Alg probleem (Weet niet welke soort.


Heeft het zin een verduistering van een aantal dagen te doen?
 
Kan de site zo even niet vinden.
Aquariumbemesting.nl bedoel je denk ik Hugo.
Hoelang pas je dit nu toe? Ik zie ook draadalg op de foto s. Die groene laag lijkt slijmerig en dan zou ik snel aan blauwalg denken die volgens mij ook groen kan zijn maar ik heb dit zelf nog nooit gehad in deze vorm.
 
Hoe lang brandt het licht? Hoe sterk is deze? Kun je hem dimmen? Bij mij is alg wat minder geworden door drijfplanten aan te schaffen
 
Ik gebruik, de spullen van aquariumbemesting,
No3 en po4 en plantenvoeding die John ook gebruikt.
Kan de site zo even niet vinden.


Kan iemand vertellen welke alg dit is?
En hoe eventueel te bestrijden?
hmm, ik denk GDA groene stof alg
Jonge EI-tjes aquariums zonder voldoende plantenmassa kunnen/durven er wel eens last van hebben.
 
Hoe lang brandt het licht? Hoe sterk is deze? Kun je hem dimmen? Bij mij is alg wat minder geworden door drijfplanten aan te schaffen
Het licht brand 9,5 uur, en is in al die tijd niet veranderd, dus daar kan het niet aan liggen. JBL Led ligt erboven.

Ik ga denk ik wel een aantal dagen verduisteren om te kijken of ik het de kop in kan drukken op die manier.
Mocht het toch blauwalg zijn is dat toch de enige methode.

Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten.
 
Het licht brand 9,5 uur, en is in al die tijd niet veranderd, dus daar kan het niet aan liggen. JBL Led ligt erboven.

Ik ga denk ik wel een aantal dagen verduisteren om te kijken of ik het de kop in kan drukken op die manier.
Mocht het toch blauwalg zijn is dat toch de enige methode.

Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten.
Of misschien het licht (tijdelijk) minder lang laten branden. Algen kunnen slecht tegen licht. Hoe vaak maak je de filter schoon?
 
IMG_0106.JPG
 
wat ik zou doen
-enkele grote waterwissels om je waterwaardes te resetten
-temperatuur verlagen
-oxidator h2o2 gebruiken
- tijdje +-6 uur verlichten
-100% zeker zijn dat je wel degelijk kaliumnitraat en kaliumfosfaat hebt ( gewoon nieuwe kopen )
-dosis (nieuwe) sporenelementen zwaar verlagen bv naar 1/4 ( of naar de LFS achter flesje profito )
 
wat ik zou doen
-enkele grote waterwissels om je waterwaardes te resetten
-temperatuur verlagen
-oxidator h2o2 gebruiken
- tijdje +-6 uur verlichten
-100% zeker zijn dat je wel degelijk kaliumnitraat en kaliumfosfaat hebt ( gewoon nieuwe kopen )
-dosis (nieuwe) sporenelementen zwaar verlagen bv naar 1/4 ( of naar de LFS achter flesje profito )
Vanwaar de twijfel over de stoffen?
En met de sporenelementen bedoel je alle stoffen of alleen de plantenvoeding?
 
wat ik zou doen
-enkele grote waterwissels om je waterwaardes te resetten
-temperatuur verlagen
-oxidator h2o2 gebruiken
- tijdje +-6 uur verlichten
-100% zeker zijn dat je wel degelijk kaliumnitraat en kaliumfosfaat hebt ( gewoon nieuwe kopen )
-dosis (nieuwe) sporenelementen zwaar verlagen bv naar 1/4 ( of naar de LFS achter flesje profito )
Enkele grote waterwissels (Op een dag? of verspreid over een week?)
Welke temp adviseer je?
Oxidator is sowieso goed voor de zuurstof toch?
Licht zal ik verminderen
Stoffen heb ik niet eerder problemen mee gehad, zou dat echt kunnen dat ik een verkeerde stof heb gekregen?
 
Nee echt niet, dat is uitgesloten, ik doe altijd fles voor fles met weegschaal.
 
Wat ik hier zie is een bijna leeg zakje kaliumfosfaat heb je geen 82gr kaliumfosfaat in je kno3-flesje gedaan ipv kaliumnitraat ?
Als dat zo zou zijn dan zou ik een 10voud aan po4 toevoegen en dan zou ik dat moeten meten. Ik kom voor de waterwissel op een 1,5 a 2 po4 uit.
En ook op 5 no3
 
Anyway, ik probeer te helpen. Het lijkt ook op het fenomeen eutrofiering. Ik denk dat je misschien te veel voedingsstoffen toevoegt, icm 9,5 uur licht. Zoek maar eens op eutrofiering op internet
 
Vanwaar de twijfel over de stoffen?
En met de sporenelementen bedoel je alle stoffen of alleen de plantenvoeding?
:juggle: Ik durf en kan wel eens fout maken dus waarom jij of iemand anders niet.

PS
Eenkennis van me geeft eens bij aanmaak stockoplossing de verhouding kaliumfosfaat in zijn kaliumnitraat net omgekeerd gedaan die had no3 van minder dan 5 en een fosfaat van 80 voor die het opmerkte.
 
:juggle: Ik durf en kan wel eens fout maken dus waarom jij of iemand anders niet.

PS
Eenkennis van me geeft eens bij aanmaak stockoplossing de verhouding kaliumfosfaat in zijn kaliumnitraat net omgekeerd gedaan die had no3 van minder dan 5 en een fosfaat van 80 voor die het opmerkte.
oeps..
 
:juggle: Ik durf en kan wel eens fout maken dus waarom jij of iemand anders niet.

PS
Eenkennis van me geeft eens bij aanmaak stockoplossing de verhouding kaliumfosfaat in zijn kaliumnitraat net omgekeerd gedaan die had no3 van minder dan 5 en een fosfaat van 80 voor die het opmerkte.
Wat een slechte vrienden heb jij :D :D
 
By the way, nieuwe voedingsstoffen besteld.
Wat betreft de sporenelementen, Kun je daar teveel van toevoegen waardoor zulke problemen ontstaan?
Krijg ik als ik een daar maar een kwart van toevoeg niet een tekort krijgen?
 
In principe krijg je geen algen door teveel maar door tekorten. Met de EI doseert men ook vaak stevig over zonder problemen. Ik gebruik ook Micromix en voeg 1,5 maal de aanbevolen dosering toe.
Je krijgt vaak pas problemen als de hoeveelheden toxisch worden.
 
By the way, nieuwe voedingsstoffen besteld.
Wat betreft de sporenelementen, Kun je daar teveel van toevoegen waardoor zulke problemen ontstaan?
Krijg ik als ik een daar maar een kwart van toevoeg niet een tekort krijgen?
Gewoon de raad van triple volgen koop een portie profito daar zit geen fosfaat of nitraat in die kun je zelf toevoegen . In de profito zitten genoeg sporen voor jou aquarium . Deze raad drie a vier weken opvolgen en nadien kijken of er verbetering is .
 
In principe krijg je geen algen door teveel maar door tekorten. Met de EI doseert men ook vaak stevig over zonder problemen. Ik gebruik ook Micromix en voeg 1,5 maal de aanbevolen dosering toe.
Je krijgt vaak pas problemen als de hoeveelheden toxisch worden.
Maar met een reset elke week is dat toch uitgesloten.
 
Ja als je de helft ververst is dat niet mogelijk denk ik want anders zou de EI ook niet uitvoerbaar zijn.
 
By the way, nieuwe voedingsstoffen besteld.
Wat betreft de sporenelementen, Kun je daar teveel van toevoegen waardoor zulke problemen ontstaan?
Krijg ik als ik een daar maar een kwart van toevoeg niet een tekort krijgen?

(y)

Sommigen zeggen van niet ik ben overtuigd dat teveel of verkeerde verhouding aan sporen verschillende soorten alg bevorderen zoals GSA,GDA
Te weinig sporen zal planten minder laten kleuren , minder vet/krachtig laten staan, een stapje verder gaatje in onderste bladeren + afstoten ervan en BBA alg
 
In principe krijg je geen algen door teveel maar door tekorten. Met de EI doseert men ook vaak stevig over zonder problemen. Ik gebruik ook Micromix en voeg 1,5 maal de aanbevolen dosering toe.
Je krijgt vaak pas problemen als de hoeveelheden toxisch worden.
Ja maar als je de EI methode toepast, dan ververs je ook 50 %toch? Anders gaan bepaalde voedingsstoffen zich toch stapelen? Of zeg ik nu iets heel raars šŸ¤£
 
Gewoon de raad van triple volgen koop een portie profito daar zit geen fosfaat of nitraat in die kun je zelf toevoegen . In de profito zitten genoeg sporen voor jou aquarium . Deze raad drie a vier weken opvolgen en nadien kijken of er verbetering is .
Thanks.
Maar als je met vragen zit mag/moet je die ze stellen
Je hebt een jonge voedingsbodem die waarschijnlijk ook wel een deel voeding bezit dus die 1/3 of 1/4 die in aanbeveel zou zeker komende tijd voldoende moeten zijn .
En zoals stefanC vermeld na enkele weken kun je je dosis sporen terug verhogen.
 

Terug
Bovenaan