Algen door licht (juwel LED)


Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Berichten
148
Hallo allemaal.

Ik heb een juwel vision 260 en ik heb last van algen.
Heb voeding aangepast naar ei index. Co2 controller geinstallerd voor een stabiele co2 waarde maar helaas nog steeds groene algen.

Lang verhaal kort:
Voeding is correct met ei-index van plantedbox.
Co2 is op peil. Dropchecker mooi lichtgroen.
Waterwissel elke week 50% voor ei-index.
Waterwaardes zijn in orde wat betreft po3 no3 en FE
Watertemp is 22.5 graden

Verlichting is 9 uur per dag aan. Dit zijn 2 led balken van juwel. De Colour en Day ledbalken.

Ik heb mij laten vertellen dat de LED balken van Juwel eigelijk teveel licht geven waardoor de algen onstaan. De man van de aquariumwinkel vertelde dat ze voor een project 3 juwel aquariums hadden geplaatst in een verzorgingstehuis. Alles in orde en toch alg. Ze hebben toen andere led balken gebruikt en toen was het over zei hij. Zijn er meer leden met deze ervaring van juwel led balken?
 

Bijlagen

  • 16675049412832493081487313220139.jpg
    16675049412832493081487313220139.jpg
    278.7 KB · Weergaven: 126
  • 16675049730259034854612297586819.jpg
    16675049730259034854612297586819.jpg
    163.2 KB · Weergaven: 123
  • 16675049923804112739816955334437.jpg
    16675049923804112739816955334437.jpg
    305.3 KB · Weergaven: 133
Heb je een foto van de dropchecker en hoelang gebruik je nu co2? Is de circulatie goed? Ik zie veel baardalg en dat is een tekort of onstabiele co2.
 
Zo een witte bodem reflecteerd ook veel licht.
De colourlampen geven een derde minder lumen af als de nature of de day dat kan ook schelen
 
Ik heb volgens de co2 tabel met ph/kh 30mg/l co2. Dropchecker is ook licht groen.

De bak wordt nieuw geleverd met nature en day lamp. Op advies van de winkel de nature lamp gewisseld met een colour led balk
 

Bijlagen

  • 16675060294153201700271888678635.jpg
    16675060294153201700271888678635.jpg
    93.8 KB · Weergaven: 73
Hallo allemaal.

Ik heb een juwel vision 260 en ik heb last van algen.
Heb voeding aangepast naar ei index. Co2 controller geinstallerd voor een stabiele co2 waarde maar helaas nog steeds groene algen.

Lang verhaal kort:
Voeding is correct met ei-index van plantedbox.
Co2 is op peil. Dropchecker mooi lichtgroen.
Waterwissel elke week 50% voor ei-index.
Waterwaardes zijn in orde wat betreft po3 no3 en FE
Watertemp is 22.5 graden

Verlichting is 9 uur per dag aan. Dit zijn 2 led balken van juwel. De Colour en Day ledbalken.

Ik heb mij laten vertellen dat de LED balken van Juwel eigelijk teveel licht geven waardoor de algen onstaan. De man van de aquariumwinkel vertelde dat ze voor een project 3 juwel aquariums hadden geplaatst in een verzorgingstehuis. Alles in orde en toch alg. Ze hebben toen andere led balken gebruikt en toen was het over zei hij. Zijn er meer leden met deze ervaring van juwel led balken?

Ik heb een RIO 180 en sukkel ook met alg. Eerst plantenvoeding aangepast dan stroming. Dat gaf wat verbetering. Dan het water volledig laten volgroeien met kroos. Dat zorgt nu voor een vervelend groenig licht in de bak maar nauwelijks alg. Doe ook EI methode maar geen co2. Dus ja. Het zijn die lampen. Ik koop waarschijnlijk binnenkort de kap die je kan dimmen want met die drijfplanten is onderhoud in de bak vervelend.
 
Ik dek een deel van de buizen af dmv het erom heen wikkelen van aluminiumfolie. Dat helpt voor mij.
 
Juwelverlichting kent een m.i. nogal hoge kelvinwaarde wat niet mijn voorkeur zou hebben. Maar dit gezegd hebbende; daar hoeft niet beslist je algenprobleem uit voort te komen. Op je foto's zie ik eigenlijk alleen maar Crytocoryne? Wel zie ik vervuiling en rottende planten. Dat kan zeker ook een booster zijn voor baardalg. Zorg voor reinheid in je bak en mogelijk in je filter. Een sterke degelijke plantengroei helpt tegen een algenprobleem. Wel is het zaak om allereerst je lichtsterkte aan te passen aan de vraag van je plantenkeuze. De lichtduur zou ik dan op zo'n 8 uur houden, exclusief eventuele dimtijden. Verder zou ik je voedingsplan willen kennen.
 
Of je teveel of te weinig licht hebt valt zo niet te zeggen.
De hoeveelheid licht moet zoals @benvo ook zegt, moet afgestemd zijn op je plantenkeuze.
Het aantal lumen per liter is een goede graadmeter. Er zijn planten die genoegen nemen met 20 lumen per liter, maar er zijn ook planten die 40 lumen of meer per liter verlangen.
Als de verlichting past bij je plantenbestand, dan ga je testen of je voldoende PO4, NO3 en sporenelementen in je aquarium aanwezig zijn gedurende de week. Er mag nooit een gebrek zijn van 1 van deze elementen.
Verder is het raadzaam om bodembemesting in de vorm van capsules of kleibolletjes toe te dienen bij de wortels.
Controleer ook of stroming (distributie) op orde is: op elke plek in je aquarium moet je je planten een klein beetje zien bewegen.
Dit zorgt ervoor dat op iedere plek voldoende bemesting en Co2 terecht komt.
Als je ervoor kan zorgen dat je planten goed groeien, dan nemen de algen vanzelf af.
 
Bedankt voor de vele reacties.
Het algenverhaal is niet klaar. Sterker nog het is extreem aan het worden. Zie de fotos

Hieronder zal ik alle berichten beantwoorden
Ik dek een deel van de buizen af dmv het erom heen wikkelen van aluminiumfolie. Dat helpt voor mij.
Ik heb de voorste balk nu voor 2/3 afgedekt om te testen.
Wat is je bodem/bodemopbouw?
Ik heb enkel witte ronde steentjes. Wel zitten er easylife rootsticks en crypto capsules van plantedbox in de bodem. Deze zijn vorige maand nog vernieuwd .

Planten voeding:
Zondag wissel 50%
Maandag macro is 20ppm nitraat en 2ppm fosfaat
Dinsdag microfles is
0.5ppm ijzer
2ppm magnesium
3ppm sulfaat
Sporen elementen

Ik ga nu de waterwaardes testen met de druppelmethode. Morgen is de wisseldag dus ik ben benieuwd wat er na 7 dagen is gebeurd.
De waardes post ik onder dit bericht
 

Bijlagen

  • IMG-20221112-WA0009.jpeg
    IMG-20221112-WA0009.jpeg
    291.6 KB · Weergaven: 121
  • IMG-20221112-WA0011.jpeg
    IMG-20221112-WA0011.jpeg
    273.4 KB · Weergaven: 123
  • IMG-20221112-WA0013.jpeg
    IMG-20221112-WA0013.jpeg
    132.9 KB · Weergaven: 115
Waterwaardes laatste dag van de 7 dagen
(Voor de wekelijkse 50% waterwissel)
Temp 22.5
Gh 13
Kh 12
Ph 7
Po4=1.5ppm
No3=15ppm
Fe=0.6ppm
Nh4=minder dan 0.05
 
Zou het kunnen dat die ronde korrel op de bodem dat daar voedselresten in komen en dat dat mede oorzaak is van de algen? Die richting denk ik persoonlijk in.
 
Ik heb enkel witte ronde steentjes. Wel zitten er easylife rootsticks en crypto capsules van plantedbox in de bodem. Deze zijn vorige maand nog vernieuwd .
Een te klein filter (dus te weinig filtermateriaal), te weinig planten, een inherente bodem die ook nog een licht reflecteert omdat ie wit is en een redelijk vissenbestand.
Deze combinatie tesaam is de oorzaak van alg.
Dit is geen directe oplossing voor jou probleem maar als je in de toekomst weer een bak gaat opstarten weet je tenminste waar je op moet letten.
 
Zelf vermoed ik heel sterk dat het een combinatie aan factoren is:

- Maak je gebruik van een binnenfilter? De bioflow wordt er standaard bijgeleverd maar voldoet in mijn ogen niet aan je visbestand. Ik zie manen, roodkopjes en een L nummer. Weet niet wat je nog meer hebt zwemmen, maar er wordt meer vuil geproduceert dan dit filter aankan.
- Je bodem is niet ideaal. Vuil kan zich makkelijk tussen deze steentjes ophopen. Zelf zou ik filterzand 0,4-0,8 hebben gekozen als ondergrond. Je kan het ook veel beter schoonhouden.
- Ik zie verder niet veel planten en wat je hebt staan groeit normaal tot traag. Stop daar 9h vrij sterke verlichting boven en het evenwicht is al snel zoek. Om een bak in balans te krijgen is naast een goed bemestingsplan, lichtduur en intensiteit, filtratie en watercirculatie en wekelijks onderhoud ook een weloverwogen plantenbestand nodig. Een goede combinatie aan snelgroeiers, normaal en langzame groeiers en een aardige hoeveelheid planten is een must. Zo kunnen de planten goed concureren met de algen. Doordat je in mijn ogen tekort planten hebt en ook nog een verkeerde balans daar in, kunnen deze planten nooit de hoeveelheid CO2 en bemesting verwerken die er toegediend worden.

Dus met alleen aanpassen van je verlichting ben je er niet. Ik zou het volgende stappenplan afgaan:

- Filtratie voldoende? Intern filter? Upgraden naar extern filter. Intern filter nog wel een periode van 3 a 4 wkn laten meedraaien.
- Bodem mogelijk vervangen na 3 a 4 wkn.
- Na mogelijk bodem vervangen meer planten aanschaffen en een goede combi. Je kan hier in aangeboden kijken op het forum, leden bieden regelmatig snoeisel aan.
- Licht dim je al en verder belangrijk terug te zetten naar 8h.
- Zoveel mogelijk alg blijven verwijderen bij je wekelijkse onderhoud. Oudste bealgde blaadtjes wegknippen, bealgde steentjes afhevelen (al vervang je de bodem niet). Ruiten en binnenfilter alg vrij maken etc.

Dit alles gaat tijd kosten, maar uiteindelijk komt het goed 😉.

Gr. Ed
 
Op de foto's zie ik in ieder geval Cryptocorine, Vallisneria en Echinodorus. Dit zijn planten die voldoende hebben aan een gemiddelde lichtsterkte. Ik zou dan denken aan zo'n 35 lumen per liter. Daar zou je dan je voedsel aanbod op moeten aanpassen. De alg op je planten blijkt m.i. baardalg wat wijst op een CO2 tekort t.o.v. je lichtsterkte. Door het "vergaan" van je planten ontstaat er een zekere mate van vervuiling wat ook weer de baardalg aanwezigheid versterkt. Dus: Zorg voor een juiste lichtinstelling gebaseerd op de vraag van je plantenkeus. Pas daar je voeding, waar ook CO2 bij hoort, op aan. Voeding is altijd een afgeleide van je lichtsterkte. Nog even voor de duidelijkheid. Lichtsterkte is niet hetzelfde als lichtduur. Je lichtduur zou ik gewoon op 8 uur houden, exclusief eventuele dimtijden.
 
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb een extern filter eronder staan. JBL e1502. Dat zou genoeg moeten zijn.
Licht staat op 8uur ingesteld en de voorste TL 2/3 afgedekt.

Vandaag de 50%wissel gedaan en de algensteentjes en plantenresten eruit gezogen.

Ik ga wat meer planten aanschaffen. Ook snelgroeiers en dan zien wat er gebeurd.

Is het mischien verstandig om minder Micro en Macro toe te doenen deze week?

Wat ook vreemd is is dat wanneer de Kh 12 is ik met een Ph van 7.1 voldoende co2 moet hebben. Dropcheck wordt pas lichtgroen bij een ph van 6.60. Dropcheck vloeistof is vervangen en ph sensor gecalibreerd.

De verlichting geeft samen 5835 lumen en 22.44lumen/ltr
 
Zelf vermoed ik heel sterk dat het een combinatie aan factoren is:

- Maak je gebruik van een binnenfilter? De bioflow wordt er standaard bijgeleverd maar voldoet in mijn ogen niet aan je visbestand. Ik zie manen, roodkopjes en een L nummer. Weet niet wat je nog meer hebt zwemmen, maar er wordt meer vuil geproduceert dan dit filter aankan.
- Je bodem is niet ideaal. Vuil kan zich makkelijk tussen deze steentjes ophopen. Zelf zou ik filterzand 0,4-0,8 hebben gekozen als ondergrond. Je kan het ook veel beter schoonhouden.
- Ik zie verder niet veel planten en wat je hebt staan groeit normaal tot traag. Stop daar 9h vrij sterke verlichting boven en het evenwicht is al snel zoek. Om een bak in balans te krijgen is naast een goed bemestingsplan, lichtduur en intensiteit, filtratie en watercirculatie en wekelijks onderhoud ook een weloverwogen plantenbestand nodig. Een goede combinatie aan snelgroeiers, normaal en langzame groeiers en een aardige hoeveelheid planten is een must. Zo kunnen de planten goed concureren met de algen. Doordat je in mijn ogen tekort planten hebt en ook nog een verkeerde balans daar in, kunnen deze planten nooit de hoeveelheid CO2 en bemesting verwerken die er toegediend worden.

Dus met alleen aanpassen van je verlichting ben je er niet. Ik zou het volgende stappenplan afgaan:

- Filtratie voldoende? Intern filter? Upgraden naar extern filter. Intern filter nog wel een periode van 3 a 4 wkn laten meedraaien.
- Bodem mogelijk vervangen na 3 a 4 wkn.
- Na mogelijk bodem vervangen meer planten aanschaffen en een goede combi. Je kan hier in aangeboden kijken op het forum, leden bieden regelmatig snoeisel aan.
- Licht dim je al en verder belangrijk terug te zetten naar 8h.
- Zoveel mogelijk alg blijven verwijderen bij je wekelijkse onderhoud. Oudste bealgde blaadtjes wegknippen, bealgde steentjes afhevelen (al vervang je de bodem niet). Ruiten en binnenfilter alg vrij maken etc.

Dit alles gaat tijd kosten, maar uiteindelijk komt het goed 😉.

Gr. Ed
Ik had juist begrepen dat ronde stenen ideaal waren voor de bacteriën die behoefde hebben aan zuurstof omdat er veel oppervlakte en weinig contact plekken zijn wat voor goedde doorstroming in je bodem geeft. Gaat vuil niet altijd tussen je bodem zitten ongeacht ronde of normale steentjes?
 
Ik had juist begrepen dat ronde stenen ideaal waren voor de bacteriën die behoefde hebben aan zuurstof omdat er veel oppervlakte en weinig contact plekken zijn wat voor goedde doorstroming in je bodem geeft. Gaat vuil niet altijd tussen je bodem zitten ongeacht ronde of normale steentjes?
Tussen een grovere bodem gaat altijd meer vuil zitten dan tussen een fijnere bodem. Een grovere bodem kan heel goed werken als ondergrond of verhoging om diepte te creëeren in je aquarium/scape, met daarover heen een toplaag. Bacteriën varen hier wel bij idd. Echter al heb jij alleen maar een grovere bodem, dan komen de afval/meststoffen sneller in de waterkolom terecht (vanwege de ruimtes tussen de steentjes) waardoor de balans verstoort wordt.
 
UPDATE

We zijn weer een week verder en ik heb de verlichting voor ongeveer 40% afgedekt en het verschil is heel duidelijk te zien. Dropchecker was niet aangegroeid. Planten zien er beter uit en er was weinig alg op het raam gegroeid.

Ik denk dat ik het nog even zo laat en kijken hoe alles hersteld en dan langzaam wat meer/minder licht geven.
 

Bijlagen

  • 20221119_133101.jpg
    20221119_133101.jpg
    356.9 KB · Weergaven: 121
  • 20221119_133032.jpg
    20221119_133032.jpg
    215 KB · Weergaven: 116
Misschien heb je er iets aan, mijn ervaring met deze Juwel lampen is dat ze gewoon te veel licht geven.

Ik heb mijn algen uitstekend onder controle sind ik het volgende deed:

1) Helialux lampen kopen die je kun programmeren, heel tevreden over

2) grind eruit, filterzand (van de hornbach) er in, zodat uitwerpselen en voedselresten niet tussen het grind wegzaken maar op het zand blijven liggen waar je ze kunt afzuigen
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik wil graag een voedingbodem aanschaffen
Ik zag deze staan. Tot 8 jaar voeding staat erop

Is dit een goede? en welke bodembedekker kan ik er het beste overheen strooien.
 
Ik wil graag een voedingbodem aanschaffen
Ik zag deze staan. Tot 8 jaar voeding staat erop

Is dit een goede? en welke bodembedekker kan ik er het beste overheen strooien.
Wil je jou hele bodem vervangen dan? Persoonlijk zou ik ook voedings capsules of kleibolletjes bij je planten steken.

Je bak is namelijk net aan het herstellen van wat algenproblemen. Een volledige vervanging van je bodem geeft voor de eerste 4 weken er mogelijk weer kopzorgen bij qua waterwaardes.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens nog een vraag over die kleibollen. Klopt het dat daar geen nitraat en fosfaat in zit? Ik heb ze van JBL. Daar zitten alleen micro 's in. Krijgen de planten de macro voeding dan wel uit de waterkolom?
 
Ik wilgraag van de witte bodem af. Ik zou graag een grijze bodem willen of iets in die richting. Voornamelijk omdat het heek vies oogt.
En daarnaast is 30 euro voor 8 jaar voeding ook niet heel veel geld. Maar hoe zit het met het verplaatsen van planten. Dat lijkt me wel een kriem
 
Trouwens nog een vraag over die kleibollen. Klopt het dat daar geen nitraat en fosfaat in zit? Ik heb ze van JBL. Daar zitten alleen micro 's in. Krijgen de planten de macro voeding dan wel uit de waterkolom?
Daar zit zover ik weet geen no3 en po4 in, tenminste niet in de kleibollen die ik maak.

Ik wilgraag van de witte bodem af. Ik zou graag een grijze bodem willen of iets in die richting. Voornamelijk omdat het heek vies oogt.
En daarnaast is 30 euro voor 8 jaar voeding ook niet heel veel geld. Maar hoe zit het met het verplaatsen van planten. Dat lijkt me wel een kriem
Zelf werk ik ook niet met een voedingsbodem omdat met snoeien van snelgroeiers je snel dat boven krijgt. Als ik het goed heb dan heeft lid @Friesian dat net ondervonden.
 
Je stopt bv de inhoud vanje bak in een cementkuip inde douche of keuken en dan kun je er wel een paar dagen over doen om je bodem te veranderen, wil je nog emmers handdoeken en tuinslang erbij.
Alles wat je hebt is al aan je situatie aangepast, dus als je ermee klaar bent dan zal je aquariumleven bestwel weer vlug ineen grijpen en soms gaan sommige dingen erna alleen nog maar beter groeien.
Uiteindelijk waar je je best voor doet.
Geen crime dus, maar daarintege welkome afwisseling
 
Ik wil graag een voedingbodem aanschaffen
Ik zag deze staan. Tot 8 jaar voeding staat erop

Is dit een goede? en welke bodembedekker kan ik er het beste overheen strooien.
Iets wat zich niet gaat vermengen met deze voedingsbodem. Dit ook al gezien de waarschuwing op deze pagina. En een menging gebeurd al snel door verplantingen bijvoorbeeld. Daarom zou mijn principe zijn, als je met een voeding wilt werken, gebruik een zo klein mogelijk voedingslaagje dat je aquariumbodem bedekt, niet meer. Dat is namelijk genoeg voor een opstart van je planten. Wanneer er eenmaal sprake is van groei kan er later waar nodig gewerkt worden met kleine kleibolletjes vermengt met lateriet. (Aquariumbemesing.nl)
 
Trouwens nog een vraag over die kleibollen. Klopt het dat daar geen nitraat en fosfaat in zit? Ik heb ze van JBL. Daar zitten alleen micro 's in. Krijgen de planten de macro voeding dan wel uit de waterkolom?
Die dingen zijn veel te groot gemaakt. Bij eventuele verplanten trek je vaak grote kleibollen mee. Maak zelf kleibolletjes die je zo klein mogelijk maakt. Ik mengde ze bovendien met lateriet. (Aquariumbemesting.nl) Voor de planten kan je dan een of meerdere bolletjes gebruiken. Boven trekken van leemkluiten behoort dan tot het verleden! Verder is dit prijsmatig zeer interessant.
 
Ik maak ze ook zelf en ongeveer zo groot als een knikker. Soms komt het wat mee omhoog maar dat druk je simpel weer in de bodem.
 
Update:
Vier weken zijn we verder en het verschil is heel goed te zien.

Verandering
6 nieuwe planten geplaatst (ook 2 snelgroeiers)
Kleibolletjes mix in de bodem gestoken.
Crypto capsules bij gestoken
En het licht gedimt met 40% (lamp afgeplakt)

Iedereen die meegedacht heeft bedankt.
We gaan weer de goede kant op en we kunnen genieten van ons aquarium:daisy::thumbs:
 

Bijlagen

  • 20221204_100951.jpg
    20221204_100951.jpg
    365.1 KB · Weergaven: 89
  • 20221204_100951.jpg
    20221204_100951.jpg
    365.1 KB · Weergaven: 93
Laatste update:

Bodem veranderd 2.5wek geleden en planten bijgekocht. En het gaat super
 

Bijlagen

  • 16714480647941330029659966186770.jpg
    16714480647941330029659966186770.jpg
    332.3 KB · Weergaven: 83

Terug
Bovenaan