Alg opstartbak


F

fishenthiousiast13

Guest
Hoi hoi, ik begrijp dat alg op het begin onvermijdelijk is maar het lijkt wel erg veel te zijn. Ik neem aan dat dit draadalg is? Dinsdag komt een testset binnen. Is dit een normale hoeveelheid of gaat er wat fout en wat kan ik eraan doen? Of gaat dit vanzelf weg? Het aquarium staat nu twee weken.
20201128_231459.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit ook een aardige witte laag op het water
20201128_232102.jpg
 
Yep! Je doet zo je best om een prachtige scape te maken en binnen enkele dagen heb je draadalg, bruin alg, schimmelend hout enz enz. KOMT ALLEMAAL GOED het moet een balans gaan vinden. Plantenvoeding geven helpt veel. Maar je mosballen, zo dicht bij het licht, zullen een zwakke plek zijn. En straks een heerlijke maaltijd verzorgen aan je garnalen. Check je waterwaardes, vul tekorten aan en laat het pruttelen. Na een paar maanden kan je pas echt zeggen; mijn bak is stabiel
 
Yep! Je doet zo je best om een prachtige scape te maken en binnen enkele dagen heb je draadalg, bruin alg, schimmelend hout enz enz. KOMT ALLEMAAL GOED het moet een balans gaan vinden. Plantenvoeding geven helpt veel. Maar je mosballen, zo dicht bij het licht, zullen een zwakke plek zijn. En straks een heerlijke maaltijd verzorgen aan je garnalen. Check je waterwaardes, vul tekorten aan en laat het pruttelen. Na een paar maanden kan je pas echt zeggen; mijn bak is stabiel
Bedankt voor de geruststelling haha, ja alg weet van een mooie scape een gore bende te maken. Ik ga dinsdag de waterwaardes controleren en dan op basis daarvan kijken naar plantenvoeding. Ik zal de waardes hier gaan posten
 
Veel van die mosballen zijn eigenlijk ook een soort draadalg. In de natuur ontstaan er bolletjes daardat een plukje alg door de stroming van het water tot een bolletje wordt gevormd. Handelaren kunnen dit proces ook gewoon simuleren en verkopen de algballen als mosballen .
 
ph 7
kh lager dan 1 dh
nitriet 0.5 of lager
gh 7
ammoniak 0
nitraat tussen 75 en 100
fosfaat nog niet kunnen testen
 
Eens met benvo! En voor je er vissen in doet (wanneer je echt niks aan nitriet meet) zorgen dat je nitraat niet hoger als 25 is. 100 is wat hoog voor lifestock :LOL:
 
KH lager dan 1
Nitraat tussen 75 en 100 ( dan ga ik er al van uit dat je stripjes gebruikt die eigenlijk ongeschikt zijn )
2 weken bezig ....en dan vragen stellen over alg.

Zou zeggen en niet denigrerend bedoeld maar begin eerst eens met inlezen.
 
Eens met benvo! En voor je er vissen in doet (wanneer je echt niks aan nitriet meet) zorgen dat je nitraat niet hoger als 25 is. 100 is wat hoog voor lifestock :LOL:
Bedankt! Heb je gelijk in je hahah
 
KH lager dan 1
Nitraat tussen 75 en 100 ( dan ga ik er al van uit dat je stripjes gebruikt die eigenlijk ongeschikt zijn )
2 weken bezig ....en dan vragen stellen over alg.

Zou zeggen en niet denigrerend bedoeld maar begin eerst eens met inlezen.
Wees blij dat mensen vragen stellen, dat is voor sommigen hun manier van onderzoek doen.
 
Waarom moet ik daar blij om zijn ? vragen stellen is te laat onderzoek....maar blijkbaar vat je het negatief. Veel succes
 
Hoeveel nitraat zou dit zijn?

20201208_191915.jpg

20201208_192004.jpg
 

Bijlagen

  • 20201208_192004.jpg
    20201208_192004.jpg
    116.7 KB · Weergaven: 71
De situatie nu... draadalg is nu wel aan het verkleuren, denk door de easycarbo stootkuur. Was namelijk eerst bruinig. Er zijn twee porseleinslakken onderweg.
20201208_193911.jpg
 
ik zou die alg voorzichtig om een stokje draaien en er uit trekken
dat gaat met draagalgen heel goed
 
KH is 2.

Is het draadalg er zoveel mogelijk uithalen echt nodig? Ik dacht dat het ook wel vanzelf zou moeten verdwijnen, het komt uit zichzelf en kan vgm ook weer totaal afgebroken worden toch
 
Het gaat zeker wegtrekken maar ik weet niet of je planten nu voldoende licht krijgen. Lage kh kan zorgen voor algen omdat deze graag groeien in zacht water. Ook zijn je bacteriën en planten nu nog niet op peil om terug te vechten. Je kan proberen de kh iets te verhogen (verversen met leidingwater). Geef je ook al plantenvoeding nu?
 
Het gaat zeker wegtrekken maar ik weet niet of je planten nu voldoende licht krijgen. Lage kh kan zorgen voor algen omdat deze graag groeien in zacht water. Ook zijn je bacteriën en planten nu nog niet op peil om terug te vechten. Je kan proberen de kh iets te verhogen (verversen met leidingwater). Geef je ook al plantenvoeding nu?
Oh zo, heb nu al iets weggehaald maar tis erg hardnekkig.. Ben sinds vandaag begonnen met plantenvoeding van plantedbox all in one, 5ml per week en ik doe een stootkuur easylife carbo. Zal morgen water verversen, hoeveel % ongv? En het filter is aardig vol aan het raken, is het verstandig om die al uit te spoelen in aquariumwater of verlies ik dan de opbouw?
 
De draadalg concurreert met je planten voor voeding, als je de draadalg verwijderd krijgen je planten meer licht en voeding waardoor zij de alg weer wegconcurreren. 👍Ik hak op het moment met hetzelfde bijltje en merk dat ik langzamerhand de alg aan het overwinnen ben met deze routine.

Verder wil ik nog wel even reageren op wat hier eerder deze week werd gezegd. Research doen is inderdaad heel belangrijk en ik kan uren lezen over van alles en nog wat. Maar wat de meer ervaren aquarianen moeten begrijpen is dat iedereen op een andere manier leert. Soms moet je met je handen in de klei en dingen gewoon ervaren, zolang dieren er niet de dupe van worden zie ik hier geen probleem.

Ook is niet alle informatie universeel, jouw vraag als voorbeeld. natuurlijk zal ook jij gelezen hebben dat je alg kan krijgen in de opstartfase. Dat geef je zelf ook aan. Maar wanneer is die hoeveelheid nog acceptabel en wanneer niet meer? Dat leer je alleen door veel aquaria op te zetten, of van iemand die die ervaring al heeft. Jammer dat je aangevallen werd op basis vannje vraag, dat was mijn inziens volledig onnodig... :sorry:
 
De draadalg concurreert met je planten voor voeding, als je de draadalg verwijderd krijgen je planten meer licht en voeding waardoor zij de alg weer wegconcurreren. 👍Ik hak op het moment met hetzelfde bijltje en merk dat ik langzamerhand de alg aan het overwinnen ben met deze routine.

Verder wil ik nog wel even reageren op wat hier eerder deze week werd gezegd. Research doen is inderdaad heel belangrijk en ik kan uren lezen over van alles en nog wat. Maar wat de meer ervaren aquarianen moeten begrijpen is dat iedereen op een andere manier leert. Soms moet je met je handen in de klei en dingen gewoon ervaren, zolang dieren er niet de dupe van worden zie ik hier geen probleem.

Ook is niet alle informatie universeel, jouw vraag als voorbeeld. natuurlijk zal ook jij gelezen hebben dat je alg kan krijgen in de opstartfase. Dat geef je zelf ook aan. Maar wanneer is die hoeveelheid nog acceptabel en wanneer niet meer? Dat leer je alleen door veel aquaria op te zetten, of van iemand die die ervaring al heeft. Jammer dat je aangevallen werd op basis vannje vraag, dat was mijn inziens volledig onnodig... :sorry:
Goed punt, zal morgen met een tandenborstel over de monte carlo etc gaan. Heb net je bak bekeken, je bosbak is echt super! Bedankt voor je woorden, zo denk ik er ook over. En al had ik wel een vraag gesteld waarop het antwoord universeel is, ik heb liever iemand die gewoon de moeite neemt om het te vragen i.p.v zomaar wat te doen waardoor de vissen de dupe zijn. Want de groep die nooit wat vraagt of opzoekt is nog steeds in de meerderheid!
 

Terug
Bovenaan