Algen, CO2 en hulp gevraag


Bernhard

Member
Lid geworden
29 oktober 2020
Berichten
12
Leeftijd
38
Hoi! Ik ben nieuw hier en hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

Ik geef les op een school en in mijn lokaal stond altijd een 150L bak, deze bak draaide prima maar werd zo oud (was al tweedehands doe ik hem kreeg) dat ik na de nodige lekkages het toch een beter idee vond om een nieuw aquarium te nemen. Ook dit keer een tweedehands maar wel eentje die erg jong was. Een Juwel 180L bak met intern filter. Deze bak hebben we midden augustus gevuld en ook de vissen er weer in gezet. Dat ging best goed en we hadden geen last van een nitrietpiek e.d.

Helaas maakte ik een blunder. Het licht stond in de eerste weken op 5-6 uur en langzaam zijn we gaan opvoeren maar door mijn fout heeft het aquarium 1 weekend lang 48uur licht gehad waardoor we algen kregen. Bruine algen op de bladeren, groene algen op het hout. We hebben geprobeerd dat weg te halen door o.a. de ergste blaadjes weg te halen maar het werd erger. Tot dat moment voegden we alleen Carbo toe en in vloeibare vorm en gaven we elke week plantenvoeding en 1 waterwissel van 20-30L.

Toch ging het niet veel beter en heeft iemand de waterkwaliteit bepaalt. Daarbij was de pH hoog (7,5) en ontdekte we ook dat de pH van het kraanwater hier in de regio best hoog is. Kh was 5,5 en NO3 ws 10, NO2 was 0, PO4 was 0 en GH was 10. Dit hebben we 2 weken geleden gemeten. En we zijn toch over gegaan op een CO2 installatie, een JBL met magneetventiel en een taifun. Ook hebben ween CO2 indicator opgehangen in het water.

We hebben de afgelopen 1,5 week langzaam het CO2 opgevoerd: van 15 bellen per minuut, naar 25 en nu 35. Maar de indicatie blijft blauw. De taifun staat naast de uitgang van het binnenfilter in de hoop dat het CO2 oplost en mee wordt genomen in de bak. Nu gaat het licht aan rond 10.00 en uit rond 17.00 en de CO2 installatie gaat aan om 09.00 en uit om 21.00 maar nog steeds blauw en algen, die namen snel toe.

Kortom, er is nog geen evenwicht en ik heb gewoon wat tips nodig. Ik ga morgen de ergst aangerande planten en bladeren verwijderen en misschien wat nieuwe stekjes planten maar ik heb vooral hulp nodig om ala het gaat om het CO2 en de algen. Overigens hebben we ook deze week anti-alg (Esha Protalon) toegevoegd in de hoop de algen er ook een beetje onder te krijgen.

Bijgevoegd wat foto's. Alle feedback is welkom :)
2DB13809-CACE-4029-B47A-4505DCCC2D53.JPG
2DB13809-CACE-4029-B47A-4505DCCC2D53.JPG
82514BAA-9F4C-48AD-BD50-29F1725BAD8D.JPG
B51EEF81-7FF3-4272-9425-CC447349AD1C.JPG
B54C80DF-3E77-43F9-95AF-7B5CC247E002.JPG
 
Ja ik kan me voorstellen dat die blauw blijft want ik had met een ph van 8 hier en kh 8 al snel 120 bellen nodig op een meterbak met ongeveer dezelfde inhoudt.
Ik zou de co2 eens met 20 bellen per dag opbouwen tot de indicator lichtgroen kleurt. Ook is voeding belangrijk en dan doel ik op plantenvoeding, nitraat en fosfaat.
Ik zou ook bij de moerasplanten wat voeding in de bodem doen in de vorm van kleibollen of voedingscapsules.
 
Ik ga morgen met 20 bellen het proberen, in de grond zitten bij sommige planten al voedingscapsules :)
 
Zoeg ook dat de nitraat en fosfaat goed op peil is en je mag dan gerust denken aan 10-15 mg nitraat en 1-1,5 mg fosfaat.
 
wat is de pH diee je nu meet, gezien die dropchecker verwacht ik nog steeds iets van 7.
Te hoog dus.
Bij een KH van 5.5 mag die best naar 6.8 gaan hoor.
 
Je planten zijn moerasplanten, bodemvoeding is dus belangrijk. Ik zou daarbij kiezen voor kleibolletjes gemixt met lateriet. (Verkrijgbaar bij aquariumbemesting.nl onder het kopje bodembemesting) Je hebt nu een CO2 tekort maar ook je fosfaatlevel mag omhoog.
 
Kijk, dat is nieuwe informatie. Ik zal even kijken of ik de KH kan meten, die kleibolletjes zijn slim, ga ik achteraan. Zal ik gewoon morgen de bladeren met de meeste algen verwijderen en zoveel algen als mogelijk weer verwijderen?
 
Het is altijd goed om je algen, waar dit kan te verwijderen. Algen ontstaan door tekorten. Verhelp dit dus en je algenprobleem zal verdwijnen. (Algen verdwijnen nooit helemaal voor de duidelijkheid)
Eigenlijk moet je proberen om je lichtintensiteit aan te passen aan de vraag van je plantenbestand. Je komt daar achter door eens te googelen bij de online aanbieders. Zij vermelden per soort veelal wat zo'n plant vraagt om zich goed te kunnen ontwikkelen. Wanneer je die lichtsterkte, dus niet de duur, die zet je het liefst op z'n 8 uur, ingesteld hebt gaan je planten groeien en om bemesting vragen. Wanneer er zich dan een alg probleem voordoet wijst dit op een tekort in de bemesting; CO2, micro sporen en macro bemesting. Zoals je dus eigenlijk ook ziet in de problemen die zich nu voordoen.
 
Als ik 't goed zie; staat de uitmonding van je filter naar 't wateroppervlak gericht. Als je co2 wordt meegenomen door je filteruitstroom, gaat ie gelijk naar 't oppervlak om daar direct te ontsnappen. Als je je uitmonding iets naar beneden richt en je co2 aan de tegenovergestelde bak, gaan de belletjes langer door 't water en krijgen ze meer tijd om op te lossen.
Verder maak ik op uit je verhaal dat je slechts 7 uur licht geeft, maar 12 uur co2 - klopt dat? Het is goed om je co2 eerder dan het licht aan te zetten, maar zet 'm dan ook eerder dan je licht weer uit. En je kunt gerust 8 uur licht geven - mits je je co2-gehalte eerst opschroeft.
 
Samengevat: ik verwijder morgen de ergst aangerande bladeren en ik kijk even of ik wat nieuwe stekjes plant (als ik een plant verwijder). Ik zal het CO2 rond 8 uur aanzetten en het licht rond 09.00, licht laten branden tot 17..00 (?) en CO2 uit om 16.00 en vanaf de ochtend iets meer bellen, ongeveer 40-45 per minuut. En ik ga achter de voeding aan in de bodem. Ik zal de uitstroom wat lager zetten, moet de CO2 diffuser zelf naar de andere kant? En dan even kijken wat ik maandag zie, en daar vandaan maar weer verder?
 
Samengevat: ik verwijder morgen de ergst aangerande bladeren en ik kijk even of ik wat nieuwe stekjes plant (als ik een plant verwijder). Ik zal het CO2 rond 8 uur aanzetten en het licht rond 09.00, licht laten branden tot 17..00 (?) en CO2 uit om 16.00 en vanaf de ochtend iets meer bellen, ongeveer 40-45 per minuut. En ik ga achter de voeding aan in de bodem. Ik zal de uitstroom wat lager zetten, moet de CO2 diffuser zelf naar de andere kant? En dan even kijken wat ik maandag zie, en daar vandaan maar weer verder?
Klinkt als een plan :)
Ik zou morgen alleen ff de ergste bladeren weghalen en maandag pas je verlichting/co2 aanpassen, dan kun je beter monitoren wat er gebeurt. CO2 inderdaad aan de tegenovergestelde kant van je bak. De neerwaartse stroom van je filteruitlaat neemt de co2 dan langs de bodem door je hele bak mee, lost de co2 beter door op en betere distributie. :)
 
Bernhard, welkom.
Je zei het zelf al: "Kortom, er is nog geen evenwicht "
Dit is iets waar iedere aquarioot naar streeft en voor iedere aquarioot anders is.

Waardes zijn mooi, maar esthetica is beter. Doen de planten het goed, hoef je je niks aan te trekken van waardes. Natuurlijk in jouw geval iets anders, want de planten doen het niet goed. De waardes zijn niet heilig, want als de een 'n waarde X heeft kan dat bij de ander fout zijn. Alles ligt aan de omstandigheden.
Bedenk dat bruine alg bij een startend aquarium logisch is, want je verplaatst je plant van de ene bak naar de andere en dat geeft bijna altijd een knauw.
Hier komt het aan op geduld en aanpassen van je mogelijkheden.

Je mogelijkheden zijn dan: licht, temp
IMG_20201003_144941256.jpg
eratuur, CO2 en voeding (combi).
Licht wordt al snel gezegd dat is te veel bij bruine alg. Wat meer van belang is, hoeveel planten je hebt.
In een startend aquarium zou je eigenlijk 4x zo veel moeten planten als je nodig hebt ( het aantal van 4 is niet exact maar als voorbeeld). Waarom?

Planten die voeding gebruiken nemen die weg van de algen. Hoe meer planten hoe minder algen dan ook omdat die zich niet voeden kan, want de plant heeft de voeding al benut. Hierbij hoort natuurlijk ook het afval die de vissen veroorzaken. De planten moeten wel de mogelijkheid hebben om die te kunnen verwerken, niet dat zij overuren moeten draaien , want dat doen ze gewoonweg niet. Ze doen wat ze kunnen. Hun vakbond verbeid ze meer te doen.

Als ik je foto's bekijk zie ik niet echt een overdaad aan planten. Nu kan ik natuurlijk niet in je beurs kijken, maar ik zou er toch meer inzetten (zoals ik zie, indien mogelijk)
Als je een plantenbak of gezelschapsaquarium wil, zou ik je all-in-one aanraden.
Die doet bij mij wonderen. Maar ook dat is niet heilig of maatgevend.

Bellen per minuut CO2: Ook daar zijn de meningen over verdeelt. Zoals al eerder opgemerkt kun je al snel 120 bellen (nodig) hebben. Ook hier ben ik van mening dat je oog een betere indicator is dan bellen tellen.

Waterkwaliteit is natuurlijk de volgende. Aan kraanwater kun je niet veel aanpassen. Natuurlijk zijn er supplementen en die doen aardig mee. Zelf gebruik ik Osmosewater. Dit kun je zelf maken, halen bij een glazenwasser (die dan zelf osmosewater maakt) Ook zijn er bedrijven waar je 24/7 dit water kunt halen aan de pomp. Wat je hierbij wel moet doen(!) is mineralen en zouten toevoegen.

Al met al kan dit ene leuk bakje worden. Ik hoop dat je iets aan de tips hebt. Vaak is het wel je eigen weg zoeken in deze wereld.
Succes en bedankt dat je dit wilde lezen.

Groet,
Peter
 
Kleine update. Vandaag veel plantjes verwijder die gewoon te veel onder de algen zaten, andere planten gesnoeid/algen verwijderd en her en der nieuwe plantjes geplant. Het aquarium is nu even weer groen(er) maar de algen zijn er natuurlijk wel. Licht ging aan om 09.00 en uit om 17.00 en CO2 aan om 08.00 en uit om 16.00. Aantal bellen wat verhoogd naar 60-65. Dat zagen we aan de verklikker: die is turquoise geworden maar nog niet groen. Dus een stapje gemaakt, maandag weer verder kijken en daar vandaan weer rustig verder kijken. Ik ga ook de tip over de bodembemesting doen, doe ik woensdag denk ik. Ik hoop dat de algen wat in toom blijven en dat de nieuwe planten ook redelijk OK aanslaan. Ik heb even geen nieuwe waarden kunnen meten. Vissen deden het prima, vonden de nieuwe planten e.d. natuurlijk erg interessant.

Iemand nog tips aanvullingen? Ik wilde maandag een waterwissel doen (20-30L) en plantenvoeding geven, ik geef normaal 15 ml (Sera Florena). Is extra ijzer alvast handig, heb ik ook staan namelijk. En volgende week naast CO2 ook verder kijken naar verlichting of is dit genoeg qua hoeveelheid uren licht?
 

Terug
Bovenaan