Alg!

  • Onderwerp starter humpiedumpie
  • Startdatum
H

humpiedumpie

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje last van algen in mijn meterbak... Met wat googlen kom ik er niet achter waar ik last van heb en wat ik er eventueel aan kan doen. Wellicht dat jullie mij beter kunnen helpen

Hier wat foto's van de algen
BttRiJcJZX36czQGV9xCmzg8agkiRFyb.jpeg


BttRiJcJZX36czQGV9xCmzg8agkiRFyb.jpeg


BttRiJcJZX36czQGV9xCmzg8agkiRFyb.jpeg


Wat informatie over mijn meterbak:
- 100 cm x 40 cm x 40 cm
- Vooraan een TL-D van 30 Watt 840, achteraan een TL-D van 30 Watt 830
- De lampen branden zo'n 10 uur. Ik weet helaas de duur niet precies: ik heb een digitale tijdklok en voor het aflezen heb je een laptop nodig die momenteel niet werkt (ik gebruik nu een normale pc)
- Voorste lamp is nog geen halfjaar oud, de achterste gaat richting de 5 jaar
- Ik voeg geen CO2 toe
- Ik voeg momenteel alleen wekelijks 15 ml profito toe. Eerder ook wekelijks 15 ml Carbo, maar dat had geen gewenst resultaat
- De bak staat redelijk vol met planten
- Op de bak draait een Eheim 2224 van 700 l/h, een Eheim filtertje van 200 l/h en een Eheim skimmer van 50? l/h
- Momenteel ververs ik geen water, maar vul ik de bak wekelijks aan met regenwater (ik woon in een fabrieksvrije omgeving). Dit doe ik omdat ik eerder al last had van bruinalg, wat zou kunnen komen door kiezelzuur in het kraanwater. Bruinalg is zo goed als weg nu.
- De bak draait nu zo'n 4 jaar

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!
 
Geen waterverversing, maar alleen bijvullen met regenwater?
Heb je jouw waterwaardes want die zijn nu toch wel van belang.
 
Ik heb alleen meetresultaten van halfjaar/jaar geleden... Ik kan zelf niet meten en er zit geen aquariumzaak in de buurt waar ik gemakkelijk heen kan.
 
Okee..wordt lastig adviseren dan ;)
Zou in ieder geval toch regelmatig je bodem afhevelen , die ziet er wat vuil uit lijkt me.
Dan half kraanwater/half regenwater waterverversen.
Easy carbo elke dag toevoegen en je profito eens per week.
Nakijken of je stroming goed rondgaat.
En toch een testsetje aanschaffen.
 
Maar jullie kunnen niet de alg herkennen?
Hoeveel procent/liter zou ik dan gaan verversen?

Wat betreft de bodem, klopt dat ie wat vuil is. Maar wanneer ik ga afhevelen, zitten alle vissen rondom de afhevelklok en gaan ze er zelfs in...
 
humpiedumpie zei:
Wat betreft de bodem, klopt dat ie wat vuil is. Maar wanneer ik ga afhevelen, zitten alle vissen rondom de afhevelklok en gaan ze er zelfs in...
Toch is het wel van belang.. maak iets van een gaasje/roostertje zodat de dieren er niet in kunnen.
 
Als ik wat beter naar je planten kijk, krijg ik het idee dat er flinke tekorten zijn in je bak oa kalium. Je weet ook niet hoe zacht je regenwater is..kan tot kaliumtekort leiden.
Zit in Profito...dosis verhogen. Twee keer per week zo'n 15 ml toevoegen.
 
Begin maar eens zeker zo'n 30% te verversen ..ong 50 liter schat ik.
 
kellemes zei:
humpiedumpie zei:
Wat betreft de bodem, klopt dat ie wat vuil is. Maar wanneer ik ga afhevelen, zitten alle vissen rondom de afhevelklok en gaan ze er zelfs in...
Toch is het wel van belang.. maak iets van een gaasje/roostertje zodat de dieren er niet in kunnen.

Zou dat kunnen met een douchepuff (zonder parfum)
 
Gewoon afhevelen met een tuinslang, hand onderaan en knijp je hem af en toe dicht als er een visje in de buurt komt. Niet zo moeilijk doen :)
 
Moest effe googelen op 'douchepuf' ;)
Maar zou best kunnen ja, ik heb zo'n 'douchepuf' wel eens gebruikt voor andere doeleinden in het aquarium.
 
Niet zo moeilijk doen! Je moet zorgen dat het vuil van je bodem komt en dat gaat niet door gaasjes ed heen!
 
Zoals de leden al hebben gezegd zijn er zeker tekorten want ik zie allemaal gaatjes. duidt vaak op kalium of fosfaat tekort.
Die alg op de eerste foto heeft ook wat weg van blauwalg. Is dat een laagje wat je er makkelijk af kan wrijven?? En zit het ook op de bodem misschien??
Ik heb ook een bak van 1 meter met dezelfde verlichting en als je 10 uur het licht aan hebt zonder veel drijvers dan heb je ook vast een co2 tekort in de bak.
Zoals al aangegeven moet je echt de waarden even laten testen en die dan ook laten opschrijven.
 
@Peter
Maar als je hem dichtknijpt en daarna weer open 'zet', loopt het water toch niet meer omdat je 'm hebt dichtgeknepen?

@Kellemes
Ik ook, heb er nog wat van liggen als het goed is.
 
humpiedumpie zei:
@Peter
Maar als je hem dichtknijpt en daarna weer open 'zet', loopt het water toch niet meer omdat je 'm hebt dichtgeknepen?
Jawel hoor, gewoon een 'knik' in je hand houden, knik je 'm dicht zo nodig en dan loopt ie weer gewoon weer verder, moet je even handigheid in krijgen ;)
 
Als je van onder de slang dicht doet met je vinger, blijft er water in en zal als je je vinger er afhaalt het afhevelen verder gaan. Ik doe ook enkel maar de slang gebruiken zonder hevelklok.
 
Er zijn inderdaad meerdere problemen in je bak.
Tekorten, vuil, zweefvuil op de planten, meerdere soorten alg waaronder ik ook blauwalg vermoed en zeker puntalg en ook roetalg.
Werk aan de winkel dus!
 
Ah kom op...gewoon afhevelen...basistechniek voor aquariumhouders ;)
 
Crash zei:
Als je van onder de slang dicht doet met je vinger, blijft er water in en zal als je je vinger er afhaalt het afhevelen verder gaan. Ik doe ook enkel maar de slang gebruiken zonder hevelklok.

Ah oke, dan ga ik het zo doen :)

peterdenhaag53 zei:
Er zijn inderdaad meerdere problemen in je bak.
Tekorten, vuil, zweefvuil op de planten, meerdere soorten alg waaronder ik ook blauwalg vermoed en zeker puntalg en ook roetalg.
Werk aan de winkel dus!

Blauwalg? :eek: Waar meen je die te zien?
 
Blauwalg..op foto 1 ...laagje op blad anubias. Kan je dit wegvegen?
 
Ik zit met afhevelen zo laag boven de bodem, dat de vissen er niet eens bij kunnen. ;)
 
peterdenhaag53 zei:
Blauwalg..op foto 1 ...laagje op blad anubias. Kan je dit wegvegen?

Dat is een Leids plantje, geen anubias :p
Het laagje kun je er niet afvegen.
 
humpiedumpie zei:
peterdenhaag53 zei:
Blauwalg..op foto 1 ...laagje op blad anubias. Kan je dit wegvegen?

Dat is een Leids plantje, geen anubias :p
Het laagje kun je er niet afvegen.

Okee, geluk bij een ongeluk dan ;)

Zou vanmiddag eerst afhevelen, waterverversen. Tips voor plantenvoeding en easy carbo opvolgen.
En je filters nalopen!
 
Geen blauwalg dus?

Prima, ga ik dat doen.
De filters nalopen... De witte filterwatten vervangen/uitspoelen?
 
Blauwalg kun je makkelijk wegwrijven..soort velletje zeg maar.

Ja, de witte watten uitspoelen in beetje aquariumwater en de rest maar even met rust laten in je filters. Anders doe je teveel tegelijk en dat is ook niet goed.
 
Mooi :p

Zoiets dacht ik al.
Thanks voor de antwoorden, ik ga vanmiddag beginnen.
 
Succes.
En probeer aan een testsetje te komen...meten is weten ;)
 
Ja meten is hier zeker nodig want er ontbreekt denk ik wel het een en ander aan voeding.
 
Ik vind net in m'n kast nog een testset voor NO2, NO3 en NH3/NH4. Kunnen testsets over datum gaan? Zijn misschien al wel 3 jaar oud...
 
Ja, kunnen over de datum gaan. Staat er niks op?
 
In regenwater zitten geen nitraten en andere stoffen.
Ook broodnodig.
 
Ja er zijn denk ik meer tekorten als ik het bekijk maar meten is weten dus ;).

Watertesten die over de datum zijn zijn net echt betrouwbaar en met 3 jaar zijn die denk ik rijp voor de kliko.
Even nakijken voor de zekerheid dus.
 
Paar dagen verder, maar er lijkt weer een oud probleem terug te komen... Ik had last van bruinalg, werd mij verteld, en door het verversen met regenwater trok de bruinalg langzaamaan weg. Nu heb ik echter afgelopen maandag op jullie advies verversd met kraanwater en de zwarte vlekken lijken weer erger te worden...

Ey2HRuQ-ADYXO__T0wiAM-lmf1LS3uZZ.jpeg
 
Terug
Bovenaan