Alg (?) op grind


dirickteur

New member
Lid geworden
13 februari 2024
Berichten
3
Leeftijd
39
Hallo beste liefhebbers,

Ik heb nu een jaartje een bakje van ongeveer 110 liter draaien. Als bodem heb ik fijn grind met verder een beetje hout en en gemiddelde hoeveelheid plantjes. Vissen zijn oa een schooltje corydoras, zalmpjes en wat garnaaltjes.

Sinds een paar weken heb ik last van (ik denk) alg in mijn grind. Ik heb bijna felgroene 'plakken' aan de bovenkant van de grindlaag, die ik er zo af kan scheppen. Ik heb dat nu twee keer verwijderd, maar het blijft terugkomen. Ik weet niet of het toeval is, maar het zit tot nu toe slechts aan één kant van het bakje, en dan met name rondom de broad leaf plantjes (Helanthium tenellum).

Onderhoud is elke week een beetje klein onderhoud (waar nodig poetsen, blaadjes verwijderen, een beetje vloeibaar co2) en om de week groot onderhoud (filter checken/evt. vervangen, water vervangen ca 40%). De waterwaardes lijken mij oke.

Weet iemand wat dit is en vooral hoe ik er van af kom? Ik heb een fotootje gemaakt van wat grind dat ik eraf heb geschept, de kleur lijkt wat dof maar is op sommige plekken bijna felgroen.

Ik hoop snel van jullie te horen!

Dank!
Rick
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-02-13 at 08.56.47.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-13 at 08.56.47.jpeg
    434.9 KB · Weergaven: 23
Plakken zal blauwalg zijn. Ik zou het dagelijks afhevelen en kijken waarom je dit hebt. Wat voor filter heb je op de bak en wat is je onderhoud aan de filter en aquarium?
Heb je ook de waarden van je bak? Meestal is het teveel aan organische belasting wat dit veroorzaakt.
Heb je ook een totaaltje van de bak?
 
welke filter heb je draaien?
Waarschijnlijk te hoge organische belasting.
De blauwalg blijven verwijderen , zien dat je een goede doorstroming hebt in je aqua , eventueel uw licht dimmen en bacteriën toevoegen.

Een totaal foto van je aquarium en wat uitleg zullen ook helpen om een oplossing te vinden.
 
Aah bedankt voor jullie antwoorden, dat kan niet missen. Ik blijf het wegscheppen en bestrijden. En hopelijk voorkomen dat het terugkomt.

Ik probeer dode blaadjes etc altijd wel te verwijderen en haal regelmatig met zo'n stofzuiger wat dode resten uit de bak. Ik zal nog beter opletten daarbij

Ik zal later nog even een foto posten van het bakje
 
Nou, flink schoongemaakt, grote waterverversing gedaan, afgedekt tegen licht, iets meer stroming in het water en temperatuur een graadje lager. Zou volgens de tips in het genoemde artikel moeten helpen. Ik houd jullie op de hoogte.

PS: kan ik het afgeschepte grind bv. goed uitkoken/filteren en opnieuw gebruiken?
 
PS: kan ik het afgeschepte grind bv. goed uitkoken/filteren en opnieuw gebruiken?
Ja hoor. Dan weet je zeker dat je een frisse start kunt maken. Nadeel kan zijn dat je behalve de blauwalg ook al het andere bodemleven de nek omdraait. Maar het is een optie. :)
 

Terug
Bovenaan