Alg in nieuw aquarium met ingedraaid filter

JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Berichten
209
Leeftijd
45
Locatie
Eindhoven
Een aantal weken geleden heb ik samen met mijn schoonpa zijn vision 450 opnieuw ingericht. Zijn filter hebben we laten draaien maar de inrichting is compleet nieuw. Hij heeft nu ook co2 wat hij eerst niet had.

Nu komt er op 1 plantjes veel alg. (Zie foto en filmpjes) de waarde zijn:
Kh 8
Ph 7.1
Nh4 《0,05
No3 5

Hij doet netjes wekelijkse wissels en regulier filter onderhoud. Verder gebruikt bij aio van planted box.

Het lijkt op blauwalg maar het stinkt niet.

Hoor graag jullie mening :)
 

Bijlagen

  • IMG-20200928-WA0003.jpg
    IMG-20200928-WA0003.jpg
    170.5 KB · Weergaven: 106
  • VID-20200928-WA0004.mp4
    2.6 MB
  • VID-20200928-WA0005.mp4
    1.4 MB
  • VID-20200928-WA0004.mp4
    2.6 MB
Ik zie volgens mij wel wat baardalg en op het hout denk ik wat groene alg. Is de distributie goed en hoe hoog is de po4? Wordt er een dropchecker gebruikt en zo ja welke kleur geeft die aan?
 
Po4 weet ik zo niet John. Dropchecker is groen. Distributie lijkt goed te zijn.
 
Bij deze nog een filmpje voor de distributie.
 

Bijlagen

  • VID-20200928-WA0007.mp4
    3.1 MB
Ik zie steeds eigenlijk dezelfde hoek maar hoe staat het met de andere planten in de bak? Heb je ook een totaaltje misschien John?
 
Uiteraard. De kleur van het water komt door het nieuwe hout dat geeft nog behoorlijk af.
 

Bijlagen

  • VID-20200928-WA0008.mp4
    6.6 MB
Ik kan me vergissen maar volgens mij staan de andere plantjes er veel beter bij en lijkt het zich meer toe te spitsen op die ene soort plant op het hout. Of ik moet het verkeerd zien natuurlijk.
 
Ja dat was ook ons idee. Heb je een idee om dit op te lossen?
 
Welke plant is dat want dat zie ik niet goed. Ik heb ook weleens gehad dat een bepaalde plant het niet goed deed en die heb ik dan maar vervangen als dit de enige is.
 
Ik kan niet echt zeggen dat ik een goede distributie zie....zie alleen een uitstromer waar af en toe een flinke bel CO2 ontsnapt.
Verder had je het hout beter vooraf goed kunnen laten spoelen en uitkleuren...hier ga je nog lang tegen aankijken en het zal je meetwaardes lastiger maken.
Je weet je fosfaat gehalte niet ....zou dat dan eens gaan meten met een druppeltest.
dropchecker is groen....waarmee gevuld...vloeistof voor 20 of voor 30 mg ?
Waar zit de dropchecker tov de uitstroom ?
 
Hout heeft een aantal dagen in een bad gelegen en ook daar gaf het al flink kleur af. Het hout is zo groot dat je het niet kunt uitkoken. De Dropchecker zit aan compleet de andere kant van het aquarium dus de co2 komt wel degelijk door de hele bak heen. Hij gebruikt de jbl dropchecker en weet eerlijk gezegd niet welke versie Vloeistof dit is.
 
Beste allen, bij deze een korte update. Eerder deze week heeft de bak een nitriet piek gehad. Op aanraden van de lfs Heeft hij detoxol toegeviegd. Gisteren hebben we een 50% wissel gedaan waar we ook de bodem goed afgezogen hebben. De nitriet is nu onder controle en gaat hij goed in de gaten houden.Verder heeft hij ook opnieuw opstart bacteriën toegevoegd. (Ja ik weet wat hier de mening over is en daar ben ik het ook mee eens ;) )
De waarden zijn nu als volgt:

ph 7
kh 5
no2 0,05
no3 5
nh4 <0,05
po4 > 1,8

zoals jullie zien is de fosfaat nog steeds onwijs hoog.
Komt dit omdat het filter nog aan het opstarten is en is dit een kwestie van tijd voor dit weer recht komt of is hier meer aan de hand.
Nu willen we ook aio van plantedbox toevoegen om de plantjes te helpen maar weet niet of dat nu al verstandig is.

Bedankt voor het meedenken.
 
PO4 van 1,8 is een prima waarde. niets mis mee. Ik stuur zelf altijd aan op ongeveer 2,0 ppm.

Als je een lagere PO4 wilt moet je of meer verversen of minder voeren.
 
Nou ja, onwijs hoog is je fosfaat niet. Over het algemeen wordt er van een verhouding uitgegaan die goed werkt en dat is de verhouding nitraat staat tot fosfaat als 10:1. Je nitraat zou dus, als voorbeeld op 10 kunnen staan wanneer je fosfaat 1 is. Maar je kan dus nu ook je nitraat naar 20 verhogen waarbij je huidige fosfaat level wel ongeveer goed is. Wel heb je een CO2 tekort want we zien baardalg. Dat ontstaat als gezegd bij een tekort maar ook een wisselende CO2 toevoeging zorgt voor problemen. Verder natuurlijk je waterdistributie die ik eigenlijk niet zo goed kan zien. Wel meen ik links achter een plant ietwat te zien bewegen? Je moet je bovendien realiseren dat elke vorm van decoratie, in jouw geval dus ook het stuk hout, zorgt voor verstoring van de water distrubutie.
 
Bedankt voor jullie reactie! Wat is jullie tip om de bak stabiel te krijgen? Hij kan natuurlijk ook de nitraat verhogen naar ongeveer 20. Hoe kunnen we dat het beste doen? De distributie lijkt goed want alles beweegt en je ziet als he voor de bak staat een werveling. co2 lijkt ook goed. We hebben op verschillende punten in de bak gemeten. Kunnen we dit ophogen door meer aio toe te voegen?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie! Wat is jullie tip om de bak stabiel te krijgen? Hij kan natuurlijk ook de nitraat verhogen naar ongeveer 20. Hoe kunnen we dat het beste doen? De distributie lijkt goed want alles beweegt en je ziet als he voor de bak staat een werveling. co2 lijkt ook goed. We hebben op verschillende punten in de bak gemeten. Kunnen we dit ophogen door meer aio toe te voegen?
Nou het feit dat je baardalg hebt is toch een indicatie dat het qua CO2 nog niet goed zit. Dus misschien je CO2 iets verhogen.
NO3 van 5 ppm is laag ja, dan loop je het risico dat hij af en toe de 0 ppm zal aantikken. Ietsje meer NO3 toe voegen dus. Dat kan inderdaad ook door iets meer AIO toe te voegen.
 
Nou het feit dat je baardalg hebt is toch een indicatie dat het qua CO2 nog niet goed zit. Dus misschien je CO2 iets verhogen.
NO3 van 5 ppm is laag ja, dan loop je het risico dat hij af en toe de 0 ppm zal aantikken. Ietsje meer NO3 toe voegen dus. Dat kan inderdaad ook door iets meer AIO toe te voegen.
+1. Je hebt baardalg dus je CO2 is nog niet op orde!
 
Haha ding voor ding, eerst de blauwalg eruit werken en dan de co2 op orde brengen. Baardalg is minimaal dus dat probleem is minder accuut.
 
Beste allen, bij deze een korte update. Onlangs leek hij weer op een nitriet piek af te stevenen. Omdat dit totaal niet lijkt te kloppen met de actires die we gedaan hebben om de boel stabiel te krijgen heeft hij het debiet van zijn filter gemeten. Dit bleek nog maar 400L per uur te zijn waar hij normaal de 1400 zou moeten halen. Na het loskoppelen van het filter en het verwijderen van het filter materiaal haalt het filter met moeite 900L per uur.
Hij heeft nu een nieuw filter geplaatst wat een veel betere stroming geeft. Hij heeft nu weer de CO2 aangezet en hopelijk gaat het beter.

ik plaats deze update in de hoop anderen te helpen om bij dit soort problemen ook aan het filter zelf te denken.

Zie hieronder een 2 tal filmpjes hoe de bak er nu bij staat. (Hij heeft een flink aantal keren de bodem goed gereinigd wat echt wel zijn resultaat heeft gehad).
 
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden!
 

Bijlagen

  • VID-20201013-WA0006.mp4
    7.7 MB
  • VID-20201013-WA0005.mp4
    8.1 MB
Qua stroming lijkt het een stuk beter al zegt het bewegen niet veel over een circulatie. Dat kun je makkelijk zelf even testen.
 
Ondanks dat de filter is ingedraaid zijn alle planten nieuw toch? Lijkt mij vrij normaal om in het begin wat last te hebben van alg dan, planten moeten namelijk nog settelen en concurreren nog niet voldoende mee met de alg.
 
Je geeft aan dat er af en toe een bel co2 ontsnapt; dan lost die niet 100% op en daardoor kun je ook in mindere of meerdere mate fluctuaties krijgen.
Wat is er precies gedaan met dat filter? Je geeft aan dat er eea verwijderd is, maar wat en hoeveel - en wat is er evt voor terug gekomen.
Hoe lang heeft ie die co2 eraf gehad (zal je baardalg ook niet ten goede komen).
Ik meen vooral aan de raamkant groene alg te zien; komt er veel licht vanaf daar je bak in?
Heb je je dropchecker al eens in de buurt van de met alg aangetaste planten geplaatst?

Overigens; die nitriet piek die je als laatste noemt kan wel degelijk komen door acties die zijn uitgevoerd; flink in je bodem zitten woelen = ammoniak wordt nitriet. Nieuw filter/filtermedia kan ook zo z'n impact daarop hebben als je een deel van je bacteriekolonie kwijtraakt in het proces. Wel opvallend dat je vaker over nitriet praat en een lage nitraat lijkt te hebben, wat me doet vermoeden dat je stikstofcyclus nog niet op orde is.
 
Het hele filter is vernieuwd, we hebben wel het filter materiaal overgezet om zo veel mogelijk een ingedraaid filter te creëren. De CO2 is pas nadat we het filter goed hadden weer aangezet. Plantjes zijn inderdaad allemaal nieuw dus die zullen no van Emers naar submers moeten gaan.
De groene alg op het raam komt mogelijk omdat de bak ook direct zonlicht krijgt (al wordt daar wel op gelet).
Het is wel een goed idee om de dropchecker inderdaad in de buurt van de plantjes met alg te plaatsen.

Eens de cylus loopt nog niet goed, NItriet is bij de laatste meeting mooi laag. Fosfaat / NItraat is nog niet in balans waardoor ik verwacht dat hij toch weer blauwalg zal gaan krijgen. Heb hem het advies gegeven om NO3 en PO4 naar een waarde te helpen van 1:10 waar de PO4 nu 1,8 is en de NO3 nu een waarde van 3 heeft.
 
Fosfaat / NItraat is nog niet in balans waardoor ik verwacht dat hij toch weer blauwalg zal gaan krijgen. Heb hem het advies gegeven om NO3 en PO4 naar een waarde te helpen van 1:10 waar de PO4 nu 1,8 is en de NO3 nu een waarde van 3 heeft.

Tja als je op de RR duidt dan denk ik dat dit minder van belang is als je gewoon zorgt dat er voldoende van in je bak zit. De RR is eigenlijk voor Fytoplankton en nadat de RR bekend werd is ook ontdekt dat de verhouding erg verschilt per streek dus die 10:1 boeit me niet zo om eerlijk te zijn.

 
Eens de cylus loopt nog niet goed, NItriet is bij de laatste meeting mooi laag. Fosfaat / NItraat is nog niet in balans waardoor ik verwacht dat hij toch weer blauwalg zal gaan krijgen. Heb hem het advies gegeven om NO3 en PO4 naar een waarde te helpen van 1:10 waar de PO4 nu 1,8 is en de NO3 nu een waarde van 3 heeft.
Je kunt de PO4 gerust laten voor wat ie is; maar dan raadt ik een NO3 van ongeveer 20 aan.
Vwb de licht inval; als die erg sterk is; kun je wellicht die kant afplakken met folie (zijkant, voorkant doe je natuurlijk niet :) )


Tja als je op de RR duidt dan denk ik dat dit minder van belang is als je gewoon zorgt dat er voldoende van in je bak zit. De RR is eigenlijk voor Fytoplankton en nadat de RR bekend werd is ook ontdekt dat de verhouding erg verschilt per streek dus die 10:1 boeit me niet zo om eerlijk te zijn.

Laten we het niet onnodig moeilijk maken nu; 1:10 PO4/NO3 is de gebruikelijke ratio hiervoor en eentje waarvan ik vind dat mensen die hun bak niet 100% onder controle hebben het beste naar toe kunnen werken. De discussie over het nut en toepassing van redfield ratio is een topic an sich.
 
Ja inderdaad wil de PO4 naar 20 hebben. Hij gebruikt AIO van plantedbox daarmee zou hij het omhoog moeten kunnen krikken.
De discussie van het nut van RR snap ik helemaal maar het helpt me nu om de bak onder controle te krijgen. Als de plantjes wat verder aangeslagen zijn kunnen we dar iets meer los gaan laten maar de boel is nu te onstabiel nog.
 
Ja inderdaad wil de PO4 naar 20 hebben. Hij gebruikt AIO van plantedbox daarmee zou hij het omhoog moeten kunnen krikken.
De discussie van het nut van RR snap ik helemaal maar het helpt me nu om de bak onder controle te krijgen. Als de plantjes wat verder aangeslagen zijn kunnen we dar iets meer los gaan laten maar de boel is nu te onstabiel nog.
De NO3 naar 20 bedoel je ;)
 
Bijvoorbeeld met een scheutje vloeibaar filtermedium, dat verkleurd het water wit waar het stroomt.
 
Bijvoorbeeld met een scheutje vloeibaar filtermedium, dat verkleurd het water wit waar het stroomt.

Zelf doe ik het ook wel met wat diepvriesvoer en dat gaat ook prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Terug
Bovenaan