Alg of schimmel in aquarium?


Chupfish

New member
Lid geworden
1 januari 2024
Berichten
4
Leeftijd
28
Beste leden,

Inmiddels ben ik mijn bak ca 2 weken aan het indraaien. Na ongeveer 1 week begon er schimmel/alg op de bodem te groeien (zandbodem, geen voedingsbodem eronder). Het was een soort pluizige witte substantie. Na een paar dagen begon dezelfde substantie op 2 stukken hout in het aquarium te groeien. Ik pas op internet dat dit normaal is tijdens het indraaien.

Inmiddels is de substantie op de bodem nu geel/bruin geworden en is het ook een stuk meer dan eerst. De ‘schimmel’ op een van de stukken hout is helemaal zwart/donker grijs geworden lijkt het. Ik begin nu toch te twijfelen of ik hier niet aan moet doen en of dit wel goed gaat. Tevens weet ik niet zeker of het nou om schimmel of alg gaat.

Tot slot zie ik op een van mijn stenen nu lange bruine draadjes. Dit is ook sinds een paar dagen. Is dit alg? En zo ja, is dit normaal?

Ik zal foto’s toevoegen van het bovenstaande. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Mvg
 

Bijlagen

  • 1BD299A4-23E5-4E00-9694-8AC70BD1CEC5.jpeg
    1BD299A4-23E5-4E00-9694-8AC70BD1CEC5.jpeg
    694.4 KB · Weergaven: 50
  • 4802F3E2-AD6C-4B9E-8E21-C4CEE837187F.jpeg
    4802F3E2-AD6C-4B9E-8E21-C4CEE837187F.jpeg
    859.1 KB · Weergaven: 42
  • 70E4E3BC-EC19-42AA-BDC4-B9828A92929D.jpeg
    70E4E3BC-EC19-42AA-BDC4-B9828A92929D.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 42
  • B9818A83-66D7-43B3-9399-10D2CAFF3959.jpeg
    B9818A83-66D7-43B3-9399-10D2CAFF3959.jpeg
    3 MB · Weergaven: 47
  • F3FAACCF-E523-4DC5-B717-40EF361A85C5.jpeg
    F3FAACCF-E523-4DC5-B717-40EF361A85C5.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 45
Chill, niks aan de hand. Eerste maand(en) zul je gewoon heel veel rare algen en schimmels zien. Komt goed. Je kunt het weghalen, of niet, maakt voor de bak weinig uit.
 
Neuh ongewassen grind of zand is geen probleem. Duurt hooguit langer tot het helder wordt en misschien meer bruinalg in het begin.
 
Weet je zeker dat je het zand/grind heel goed gewassen hebt ?
Nee, ik heb het zand niet gewassen. Volgens de winkel was dat niet per se nodig, maar blijkbaar dus wel handig geweest achteraf.
 
Fyi, dit is hoe mijn bak er nu uit ziet na ongeveer een maand na opzetten. Ik maak me nog totaal geen zorgen maar ik snap het helemaal als je nu een beetje in paniek zou raken hahaha,

Die alg gaat vanzelf weg, witte schimmel op hout ook. De bak is gewoon nog niet in balans en gaat allemaal rare dingen doen. Het water is ook wat troebel door bacterieenbloei. Komt goed.

 
Bedankt voor de reacties iedereen!! Ik ga dan rustig verder afwachten. Fijn om te weten dat het normaal is.
 
Fyi, dit is hoe mijn bak er nu uit ziet na ongeveer een maand na opzetten. Ik maak me nog totaal geen zorgen maar ik snap het helemaal als je nu een beetje in paniek zou raken hahaha,

Die alg gaat vanzelf weg, witte schimmel op hout ook. De bak is gewoon nog niet in balans en gaat allemaal rare dingen doen. Het water is ook wat troebel door bacterieenbloei. Komt goed.

Volgens mij draadalg en anders Synedra.
 
Fyi, dit is hoe mijn bak er nu uit ziet na ongeveer een maand na opzetten. Ik maak me nog totaal geen zorgen maar ik snap het helemaal als je nu een beetje in paniek zou raken hahaha,

Die alg gaat vanzelf weg, witte schimmel op hout ook. De bak is gewoon nog niet in balans en gaat allemaal rare dingen doen. Het water is ook wat troebel door bacterieenbloei. Komt goed.

Ah dit stelt zeker gerust. Dacht vooral toen ik grijze ‘pluis’/schimmel op mijn hout zag dat ik iets fout deed. Maar gelukkig hoort het er gewoon bij.

Dank voor het delen van de foto’s :)
 
De reden dat ik filterzand of grind altijd goed 'was' : je weet niet waar het geweest is en er komt best wel een heleboel troebel water vanaf, schuim ook soms...

En dan koop ik nog (Hornbach) "filterzand" geen speel- of andere soorten zand.
 

Terug
Bovenaan