Alg of niet, de grote vraag


S

SmellsFishy

Guest
Ik heb wat foto's gemaakt van mijn planten in het aquarium omdat er een lelijke waas overheen komt en ik niet weet wat het is. Het laat zich ook niet schoonmaken.
Kan iemand me helpen dit te identificeren en eventueel verhelpen/voorkomen?
 

Bijlagen

  • IMG_20191111_140033.jpg
    IMG_20191111_140033.jpg
    34.4 KB · Weergaven: 105
  • IMG_20191111_140047.jpg
    IMG_20191111_140047.jpg
    38.7 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20191111_140115.jpg
    IMG_20191111_140115.jpg
    31.3 KB · Weergaven: 98
  • IMG_20191111_140141.jpg
    IMG_20191111_140141.jpg
    34.9 KB · Weergaven: 98
Moeilijk te zien en ik denk dat ik groene puntalg zie en wat bruinalg. Heb je wat meer info over de bak en het licht en om wat voor bak gaat het en wat voeg je toe?
O ja, hoelang draait de bak al?
 
Het is een bak van 110cm lang 80cm hoog 60cm breed maar voor 80% gevuld.
Voor belichting hebben we een nieuwe T5 armatuur aangeschaft, de lampen zijn zo'n 12/13 uur per dag aan (ik lees net ergens dat dit vaak te veel is)
we gebruiken wat universele bemesting van DHA (van de beurs)

Misschien belangrijk om te vertellen is dat de bak ongeveer 6 maanden draait, de eerste 4 maanden hebben wij een enkele led strip uit China gebruikt die ook nog eens te kort was. Na 4 maanden en meerdere dode plantjes te hebben dachten we het allemaal geleerd te hebben, TL armatuur en aquarium mest gehaald. De planten deden het een aar weken echt geweldig en alles stond in bloei.

Nu lijkt alles een beetje dood te gaan en groeien er denk ik algen op die ik niet wil.
Ik zal morgen nog wat extra foto's schieten van de bak voor algemeen groen advies :)
 
Ik ken die voeding niet maar is er een mogelijkheid dat je de waterwaarden meet of laat meten en bij voorkeur met druppels want strips zeggen erg weinig.
Ik zou zelf het licht terugbrengen naar 8-9 uur want je hebt zo te zien ergens tekorten.
 
Of er al of niet licht teveel is kan zo zondermeer nog niet gezegd worden. Je hebt T5 armaturen maar welke buizen zitten erin? Hoeveel? Er is, om te beginnen al een belangrijk verschil tussen licht duur en licht intensiteit. Ik meen een Ludwigia in je bak te zien die wel wat licht mag hebben wil de plant rood worden. Maar ik zie ook Anubias, een plant die wat meer schaduw prefereerd. Het blad van een Echinodorus wil ook wel licht maar kent ook wel een redelijke tolerantie op dit gebied. Je ziet, het is belangrijk waar je planten staan én welke planten je verder nog hebt. Planten hebben zo hun eigen vraag aangaande licht, CO2 en overige bemesting. Verder is de vraag of je ook CO2 toevoegt. Groene alg is vaak een gevolg van CO2 tekort maar ook een laag fosfaatniveau speelt een rol. Het zou dus goed zijn om je waterwaarden eens te meten met een druppeltest. Vertel ons vervolgens eens welke waarden er gevonden zijn? Geef zo veel mogelijke exacte antwoorden over je bak!
 
Belichting: 2x39Watt
planten waarvan wij de namen weten: 2 x ceratopteris, lobelia cardinalis mini, hydrocotyle tripartita en Shinnersia rivularis dit zijn de nieuwste planten van de vivarium beurs dus die hebben (nog) geen problemen.
Ludwigia (bloeide 2 weken geleden prachtig) nu niks meer van over
anubias die heeft op sommige plekken rot gehad wat nu weer herstelt na wegknippen van de rotte delen.


Co2 hebben we vloeibaar om te proberen gekocht even als easy life profito plantenbemesting maar dit is eerlijk gezegd niet stelselmatig gebruikt.
de basiswaterwaardes hebben we zelf gestest en zijn prima, ph, 7.5/8, alkaline 10DH of 180PPM , chlorine 0.6TC (dit is pas sinds kort, de chloor is onverklaarbaar voor ons), nitriet 0, nitraat 15

Ga vanmiddag even langs de winkel voor een uitgebreide meting.
 
Ik had die ook boven de meterbak van zeg maar 45-50 cm hoogte dus met 80cm zul je vrij weinig licht bij de bodem hebben denk ik zo. Qua co2 zit je wel erg laag en dat zou ook problemen kunnen geven.
 
Je planten vragen normaal tot veel licht. Dat licht bood je nu in ieder geval nog niet? Gerekend naar de hoogte van je bak zal je ook lichttekorten hebben bij die 2x 39 Watt TL. Gezien de waterwaarden is er een CO2 tekort. Waarschijnlijk, maar dit heb je kennelijk niet gemeten, is er ook sprake van een fosfaat tekort. Wat de Anubias betreft, deze plant mag niet met de rizoom in de bodem staan. Verder wil ze graag een meer beschaduwde plaats. Gezien je eerdere beschrijvingen meen ik op te merken dat je geen CO2 toevoegt maar wel eens gebruikt hebt gemaakt van Carbo? Carbo is geen echte CO2 vervanger maar zal wel een hulp kunnen bieden aangaande het CO2 tekort. Je zou wat overige bemesting, zoals Nitraat en Fosfaat maar ook Basis bemesting, betreft eens kunnen kijken bij Aquariumbemesting.nl. Neem de poeders, ze zijn makkelijk aan te lengen met water en erg goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
Of er al of niet licht teveel is kan zo zondermeer nog niet gezegd worden. Je hebt T5 armaturen maar welke buizen zitten erin? Hoeveel? Er is, om te beginnen al een belangrijk verschil tussen licht duur en licht intensiteit. Ik meen een Ludwigia in je bak te zien die wel wat licht mag hebben wil de plant rood worden. Maar ik zie ook Anubias, een plant die wat meer schaduw prefereerd. Het blad van een Echinodorus wil ook wel licht maar kent ook wel een redelijke tolerantie op dit gebied. Je ziet, het is belangrijk waar je planten staan én welke planten je verder nog hebt. Planten hebben zo hun eigen vraag aangaande licht, CO2 en overige bemesting. Verder is de vraag of je ook CO2 toevoegt. Groene alg is vaak een gevolg van CO2 tekort maar ook een laag fosfaatniveau speelt een rol. Het zou dus goed zijn om je waterwaarden eens te meten met een druppeltest. Vertel ons vervolgens eens welke waarden er gevonden zijn? Geef zo veel mogelijke exacte antwoorden over je bak!

Dit is wat wij zelf gemeten hebben: (ph, 7.5/8, alkaline 10DH of 180PPM , chlorine 0.6TC (dit is pas sinds kort, de chloor is onverklaarbaar voor ons), nitriet 0, nitraat 15)
In de winkel hebben ze hebben ze ook verschillende waardes getest.

kh: 6
No2: 0,05
No3: 1
Po4: 4.0
We hebben gelijk een grote waterwissel gedaan op advies van de medewerker in de winkel, oorzaak waarschijnlijk overvoeren. Dus de oorzaak is in ieder geval niet een te lage fosfaat waarde.
 
Dit is wat wij zelf gemeten hebben: (ph, 7.5/8, alkaline 10DH of 180PPM , chlorine 0.6TC (dit is pas sinds kort, de chloor is onverklaarbaar voor ons), nitriet 0, nitraat 15)
In de winkel hebben ze hebben ze ook verschillende waardes getest.

kh: 6
No2: 0,05
No3: 1
Po4: 4.0
We hebben gelijk een grote waterwissel gedaan op advies van de medewerker in de winkel, oorzaak waarschijnlijk overvoeren. Dus de oorzaak is in ieder geval niet een te lage fosfaat waarde.

Maar er komt wel iets heel anders naar voren. De verhouding nitraat/fosfaat ligt niet goed. Als (begin) leidraad zou ik een verhouding van 10:1 aanhouden. Waarbij je nitraat best op zo'n 20 mag liggen en je fosfaat op 2. Wel is er een duidelijk CO2 tekort op te merken. Je zit op 5,7 mg/l of zelfs minder terwijl je op 22,5 mg/l zou moeten zitten. Hetgeen inderdaad voor overtallig alg zorgt!
 
Maar er komt wel iets heel anders naar voren. De verhouding nitraat/fosfaat ligt niet goed. Als (begin) leidraad zou ik een verhouding van 10:1 aanhouden. Waarbij je nitraat best op zo'n 20 mag liggen en je fosfaat op 2. Wel is er een duidelijk CO2 tekort op te merken. Je zit op 5,7 mg/l of zelfs minder terwijl je op 22,5 mg/l zou moeten zitten. Hetgeen inderdaad voor overtallig alg zorgt!

Ik ben bezig om zo snel mogelijk goedkoop/tweedehands een CO2 fles en toebehoren aan te schaffen, heb ook extra slakken toegevoegd die bezig zijn alg te verwijderen.
Hoe verhoog ik makkelijk mijn nitraat? De waterwaardes en het balans tussen alles blijft nog lastig ook al heb er wat over gelezen.

over de verlichting, ik wil eerst graag alle andere aspecten aanpassen voordat ik mijn licht ga wijzigen. Dit omdat ik deze belichting speciaal heb gekocht voor dit aquarium een paar maanden geleden. Mocht het toch nodig blijkt te zijn na alle wijzigingen die ik ga toepassen dan zij het zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is waarschijnlijk niet het juiste thread maar weet iemand waar ik goedkoop een drukregelaar en diffusor kan krijgen. Een flesje van 500gr/1000gr is nog niet zo duur maar het toebehoren ervan :help:
 
Ook op Aliexpres zijn dit soort zaken veel goedkoper maar ja je hebt het niet de dag erna in huis.
 
Ook op Aliexpres zijn dit soort zaken veel goedkoper maar ja je hebt het niet de dag erna in huis.

Ik heb ze ook gezien op ALIexpress maar durf het niet zo goed aan. Ik bestel vaker uit China maar kleding eten en dingen die gevaar op kunnen leveren als ze niet goed werken heb ik wat moeite mee :c

Ik heb wel al 2 mensen aangesproken op marktplaats, dus hopelijk komt het tot een goede deal.
 

Terug
Bovenaan