Wat is er nieuw

Algen en waterwaarden

Manuel1982

Member
Lid geworden
16 april 2018
Leeftijd
43
Hallo,

Ik wil jullie een vraag stellen over mijn aquarium: ik heb een Rio240 die nu sinds ruim een half jaar draait. Ik heb eigenlijk altijd wel last gehad van algen, maar de planten in mijn bak groeiden in het algemeen goed. Enkele weken terug heb ik de drijfplanten, salvinia natans en eendenkroos, voor een groot deel verwijderd, aangezien er ook draadalg in groeide en alle drijfplanten daardoor aan elkaar vastzaten. Daarna kreeg ik weer veel meer last van draadalgen en penseelalgen in mijn bak; ik heb de belichtingsduur wel teruggeschroefd van 8 naar 6 uur, maar dat helpt niet erg veel tot nu toe. Veel van de bladeren van de planten zijn begroeid met draadalg en/of baardalg en dat ziet er niet gezond uit. Ook heb ik het idee dat de vissen (blauwe neons, rode fantoomzalmen en potloodvisjes) en garnalen zich nu minder goed voelen.

Ik heb een Colombo testset aangeschaft, omdat ik toch grip wil krijgen op de waterwaardes en daar in wil in kunnen grijpen. Daaruit kwam het volgende:
pH: 6.5-7.0
GH: 4
KH: 2-3
NO3: 10-20 mg/l
PO4: 0 mg/l
NH3: 0-0.5 mg/l
NO2: 0 mg/l

Mij valt in ieder geval op dat de PO4 0 mg/l is en die zou idealiter toch rond de 1 a 2 mg/l moeten bedragen in dit geval?
Het water van mijn aquarium is ook zacht, maar ik weet niet of dat de algenbloei bevordert?
Ik wil eigenlijk vragen op welke waterwaarde ik me het beste kan richten en welke teveel afwijken in jullie ogen?
Ik voeg overigens geen CO2 toe en gebruik de standaardverlichting in de Rio240.

Heel erg bedankt voor de hulp alvast!
Manuel

De KH 2-3 waarde is wel laag deze moet rond 5-7 liggen om geen PH crash te krijgen dus verhogen door zelf toe te voegen uit een flesje of flinke waterverversing mits het leidingwater wel een hogere KH waarde heeft.
PO4 moet aanwezig zijn voor de planten zo a 0.5-1mg moet prima zijn dus toevoegen hou ik aanbevolen.
GH 4 is vrij zacht deze zou beter rond 6 kunnen liggen en omdat je water nu waarschijnlijk zo zacht is komt door biogene ontkalking door de planten die plantenvoeding te kort hebben en ontrekken dan andere stoffen uit het water zoals Calcium en andere kalkverbindingen.

Draadalgen en Baardalgen worden hoofzakelijk veroorzaakt door Co2 tekort en gaat vaak samen met voeding tekorten voor de planten zoals PO4 en spoorelementen, deze gaan toedienen via plantenvoeding.
Tegen de Algen in jouw situatie zonder Co2 toe te dienen zou ik gebruik gaan maken van Easy Carbo en dagelijks toedienen 1ml op 50liter water, dit goedje gaat de algen doden maar kan wel enkele weken gaan duren voordat je resultaat zal zien.
Wat ook kan met Easy Carbo is een stootkuur toedienen van 3x de hoeveelheid per dag maar je hebt Garnalen in je bak en raad ik dit wel af om niet te doen omdat de Garnalen hier niet best tegen kunnen en mogelijk kunnen overlijden.
Wat ook goed werkt is tussen de belichtings duur een pauze maken, dus 4uur licht aan dan 2uur pauze met het licht uit en dan weer 4uur belichten, zo spaar je wat Co2 op wat de vissen afgeven in het water en vaak kan dit net voldoende zijn om later je Algen weg te houden zonder dat het invloed heeft op de planten groei of de vissen, vissen wennen hier snel aan maar planten hebben een aantal weken nodig om zich daar aan te passen.
Hoop dat je er wat mee kan.
Succes !

Doordat je de drijvende planten voor een groot deel wegnam is je lichtsterkte toegenomen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, in jou geval wel. Je planten willen nu nl. sterker groeien en zijn daar ook méér CO2 voor nodig. Dit geef je niet. Daarom is er een CO2 tekort en dat draagt zorg voor o.m. baardalg. Je fosfaat zou, zoals je zelf al zegt, 1 of 2 moeten bedragen, afhankelijk van je nitraat niveau. Nu is het wel mogelijk om een Aquarium zonder deze CO2 toevoeging te hebben. Je zou je licht dan drastisch moeten minderen. Waterverversingen één keer per twee á drie maanden. Ook je plantenkeuze wordt hierdoor aanzienlijk beperkt.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Wil je dit alles niet moet je echt gaan nadenken over een CO2 bemesting.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan