Wat is er nieuw

Alg, wat nu?

falerossi

Well-known member
Lid geworden
7 december 2009
Berichten
109
Locatie
Boornbergum, Friesland
Website
www.sport-picture.nl
Mijn bodemplantje ( ben de naam even kwijt) groeit vrij langzaam maar zit sinds een week á 1,5 week vol met alg. Ook in het grind zelf verschijnen her en der dotjes alg.

Ik heb de co2 een klein beetje opgevoerd, helaas zonder succes! Ook zit er een nieuwe LED lamp boven ( van Alie) wellicht te veel licht?!

Los van de PH heb ik helaas niet de mogelijkheid om de waterkwaliteit te meten.

Iemand enig idee wat te doen?
 

Bijlagen

  • 20200131_194743.jpg
    20200131_194743.jpg
    137.5 KB · Weergaven: 133
Geen paniek, alles komt goed! :daisy:

Alg op die plek duidt vaak op een tekort in plantenvoeding op die plek. Dit hoeft niet perse te komen omdat je te weinig voeding toevoegt. Het kan ook zijn dat de plantenvoeding die plek niet bereikt en er daarom alg op die plek zichtbaar is.

Als de alg sinds ongeveer 1,5 week zichtbaar is kun je misschien nagaan of je dingen hebt veranderd aan je vaste routine om terug te halen waar de oorzaak mogelijk te vinden is. Het plantje waar het om gaat heet Monte Carlo vermoed ik.

Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt. :petjeaf:
 
Heb je een totaaltje van de bak en wat info over de verlichting? Ik zou het water als het kan bij de lfs laten meten met druppen en wat voeg je zoals toe aan voeding?
 
Qua verlichting hangt er 11 & 9 watt PL. En sinds 1.5 a 2 weken 10watt LED.

Normaal is de continue check mooi groei. Helaas loopt de CO2 installatie niet goed. Na de installatie tot 2x toe binnen 3 dagen leeg. Rubbers vervangen, probleem opgelost! Dacht ik tenminste, nu na ongeveer 3 weken alweer leeg! Er moet dus ergens een lek zitten vermoed ik.

Het gaat btw om een Dennerle Aquacube 40.
Verder voeg ik toe Easy life Profito en Carbo. Laatst genoemde niet netjes elke dag, kan dat nog effect hebben op alg groei? (Ik weet het er mag wel wat meer beplanting in de bak).

Gister een hoop weg geknipt uit het groen.

Bedankt voor jullie reacties tot dus ver.
 

Bijlagen

  • 20200202_142106.jpg
    20200202_142106.jpg
    129.8 KB · Weergaven: 118
  • 20200202_142110.jpg
    20200202_142110.jpg
    190.4 KB · Weergaven: 128
  • 20200202_142127.jpg
    20200202_142127.jpg
    167.1 KB · Weergaven: 113
Da's véél licht voor je hoeveelheid planten. Op de foto's in ieder geval is je dropchecker verre van groen, je ruiten daarentegen...
Profito bevat slechts 1 van de 3 macro nutriënts, dus je mist e.e.a. Carbo lijkt me overbodig als je ook een co2 installatie hebt. Als die om de haverklap leeggaat heb je waarschijnlijk een lek, je gebruikt wel een magneetventiel en timer?

Het lijkt erop dat je 2 filters hebt? Welke filtermedia gebruik je?
 
Hoelang draait je bak want als ik kijk naar de alg dan lijkt het wel wat op Staghorn. Is het een vertakte alg?
 
Zo een hoop vragen! 😛

Ja ik gebruik een magneetventiel en timer. Er draaien inderdaad 2 filters. De externe is nog aan het indraaien. De interne gaat er daarna uit en in een kweekbakje.

De bak draaid nu iets minder dan 2 jaar. Ik twijfel nog of de LED de 9 of de 11watt gaat vervangen.

Het is geen staghoornalg ( even gegoogled)

Er zat eerst nog een redelijk stuk hout in, deze zit nu in het kweekbakje. De bak oogt nu erg leeg. Weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er bij wil planten.
 
Ik zou alle waterwaarden eens laten meten bij de lfs met druppels als dat kan. Daarbij is denk ik de circulatie ook niet geweldig met zo n binnenfilter en is het mogelijk dat er troep tussen de plantjes is achtergebleven wat voor problemen zorgt.
 
Vandaar ook de externe filter. De LFS werkt hier helaas met stripjes om het water te meten. Binnenkort zelf maar eens een setje aanschaffen, dan was wellicht meteen duidelijk wat er aan de hand is.
 
Micranthemum monte carlo is een plantje dat een intense verlichting vraagt. Ik meen hier draadalg te zien. Dat wijst op een CO2 tekort!
 
Micranthemum monte carlo is een plantje dat een intense verlichting vraagt. Ik meen hier draadalg te zien. Dat wijst op een CO2 tekort!
Eens, plus de dropchecker is blauw en er zit een groene waas op het raam. Anders gezegd, teveel licht voor de hoeveelheid co2/plantenvoeding.
 
Dus even samen gevat.

Planten er bij
Minder verlichting.
Co2 lek zien te vinden en weer laten vullen.

Dan zou zou het beter moeten gaan.

Ik zal de ramen ook weer eens een "sopje" geven.
 
Dus even samen gevat.

Planten er bij
Minder verlichting.
Co2 lek zien te vinden en weer laten vullen.

Dan zou zou het beter moeten gaan.

Ik zal de ramen ook weer eens een "sopje" geven.

Daar gaan we weer... Algen ontstaan door tekorten. Niet door teveel. Je hebt planten die een intens licht nodig zijn. Dus geef je dat. Dan gaat zo'n plant groeien en vraagt om CO2 en overige bemesting. Wat je dus moet doen is het tekort oplossen. Je hebt draadalg, dus we weten wat het tekort is. CO2!!! Zorg er dus voor dat je dat oplost. Niet aan je licht zitten dus. Verder doe altijd één ding tegelijk. Wacht dan af tot je de reactie op de actie opmerkt. Ga dan pas verder mocht het probleem niet opgelost zijn. Dit is belangrijk; veel mensen doen heel veel dingen tegelijk waardoor het niet meer zichtbaar waarvan iets nu eigenlijk een gevolg is.
 
Duidelijk! Watertest setje kopen dus en meten wat er tekort in de bak is.

Dat de continuecheck een tekort aanheeft dat klopt. De fles is WEER leeg. Tijdens het toedienen van de Co2 kleurde die goed, af en toe zelfs geel.
 
Duidelijk! Watertest setje kopen dus en meten wat er tekort in de bak is.

Dat de continuecheck een tekort aanheeft dat klopt. De fles is WEER leeg. Tijdens het toedienen van de Co2 kleurde die goed, af en toe zelfs geel.
Begin daarmee. Geel is niet goed, gaan je vissen luchthappen of nog erger: dood. Constante co2 toevoegen en de juiste hoeveelheid, langzaamaan opvoeren. Als je het niet kunt vinden met sop, steek dan onderdeel voor onderdeel in een bak water, zouden alle onderdelen tegen moeten kunnen.
 
Duidelijk! Watertest setje kopen dus en meten wat er tekort in de bak is.

Dat de continuecheck een tekort aanheeft dat klopt. De fles is WEER leeg. Tijdens het toedienen van de Co2 kleurde die goed, af en toe zelfs geel.

Zoek en vind het lek! Dat gaat prima met sop. Zelf deed ik dit met afwasmiddel. Je moet er wel aan denken dat je niet alles meteen ziet bubbelen. Je moet soms met heel veel geduld kijken of iets heel minimaals ziet. Meestal gewoon op plekken waar je de slangetjes op tules hebt zitten.
 
Ik heb in een vergelijkbare situatie het terugslagventiel vervangen. Hier bleek destijds bij mij de oplossing voor het probleem te zijn.
 
Dan ga ik om te beginnen de terugslagventiel vervangen.

Deze zat eerst tussen de bellenteller en de co2 uitstroom. Maar regelmatig zat hier vocht in. Dus ik vermoed dat die zijn/haar werk niet doet.
 
Ik heb hem toen wel met sop ingesmeerd om te testen of er een lek aanwezig was maar goed ik weet niet of elk magneetventiel daartegen kan.
 
Nee, een magneetventiel kan absoluut niet tegen water en/of sop. Al denk ik dat een klein beetje aan de buitenkant geen kwaad zal kunnen. Maar je moet zeker geen water of vocht door de slang laten lopen. Dan sluit hij daarna mogelijk niet meer goed af.
 
Nee, een magneetventiel kan absoluut niet tegen water en/of sop. Al denk ik dat een klein beetje aan de buitenkant geen kwaad zal kunnen. Maar je moet zeker geen water of vocht door de slang laten lopen. Dan sluit hij daarna mogelijk niet meer goed af.

Ik heb toen hij was aangesloten enkel een klein beetje sop op de slangaansluitingen gesmeerd maar er moet natuurlijk geen vocht in kunnen komen vis de in en uitgang maar ja dat lijkt me ook wel een beetje logisch😉
 
Nee, een magneetventiel kan absoluut niet tegen water en/of sop. Al denk ik dat een klein beetje aan de buitenkant geen kwaad zal kunnen. Maar je moet zeker geen water of vocht door de slang laten lopen. Dan sluit hij daarna mogelijk niet meer goed af.
Dat ligt volledig aan het betreffende magneetventiel. Meer dan genoeg die IP65 gekeurd zijn, dus stof en sproei dicht (betekent geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek). Je hebt d'r vast ook die nog beter beschermd zijn, IP66 of 68. Uiteraard zorg je ervoor dat in/uitgang van 't ventiel zijn afgeschermd, dus liefst wanneer je co2 systeem draaiende is.
Los daarvan, altijd best practice om de elektronische onderdelen als laatste te testen.
 
Een magneet ventiel kan je gerust testen met wat sop. Dat is dus schuim. Dat doe je daar waar een lek kan zijn en dat is uitsluitend op de tules waar de CO2 slang op zit. Omdat je test met CO2 druk op de slang komt er geen schuim in het magneetventiel. Er kan zelfs geen schuim naar binnen gaan. Het wordt, door de druk, naar buiten gedrukt wat ook de bedoeling is om lekkage op te kunnen sporen.
 
Omdat de alg een probleem blijft en er nu ook draad alg ontstaat, toch maar eens een druppeltest koffertje aangeschaft.

De waardes zijn als volgt; (hopelijk correct uitgevoerd)

PH; 7.0
KH; 9
GH; 10
NH3 - NH4; 0
NO2; 0
NO3; 0
PO4; 0

Iemand nog advies op deze waardes.
 
Zo te zien is de bak nog aan het indraaien en gebruik je geen plantvoeding daar de No3 en de Po4 op 0 staan.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Hoop regen hier
      Terug
      Bovenaan