Alg!

  • Onderwerp starter humpiedumpie
  • Startdatum
Ik denk niet dat dit de oorzaak is maar het feit dat er tekorten zijn in je bak.
We kunnen moeilijk daarover iets zeggen zonder de waarden te kennen.
 
Volgens mij zag ik op de eerdere fot wel blauwalg op de bodem.
 
Ziet er niet uit als blauwalg hoor, als ik het vergelijk met afbeeldingen op google.

Wat betreft de waterwaarden... Morgen kan een vriendin voor me de ph en kh meten met druppels.
 
Eigenlijk moet je bij de lfs alles even laten testen zoals de no2 en de no3, po4, nh3/4, ph en de kh.
Ook vragen of ze het willen opschrijven.
 
LFS die met druppels test is uur met de trein vanaf mijn huis...

Ik heb de kh, ph en gh kunnen testen. Ph is 7, kh 4 en gh 8. Lijkt me prima. Geen CO2-tekort dus.
 
Waarom dan niet gelijk een Koffer,met Testen?
Bij Wesdijk 25,00 euro.
Als je dat kunt bekostigen.

Zitten alle testen in.
 
humpiedumpie zei:
LFS die met druppels test is uur met de trein vanaf mijn huis...

Ik heb de kh, ph en gh kunnen testen. Ph is 7, kh 4 en gh 8. Lijkt me prima. Geen CO2-tekort dus.

Dat moet je niet te snel zeggen denk ik. ten eerste zij de testen maar een ruwe indicatie en daarnaast is je co2 net 10mg. Als je de verlichting lang aan zou hebben dan kan zo n waarde misschien wel niet voldoende kunnen zijn.
 
ik zie dat de bak 100x40x40 is en dat is netto ergens rond de 140 liter denk ik. Dan zit je rond de 0,42W/L.
Dat is gemiddeld en dan vind ik 10mg niet echt hoog. Of dat voldoende is hangt ook van de planten af. Ik zou omdat je bak aangeeft dar er tekorten zijn het licht naar 8 uur terugbrengen om zo de vraag te verminderen.
Toch is het handig om zelf te kunnen meten hoor. Vooral als je zover van de lfs af zit.
Of je nu po4 tekort hebt kunnen we ook niet zeggen. Ik adviseer je toch ook om zo n testset aan te schaffen. De oorzaak aanwijzen zonder de belangrijkste waarden te kennen is erg lastig.
 
Ik heb hem wel nog gekocht en hoorde dat het alleen in juni geldig was. Maar ja dat is van horen dus.
 
Helaas komt nu de bruinalg terug :( Planten zitten weer onder de bruin/zwarte vlekken.
Verlichting is terug naar 8 uur, voeg meer Profito en Carbo toe (maximum), heb de watercirculatie verbeterd, bodem afgezogen (meerdere keren) maar het mag niet baten...
 
Heb je een foto van de bak en de alg??
Hoe lang draait de bak nu??
 
De bak draait nu 4 jaar.

De bodem is inmiddels schoon (in tegenstelling tot op deze foto)
10F3t6UAyMbf6ikYRZR3aXTQ4sqy8oNK.jpeg


10F3t6UAyMbf6ikYRZR3aXTQ4sqy8oNK.jpeg


10F3t6UAyMbf6ikYRZR3aXTQ4sqy8oNK.jpeg
 
Wat ik op de foto zie is dacht ik groene puntalg.
weet je de huidige waarden ook en dan ook met name de po4??
Dit is geen opstartalg want dat is een slijmerig laagje kun je wel stellen.

het zou handig zijn als je alle waarden goed kan meten of laten meten en deze dan kan doorgeven in je topic. Volgens mij heb je meer tekorten.

Is de stroming in de bak wel goed??
 
Ik heb waterwaardes!

pH = 7
kH = 4
NO2 = 0
NO3 - 5
PO4 = 0,25

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van mijn algen?
 
Zijn de algen er nog steeds dan en heb je een actuele foto??
 
Ik blijf er bij dat het op de eerdere foto s toch erg veel op blauwalg lijkt wat ook op de bodem zit.
Je hebt een meterbak en ik zou de verlichting naar 8 uur terugschroeven eerst (als dat niet zo is nu) en de nitraat en fosfaat verhogen naar 15mg nitraat en 1.0 a 1.5 mg fosfaat. Ik zie ook gaatjes in bepaalde planten dus ik zou de plantenvoeding wat opschroeven.
Is de stroming in de bak nu wel goed?? Het is goed als alle blaadjes een klein beetje wiegen.
De waarden van je voeding vond ik wat aan de lage kant vandaar dat ik die dus zou verhogen.

Als het groene puntalg is dan kan je ook een co2 tekort hebben. Je zit net rond de 10mg namelijk.
 
De situatie is iets verslechterd sinds de laatste foto's
Stroming is goed, alle blaadjes wapperen. Verlichting brandt ook maar 8 uur per dag

De bodem is inmiddels schoon. Blauwalg kan het volgens mij niet zijn, want het is met de nagel niet te verwijderen van de bladeren.

Ik heb van de aquariumzaak volgens mij kaliumfosfaat gekregen, omdat de fosfaatwaarde wel omhoog mag en omdat ik gaten in de bladeren heb (kaliumtekort)
 
Terug
Bovenaan