algen ( bijna radeloos)


B

bourks

Guest
goedemorgen,

ik ben op zoek naar wat advies.

sinds bijna een jaar ben ik in het bezit van een juwel rio 125.

vanaf het begin heb ik bijna alle soorten alg die je maar bedenken kan.

het aquarium draait als volgt.

om 5 uur s morgens gaat de co2 aan
om 6 uur gaat het licht aan tot 9 uur,
dan gaat om 16 uur tot 21 weer het licht branden.
de co 2 gaat uit om 20 uur.





ik heb een tijdje met EI bemest, maar daar kwam ik niet helemaal uit. Sinds een tijd bemest ik met all in one van planted box.

mijn waterwaarden zijn

PH 8
KH 12
GH 13
NH4 0
NO2 0
NO3 10
PO4 1

planten groeien voor geen meter en komen onder de bruine alg,
bladen vallen af.

visbestand was?

10 x neo
8 x corydora
koppel goerami

afgelopen week op een avond alle vis in 1 x dood gevonden??

ik kon geen piek meten die dit veroorzaakt heeft.

waterverversen gebeurt 1 x in de week en dan 50 procent.

wie heeft voor mij de gouden tip, want ik ben er eerlijk gezegd bijna klaar mee















20190516_170409.jpg
 
Wat voor filtering heb je? de water waarden zijn niet verkeerd, water verversen is goed, dus mogelijk een te sterke verlichting of een probleem met de stroming.
 
Heb je led boven de bak of buizen? Is de circulatie goed want ik had daar ook wel problemen mee met de oude Rio125. Je hebt zo goed als geen co2 met deze waarden en daar kan het probleem dus al zitten waardoor de planten stilstaan
 
Bij een pH van 8 denk ik niet dat je co2 systeem goed zijn werk doet.

Daarnaast denk ik dat je kalk in de bodem hebt.

Of je moet echt een KH van 12 uit de kraan krijgen.
 
er zit het standaar juwel binnenfilter bij in. ik heb de uitstroom verlengd door middel van extra buisjes, hierdoor bewegen alle planten nu in de stroming. Er zitten nog standaar led tl s in van juwel.

voor mijn gevoel doseer ik behoorlijk co2, het water zit althans vol met bellen.

20190516_170413.jpg
 
Neem eens een kopje met bodem uit je aquarium.

Leg er een keukenpapier op, en laat het kopje met bodem uitlekken.

Als het droog is. Dan azijn opgieten. Gaat dit na een minuut bellen geven. Dan zit er kalk in.

Daar reageert je co2 mee. En houd je het niet in de bak.

Je kunt het ook controleren door een co2 indicator in de bak te hangen.
 
Is dat een kaviaarbodem want zo een heb ik ooit ook gehad en kreeg ook een hele hoge kh.
 
Neem eens een kopje met bodem uit je aquarium.

Leg er een keukenpapier op, en laat het kopje met bodem uitlekken.

Als het droog is. Dan azijn opgieten. Gaat dit na een minuut bellen geven. Dan zit er kalk in.

Daar reageert je co2 mee. En houd je het niet in de bak.

Je kunt het ook controleren door een co2 indicator in de bak te hangen.


ik heb een indicator erin hangen, deze blijft blauw, zelfs als de vissen naar zuurstof happen............

dus door het vele kalk wordt de co2 niet opgenomen, en zit ik voor jan ... co2 toe te voegen?
 
Je zal ook je lichtschema en je co2 schakeling moeten herbekijken na het vervangen van de bodem.

Twee lichtcycli met 7 uur pauze ertussen lijkt me niet ideaal. Vanwaar dergelijk schema?
Laat je de co2 de ganse dag lopen?
 
Je zal ook je lichtschema en je co2 schakeling moeten herbekijken na het vervangen van de bodem.

Twee lichtcycli met 7 uur pauze ertussen lijkt me niet ideaal. Vanwaar dergelijk schema?
Laat je de co2 de ganse dag lopen?


ik had het lichtschema zo bedacht ( samen met de lfs) zodat we s morgens plezier hebben van het aquarium, en als we s a vonds thuis komen van werken, weer

co 2 loopt idd hele dag door
 
samen met de lfs

Altijd een risico! ;)

Door de lange pauze en de constante co2 toevoeging veroorzaak je ongetwijfeld ook veel schommelingen in de co2-waardes wat ook algen geeft.
Icm je bodemmateriaal (kalkhoudend) is dat een recept voor algensoep vrees ik.

Je zou kunnen overwegen om 's morgens enkel "kijklicht" te gebruiken (met wat ledstrips bvb), dus te weinig licht voor fotosynthese zodat de planten niet in gang schieten om na 3 uur weer afgeremd te worden.
Maar persoonlijk zou ik kiezen om één ononderbroken lichtcyclus te gebruiken. Stabiliteit is zeer belangrijk en als je co2 toevoegt moet je focussen op stabiele co2 levels doorheen de fotosynthese wat met een pauze van 7 uur niet makkelijk is volgens mij.
 
afgelopen week op een avond alle vis in 1 x dood gevonden??

Dat zou wel eens kunnen een co2 vergiftiging zijn.
Ik weet niet hoeveel bellen je toevoegt maar als je 7 uur blijft toevoegen zonder opname door de planten krijg je onvermijdelijk hoge levels dus ik zou denken dat de vissen "vergast" zijn... :(:sorry:

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de bodem de co2 snel genoeg uitdrijft door de reactie met de kalk... Maar icm normaal bodemmateriaal is 7 uur co2 toevoeging zonder licht vrij gevaarlijk volgens mij...
 
Dat zou wel eens kunnen een co2 vergiftiging zijn.
Ik weet niet hoeveel bellen je toevoegt maar als je 7 uur blijft toevoegen zonder opname door de planten krijg je onvermijdelijk hoge levels dus ik zou denken dat de vissen "vergast" zijn... :(:sorry:

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de bodem de co2 snel genoeg uitdrijft door de reactie met de kalk... Maar icm normaal bodemmateriaal is 7 uur co2 toevoeging zonder licht vrij gevaarlijk volgens mij...

Ik ben geen chemicus maar gelet op de waterwaarden is de co2 erg laag met ik dacht zo n 3 mg. Dat zou volgens marcel dus kunnen komen door het kalk dat de bodem afgeeft. Zelf zou ik deze bodem vervangen en een pauze van max 2 uur inlassen.
 
gelet op de waterwaarden is de co2 erg laag met ik dacht zo n 3 mg.

Het hangt er ook een beetje van af wanneer die meting is gebeurd natuurlijk. Ik blijf erbij dat 7 uur co2 doseren in het donker een slecht idee is.
En dat zoiets schommelingen in co2 levels zal veroorzaken lijkt me ook logisch.

Dat zou volgens marcel dus kunnen komen door het kalk dat de bodem afgeeft.

Akkoord vandaar dat ik schreef:

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de bodem de co2 snel genoeg uitdrijft door de reactie met de kalk... Maar icm normaal bodemmateriaal is 7 uur co2 toevoeging zonder licht vrij gevaarlijk volgens mij...
;)
Ik weet niet hoe snel/hoe hevig de co2 wordt uitgedreven door dergelijke bodem maar dan nog. De vissen lagen wel allemaal tegelijk dood als ik het goed begrijp dus dat moet toch ook een reden hebben.

en een pauze van max 2 uur inlassen.

Een pauze icm co2 toevoeging snap ik niet zo goed eerlijk gezegd.
 
Ik begrijp niet zo goed waarom er aquarianen zijn die net als de topic starter het licht opstarten om 6 uur en om 9 uur weer uit en vervolgens om 16.00 uur s' middags weer aan en dit tot 21.00 s"avonds.
Dit is geheel tegenstrijdig in hoe het in de natuur verloopt.

Een juiste belichting zou s 'morgens tussen 6-8 uur moeten opstarten en zou zo rond 12.00 uur op zijn hoogst kunnen zijn,vervolgens enkele uren volop laten branden,en later in de middag-avond weer afbouwen.
Ik zie plantje's die vergeven zijn van co2 bellen tja en als dan het licht weer uitgaat vroeg in de morgen wat wil je dan bereiken.

In de periode dat het licht volop zou moeten branden staat het bij U uit,dat is niet goed en dan met een donker aquarium ook nog eens Co2 toevoegen dat vind ik ook weer niet je van het.Door uw of jou lichtschema vraag je gewoon om algen.

Als je Co2 toevoegd willen de planten dit opnenen maar dit gaat grofweg alleen als het licht brand.

Ik zou het lichtschema aanpassen en de Co 2 wat minderen,op deze manier heb je er inderdaad weinig plezier aan.Misschien heb je ook wel een overmatige hoeveelheid Co2 in de bak en daar kun je de vissen mee vergiftigen.

Ook zie ik blauwe alg en dat is waarschijnlijk in de bak gekomen door een verkeerde aanpak qua verlichtingsduur en genoemde branduren
 
Een pauze icm co2 toevoeging snap ik niet zo goed eerlijk gezegd.

Tijdens de pauze loopt de co2 niet meer door en ik doe dat om met 9 uur licht hem toch tot 8 uur aan te kunnen hebben. Hier gaat het licht aan rond 9 uur en zo kan ik tot 8 uur s avonds de bak zien maar dan wel met een pauze van 2 uur.
 
Hoe kan je dan de vissen met co2 vergassen terwijl er volgens de tabel haast geen co2 inzit? Zover ik heb begrepen zit er haast geen co2 door de kaviaarbodem namelijk.
 
Hoe kan je dan de vissen met co2 vergassen terwijl er volgens de tabel haast geen co2 inzit? Zover ik heb begrepen zit er haast geen co2 door de kaviaarbodem namelijk.

Hoe je dat juist aanpakt weet ik niet.
Maar je kan alvast een goede poging doen door 7 uur volop co2 te doseren in een donkere bak.
:juggle:
Dat is als het ware eens testen hoe snel de kaviarbodem de co2 uitdrijft....

terwijl er volgens de tabel haast geen co2 inzit

Op welk uur van de dag zit er bijna geen co2 in de bak? Is dat gemeten aan het eind van die 7 uur donkere pauze icm de co2 toevoeging?
;)
 
1 remedi, Bak leeg maken, overnieuw beginnen. met andere bodem.
 
bedankt voor alle reacties.

kunnen jullie je vinden in het volgende plan:

alles leeg,

nieuw zand erin, planten erin, en co2 weer opstarten.

daarna pas om 1500 uur het licht en de co2 aan. en dit tot aan 2200 uur,

kunnen jullie je vinden in dit tijdschema?
 
daarna pas om 1500 uur het licht en de co2 aan. en dit tot aan 2200 uur,

kunnen jullie je vinden in dit tijdschema?

Klinkt al beter.
Afhankelijk van de co2 toevoeging (type diffuser, aantal bellen, ...) kan je beter je co2 iets vroeger dan het licht opstarten. Gemiddeld wordt de co2 ongeveer anderhalf tot twee uur vroeger dan de verlichting in- én uitgeschakeld. Zo bouw je voor de start al het juiste level op en heb je minder kans op te hoge levels gedurende de donkere uren.

Succes alleszins!
 
Lijkt me een goed plan en je mag best 8 uur het licht aan hebben hoor. Het beste is om de co2 1 of 2 uur voor het licht aan te laten gaan en bij het uitgaan van het licht dit ook 1 of 2 uur eerder weer te doen.
 
en het kleine beetje daglicht wat er voor 1500 bij komt, heeft dan weinig tot geen invloed op het aquarium?
 
Je kunt de verlichting ook wat eerder laten inschakelen en voor de avonduren een subtiel Led stripje gebruiken.

Maar zolang er in de ochtend/middag geen direct zonlicht op de bak valt is het geen probleem.
 
ik ben bang van wel :(

https://www.gdaquarium.nl/a-19901586/standaard-grind/aquarium-grind-caviar-8kg/

als ik de KH en GH omlaag krijg, desnoods met een ander bodem, ben ik dan van de algen/ problemen af? of moet ik ook nog wat aan de lampen doen

De kans is heel erg groot.

Je hebt dan de juiste kwaliteit water. Je co2 is dan ook op pijl.
Daarna is het zoeken naar het juiste lichtplan.

Voeding is met EI al in orde.

Ik zou beginnen met de bodem. Het zand van hornbach is erg goed.

Daarna kijken of de planten opknappen.

Let er bij de bodemwissel op dat je de weken daarna niet veel voert. Je filter ook niet schoonmaken.

Zorg ook dat je een flesje vfm in huis hebt. Er kan een ammonia piek komen.
 
Maar Marcel met de waarden die zijn genoemd icm met de kaviaarbodem kunnen de vissen toch geen co2 vergiftiging krijgen omdat er amper co2 aanwezig is.
 
Maar Marcel met de waarden die zijn genoemd icm met de kaviaarbodem kunnen de vissen toch geen co2 vergiftiging krijgen omdat er amper co2 aanwezig is.

Dat verwacht ik ook niet.

Maar ik denk dat door de zeer hoge kh en ph andere effecten een rol spelen.
 
Dat lijkt me niet logisch, als je iets niet kan meten betekent het logischerwijs ook dat het er niet is.

Wat de adviezen van hierboven betreft helemaal mee eens.
8 uur licht onafgebroken, nieuwe bodem en doorgaan met de EI.
Dan moet het de goede kant opgaan.

Succes!
 
Ja de ph hier uit de kraan is 8.1 en de kh dik 9 schat ik zo in en daarom dat ik op de meterbak half osmose gebruik.
 

Terug
Bovenaan