Alg verwijderen van lavasteen


Jaap Fresco

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
67
Leeftijd
47
Locatie
/dev/radio
Website
www.jacobfresco.nl
Ola!

Vraagje; ik heb een getunnelde lavasteen in mijn aquarium liggen waar de corys nogal dol op zijn. Ik heb er zelf een klein plantje op laten groeien en inmiddels zijn de garen niet meer nodig omdat de wortels zich ingegroeid hebben in de steen zelf. Klein succesje al zeg het ik zelf.

Edoch, de lavasteen heeft nogal last van groene alg. In de rest van mijn aquarium is het nu al veel minder sinds ik CO2 toevoeg, maar op de lavasteen blijft het hardnekkig zitten. Is er een manier om dit er vanaf te krijgen zonder de steen uit te koken, want dan kan ik weer opnieuw beginnen met het plantje en dat vind ik zonde...

Of is er geen andere manier en is uitkoken de enige manier om van de alg af te komen?
 
Ik zou lavasteen sowieso niet uitkoken, er zitten veel holtes met lucht in en die lucht gaat uitzetten als het warmer wordt denk ik, met het gevolg dat de steen kan ontploffen?
Zomaar een gedachte hoor, niet gebaseerd om ervaring, maar je hoort wel eens dat stenen uit elkaar spatten tijdens het koken.
 
Lastig en wellicht kun je de alg met carbo inspuiten of insmeren. Om welke alg gat het hier en heb je een foto ervan?
 
Heb je het al met een schuursponsje geprobeerd? anders kan met carbo inspuiten ook werken.

Kan je m makkelijk uit de bak halen? dan kan je m ook buiten de bak met waterstof peroxide behandelen (alhoewel ik niet weet hoe de plant daarop reageert)... heb dit de laatste tijd al een paar keer voorbij zien komen en het werkt effectief.
Zou het alleen wel buiten de bak proberen en niet in de bak :)
 
Ik zou lavasteen sowieso niet uitkoken, er zitten veel holtes met lucht in en die lucht gaat uitzetten als het warmer wordt denk ik, met het gevolg dat de steen kan ontploffen?
Zomaar een gedachte hoor, niet gebaseerd om ervaring, maar je hoort wel eens dat stenen uit elkaar spatten tijdens het koken.

Hmm, das een goeie, nooit over nagedacht en inmiddels al drie verschillende lavastenen uitgekookt :oops:

Lastig en wellicht kun je de alg met carbo inspuiten of insmeren. Om welke alg gat het hier en heb je een foto ervan?

Welke type alg het is, geen idee. Groene? :D zonder gekheid; volgens mij de normale groene variant die zich ook aan de ruit en op de blaadjes van planten vestigt...

Kan je m makkelijk uit de bak halen? dan kan je m ook buiten de bak met waterstof peroxide behandelen (alhoewel ik niet weet hoe de plant daarop reageert)... heb dit de laatste tijd al een paar keer voorbij zien komen en het werkt effectief. Zou het alleen wel buiten de bak proberen en niet in de bak :)

Ja, ik kan 'em zonder problemen uit de bak halen, maar ik krijg die rotzooi er niet af met een schuursponje. Brillopads lijken me niet de juiste oplossing. Waterstof peroxide ga ik proberen
 
Dat over ontploffende stenen lijkt mij wat ver gezocht... maarja you never know :D
 
Dat over ontploffende stenen lijkt mij wat ver gezocht... maarja you never know :D

Ja dit kan echt. Ik steek regelmatig kampvuur en stenen in vuur gooien is niet slim. Ook in kokend water is niet de bedoeling. Overigens maakt het voor de veiligheid niet uit of dit lavasteen is. Vrijwel elke steen kan dit overkomen. Ook kiezels.

Vandaar ook dat steen in een sauna speciaal geselecteerd is.

Het is wat Jaap al zegt. Het vocht en eventuele holle ruimtes kunnen druk opbouwen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de stukken je om de oren vliegen.
 
Of desnoods de plant er even afhalen en de steen behandelen en dan weer opbinden.
 
Waar moet het heen met de hobby als lavasteen (uit een vulkaan) al niet tegen kokend water kan?
 
CO2 en een flinke smak licht, dat laatste zeker niet vergeten.
 
Ploffende stenen bij koken ? Zal eerder door vocht dan door luchtinsluiting komen. Als water in stoom verandert levert dat 1600 keer het originele volume op heb ik me laten wijsmaken. Wat indd niets met algen van doen heeft.
 
Het heeft wellicht niets met algen van doen maar het is wel iets om rekening mee te houden voor als je ze zou gaan koken ivm de algen;)
 
Dat gezegt hebbende heb ik zelf nog nooit een steen zien ploffen bij het koken. Waarmee ik niet wil zeggen dat het nooit zal gebeuren.
 

Terug
Bovenaan