Algen door het licht ?


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
Ik heb zoon TL buis (volgens mij heet dat zo) boven mij aquarium hangen in de deksel. Ik vroeg me af of die lamp ook alg veroorzaakt? Weet iemand dat
image.jpg
 
Te veel of te weinig licht kan alg veroorzaken.
 
Hoe kan je weten of er te weinig licht is?
 
Dat kan als er niet voldoende voeding in de bak aanwezig is. Welke alg heb je en waar?
 
Algen zijn net als planten licht nodig om te groeien. Ze zetten namelijk kooldioxide en water en dus zonlicht, of de verlichting in je bak, door fotosynthese om in koolhydraten en zuurstof. Algen gebruiken ook wel nitraat en fosfaat. In je bak gaat het om verhoudingen t.o.v. elkaar. Je kan dus niet maar zo concluderen dat je licht algen veroorzaakt. Een slechte plantengroei door te weinig of geen voeding of een matige waterkwaliteit kan ook algengroei helpen. Net zoals bijvoorbeeld tekorten aan CO2 t.o.v. de verlichting. Als gezegd, let op verhoudingen in je bak.
 
Ook te veel vissen. Of te veel voeren kan een oorzaak zijn?
 
Ook te veel vissen. Of te veel voeren kan een oorzaak zijn?
Dan zou je bij overbelasting nh3/4 kunnen krijgen en dat is een boost voor algen maar dan moet je teveel belasting hebben op de bak want als de bak goed is ingedraaid en niet overbelast is dan zou je dit niet mogen hebben.
Maar goed misschien heeft de TS wat info over welke alg en waar met wat foto s en wat de waterwaarden zijn en wat ze aan voeding toevoegt.
 
Ook te veel vissen. Of te veel voeren kan een oorzaak zijn?
Door te veel voeren kan je waterkwaliteit (NH3!) beïnvloed worden waardoor de verhoudingen in je bak zich wijzigen. Algen kunnen zich zeer snel aanpassen aan gewijzigde omstandigheden, sneller als planten bijvoorbeeld.
 
ik heb er maar 1 kogelvis in en het aquarium is er echt nog niet lang en alles zit al onder de alg zelfs de deksel
 
Heb je een duidelijke foto van de bak en de algen en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding? Ik ben ook benieuwd naar de alg in de deksel dan.
 
Je hebt een led buis Erica zo te zien. Ik kan me vergissen maar het lijkt me blauw licht. Blauw licht is goed voor algen lees ik hier. Ik zou ook het water testen met druppeltesten.

 
Zover ik weet veroorzaakt blauwig licht geen alg maar het is wel zo dat het licht goed moet zijn om voldoende plantengroei te krijgen.
Het spectrum is dus belangrijk. Misschien kan de TS wat meer ook nog over het licht vertellen.
 
Ik heb geen blauw licht het is gewoon wit
En ik maak morgen even een foto van het alg!
 
Je hebt ook verschillende soorten wit. Warm wit is een beetje geelachtig. Zoals wat je met kaarsen hebt. Koud wit is meer blauwig. Voor een goede plantengroei is een wat neutraler wit meestal beter.
 
Misschien kun je ook aangeven wat je waterwaarden zijn en welke voeding je toevoegt.
 
Ik heb geen blauw licht het is gewoon wit
En ik maak morgen even een foto van het alg!


Voor iedereen die vroeger oplettend, en misschien ook wel bij diegene die het wat minder interesseerden, was op school is dit vast herkenbaar? De docent dit een witte lichtstraal door een prisma liet vallen? Wit licht is eigenlijk een samenstelling van kleuren! En die regenbogen laten dit ook prachtig zien wanneer het licht gebroken wordt door waterdruppels. Dit geldt ook voor wit TL of led licht.
In dit lichtspectrum kan de verhouding van kleuren variëren. Zo zie dat in warm wit licht het wat meer gelig ziet, het bevat namelijk wat meer rood in dat witte lichtspectrum. Wanneer we het koel wit noemen dat bevat het licht verhoudingsgewijs wat meer blauw. Heel vroeger deden de dames wel wat blauwsel in de witte was zodat het wat witter leek! Even terug naar het aquariumlicht; de planten die wij in onze bakken houden zijn gevoelig voor de kleuren in het licht, ze houden meer van rood als van blauw hoewel ze beide kleuren wel nodig zijn. Om het wat eenvoudiger te maken hebben we de kleuren ook een waarde in nummers gegeven. Eigenlijk zijn die nummers, "Kelvinwaardes", afgeleid van temperatuurwaardes. Op foto twee zie je Kelvin waardes. Om een gemiddelde middag is die waarde zo'n 4500 tot 5000 Kelvin. Je daar ook prachtig zien dat hoe lager het nummer is hoe meer rood het bevat. Misschien maakt deze beschrijving een beetje duidelijk?
3d-prism-with-light-vector-1724205.jpg
kleurtemperatuur.jpg
 

in het aquarium zit 1 kogel vis. Ik voer hem bloedwormen en een paar slakken per dag. Het alg zit echt overal en de planten gaan er door dood. Het alg ziet er zo uit (video’s). De water waardes kan ik niet testen want mijn test ding is over datum.
 
Mijn andere aquarium met meer vissen heeft hier totaal geen last van en daar doet alles het gewoon goed
 
Volgens mij zie ik bruinalg en dat is vaak een teken van teveel organische belasting. Hoelang draait de bak en welk filter heb je erop en wat doe je aan onderhoud aan de filter?
Ik zou toch anders de waarden door de lfs laten meten als dat kan.
 
Hoi Erica. Ik probeer ook mee te denken om je te helpen. Maar ik zie dat je een bruissteentje hebt, zal aangesloten zijn op een luchtpomp. Daarmee verdrijf je de CO2 die in de bak komt. Persoonlijk zou ik dat verwijderen. Verder een vraag welke plantenvoeding gebruik je, dosering en hoe verdeel je dat - in merk en type bak? Afmetingen, liters inhoud graag.
 
Bekijk bijlage 346770
in het aquarium zit 1 kogel vis. Ik voer hem bloedwormen en een paar slakken per dag. Het alg zit echt overal en de planten gaan er door dood. Het alg ziet er zo uit (video’s). De water waardes kan ik niet testen want mijn test ding is over datum.
Bekijk bijlage 346771
We willen je graag helpen maar hier zet je de wereld op z'n kop. De planten gaan niet dood doordat er algen op zitten. De planten gaan dood omdat er ergens een tekort voor hun is en daardoor krijgen algen een kans! Planten zijn namelijk sterker als alg maar zijn om te leven voeding nodig nodig. Micro én macro voeding en ook bodemvoeding. planten nemen, afhankelijk van de soort, meer of minder voeding op via de waterkolom en via hun wortels. Wanneer je gezonde planten hebt zonder tekorten in een stabiele bak hebben algen echt geen kans.
 
We willen je graag helpen maar hier zet je de wereld op z'n kop. De planten gaan niet dood doordat er algen op zitten. De planten gaan dood omdat er ergens een tekort voor hun is en daardoor krijgen algen een kans! Planten zijn namelijk sterker als alg maar zijn om te leven voeding nodig nodig. Micro én macro voeding en ook bodemvoeding. planten nemen, afhankelijk van de soort, meer of minder voeding op via de waterkolom en via hun wortels. Wanneer je gezonde planten hebt zonder tekorten in een stabiele bak hebben algen echt geen kans.
Maar mijn planten hebben een voedings bodem
 
Hoi Erica. Ik probeer ook mee te denken om je te helpen. Maar ik zie dat je een bruissteentje hebt, zal aangesloten zijn op een luchtpomp. Daarmee verdrijf je de CO2 die in de bak komt. Persoonlijk zou ik dat verwijderen. Verder een vraag welke plantenvoeding gebruik je, dosering en hoe verdeel je dat - in merk en type bak? Afmetingen, liters inhoud graag.
Ik gebruik van die modder met voedings bodem de bak is 30 bij 60 dus er past denk ik 70 liter is denk ik de merk van het aquarium is juwel
 
Ik lees van alles over licht en tekorten maar zoals ik al eerder aangaf zie ik alleen bruinalg. Klopt dat en kun je dat vrij makkelijk eraf wrijven en is dat een soort vettig laagje?
 
Maar mijn planten hebben een voedings bodem
Dat kan en hoeft niet voldoende te zijn, als eerder gezegd planten nemen deels op via de waterkolom en deels via de bodem afhankelijk van de soort. Fosfaat en nitraat (macro voeding) is voorst van belang. Hoe zit het met de balans in je bak, denk daarbij eens aan licht CO2?
 
Maar co2 dat is lucht en mijn lucht pomp die moet dat toch verhogen
 
Ik begrijp het niet denk ik want co2 is geen lucht natuurlijk. Hoelang draait je bak nou dan? Hoe groot is deze en wat voor filter zit erop?
 
Maar co2 dat is lucht en mijn lucht pomp die moet dat toch verhogen
Nou nee, CO2 staat voor koolstofdioxide en dat is geen lucht maar iets, om het kort door te bocht en eenvoudig te houden, wat planten nodig zijn om te groeien. Het zit trouwens dan wel weer in de lucht waardoor het water het ook weer opneemt vanuit die lucht. En dat is weer goed voor je plantjes in je bak. Je luchtpomp kan dat beetje CO2 wel weer uit het water omhoog drijven vandaar dat het hebben en gebruiken van zo'n pompje meestal niet geadviseerd word.
 
Erica, Co2 is naast plantenvoeding en 8 uur licht nodig om planten te laten groeien. Planten produceren weer zuurstof..
 

Terug
Bovenaan