algen blijven groeien ondanks ingrepen


Iets anders dat ik me afvraag. Je hebt RGBW lampen, maar ik hoor je alleen over rood, groef, blauw. Heb je het wit helemaal niet aan staan?
 
Iets anders dat ik me afvraag. Je hebt RGBW lampen, maar ik hoor je alleen over rood, groef, blauw. Heb je het wit helemaal niet aan staan?
Wit bekom je toch door alle kleuren op zelfde intensiteit te plaatsen ? En hoe meer blauw je toevoegd hoe feller het wit.
 
Ja en nee. Het ziet er wit uit, maar een boel kleuren ontbreken dan toch. Bijgevoegd een spectrum van een RGB LED tegen dat van een witte LED.
Met een witte LED krijg je wat dieper blauw dan bij de meeste RGB, en ook het rood gaat wat verder door. Zeker als je niet heel koud wit hebt. Ook heb je oranje, wat ook vaak bij planten in de smaak valt.
Ik zou dus eerder wit op vol zetten en dan eventueel extra rood en blauw toevoegen. Groen heeft mijns inziens geen meerwaarde. Wat er uit de witte LEDs komt is meer dan genoeg.
Overigens is het plaatje bij warm wit wel heel extreem hoor. Bij een beetje normaal warm wit zit wel meer blauw dan hier weergegeven.
 

Bijlagen

  • Spectra RGB.png
    Spectra RGB.png
    67.8 KB · Weergaven: 66
  • spectral_responses2_LED_Cool_white.png
    spectral_responses2_LED_Cool_white.png
    12.2 KB · Weergaven: 65
  • spectral_responses2_LED_warm_white.png
    spectral_responses2_LED_warm_white.png
    11.8 KB · Weergaven: 69
Er zijn genoeg adviezen hierboven gegeven. Ik zal ook eens kijken naar je stroming, of deze sterk genoeg is en er geen dead spots in je doorstroming zijn. Ik zie namelijk ook blauwalg
 
Ja en nee. Het ziet er wit uit, maar een boel kleuren ontbreken dan toch. Bijgevoegd een spectrum van een RGB LED tegen dat van een witte LED.
Met een witte LED krijg je wat dieper blauw dan bij de meeste RGB, en ook het rood gaat wat verder door. Zeker als je niet heel koud wit hebt. Ook heb je oranje, wat ook vaak bij planten in de smaak valt.
Ik zou dus eerder wit op vol zetten en dan eventueel extra rood en blauw toevoegen. Groen heeft mijns inziens geen meerwaarde. Wat er uit de witte LEDs komt is meer dan genoeg.
Overigens is het plaatje bij warm wit wel heel extreem hoor. Bij een beetje normaal warm wit zit wel meer blauw dan hier weergegeven.
Eigenlijk is het een blauwe led die door fluorescentie wit licht geeft. Dit gebeurd door een fosforcoating in die led. Om te zeggen dat dus wit beter is voor je planten is misschien nog wat kort door de bocht. Kwekers gebruiken ook vaker blauw en rood samen (violet tinten), zonder witte leds dus, met goede resultaten. Er is veel onderzoek op dit gebied wat op zich ook erg interessant is. Iets wat bijvoorbeeld niet het eerst bij je opkomt; planten gebruiken kleuren niet alleen voor groei maar vertelt de plant ook iets over zijn omgeving. Zomaar een kleine aanvulling op je opmerkingen.
 
Het klopt inderdaad dat sommige minder kieskeurige planten zoals bepaalde soorten sla op alleen rood en blauw groeien, maar dat is een dieper rood en dieper blauw dan je in de doorsnee RGB led aantreft. Er zijn echter ook genoeg planten die daar niet gelukkig van worden. We hebben weleens geholpen bij onderzoek hiernaar. Wat testlampen gebouwd in verschillende golflengtes. Sommige planten werden echt diep ongelukkig van alleen rood blauw. Terwijl ze het dan weer prima deden op de klassieke oranje natriumlampen.

Ik zou het wit er zeker bij nemen. Baat het niet dan schaadt het niet.
 
Trouwens ter aanvulling. Wij hebben ons wel beperkt tot planten boven water. Dat kan uitmaken. Voor diegenen die het leuk vinden om in de details te duiken hier wat links.


 

Terug
Bovenaan