Wat is er nieuw

Alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
Ik zou in elk geval proberen om de bodem wel wat schoner te houden. Normaliter moet je niet al teveel doen aan een bodem maar op je foto zag die er vrij vuil uit.
Misschien dat het probleem in het begin al is ontstaan door een gebrek aan voldoende bacterien in de bodem die het vuil moesten omzetten. Blauwalg is namelijk een lastige alg die niet snel wijkt. Afplakken zou eventueel een optie zijn omdat je ook geen planten hebt.
 
mijn ervaring is dat blauwalg niet altijd komt door vervuiling,ik heb het wel eens gehad in nieuw aquarium,waar geen vis in zat,ook geen planten,stond gewoon te rijpen met draaiend filter.
 
Op zich is zand ook heel fijn hoor, je kunt het vuil idd gemakkelijk afhevelen. Alleen jouw bodem is wel heel erg dik. Qua filter zit het wel snor 😉

Ik zou vooral een veel dunnere bodem nemen. En die zon is echt een probleem.

Bij mij staat namelijk alleen het ochtendzonnetje even de kamer in. Op het aquarium gericht. En soms heb ik dan ook iets wat veel lijkt op blauwalg tussen mijn zand en de voorruit. Dit haal ik altijd weg met mijn vinger en het vliesje zuig ik dan op met de slang.
 
Dus het is een kwestie van de bodem wat vaker schoonmaken... ik doe dit eigenlijk elke week.. kan t zo zijn dat er nog wel in de bodem goede bacterien zullen komen die het gevecht met de blauwalgen gaat winnen...??
Ik zal eens kijken of als ik het filterzand wat dik is verwijder of het dan beter gaat...
Het leek toen ik met de bak begon niet zoveel te zijn... echter vinden mijn vissen het kennelijk leuk om alles onder de rotsen te verwijderen en aan de voorkant weer uit te spugen haha 🙂
de zon probeer ik zoveel mogelijk niet direct in de bak te laten schijnen door de gordijnen daar dicht te houden..
 
Ik zou juist niet echt in de bodem komen want dan tast je vaak de bacteriecultuur aan. Ik wapper met de handen bij het verversen over de bodem en zuig zo troep wel mee.
Je bodem hoeft inderdaad niet al te dik te zijn. Zonder planten is 3cm al wel voldoende.
 
Waterwaarden heft er ook mee te maken.

En stroming.
Waarom ontstaat er buiten op de plassen en sloten blauwalg.
En wordt er gewaarschuwd.
 
bertus@ je hebt gelijk,dat bedoel ik,soms is het lastig te achterhalen wat er fout is gegaan.
 
stroming zit wel snor met mijn filter op mijn relatief kleine bak voor het formaat...
echt in de bodem doe ik ook niets... ik zuig met een slang eigenlijk vlak boven de bodem.. al het vuil komt dan zo mee...
 
Ik heb afgelopen dinsdag zoals hier boven te zien is mijn aquarium geheel schoongemaakt, en was hij kraak helder,ik heb er zelfs een tandenborstel aan te pas laten komen... echter nu ziet mijn bak er als onderstaande uit... wat voor alg is dit, en is dit normaal??
Hopelijk kunnen en willen jullie me helpen dit onder controle te krijgen...


algsmidsy03.jpg


Ik hoop dat deze foto's het een en ander duidelijk maken...

algsmidsy04.jpg


De planten groeien na de schoonmaakbeurt van laatst wel wat meer...

Groet
Erik
 
Neem nou eens aan ,dat alg op de stenen hoort.
In het malawimeer zwemt ook geen gast met een tanden borstel om de alg weg te halen.

Die plantjes horen daar niet. rechtse heeft ijzer nodig,is een moerasplant.
Moet je valesneria voor nemen.
 
Welke hoort niet rechts?
Dus gewoon maar laten be algen?? Is dit wel goede alg dan,sorry dat ik bezorgt ben over t welzijn van mijn dieren! Aangezien altijd alles en iedereen zegt dat een aquarium welke in balans is geen alg heeft is het toch niet raar dat ik dan niet zeker ben??
Er staat al wat valesneria in, maar die waren.dus totaal versnottert.. de plant rechts is naar mijn weten de anubias gold, en kon gehouden worden bij malawi
 
Niks mis met die Anubias. Staan laten als je hem mooi vindt.

Ja, algen horen in feite bij een Mbuna aquarium: vormt een deel van het dieet van deze vissen. Het liefste wil je groene algen.
Een kennis van ons kreeg die toen hij sporenelementen (profito o.i.d.) ging doseren. Misschien dat je dat kan proberen.
 
Ja ik heb profito gedoseerd, echter werdt mij dit dus weer afgeraden omdat ik last van algen kreeg...
Ik heb nu dennerle plant elixir, wat een universele bemesting schijnt te zijn... dus ik kan dat voor t welzijn van de planten wel blijven doseren....
 
smidsy zei:
Welke hoort niet rechts?
Dus gewoon maar laten be algen?? Is dit wel goede alg dan,sorry dat ik bezorgt ben over t welzijn van mijn dieren! Aangezien altijd alles en iedereen zegt dat een aquarium welke in balans is geen alg heeft is het toch niet raar dat ik dan niet zeker ben??
Er staat al wat valesneria in, maar die waren.dus totaal versnottert.. de plant rechts is naar mijn weten de anubias gold, en kon gehouden worden bij malawi


Dat kan ook wel. Heb je de plant in de grond gezet? Anubias gold wordt bij voorkeur met de rizomen op een steen/hout gebonden. Het is een kweekvorm die iets meer licht kan hebben om de gelige kleur te behouden.


Groet,
Ben.
 
Nee zitten tussen de stenen gestoken... de valesneria staat ondiep in het zand...
Maar hoe weet ik of ik goede of slechte algen krijg... vind het ook niet fijn weer mijn bak zo eruit te laten zien als voor de grote schoonmaak van afgelopen week...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan