maanden op gebruikt water uit het oude aquarium. We hebben een ph verlagende bodem, een interne pomp en een ledverlichting wit/blauw.

In het aquarium begint nu allemaal alg te komen. Lange groene draden/slierten vanaf de achterwand en de bladeren van de planten. We hebben geprobeerd de alg te verwijderen met een tandenborstel, maar nu begint het ook op het glas te groeien.

Wie heeft tips hoe we deze alg kunnen bestrijden, zonder dat onze garnalen er last van gaan hebben??
 
Ik denk dat je een redelijke belichting hebt en niet voldoende voeding voor de planten. Weet je de waterwaarden?
Ik denk aan een co2 tekort.
 
Nee ik weet de waarden niet, maar onvoldoende voeding voor de planten zou kunnen, dat klinkt re�el.
Zou ik met Profito kunnen proberen de waarden positief te veranderen?
Ik zal morgen even het water laten testen, dan weet ik wat meer..
 
Ik had altijd al niet zo'n hoge co2 waarde in de bak maar nu met led verlichting er nog eens bij ontspruit de draadalg als een wilde.
Hoelang heb je de verlichting aan Lyn?
Wel een mooie grote garnalenbak trouwens!
 
ik heb het idee dat het eerder baardalg is.
het zijn niet echt dikke bossen zoals bij de draadalg foto's.

Het zit voornamelijk aan de bovenkant van de achterwand,
en het is er zelfs met een schuursponsje niet af te krijgen :(
 
Dat komt denk ik omdat daar veel meer licht valt dan verder naar onderen. Ook zal de stroming misschien daar wat minder zijn.
heb je geen duidelijke foto van deze alg daar bovenin??
Ik weet niet hoelang het licht aan staat maar anders kun je dat eventueel nog wat terugschroeven.
 
Misschien Penseelalg? Je hebt zowel zwarte als groene penseelalg. De "draden" komen vanuit een punt en zijn zo'n 2 cm. lang.
Kun je een foto plaatsen?


Groet,
Ben.
 
Penseelalg kan ik met een schuursponsje wel makkelijk weghalen. Maar ja soms kun je dat wel hebben zo bovenin de bak bij de rand en het glas.
Een foto zou veel duidelijk maken ja :)
 
lynn... zei:
ik heb het idee dat het eerder baardalg is.
het zijn niet echt dikke bossen zoals bij de draadalg foto's.

Het zit voornamelijk aan de bovenkant van de achterwand,
en het is er zelfs met een schuursponsje niet af te krijgen :(
In je eerste bericht heb je het over lange slierten en draden. Dat wijst niet echt op baardalg. Baardalg ziet er meer uit als pluizige bolletjes, geen lange draden dus. Een foto zou alles veel duidelijker maken.



Groet,
Ben.
 
lieve behulpzame allemaal. Ik wil heel graag een foto laten zien..
.. maar help help, hoe werkt dat ook al weer?? (bloos en excuus)
 
jessicapilon zei:
Nog een duidelijke foto:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... x_page=247

De ��n zegt baardalg en de ander noemt het dan penseelalg :)

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... _51_12.htm
http://www.aquariumwereld.be/men_vraagt/mv_51_12.htm


Er bestaan, zoals ook te lezen is in bijvoorbeeld bovenstaande URL's nogal wat meningen over de verschillen tussen Baardalg en Penseelalg.
Volgens mij, maar ik geef mijn mening graag voor een betere uitleg (!), wordt de naam Baardalg gegeven aan pluizige bolletjes die vaak aan de randen van bladeren zitten. Het lijkt op een baard, vandaar de naam.
Penseelalg zijn meer kwastjes, hiervandaar deze naam, vanuit een punt groeiend, zo'n 2 cm lang. Zo'n kwasje zie je inderdaad heel duidelijk op de linkse foto van Veldhuis.

Overigens blijkt de behandeling/bestrijding vaak overeen te komen, ook al omdat deze beide varianten veelal samen te zien zijn.


Groet,
Ben.
 

Terug
Bovenaan