Wat is er nieuw

Alg probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Wittewit
  • Startdatum Startdatum
W

Wittewit

Guest
Al een tijdje last van algen.
Heb al een uur minder licht gedaan, zit nu op 7 uur per dag.
Heb het overal op zitten nu, wat kan ik het beste doen.?
Alles eruit halen en schoonmaken of iets anders.
Heb ook veel plekjes (donkere) op het glas zitten, (zie foto).
 

Bijlagen

  • 57ADFE02-1DFD-41E2-8A48-7FCA6EECD516.jpeg
    57ADFE02-1DFD-41E2-8A48-7FCA6EECD516.jpeg
    53.6 KB · Weergaven: 212
Kun je wat meer info geven over de bak en de waterwaarden en wat je toevoegt aan voeding en wat je doet aan onderhoud?
 
Te
Wittewit
Hij draait nu circa 6 maanden.
Het is een juwel 180
Gebruik wel CO2 en heb voedings bolletjes bij de planten gedaan.
En gebruik T5 led, een nature en een day licht lamp.
Temp. Is tussen de 25 en 26 graden.
Ph is 6.74
KH.3
GH.6
PO4.0,0mg/l
No3. 10 Mg/l
Nh3.0.0mg/l

1 a 2 keer per week bodem stofzuigen, water verversen circa 30 ltr. Per 14 dagen.
Filter schoonmaken een H1000 eco filter 1 x per zes weken volledig reinigen.
Verder doseer ik niks toe voor voeding.

Vissen bestand.
11 golden tetra
12 kardinaal tetra
9 panda bodem reinigers.
 
De filter moet je voorzichtig uitspoelen als de uitstroom merkbaar minder wordt want nu spoel je telkens alle goede bacterien weg. Filterwatten kun je wel wat vaker uitspoelen of vervangen. De Fosfaat moet ook hoger en die zou ik op minimaal 1 houden. Ik zou ook wat vloeibare plantenvoeding toevoegen voor de gewone stengelplanten. Volgens mij zie ik ook flink baardalg en dat duidt vaak op een co2 probleem. Is de circulatie goed in de bak? Is die led ook dimbaar of brand die op vol vermogen?
 
De led is niet dimbaar, heb hem een beetje verdraaid zodat hij niet volledig naar beneden schijnt.
De circulatie is wel goed, als ik het tenminste vergelijk met de uitstroom .
Wat kan ik doen aan het CO2 probleem en welke plantenvoeding.?
 
Als plantenvoeding kun je kijken naar Profito bijvoorbeeld. Of zelf met poeders een stockoplossing maken maar dat is wat meer werk. Algen zijn een teken dat er tekorten zijn dus dat moet je eerst oplossen. Je kan overigens de fosfaat ook verhogen met Fosfo van Easylife.
Als je co2 toevoegt dan zou je dat wat kunnen verhogen want nu zit je rond de 15mg dacht ik ongeveer.
 
Je schrijft er niets over maar ik heb de indruk dat je nog niet echt veel hebt gedaan aan het verwijderen van de alg. Naast het opheffen van de tekorten kun je ook met een regelmaat je glas schoonmaken en je stenen borstelen. Je CO2 lijkt krapjes maar kijk in ieder geval je waterdistributie eens na. Je fosfaatniveau moet in ieder geval omhoog.
 
Ik stofzuig ook wel in de bodem, zal ik beginnen met de stenen schoon te maken.
Fosfor toe te voegen en plantenvoeding.
 
Ja lijkt me een goed plan en ik zou niet in de bodem telkens komen want ook daar haal je dan goede bacterien mee weg. Zorg dat de voeding goed op peil is en geef de bak rust zodat de bacteriecultuur zich goed kan vestigen. Te weinig juiste bacterien kunnen af en toe hebben geresulteerd in nh3/4, wat soms niet meetbaar is, en zijn een boost voor algen.
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Handleiding klaar, om 15:30h komt de verzorging langs voor een bak koffie en uitleg.
      Terug
      Bovenaan