algen blijven groeien ondanks ingrepen


tjootn

Member
Lid geworden
24 mei 2022
Berichten
11
Leeftijd
35
ik raak maar niet van mijn algen af, ik heb al het licht verminderd naar 6u per dag en ook de intensiteit ervan verminderd naar 50 procent, planten voeding voeg ik toe van planted box all in one volgens de dosering (estimative index)
c02 staat nu op 1-2 bellen per seconde, de drop checker kleurt hierbij groen. nu groeien mijn planten niet zo goed , ze worden bruin, blaadjes vallen af, algen groeien op hout en stenen.
nu gaat mijn co2 aan 1 uur voordat het licht aan gaat en gaat deze uit 1 uur voordat het licht uit gaat. zou het kunnen dat dit vroeger moet starten ? heb gelezen dat baardalg kan komen door verschil in c02 niveau ? maw niet constant genoeg is ?
ik ben hier al een hele tijd mee bezig en tot vervelens toe ten einde raad... iemand die nog tips heeft ? als ik co2 verhoog gaan mijn vissen naar boven na enkele uren, ook blijven de bellen hangen aan het wateroppervlak. heb dit kunnen oplossen door de spraybar net onder het wateroppervlak te plaatsen zodat deze zorgt voor wat rimpeling.
moet mijn drop checker bijna geel kleuren ?



extra info:

juwel 125 aquarium
eheim 4+ 250T filter ( spraybay op achterwand & inlaat rechts in hoek)
chirihos wrgb II verlichting 60 cm 18u-24u
JBL pro flora u502 met JBL inline diffuser geschakeld op tijdsklok 17u-23u
bodem ADA amazonia ver2
planted box plantenvoeding elke dag 4ml (30ml/100L dosering wekelijks)
wekelijkse waterverversing van 50 % + (bio bacter 2 in 1)
drop checker 6 cm boven bodem geplaatst

waterwaardes:
n02 : 0
no3: 18mg/l
kh: 3
ph: 6,8

planten :
alternathera reineckii mini
ludwigia glandulosa
limnophilia sessiliflora
javamos
anubias ( die doet het wel goed )
micranthemum micranthemoides

vissen:
8 neon tetra
4 corydoras
4 regenboogvissen
4 galaxy rasbora danio
5 otocinclus affinis
3 ramirezi
kleine 20-tal garnalen

alvast bedankt !
 

Bijlagen

  • IMG_2017.JPG
    IMG_2017.JPG
    356.6 KB · Weergaven: 130
  • IMG_2019.JPG
    IMG_2019.JPG
    389.1 KB · Weergaven: 132
  • IMG_2018.JPG
    IMG_2018.JPG
    293.4 KB · Weergaven: 130
Ik zie 2 soorten verlichting, heb je deze beide op 50% staan? Je geeft in ieder geval tekort licht in verhouding met wat je allemaal toevoegd. Ik zou zelf naar 8h verlichtingsduur gaan.

Wat is je waterververs beleid? Ik zou zelf 50% per week aanhouden met je onderhoud meegenomen. Misschien doe je dit al 😉. Dit is een wekelijkse reset voor jou aquarium.

Zorg er in ieder geval voor dat je nagenoeg alle alg probeert te verwijderen bij je onderhoud en af te voeren. Mogelijk zal je ook tussendoor extra onderhoud moeten doen. Uiteindelijk komt het wel goed, maar consequent volhouden is wel een must!

Gr. Ed
 
Ik kan je helaas niet helpen, maar ik moet je wel een compliment geven over je heldere en volledige inzicht in je vraag.

Nu kunnen de algspecialisten je beter van dienst zijn
 
Eens met vorige reacties…

Vroeg me wel af hoe lang je bak draait… naar mijn idee is vanuit een basis met rust reinheid en regelmaat langzaam zoeken naar oorzaken. Dus niet te vaak of te snel iets veranderen. Geef het ook de tijd.
Alg handmatig blijven verwijderen.

Hoe is de stroming door de bak?
 
Ik kan je helaas niet helpen, maar ik moet je wel een compliment geven over je heldere en volledige inzicht in je vraag.

Nu kunnen de algspecialisten je beter van dienst zijn
Naam: Ancistruz
Specialiteit: Algen Complimentjes

Ach...Ironie is ook humor.
 
Algen heeft iedereen, ze zijn in microscopische vorm aanwezig. Maar komen niet tot groei in wateren waar planten de concurrentiestrijd om voedingsstoffen winnen.

Om je planten een groter voordeel te geven is het belangrijk een goede voedingsbodem te hebben. Planten kunnen voeding opnemen uit de bodem via hun wortels, wat algen niet kunnen.

Volgens de EI methode kunnen algen nooit een gevolg zijn van te veel voedingsstoffen, m.u.v. NH+4 (ammonium) en NH3 (ammoniak).
Dit wordt veroorzaakt door een te veel aan afvalstoffen.

Licht beperken beschadigd de planten meer dan de algen. Algen hebben veel minder licht nodig voor fotosynthese, en kunnen zich makkelijker aanpassen aan tijden zonder licht t.o.v. planten.
 
De alg heb ik al proberen te verwijderen met een tandeborstel maar deze is te hardnekkig, ook al een spuitje gevuld met vloeibare koolstof en de algen hiermee wat besproeit zodat ze zouden afsterven. Heb de standaard juwel verlichting vervangen door de chirihos wrgb II waarvan rood,groen,blauw op 50% staan. Aquarium draait nu een 6 tal weken. De algen heb ik sinds een week of 2. Ik denk dat de stroming wel voldoende zou moeten zijn. Heb mijn filter nog gecontroleerd deze staat op maximum
 
De alg heb ik al proberen te verwijderen met een tandeborstel maar deze is te hardnekkig, ook al een spuitje gevuld met vloeibare koolstof en de algen hiermee wat besproeit zodat ze zouden afsterven. Heb de standaard juwel verlichting vervangen door de chirihos wrgb II waarvan rood,groen,blauw op 50% staan. Aquarium draait nu een 6 tal weken. De algen heb ik sinds een week of 2. Ik denk dat de stroming wel voldoende zou moeten zijn. Heb mijn filter nog gecontroleerd deze staat op maximum
Je huidige pogingen zijn veelal symptoombestrijding. Wegvegen van algen geeft je een dag of twee helder glas, maar daarna komt het gewoon weer terug. De kunst is er voor te zorgen dat je gewenste planten zó veel voedingsstoffen uit het water onttrekken dat er voor algenbloei niet genoeg meer over is. Hiervoor is véél licht juist belangrijk. (Niet té veel, natuurlijk. Dat is even experimenteren.)
kunstmatige plantenvoeding gooit de balans van je bak in de war door vele pieken en dalen, dus tenzij ze overduidelijk afsterven door tekorten zou ik geen plantenvoeding toevoegen.

Het belangrijkste nog: Geef je bak de tijd. Met genoeg tijd vindt je aquarium vanzelf een balans, maar dit is niet mogelijk als je steeds uit paniek ingrijpt.
 
De alg heb ik al proberen te verwijderen met een tandeborstel maar deze is te hardnekkig, ook al een spuitje gevuld met vloeibare koolstof en de algen hiermee wat besproeit zodat ze zouden afsterven. Heb de standaard juwel verlichting vervangen door de chirihos wrgb II waarvan rood,groen,blauw op 50% staan. Aquarium draait nu een 6 tal weken. De algen heb ik sinds een week of 2. Ik denk dat de stroming wel voldoende zou moeten zijn. Heb mijn filter nog gecontroleerd deze staat op maximum

Blijven poetsen… 😄…
Ik denk eerlijk gezegd dat je vrij snel teveel vis hebt toegevoegd. Als indraaien van een bak 4 weken kost gemiddeld en je dan heel snel het gehele bestand toevoegt dan kan dat instabiliteit veroorzaken met als gevolg de alg…

Ik denk dat consequent verversen… lichten stabiel laten draaien en blijven poetsen de beste manier is om uiteindelijk van de alg af te komen.. succes!
 
Je moet je planten de hoeveelheid licht geven die ze nodig hebben. De hoeveel licht in uren per dag, en de hoeveelheid licht in lumen uitgedrukt. De meeste aquaria die met Co2 en EI draaien, hebben tussen de 30 en 40 lumen per liter nodig. Dit gedurende 8 uur per dag, zonder het opbouwen en afbouwen van licht. Je planten groeien het best bij verlichting die ongeveer 5000 kelvin leverd. Als je verlichting op orde is, dan pas je daar de voeding en Co2 op aan.
Succes!
 
Persoonlijk zou ik alles uit de bak halen: hout, stenen en planten:
stenen en hout zo goed mogelijk behandelen en 100% algvrij maken. Nieuw filtermedia omdat algensporen daarin zich daarin hebben verzameld. Nieuwe planten, maar dan 2x zoveel als voorheen.


Maar als je dat niet wilt zou ik het op de volgende manier doen:

- alles kort snoeien en alle algen (blijven) verwijderen.
- hout en stenen buiten de bak behandelen tegen alg
- 2x in de week zo'n groot mogelijke waterwissel doen. Dit voor 4 weken.
- AIO door de wc spoelen en een lean-dose bemesting gaan gebruiken. Amazonia icm EI is altijd risicovol, bij een soil hoort een lean-dose bemesting.
- je hebt je RGB nu op 50% staan, dat is dus 2250 lumen op 125 liter. (18 lumen per liter) Dat is voorlopig prima. Die kan je over een maand weer langzaam gaan opvoeren.
- CO2 hoort gemiddeld 2 uur eerder aan te gaan dan je belichting. Want No-way dat je in 1 uur genoeg CO2 beschikbaar hebt in je bak.
- Voor een high-light en CO2 vindt ik persoonlijk je filter te klein voor je bak (125 literbak voor 950 l/u)
 
Persoonlijk zou ik alles uit de bak halen: hout, stenen en planten:
stenen en hout zo goed mogelijk behandelen en 100% algvrij maken. Nieuw filtermedia omdat algensporen daarin zich daarin hebben verzameld. Nieuwe planten, maar dan 2x zoveel als voorheen.


Maar als je dat niet wilt zou ik het op de volgende manier doen:

- alles kort snoeien en alle algen (blijven) verwijderen.
- hout en stenen buiten de bak behandelen tegen alg
- 2x in de week zo'n groot mogelijke waterwissel doen. Dit voor 4 weken.
- AIO door de wc spoelen en een lean-dose bemesting gaan gebruiken. Amazonia icm EI is altijd risicovol, bij een soil hoort een lean-dose bemesting.
- je hebt je RGB nu op 50% staan, dat is dus 2250 lumen op 125 liter. (18 lumen per liter) Dat is voorlopig prima. Die kan je over een maand weer langzaam gaan opvoeren.
- CO2 hoort gemiddeld 2 uur eerder aan te gaan dan je belichting. Want No-way dat je in 1 uur genoeg CO2 beschikbaar hebt in je bak.
- Voor een high-light en CO2 vindt ik persoonlijk je filter te klein voor je bak (125 literbak voor 950 l/u)
Waarom is de all in one risicovol bij een aquasoil ? Had gelezen dat je lean dosing moest gebruiken voor een tragere groei voor je planten en EI voor snellere groei. Wat zou je dan aanraden van filter ? Bedankt voor de tips !
 
Je moet je planten de hoeveelheid licht geven die ze nodig hebben. De hoeveel licht in uren per dag, en de hoeveelheid licht in lumen uitgedrukt. De meeste aquaria die met Co2 en EI draaien, hebben tussen de 30 en 40 lumen per liter nodig. Dit gedurende 8 uur per dag, zonder het opbouwen en afbouwen van licht. Je planten groeien het best bij verlichting die ongeveer 5000 kelvin leverd. Als je verlichting op orde is, dan pas je daar de voeding en Co2 op aan.
Succ
Waarom is de all in one risicovol bij een aquasoil ? Had gelezen dat je lean dosing moest gebruiken voor een tragere groei voor je planten en EI voor snellere groei. Wat zou je dan aanraden van filter ? Bedankt voor de tips !
Je huidige pogingen zijn veelal symptoombestrijding. Wegvegen van algen geeft je een dag of twee helder glas, maar daarna komt het gewoon weer terug. De kunst is er voor te zorgen dat je gewenste planten zó veel voedingsstoffen uit het water onttrekken dat er voor algenbloei niet genoeg meer over is. Hiervoor is véél licht juist belangrijk. (Niet té veel, natuurlijk. Dat is even experimenteren.)
kunstmatige plantenvoeding gooit de balans van je bak in de war door vele pieken en dalen, dus tenzij ze overduidelijk afsterven door tekorten zou ik geen plantenvoeding toevoegen.

Het belangrijkste nog: Geef je bak de tijd. Met genoeg tijd vindt je aquarium vanzelf een balans, maar dit is niet mogelijk als je steeds uit paniek ingrijpt.
Hoe komen de planten dan aan hun voedingstoffen ? Uit de bodem ? En is dit dan alleen echt voldoende ? Of zou een halvering van de dosis oplossing kunnen bieden ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik lees,,
Licht teruggebracht naar nog maar 50 % gedurende 6 uur.
Plantenvoeding wordt toegevoegd,,( bij dit lichtschema)?
Co2 omhoog, en vissen happen naar adem.

Een beetje te veel van alles.
 
Waarom is de all in one risicovol bij een aquasoil ? Had gelezen dat je lean dosing moest gebruiken voor een tragere groei voor je planten en EI voor snellere groei. Wat zou je dan aanraden van filter ? Bedankt voor de tips !
Je amazonia zit barstensvol voeding en dan vooral NO3 maar ook een NH4 van 5ppm. Dat geeft al een risico op alg.
Als dan ook nog eens de waterkolom gaat verzadigen met voeding krijgen de planten te maken met een voedingsoverschot. Daarmee is de kans groot op een 'nutriëntenvergrendeling'. Planten gaan in de stress en algen maken daar graag gebruik van.
Als je bak stabiel draait, er genoeg plantmassa aanwezig is om algengroei tegen te gaan; dat is een veilig tijdstip om over te schakelen naar een EI als je een soil gebruikt.

Dat bij een lean dosing de planten trager groeien dan met een EI is correct (met dezelfde omgevingscondities zoals licht, CO2, bodem etc)
Maar dan moet je bak wel voldoende 'gematured' zijn. Want als algengroei eenmaal aanwezig is dan krijg je dat met een soil icm met een EI (meestal) nooit meer goed.

Ga voor een high-light set-up icm met CO2 een filter richting 10x bakvolume. Ik heb bijvoorbeeld een 300l/u op een 25 literbakje. En een 950 l/u op een 60 literbakje.
Is dat overkill? Volgens sommige wel.
Ik vind van niet. je houdt in de praktijk altijd erg weinig over van de theoretische specs van een filter
 
Sorry Cornelius maar met Uw antwoord ga ik denken aan het houden van een aquarium, en een daarbij behorende cursus van hogere wiskunde, zie mijn reactie van zo even.Die is toch ook duidelijk genoeg,,zie wat de topic starter fout doe met licht/ voeding en co2.
aquariumhouden mag toch ook simpel, zonder theoretische specs,,moet niet gekker worden.
Nog niet zolang geleden was een ieder blij met een aquarium, nu komt er high tec bij kijken,,niet goed.
 
950 liter per uur in een 60 literbakje,,dat moet een grapje zijn, wat voor vissen hou je hierin.
 
Als het goed gaat met je planten krijgen algen geen kans. Je moet dus kijken wat ze nodig hebben om goed te groeien.

Je hebt nu gezorgd dat er genoeg voedingsstoffen en CO2 zijn, maar de hoeveelheid licht is mogelijk niet aangepast. Sommige planten gaan stuk van teveel licht. Anderen van te weinig. Dat je anubias goed groeit geeft aan dat deze genoeg krijgt. Mogelijk is je licht voor de andere planten te weinig. Heb je je al verdiept in hoeveel licht de door jouw gekozen planten nodig hebben?

Algen reageren snel, en hebben weinig nodig. Als de omstandigheden goed zijn reageren algen daar binnen dagen op. Voor planten is dat anders. Die moeten eerst al wennen aan de nieuwe omgeving, wortel schieten enz. Dat kan weken duren.
Als de planten weinig groeien nemen ze weinig mest op en genieten vooral je algen van de mest. Zorg dus dat je eerst je licht goed hebt en reken erop dat het tijd kost voordat het beter gaat met je planten.

Als ik het goed begrijp was de bak eigenlijk nog niet ingedraai voordat er vis in kwam. De NH4 die uit de ontlasting van de vissen komt wordt dan nog niet in het filter afgebroken. Ik heb gehoord dat algen fantastisch groeien op NH4. Als je filter ingedraaid is zou dat dus beter moeten worden.

Als je je licht gaat opschroeven kan het wel zijn dat de ene plant teveel licht krijgt en de andere te weinig. Mogelijk moet je je planten verplaatsen. Bijvoorbeeld Anubias in de hoeken, waar het donkerder is.
Helaas kan het zijn dat je bij het verplaatsen in de bodem gaat wroeten, waardoor er weer meer voedingsstoffen vrijkomen. Misschien daarna dus een waterwissel doen.

Hou vol. Het kost tijd om dit goed te krijgen. Als je te snel dingen verandert zijn je planten voordurend bezig zich aan te passen en groeien ze juist niet. Check alleen het licht nog en geef het daarna even rustig de tijd.
 
Sorry Cornelius maar met Uw antwoord ga ik denken aan het houden van een aquarium, en een daarbij behorende cursus van hogere wiskunde, zie mijn reactie van zo even.Die is toch ook duidelijk genoeg,,zie wat de topic starter fout doe met licht/ voeding en co2.
aquariumhouden mag toch ook simpel, zonder theoretische specs,,moet niet gekker worden.
Nog niet zolang geleden was een ieder blij met een aquarium, nu komt er high tec bij kijken,,niet goed.

Daar kiest TS toch zelf voor?
Als je low tech wilt is dat zeker ook prima, maar dan is het niet nodig om allerlei voedingsstoffen toe te voegen.

Vraag van TS is ook niet voor een andere benadering van de aquariumhobby, hij wilt van zijn algen af.
 
Als het goed gaat met je planten krijgen algen geen kans. Je moet dus kijken wat ze nodig hebben om goed te groeien.

Je hebt nu gezorgd dat er genoeg voedingsstoffen en CO2 zijn, maar de hoeveelheid licht is mogelijk niet aangepast. Sommige planten gaan stuk van teveel licht. Anderen van te weinig. Dat je anubias goed groeit geeft aan dat deze genoeg krijgt. Mogelijk is je licht voor de andere planten te weinig. Heb je je al verdiept in hoeveel licht de door jouw gekozen planten nodig hebben?

Als je je licht gaat opschroeven kan het wel zijn dat de ene plant teveel licht krijgt en de andere te weinig. Mogelijk moet je je planten verplaatsen. Bijvoorbeeld Anubias in de hoeken, waar het donkerder is.

Ik vind het wel interessant dat die Anubias het goed lijkt te doen. Het is een trage groeier, en dus een slechte concurrent om voedingsstoffen.
Wellicht is hij sneller verzadigd met voedingsstoffen?

Je opmerkingen m.b.t. licht, evenales die van Corne, zouden hier wel eens de oplossing kunnen zijn.
 
Voor een Anubias is het al snel genoeg. Trage groeier, verbruikt dus minder voedings stoffen en heeft weinig licht nodig. Teveel licht kan deze plant ook niet aan, daarom zetten wij ze in de hobby altijd dieper in het aquarium of op schaduwrijke plekken.

TS is duidelijk verkeerd begonnen. Heeft zich wel wat ingelezen en gedacht dat het makkelijk is om met een hoog energie aquarium te beginnen, qua verlichting, voedingsbodem en voedingsstoffen (EI). Echter vraagt dit juist een voorzichtige opbouw. Iets wat Corné ook aangeeft. Het evenwicht in een dergelijke set-up kan snel behoorlijk verstoord raken.

Zelf zou ik nu ook kiezen voor of een volledig nieuwe opbouw (als dat natuurlijk past in jou mogelijkheden) of sommige planten snoeien, zoveel mogelijk alg blijven weghalen en idd 2x in de week een waterwissel doen. Je bemestingsplan zou ik aanpassen naar LEAN idd, omdat je gekozen bodem veel voedingsstoffen bevat.

In al die jaren is de techniek en keuzes qua set-ups behoorlijk veranderd in onze hobby, waardoor je dus meer mogelijkheden hebt. Hier is helemaal niks mis mee. Natuurlijk een lage energie set-up vraagt minder dan een hoge energie set-up. Qua filtering vraagt een zwaar beplant aquarium in de regel meer waterverplaatsing dan een minder beplant aquarium (losstaand van de mogelijke viskeuze). Dit wil overigens ook weer niet zeggen dat je een dergelijke filter ook vol moet open zetten. Als voorbeeld gebruik ik op mijn Jungle scape (60×30) een JBL 1502 goed voor een theoretische doorstroming van 1400 ltr p/u. In de praktijk zal dit ongeveer 1100-1200 wezen. Deze pomp heb ik geknepen om een output te krijgen van rond de 600 ltr p/u (dit kan prima op de uitstroom). Een dergelijke pomp geeft ook flexibiliteit. Op een zwaarbeplant aquarium in combi met sterke verlichting en toevoegen bemesting zeker wel een must in mijn ogen. Alhoewel ik zelf geen C02 toevoeg in mijn als voorbeeld gegeven aquarium.

Welke keuze TS ook maakt het vraagt tijd, consequent onderhoud en een voorzichtige opbouw. Dit zal maanden gaan kosten, maar levert uiteindelijk wel het resultaat op waar TS naar zoekt en om vraagt.

Gr. Ed
 
Nog even uit nieuwsgierigheid. Hoe combineer je anubias met planten die veel meer licht nodig hebben? Uiteindelijk kun je hem in de schaduw van andere planten zetten. Maar wat als die allemaal nog te klein zijn om genoeg schaduw te geven?
 
Nog even uit nieuwsgierigheid. Hoe combineer je anubias met planten die veel meer licht nodig hebben? Uiteindelijk kun je hem in de schaduw van andere planten zetten. Maar wat als die allemaal nog te klein zijn om genoeg schaduw te geven?
De lichtintensiteit is niet hoog op het moment (meestal al onderdeel van opbouw plan), maar het kan zomaar zijn dat als TS hem hoger gaat instellen over een bepaalde tijd de Anubias toch verkeerd staat en verplaatst moet worden. Ook de duur staat op 5 a 6h, waar een Anubias makkelijker mee om kan gaan.

Bij de opstart zou ik de Anubiassen overigens altijd neerzetten op schaduwrijke plekken dmv decoratie of grotere beplanting zoals Javavaarns etc. Maar dat is ervaring.

Gr. Ed
 
Nog even uit nieuwsgierigheid. Hoe combineer je anubias met planten die veel meer licht nodig hebben? Uiteindelijk kun je hem in de schaduw van andere planten zetten. Maar wat als die allemaal nog te klein zijn om genoeg schaduw te geven
De lichtintensiteit is niet hoog op het moment (meestal al onderdeel van opbouw plan), maar het kan zomaar zijn dat als TS hem hoger gaat instellen over een bepaalde tijd de Anubias toch verkeerd staat en verplaatst moet worden. Ook de duur staat op 5 a 6h, waar een Anubias makkelijker mee om kan gaan.

Bij de opstart zou ik de Anubiassen overigens altijd neerzetten op schaduwrijke plekken dmv decoratie of grotere beplanting zoals Javavaarns etc. Maar dat is ervaring.

Gr. Ed
was van de verwachting dat mijn andere planten snel genoeg gingen groeien. En de lichtsterkte niet te sterk in te stellen
 
Voor een Anubias is het al snel genoeg. Trage groeier, verbruikt dus minder voedings stoffen en heeft weinig licht nodig. Teveel licht kan deze plant ook niet aan, daarom zetten wij ze in de hobby altijd dieper in het aquarium of op schaduwrijke plekken.

TS is duidelijk verkeerd begonnen. Heeft zich wel wat ingelezen en gedacht dat het makkelijk is om met een hoog energie aquarium te beginnen, qua verlichting, voedingsbodem en voedingsstoffen (EI). Echter vraagt dit juist een voorzichtige opbouw. Iets wat Corné ook aangeeft. Het evenwicht in een dergelijke set-up kan snel behoorlijk verstoord raken.

Zelf zou ik nu ook kiezen voor of een volledig nieuwe opbouw (als dat natuurlijk past in jou mogelijkheden) of sommige planten snoeien, zoveel mogelijk alg blijven weghalen en idd 2x in de week een waterwissel doen. Je bemestingsplan zou ik aanpassen naar LEAN idd, omdat je gekozen bodem veel voedingsstoffen bevat.

In al die jaren is de techniek en keuzes qua set-ups behoorlijk veranderd in onze hobby, waardoor je dus meer mogelijkheden hebt. Hier is helemaal niks mis mee. Natuurlijk een lage energie set-up vraagt minder dan een hoge energie set-up. Qua filtering vraagt een zwaar beplant aquarium in de regel meer waterverplaatsing dan een minder beplant aquarium (losstaand van de mogelijke viskeuze). Dit wil overigens ook weer niet zeggen dat je een dergelijke filter ook vol moet open zetten. Als voorbeeld gebruik ik op mijn Jungle scape (60×30) een JBL 1502 goed voor een theoretische doorstroming van 1400 ltr p/u. In de praktijk zal dit ongeveer 1100-1200 wezen. Deze pomp heb ik geknepen om een output te krijgen van rond de 600 ltr p/u (dit kan prima op de uitstroom). Een dergelijke pomp geeft ook flexibiliteit. Op een zwaarbeplant aquarium in combi met sterke verlichting en toevoegen bemesting zeker wel een must in mijn ogen. Alhoewel ik zelf geen C02 toevoeg in mijn als voorbeeld gegeven aquarium.

Welke keuze TS ook maakt het vraagt tijd, consequent onderhoud en een voorzichtige opbouw. Dit zal maanden gaan kosten, maar levert uiteindelijk wel het resultaat op waar TS naar zoekt en om vraagt.

Gr. Ed
Is een volledige nieuwe opbouw dan het verwijderen van alle planten ? Alle hardscape reinigen en terug plaatsen ? Gaat dit niet teveel stress bezorgen voor mijn vissen ? En kan ik de all in one plantenvoeding EI verminderen voor meer een lean dosing effect ? Heb deze nogmaar aangekocht zou het echt zonde vinden van deze te moeten “weggieten” als het echt niet anders kan doe ik het wel. Heb wel wat ervaring met aquarium houden heb vroeger een 60l gehad en bij deze had ik amper tot geen algen. Deze keer lukt het gewoon niet … bedankt voor de uitleg
 
Een volledig nieuwe opzet gaat zelfs verder dan dat. Ook het vervangen van de bodem hoort hier dan bij. Maar dat zou dan inhouden dat je jou vissen tijdelijk (4-6 weken) onder zou moeten brengen naar een ander aquarium. Of je die mogelijkheid hebt weet ik niet.

Mocht je besluiten voor de andere optie te gaan dan zal je mogelijk wat planten moeten snoeien om van de alg af te komen. Maar daar kom je snel achter bij het handmatig verwijderen van de alg. Je hardscape idd voorzichtig eruit halen en schoonmaken. Nadat je dit gedaan hebt direct een 50% waterwissel doen en je huidige voedingsstoffen aanpassen op een LEAN dosering. Je hoeft niks nieuws te kopen, dat is onzin 😉. Ik zou hem uiteindelijk op bv 3x 5 ml per week aanhouden met 2 a 3 dgn er tussenin, als je planten goed zijn aangeslagen qua groei, bij het indraaien zou ik hem zo rond de 3x 3 ml houden p/w. Dan kom je idd uit op de helft van wat je nu toevoegd uiteindelijk.

Ik zou dan zeker 2x p/w een 50% waterwissel doen incl algenverwijdering voor de komende 4 wkn, iets wat Corné ook al aangaf in 1 van de optie's.

Gr. Ed
 
Een volledig nieuwe opzet gaat zelfs verder dan dat. Ook het vervangen van de bodem hoort hier dan bij. Maar dat zou dan inhouden dat je jou vissen tijdelijk (4-6 weken) onder zou moeten brengen naar een ander aquarium. Of je die mogelijkheid hebt weet ik niet.

Mocht je besluiten voor de andere optie te gaan dan zal je mogelijk wat planten moeten snoeien om van de alg af te komen. Maar daar kom je snel achter bij het handmatig verwijderen van de alg. Je hardscape idd voorzichtig eruit halen en schoonmaken. Nadat je dit gedaan hebt direct een 50% waterwissel doen en je huidige voedingsstoffen aanpassen op een LEAN dosering. Je hoeft niks nieuws te kopen, dat is onzin 😉. Ik zou hem uiteindelijk op bv 3x 5 ml per week aanhouden met 2 a 3 dgn er tussenin, als je planten goed zijn aangeslagen qua groei, bij het indraaien zou ik hem zo rond de 3x 3 ml houden p/w. Dan kom je idd uit op de helft van wat je nu toevoegd uiteindelijk.

Ik zou dan zeker 2x p/w een 50% waterwissel doen incl algenverwijdering voor de komende 4 wkn, iets wat Corné ook al aangaf in 1 van de optie's.

Gr. Ed
Ok bedankt, ik zal dit zo doen. Bodem zal helaas niet lukken aan gezien ik geen andere bestemming heb voor de vissen tijdelijk.
Blijf het toch gek vinden dat mijn planten dood gaan door teveel voedingstoffen dan. Of zou de alg dan gewoon alles opgebruiken zodat er weining over is voor de planten ?
Nogmaals bedankt voor alle tips.
Was echt wat de moet aan het verliezen, heb hier de laatste tijd heel wat in geïnvesteerd zowel tijd als geld, dan wil je gewoon dat het lukt….
 
De eerste vergissing die veelal door beginnend aquaristen wordt gemaakt is dat men denkt dat algen gekweekt worden door te veel licht in een bak. Dus daar moet geminderd worden. Terwijl het begin eigen zou moeten zijn: Welke planten wil ik in mijn bak? Kan ik die planten houden gezien de vraag van die planten om te groeien? Heb ik bijvoorbeeld de hardware die daarvoor nodig is? Wanneer je die vragen allemaal met nee zou moeten beantwoorden dan moet je de plantenkeuze wijzigen! Zo zie ik in je eerste post dat je planten in je bak hebt die een intens licht vragen. Wist je dit? En dat intense licht, we hebben het hier dus over de lichtsterkte (!), moet je gedurende minimaal 8 uur, excl. eventuele dimtijden, aanbieden. M.a.w. je moet eerst de lichtvraag van je planten keuze bepalen en daar je verlichting op afstellen. Heb je dit eenmaal gedaan wordt de rest eenvoudiger. Je licht is dan een vast gegeven waarvan de rest een afgeleide wordt. (Zie de gouden driehoek) Je planten gaan namelijk groeien en gaan vragen om bemesting, waaronder dus ook CO2. Mochten er nu toch algen komen dan wijst dit op een tekort, afhankelijk van de soort alg, in je bemesting zodra het probleem eenvoudig getackeld kan worden! Veel succes!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
De eerste vergissing die veelal door beginnend aquaristen wordt gemaakt is dat men denkt dat algen gekweekt worden door te veel licht in een bak. Dus daar moet geminderd worden. Terwijl het begin eigen zou moeten zijn: Welke planten wil ik in mijn bak? Kan ik die planten houden gezien de vraag van die planten om te groeien? Heb ik bijvoorbeeld de hardware die daarvoor nodig is? Wanneer je die vragen allemaal met nee zou moeten beantwoorden dan moet je de plantenkeuze wijzigen! Zo zie ik in je eerste post dat je planten in je bak hebt die een intens licht vragen. Wist je dit? En dat intense licht, we hebben het hier dus over de lichtsterkte (!), moet je gedurende minimaal 8 uur, excl. eventuele dimtijden, aanbieden. M.a.w. je moet eerst de lichtvraag van je planten keuze bepalen en daar je verlichting op afstellen. Heb je dit eenmaal gedaan wordt de rest eenvoudiger. Je licht is dan een vast gegeven waarvan de rest een afgeleide wordt. (Zie de gouden driehoek) Je planten gaan namelijk groeien en gaan vragen om bemesting, waaronder dus ook CO2. Mochten er nu toch algen komen dan wijst dit op een tekort, afhankelijk van de soort alg, in je bemesting zodra het probleem eenvoudig getackeld kan worden! Veel succes!
Bekijk bijlage 344163
Moet ik dan de intensiteit van de verlichting ook opdrijven ? Ik weet dat dit afhangt van verlichting tot verlichting. Maar er moet toch ergens een middenweg zijn. Rgb op maximum is waarschijnlijk wat te veel toch ?
Deze staat nu Rood50, groen45,blauw 41.
Bedankt
 
Moet ik dan de intensiteit van de verlichting ook opdrijven ? Ik weet dat dit afhangt van verlichting tot verlichting. Maar er moet toch ergens een middenweg zijn. Rgb op maximum is waarschijnlijk wat te veel toch ?
Deze staat nu Rood50, groen45,blauw 41.
Bedankt
Hopelijk heb je mijn eerdere bericht een beetje begrepen. De intensiteit van je verlichting die gevraagd wordt hangt af van de vraag van je planten! Zo wil Alternathera reineckii mini om goed te kunnen groeien intens belicht worden én vraagt daarnaast om CO2. Jouw bak is 50 cm. hoog, je verlichting kan, eenvoudig gezegd, zo'n 4500 lumen lichtsterkte leveren. Dat betekend dat je 36 lumen maximaal per liter kan bieden. Je Alternanthera mag wel 45 + lumen per liter hebben! Gelukkig is er wel een zekere bandbreedte maar wat deze plant betreft moet je licht 100% branden. Dat geldt ook voor je micranthemum micranthemoides. Je Anubias doet het goed zeg je? Dat klopt dat plant moet heel weinig licht, het is een langzaam groeier. Je moet dat plantje dus een sterk beschaduwde plek geven, ze mag niet in het felle licht! Er is nog een aanwijzing dat je veel te weinig licht geeft, bruinalg! Dat zie je vaker bij de opstart van bakken maar wanneer het langer voorkomt kan dit ook wijzen op te weinig licht. Hopelijk wordt nu duidelijk dat je planten de lichtsterkte bepalen. Je moet er ook aan denken dat wanneer je intensiteit verhoogt dat de groei wil toenemen en dat dit ook betekend dat er meer bemesting/CO2 gevraagd zal worden.
Googel eens op de planten die je hebt bij de online aanbieders. Zij geven vaak informatie over de plant en vertellen ook of een plant veel , gemiddeld of weinig licht vraagt. Dat gaat dan niet over de duur maar over de sterkte. In grote lijnen kan je voor weinig licht zo rond de 25 lumen per liter aanhouden. Bij een gemiddelde lichtsterkte zou ik 35+ lumen per liter aanhouden. Bij veel licht moet je aan 45 lumen per liter denken. Let op: Er is bij alle planten een zekere bandbreedte dit zijn dus plus/minus waarden. Tenslotte nog dit: Sterke en gezonde planten helpen je tegen alg. Goede planten winnen het altijd van algen.
 
Hopelijk heb je mijn eerdere bericht een beetje begrepen. De intensiteit van je verlichting die gevraagd wordt hangt af van de vraag van je planten! Zo wil Alternathera reineckii mini om goed te kunnen groeien intens belicht worden én vraagt daarnaast om CO2. Jouw bak is 50 cm. hoog, je verlichting kan, eenvoudig gezegd, zo'n 4500 lumen lichtsterkte leveren. Dat betekend dat je 36 lumen maximaal per liter kan bieden. Je Alternanthera mag wel 45 + lumen per liter hebben! Gelukkig is er wel een zekere bandbreedte maar wat deze plant betreft moet je licht 100% branden. Dat geldt ook voor je micranthemum micranthemoides. Je Anubias doet het goed zeg je? Dat klopt dat plant moet heel weinig licht, het is een langzaam groeier. Je moet dat plantje dus een sterk beschaduwde plek geven, ze mag niet in het felle licht! Er is nog een aanwijzing dat je veel te weinig licht geeft, bruinalg! Dat zie je vaker bij de opstart van bakken maar wanneer het langer voorkomt kan dit ook wijzen op te weinig licht. Hopelijk wordt nu duidelijk dat je planten de lichtsterkte bepalen. Je moet er ook aan denken dat wanneer je intensiteit verhoogt dat de groei wil toenemen en dat dit ook betekend dat er meer bemesting/CO2 gevraagd zal worden.
Googel eens op de planten die je hebt bij de online aanbieders. Zij geven vaak informatie over de plant en vertellen ook of een plant veel , gemiddeld of weinig licht vraagt. Dat gaat dan niet over de duur maar over de sterkte. In grote lijnen kan je voor weinig licht zo rond de 25 lumen per liter aanhouden. Bij een gemiddelde lichtsterkte zou ik 35+ lumen per liter aanhouden. Bij veel licht moet je aan 45 lumen per liter denken. Let op: Er is bij alle planten een zekere bandbreedte dit zijn dus plus/minus waarden. Tenslotte nog dit: Sterke en gezonde planten helpen je tegen alg. Goede planten winnen het altijd van algen.
Ok bedankt
 
vermoed dat je po4 nul,nul indien je deze zou meten .
best deze 2a3x per week iets bij doseren via kaliumfosfaat .
AIO terug brengen naar een 1/4 van je huidige dosis
 
Blijf het toch gek vinden dat mijn planten dood gaan door teveel voedingstoffen dan. Of zou de alg dan gewoon alles opgebruiken zodat er weining over is voor de planten ?
Het is niet dat je planten het niet goed doen door een teveel aan voedingstoffen in je water, maar meer dat ze dit niet nodig hebben in het begin. De meeste planten moeten zich omvormen aan condities onder water, omdat deze planten van origine moerasplanten zijn. Ze hebben dus niet het juiste blad om voedingsstoffen uit de waterkolom op te nemen. Voor deze omvorming hebben ze in eerste instantie licht nodig, iets wat jij bent gaan terug schroeven gezien de opkomende algen in je aquarium. Je planten die dus druk bezig waren met het omvormen kregen ineens niet meer de lichtbehoefte die ze normaal van je kregen en beginnen het dan slechter te doen. Ik heb het hier dan voornamelijk over de lichtduur en iets mindere mate lichtintensiteit, dit laatste hangt zeker van de mogelijkheden van je lampsoort af maar zeker ook zoals Ben aangeeft de keuze van je beplanting.

Al met al net de verkeerde keuzes gemaakt, bij de opstart.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan