Wat is er nieuw

Alg (?) op blad

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kwartelei
  • Startdatum Startdatum
K

Kwartelei

Guest
Hi,

Wij zitten al een aantal te weken wat te worstelen met wat algen in ons aquarium (gestart Juli dit jaar). Sinds we CO2 toevoegen zijn deze algen aanzienlijk verminderd en groeien de planten weer beter maar....nu ontstaat er op verschillende planten (m.n. echinodorus) een soort bruine aanslag. Met veel moeite kun je het wel van het blad afpoetsen/wrijven, maar het laat zeker niet makkelijk los. Zelf dachten we aan misschien bruine alg, omdat we een hoog SiO2 gehalte hebben (6> en dit zou bruinalg veroorzaken?). Maar aan de andere kant kreeg ik de indruk dat dit vrij makkelijk te verwijderen zou moeten zijn en dat is bij ons niet het geval.
Iemand ideeen wat het zou kunnen zijn en vooral hoe we er vanaf komen??
Overige waarden
pH 7
KH 3,5
GH 6,0
NO3 5
NO2 0,025
PO4 0,05
NH4 0

Verder zijn we sinds gister begonnen met het toevoegen van nitraat. Dit hebben we eerder gedaan, waarna deze steeg tot ong. 15 a 20. Aangezien we toen veel vis erbij kregen en vooral de veel etende en veel poepende manen hebben we het nitraat toen uitgezet. Echter deze zakt nu weer helemaal terug, dus zijn we toch weer gestart met het toevoegen omdat 1. er wat algjes lijken te ontstaan en 2. de planten heel weinig groeien. Dus we hopen dat dit wat gaat doen.

IMG-20160930-WA0000.jpg

IMG-20160930-WA0001.jpg

IMG-20160930-WA0002.jpg

Een ander kenmerk van bruinalg/diatomeen is dat ze zinken alsof het zand is (wat ze in feite ook bevatten.)
In mijn voormalig WA bakje had ik de indruk dat afwrijven, waarna ze in de bodem komen en daar je silicaat managen. Ik kon ze zien zitten tussen het fijne grind, maar daarna kwamen ze verder in de bak niet meer terug.

Een ander kenmerk van bruinalg/diatomeen is dat ze zinken alsof het zand is

Mmm...dan betwijfel ik of het bruinalg is, het zinkt absoluut niet namelijk. Meer een soort aanslag ofzo en ik zie het ook niet op de bodem/ tussen het grind hoewel dat zwart/bruin is dus misschien ook niet direct zichtbaar zou zijn

Ik zie meer algen in je bak en denk dat je tekorten hebt. Bruinalg kun je makkelijk van de bladeren af wrijven.

Ik vindt de Po4 wel wat aan de lage kant, of ligt dat aan mij? No3 rond de 15 a 20 begrijp ik, dan zou ik eerder een Po4 van 1.5 a 2.0 verwachten

Ja de po4 mag best rond de net genoemde waarden liggen. Ik vind zelf de nitraat en de fosfaat aan de lage kant. Om wat voor bak gaat het hier en hoelang draait deze? Wat voeg je verder toe?

Bak is nog vrij jong draait sinds eind juli. Po4 en no3 zijn idd laag. Hebben inmiddels plantenbemesting van profito besteld en voegen sinds gister nitraat toe.
Foto van bak zal ik later proberen te posten, Ma staat ook in het forum foto albums (bak R&I 1m bij 180).

Qua toevoegen
165 Bellen CO2
6ml nitraat
24ml plantmest van bemesting.nl

Hier een foto
Tis dus ong. 1000L, zoet water en ong 26 graden
IMG-20161001-WA0000.jpg

In het begin zul je zien dat veel moerasplanten zich moeten aanpassen en die verliezen soms veel bladeren. Ik zou als je co2 gebruikt wel zorgen dat je nitraat en fosfaat op peil is en dat je ook voldoende plantenvoeding toevoegt en eventueel voedingsbolletjes bij de wortels..
Je co2 is niet erg hoog maar je hebt veel moerasplanten en die verlangen niet zoveel. Je kh is wel erg laag zie ik.
Hoeveel uren heb je het licht aan?

@jessicapilon verlichting staat 14 uur per dag aan, echter intensiteit is gedurende 8 uur op 50%. Rest van de dag staat verlichting op 30% of minder. (Verlichting is 4 balken 150 cm / 45 Watt JMB Community).

@jessicapilon verlichting staat 14 uur per dag aan, echter intensiteit is gedurende 8 uur op 50%. Rest van de dag staat verlichting op 30% of minder. (Verlichting is 4 balken 150 cm / 45 Watt JMB Community).

Dat is dus 180W aan led. Op 1000 liter is dat maar 0,18W per liter en zeker niet veel maar aangezien het leds zijn zal het aantal Lumen wel anders zijn.
Ik zit niet zo in de led maar dat is niet direct te vergelijken met de wattage van een buis dacht ik.
Als ik je bak zo bekijk dan is de lichtopbrengst best redelijk te noemen dus dat het maar 180W is komt natuurlijk doordat je led gebruikt (dat denk ik tenminste).
Ik zou dus ervoor zorgen dat alle voeding voldoende voorhanden is voor je planten.

Ik ben geen expert, maar ik ben ook absoluut geen voorstander van het laten branden van de verlichting op 30% vermogen.
Mijn leds werken op 80% of op 2%.
Planten hebben een minimale lichtsterkte nodig voor assimilatie. Met 30% lichtsterke zou je riskeren om enkel de bruinalgen een plezier te doen.

@Allen: reageer gerust als dit onzin is 🙂

Het licht speelt hier denkelijk een belangrijke rol. Er is een tekort! Zorg in elk geval voor meer licht!

Bijgaand mijn licht schema, eveneens JMB balken:

Beschrijving verlichting:

3x 90 cm. JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm ca. 50 lumen) achter

1x Balk met 22 witte leds (8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm ca. 50 lumen) voor

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden

Lichtschema:

9:00 uur Zon-op tot 30%

9:30 uur Tot 100%

18:30 uur Tot 30%

21:30 uur Tot 10%

23:00 uur Zon-onder tot 0%

Toevoeging mid-balk

10:30 uur tot 17:30 uur op 100%

Dit is overigens een meterbak.

Omdat je veel soorten diatomen hebt is het best mogelijk dat deze het juist bij weinig licht goed doet. ik denk dat er bij deze "alg" niet één duidelijk oorzaak aan te geven is en dat er dus meerdere redenen als oorzaak aan ten grondslag kunnen liggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan