Algen (blauwalg???)

R

rickie94

Guest
Beste forumleden,

Ik heb enige tijd terug een bericht gepost met een begin van deze algen. Toen te horen gekregen dat het heeft te maken met het opstarten.

Nu ben ik een aantal weken verder, en de vissen doen het heel goed. Heb ook al mijn eerste jonge gespot :)!

Maar de alg wil maar niet weg gaan en het ziet er ook maar raar uit, wat is het en hoe krijg ik het weg? ik het nog steeds wachten?

464377_0_82_img_1396.jpg


455838_0_82_img_1395.jpg


Mvg Rick
 
Is blauwalg. Gek genoeg weet ik uit ervaring dat het die multi's nauwelijks boeit of schaadt. Maar het is wel lelijk om te zien!

Gek genoeg heb ik nooit last van blauwalg, behalve - inderdaad - in mijn tangabak. Misschien combinatie van zand + schelp + steen + weinig planten?
 
Daar ben ik ook bang voor en vaak icm veel of lang licht.
Vandaar dat ik dat ook heb gevraagd aan de TS.
 
Oehj, daar kom ik niet zo maar vanaf....

het licht staat 8 uur per dag aan, alleen is het buiten natuurlijk langer licht... Hij staat niet direct bij het raam maar wel in de buurt, maakt dit ook wat uit? omdat het dan langer licht is in het aquarium?

wat is de beste methode om het weg te halen?

Mvg Rick
 
Veel afzuigen en schoonmaken. ik zou toch de waarden graag willen weten als je die hebt.
Schijnt de zon in de bak??
 
Waarden moet ik laten meten, misschien morgenmiddag als ik het haal en anders maandag.

Schijnt geen direct zonlicht in de bak...
 
Als de bak toch al vroeg in behoorlijk wat licht staat, zou ik s'avonds iets over de bak doen om het te verduisteren.
Ik heb mijn bak ook niet in de zon staan, maar mijn huis is rondom met ramen dus bij de eerste zonsopkomst is mijn kamer en dus het aquarium licht ( ondanks de zonnewering)
Ik verduister mijn bak ook daar waar het meeste licht op valt en dat scheelt echt wel tegen alg.
 
Ben je met de filter bezig geweest of met de bodem??
 
net waarde laten meten, niks geks alleen nitraat een klein beetje te laag..

ik heb de zijkant van de bak al verduistert, hier komt het meeste licht van buiten binnen. En ik ben niet met de filter bezig geweest...




Ik heb bleu exit meegekregen. ga morgen het alg wat ik weg kan zuigen, weg zuigen. en daarna 3 dagen verduisteren icm een kuur van 5 dagen met bleu exit. Hierna ga ik mijn nitraat verhogen.

Dit advies heb ik gekregen in de winkel, is dit juist?
 
Ik heb die troep 1x gebruikt, echt nooit meer, wat een zooi is dat zeg.
Het hielp geen bal, en als het helpt haalt het een algprobleem maar tijdelijk weg, want er veranderd verder niks.
Blaualg is meer een bacterie dan een alg, vaak opstartbakken hebben het ook.
Wegzuigen is het beste, elke dag weer, en verder je waardes in de gaten houden, te kort aan voedingsstoffen geeft alg soms te veel ook.
 
Het kan komen door te weinig nitraat.
Normaal zou ik zo n middel niet snel inzetten maar veel planten heb je niet denk ik. Het kan voor planten soms verkeerd uitpakken heb ik wel gelezen.
Hier staat ook wat info over de alg:

http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
ik heb alleen een paar stekjes vallisneria staan, die moeten dit wel overleven denk ik?




ik ga het denk ik doen als op de site staat van Jessicapilon:

Stap 1: neem de nodige preventieve maatregelen (schoonmaken filter en aquarium)

Stap 2: de black-out (aquarium afdekken 2 tot 3 dagen)

Stap 3: de chemische behandeling (voor alle laatste restjes te verwijderen)

Ik hoop dat dit dan voldoende is en het weg blijft. Uiteraard ga ik hierna het bacterie niveau weer proberen goed te krijgen, maar eerst die blauwalg weg!!
 
Zoals Astrid al zegt is het een bacterie. Vaak is de bacteriecultuur niet voldoende aanwezig zoals in de net opgestarte bakken.
Pas dus op dat je bij de filter niet nog meer nuttige bacterien wegspoelt. Als die nog goed loopt dan zou ik die niet echt helemaal gaan schoonmaken.
Wel alles goed afzuigen en alle alg goed verwijderen.
Of je na het verduisteren de kuur wil inzetten is iets wat je zelf moet beslissen. Misschien is het wel niet meer nodig.
 
Ok� dan zal ik alleen het aquarium schoonmaken.

Ik kijk inderdaad even de verduistering af, kijken of het dan weg is, dan kan ik het inderdaad als nog doen..

Bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan