Alg probleem (Weet niet welke soort.


Ja maar als je de EI methode toepast, dan ververs je ook 50 %toch? Anders gaan bepaalde voedingsstoffen zich toch stapelen? Of zeg ik nu iets heel raars 🤣
In de ideale wereld wel , maar als je eventueel in de verkeerde verhouding start komt dit niet goed.

ps
Ik ben geen tegenstander van de EI-methode vind dit een goede manier om kennis te maken met leren hoe men planten kan voeden , enkel hou ik niet in blind vertrouwen in iets .
 
algen omvatten 5 categoriën: Groenwieren, roodwieren, bruinwieren, kiezelwieren en blauwalg.
Net als bij planten is er niet 1 factor waardoor een alg wel of niet groeit. Het is complex aan factoren en sleutelen aan de hoeveelheid voedingstoffen is imo dan ook niet heel zinvol tenzij er een duidelijk tekort is of extreem overschot waardoor planten niet groeien.

De beste algenbestrijding is een gezond plantenbestand. Planten en zeker echte waterplanten als vallisneria, waterpest, cabomba, potamogeton etc scheiden allelopatische stoffen uit die algengroei remmen. In jouw geval zien de planten er gewoon gezond uit dus behalve het eventueel bijzetten van een echte waterplant zie ik daar niet zoveel opties.

Groenwieren lijken sterk op planten, bevatten bijv dezelfde types chlorofyll en de cellen zijn vergelijkbaar opgebouwd als plantencellen.
Omdat ze geen vasculair stelsel hebben kunnen ze slechter tegen verduistering dan planten, die kunnen reserves uit andere plantendelen herverdelen om een tijdje te overleven zonder licht. Maar als het licht terug komt dan zullen algensporen vaak ook snel weer groeien. bovendien krijgen planten ook een opdoffer. Het kan dus wel helpen maar er is geen garantie dat het effect blijvend is.

Het beste advies is ook het vervelendste om te horen, en dat is poetsen poetsen poetsen. als je de alg consequent weghaalt dan zul je de strijd uiteindelijk winnen. Als wekelijks onderhoud niet voorkomt dat je bak na een week weer net zo groen is, dan moet het nog vaker. boenen en waterverversen om de algen af te voeren uit je bak. als je voorkomt dat het zich kan vermeerderen zal het uiteindelijk verdwijnen.

omdat gemakkelijker te maken is het goed om de watertemperatuur te verlagen en de belichting te verminderen, daardoor zal het trager groeien en dus gemakkelijker onder de duim te houden.

je kunt hulp inschakelen met algenetende slakken, garnalen en vissen.

het doseren van waterstofperoxide helpt ook om de algen kapot/dood te maken maar werkt bij groenwieren minder goed dan bij roodwieren en blauwalgen.
 
Tonio wat is het verschil tussen bruinwieren en kiezelwieren want ik dacht dat bruinalg een kiezelwier is.
 
en ik dacht dat waterstofperoxide wel goed werkte tegen blauwalgen ?
 
het doseren van waterstofperoxide helpt ook om de algen kapot/dood te maken maar werkt bij groenwieren minder goed dan bij roodwieren en blauwalgen.
Dit is idd een (goeie) eigenschap van waterstofperoxide maar het gaat me hier vooral om dat zowel filter als de boden een ( beetje geforceerd )zeer hoog zuurstofgehalte ter beschikking krijgt .
 
Laatst bewerkt:
Tonio wat is het verschil tussen bruinwieren en kiezelwieren want ik dacht dat bruinalg een kiezelwier is.
Bruinalg is idd een kiezelwier, die allemaal als eigenschap hebben dat ze een "exoskelet" van kiezelzuur ofwel silicaat hebben.
Bruinwieren heb je eigenlijk enkel in zeewater ( op een paar uitzonderingen na) het zijn vaak grote macroalgen, Kelp is bijvoorbeeld een bruinwier.

en ik dacht dat waterstofperoxide wel goed werkte tegen blauwalgen ?

zeker. staat er ook. sowieso handig spul om in je aquariumkastje te hebben staan. ook bij een ammoniak of nitrietpiek helpt het bijv.

Dit is idd een (goeie) eigenschap van waterstofperoxide maar het gaat me hier vooral om dat zowel filter als de boden een ( beetje geforceerd )zeer hoog zuurstofgehalte ter beschikking geeft.
yes en dus een hogere redox waarde, wat ook kan helpen voor een stabiel aquarium.
 
zeker. staat er ook. sowieso handig spul om in je aquariumkastje te hebben staan. ook bij een ammoniak of nitrietpiek helpt het bijv.
Tonio ik had het blijkbaar verkeerd gelezen
 

Terug
Bovenaan