Alg met Juwel Helialux op maar 30%


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Ik heb met mijn 'oude' Juwel Multilux verlichting nogal last gehad van draadalg, deze (led)lampen waren erg fel. Sinds kort heb ik Juwel Helialux, sinds ik dat gebruik heb ik de draadalg zien verdwijnen. Echter komt het nu weer langzaam terug. De oudere bladeren van de Javavaren hebben ook al een beetje bruinalg op.

Echter ik heb mijn Juwel Helialux maar op max 30%W en 30%B staan? Dit kan toch niet té fel zijn?

Schema van mijn Helialux:
Dawn 09:00-12:00 > 5%W 5%B
Sunrise 13:00-15:00 > 30%W 30%B
Sunset 18:00-19:00 > 15%W 30%B
Dusk 21:00-22:00 > 0%W 5%B
'snachts, tot 09:00 dus allleen 5% B.

Of is het misschien toch nog te lang licht? Ondanks dat bovenstaand schema al een flinke downgrade is dan wat hij standaard op staat ingesteld. Maar mij lijkt de 5%W en 5%B toch drie keer niks om alg te veroorzaken? Het 'hoogtepunt' (maar 30%) is eigenlijk alleen maar van 15:00-18:00.

Enkele foto's, met name de Javavaren en Althernanthera hebben er last van, de rest (nog) niet echt:

IMG_9525.JPG


IMG_9526.JPG


IMG_9527.JPG


IMG_9528.JPG


IMG_9529.JPG
 
Draadalg is vaak een co2 tekort dus ik was meer benieuwd naar de kh en de ph. Je no3 mag ook geen nul zijn eigenlijk want no3 en po4 hebben je planten nodig.
 
Ik voeg nog geen CO2 toe, had gehoopt dat het ook zonder kon. CO2 installatie is flink prijzig en ik weet bij god niet wat ik nu precies moet aanschaffen en hoe te gebruiken, je leest zoveel verschillende dingen op het web..

KH even gemeten en deze is 5.
PH ook overnieuw en is 7,5.

NO3 is 10.
 
Je schrijft dat je denkt dat je licht te fel is, teveel licht dus. Maar je moet niet redeneren op teveel maar op tekort. Draadalg wordt niet veroorzaakt door teveel licht maar, zoals John terecht opmerkt, door een tekort aan CO2! (Je opkomende bruinalg kan overigens ook wijzen op een licht tekort) Je PH gehalte is ook niet echt laag, dat mag gerust zo rond de 6.9 zijn. Alternanthera is trouwens een plant die juist een bak licht nodig is... Wil je dergelijke planten houden dan moet je de gebruikte lichtintensiteit en lichtduur behoorlijk opschroeven. En daar pas je dan je CO2 en daarna de overige meststoffen op aan.
 
Dus, lichtsterkte juist verhogen, maar dan wel CO2 gaan toevoegen? Dan moet ik me toch maar eens gaan verdiepen in het lastige CO2 verhaal.
 
Naja ik heb ook maar beperkt ruimte in dat Juwel kastje, en je hebt zoveel onderdelen nodig waarvan er veel keuze is...
 
Vel ruimte neemt het niet in beslag hoor. ik heb een fles van kilo ook in zo n kastje staan namelijk. Op MP staan soms ook goedkope gebruikte setjes.
 
Dus, lichtsterkte juist verhogen, maar dan wel CO2 gaan toevoegen? Dan moet ik me toch maar eens gaan verdiepen in het lastige CO2 verhaal.
Bel of e-mail Rob maar eens van Aquaplantonline.nl, die zal jouw helemaal uitleggen wat je nodig hebt en wat de kosten zijn.

co2.png
 
Zelf heb ik via MP 3 setjes gekocht en voor weinig geld. Maar goed dat is natuurlijk aan jou om te bepalen wat je wil en of het binnen je budget past.
 

Terug
Bovenaan