Wat is er nieuw

Alg of mos???

• Onderwerp starter Onderwerp starter fish lover
  • Startdatum Startdatum
F

fish lover

Guest
Zoals de titel zegt wat is het¿
IMG_20171120_124438969.jpg
IMG_20171120_124433128.jpg

Zal inderdaad CO2 te kort kunnen zijn.

Ik zal het er morgen uithalen.
Bedankt

Hoe sterker de verlichting hoe groter de vraag naar voeding door de planten wordt.
Die voeding is in drie catogorien te verdelen.

Koolstof
Macro elementen
En micro elementen

Een tekort van 1 of meerdere elementen verstoort de groei van de planten en geeft daardoor alg een kans.

Koolstof kunnen de planten uit co2 halen of uit iets als easycarbo.
Carbon is koolstof.

Macro elementen kunnen door voeding en de vissen inkomen. Maar dat is voor een goed groeiende plantenbak vaak te weinig.

Micro elementen moet je sowieso toevoegen.

Dus ja het kan een te kort aan co2 zijn maar ook iets anders uit de keten.

Draadalg zal het inderdaad zijn en zoals Dirk al aangeeft kan het ook wel door een ander tekort komen dan enkel co2. Dat staat ook te lezen in de link van Ben.

Nou wat weg geplukt te hebben ben ik vandaag in de tegen aanval gegaan.
Heb vandaag 30% waterwissel gedaan zoveel mogelijk draadalg weg gepoetst was al begonnen met vloeibare co2 toevoeging (floragrow carbo van colombo) en vandaag ook met (flora carbo van hs aqua).
Teven de duur en intensiteit van de verlichting aangepast.

Tips en tricks zijn welkom.

Verminderen van de verlichting is al een belangrijke stap denk ik want zo verklein je de vraag naar voeding en dus co2.

IMG_20171231_120100365.jpg

Ik heb nog altijd last van draadalgen. CO2 is onderweg.

Maar op mijn hout en planten legt deze zooi zoals te zien op de foto. Dit zweeft gelijk weg als je er langs gaat. Is dit ook draadalg??

Edit: topic zou best verplaatst mogen worden

Laatst bewerkt door een moderator:
Verminderen van de verlichting is al een belangrijke stap denk ik want zo verklein je de vraag naar voeding en dus co2.

Dit klopt als een bus! Maar toch zou ik er nog iets aan willen toevoegen. Het verminderen van licht is niet altijd toepasbaar. Het hangt nl. sterk af van de aanwezige planten. Heb je planten met een hoge lichtintensiteit vraag dan is dit een basis behoefte van de desbetreffende plant. Om een optimale groei te hebben vragen die planten dit dus. Gelukkig is dit niet altijd nodig en hebben planten ook wel een zekere tolerantie. Maar voor bepaalde bodembedekkers en/of rode planten is die tolerantie duidelijk minder! Die waarschuwing zou ik dan ook graag toevoegen.

Als ik mij niet vergis, deze groen wieralgen worden niet veroorzaakt door gebrek aan Co2 maar gebrek aan fosfaat en over belichting en zuurstofrijk water zoals vrijwel alle groene algen.
Nu kan het geen kwaad om Co2 toe te dienen wat de groei bevorderd van de planten maar als je geen fosfaat hebt blijven deze groen algen aanwezig.
of heb ik dat mis ?

Als ik mij niet vergis, deze groen wieralgen worden niet veroorzaakt door gebrek aan Co2 maar gebrek aan fosfaat en over belichting en zuurstofrijk water zoals vrijwel alle groene algen.
Nu kan het geen kwaad om Co2 toe te dienen wat de groei bevorderd van de planten maar als je geen fosfaat hebt blijven deze groen algen aanwezig.
of heb ik dat mis ?

Ik heb eigenlijk alle spulletjes leggen om met de ei formule te gaan werken. Dan ga ik er vanuit dat zodra ik daar mee start de tekorten niet meer zullen ontstaan.
Dit doe ik omdat meerdere waardes te laag waren.

Ik ga dan de verlichting ook weer verhogen aangezien ik dit ook mooier vind.

Ik heb eigenlijk alle spulletjes leggen om met de ei formule te gaan werken. Dan ga ik er vanuit dat zodra ik daar mee start de tekorten niet meer zullen ontstaan.
Dit doe ik omdat meerdere waardes te laag waren.

Ik ga dan de verlichting ook weer verhogen aangezien ik dit ook mooier vind.

Ah oke, dan zal dat wel goed komen met de groene algen.

of heb ik dat mis ?

Draadalg behoort wel tot de familie van de wieralgen. Het ontstaat wel degelijk door een gebrek aan CO2 waarbij de waterdistributue natuurlijk ook een rol kan spelen. De "zachte" groene algsoort, die je dus gemakkelijk kan wegvegen, heeft als grondoorzaak dezelfde reden als draadalg waarbij ook overige meststoffen tekorten een rol kunnen spelen. Bij groene puntalg ofwel de moeilijk verwijderbare groene algsoort is weer CO2 belangrijk maar ook en met name fosfaat (PO4) speelt hier een rol. In alle gevallen moet er gekeken worden naar de waterdistributie. Het is overigens niet zo raar dat CO2 altijd weer opduikt. Het behoort nl. tot de basisbehoeftes van elke plant! In de Pyramide staat licht bovenin met daaronder CO2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan