Wat is er nieuw

Algen ergenis.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Ik heb al vaker om jullie hulp gevraagd wat betreft verschillende soorten algen. Vanmiddag heb ik de 1.20 bak weer grondig schoongemaakt en het leuke raakt er nu toch echt vanaf.

Ik heb last van penseelalg, blauwalg, waarschijnlijk staghornalg en een lichte mate van draadalg. Nu hoor ik jullie denken; zozo, dat is nogal niet wat! Inderdaad en ik ben nu ten einde raad. Wederom was mijn roodbruine achterwand helemaal groen van de algen en al het aanwezige hout was helemaal bedolven onder de groene en zwarte plukken alg. Gek genoeg blijven de planten redelijk bespaard van deze alg ellende. Ik word echt niet panisch als ik een algje in de bak heb maar dit was echt niet meer normaal.

Mijn waterwaarden:
Ph - 6.8
Kh - 4
Gh - 6
No2 - 0
Nh3/4 - 0
Fe - 0.5
No3 - 25
Po4 - 2

Op zich lijken me dit geen verkeerde waarden en kan ze ook redelijk stabiel houden. Doordat ik sinds een paar maandjes opgroeiende discussen in de bak heb, ververs ik 3x per week zo'n 40%. Daarbij hevel ik natuurlijk ook het aanwezige vuil van de bodem. Met mijn 2 filters (Eheim 2215/Jbl e901) heb ik voldoende stroming en een mooie watercirculatie in de bak.

Qua plantenvoeding gebruik ik:
Bio Co2
Kno3
Vloeibare plantenvoeding
Als ik merk dat de draadalg wat meer aanwezig is, voeg ik wekelijks een paar ml carbo toe. Toch, de draadalg is niet het grootste probleem.
De bak beschikt over 2 Dennerle color lampen van 39W. Deze bak staat niet in direct zonlicht maar staat wel naast het raam.
Misschien niet relevant in dit topic maar ik filter over turf.

Het vreemde is dat in mijn andere bak geen algje te bekennen is en dat terwijl ik beide bakken aanstuur op dezelfde waterwaarden.

Wie o wie kan mij nu vertellen waar het verkeerd gaat? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Mvg Robin
 
Je hebt verschillende algen dus. Blauwalg ontstaat vaak bij een no3 tekort maar dat heb jij voldoende.
Staghorn krijg je vaak bij een korte nh3/4 piek door bv het werken in of aan de bodem.
Heb je ook een foto van de alg op de planten zodat er een indruk is hoe erg dit zich voordoet??

Welke plantenvoeding geef je en hoeveel en hoevaak??
Hoeveel uur het je de lampen aan??
 
knip Deze bak staat niet in direct zonlicht maar staat wel naast het raam
denk dat je daar een begin van het probleem hebt algen groei heeft weinig nodig qua licht inval dat er geen direct zonlicht op valt maakt niet zoveel uit
zou eens proberen de bak voor licht van buiten af te schermen
daarnaast ververs je nogal behoorlijk waardoor je een onbalans in je bak krijgt van oa co2 en waarschijnlijk voedingsmiddelen
ook zal je no4 no3 wel behoorlijk op en neer gaan denk ik zo
voeg je bijvoorbeeld na ieder waterwissel voeding toe of eens per week
daar naast is bio co2 met veel verversen niet zo geschikt om het lang duurt voor de boel in balans is

groet

jaap
 
Ik zat daarnet ook al te denken aan instabiele waarden.
Als die niet stabiel zijn dan grijpen de algen graag hun kans.
Dus ik ga mee in het verhaal dat Jaap net heeft neergezet.
 
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Een foto van de algen op planten heb ik niet omdat ik gisteren de aangetaste bladeren verwijderd heb. Het probleem zit ook niet echt op de planten maar meer op de 'dode' delen van de bak zoals kienhout, stenen en vooral mijn achterwand. Eerlijk is eerlijk, de plantengroei zou wat beter kunnen maar op zich is er geen reden tot paniek wbt de planten.

De verlichting brandt 8 uur per dag en het zijn t5 lampen van ruim 1 jaar oud. Dat de bak naast het raam staat en ongewild meer licht in de bak brengt is op zich een goede gedachte. Ik woon echter in een niet al te groot appartementje en kan de bak niet ergens anders plaatsen.

De blauwalg zat zoals altijd in de bovenste regionen van mijn aqua. Dus in mijn drijfplantjes, bovenin mijn achterwand en de hoogst uitstekende takken van het hout. Op de bodem dus niets geen last.
De penseel alg (forse groene plukken die enorm lastig te verwijderen zijn) bedekte daarintegen al het hout en mijn hele achterwand.
Ik ga er vanuit dat de zwarte plukken alg staghorn is omdat jij (John) dit al eerder heb aangegeven in een ander topic van mij. Mijn bodem is van filterzand en het aanwezige vuil blijft er mooi opliggen. Ik 'woel' dus nooit de bodem om en water bijvullen doe ik met beleid. Wanneer ik ook Nh3/4 meet, het is altijd nul. De filters verschoon ik om en om iedere maand.

Ik maak gebruik van de vloeibare plantenvoeding van aquariumbemesting.nl. Wat ik voorheen eens per week toevoegde, verdeel ik nu over de verversingen. Zodoende kan ik het Fe redelijk stabiel houden.

Waar ik ook kom en met wie ik ook spreek over mijn algen, zeggen ze allemaal dat het komt door mijn vrij hoge fosfaat. Alleen hier op het forum zeggen jullie dat het geen kwaad kan mits mijn No3 erop aangepast is. Wat moet ik nu geloven? Ik respecteer jullie meer dan een lfs die me waarschijnlijk vanalles wil aansmeren maar toch slaat de twijfel toe. Ook op andere fora en diverse sites melden ze dat het fosfaat beter te laag dan te hoog moet zijn.

Wat zou nu een goede plan van aanpak zijn? Ik zit er zelfs aan te denken om voorlopig helemaal te stoppen met plantenvoeding en bio Co2 puur en alleen maar om te zien welk effect dat zou hebben.
De blauwalg wil ik te lijf gaan met Anti blauwalg van Aquariaveldhuis. Hier heb ik veel goeds over gelezen en ik heb het ook al in huis.

Ik hoor het wel wat jullie mening is.
Mvg Robin
 
Robin-s zoals reeds aangegeven probeer de licht inval van buiten te beperken dek bv de kant af waar het licht invalt
zelf heb ik bij mijn trofis dit ook aan de hand gehad 1 zijraam van de bak steeds algen groei door licht inval van het voorraam nadat ik er een badlaken over het zijraam van de bak heen deed verdween de alg
ik bedoel maar hoe simpel kan het zijn

wat bedoel je met verschoon je filters een schoonmaak beurt om de maand lijkt me erg veel

po4 verhalen die hier en op andere forums de ronde doen ben zelf er ook nog niet achter wat nu het juiste is
wat mij zelf opvalt is als de po4 op begint te lopen in de bak ik toch ook meer algen groei zie verschijnen dus houd ik hem zelf rond 0,5

wat plantenvoeding betreft ik houd de planten in de gaten als deze verslapen of verkleuren dan krijgen ze een beetje planten voeding

wat je blauw alg betreft je beschrijving klinkt toch als een opeenhoping van vuil deeltjes in je drijfplanten is de stroming wel voldoende boven in de bak

het middel van veldhuis werkt bij mij erg goed maar moet wel overal kunnen komen
daarnaast lost het de oorzaak niet op best kans dat het na een tijdje weer terug komt


groet

jaap
 
Robin-S zei:
Het probleem zit ook niet echt op de planten maar meer op de 'dode' delen van de bak zoals kienhout, stenen en vooral mijn achterwand.

De blauwalg zat zoals altijd in de bovenste regionen van mijn aqua. Dus in mijn drijfplantjes, bovenin mijn achterwand en de hoogst uitstekende takken van het hout. Op de bodem dus niets geen last.

Ik maak gebruik van de vloeibare plantenvoeding van aquariumbemesting.nl. Wat ik voorheen eens per week toevoegde, verdeel ik nu over de verversingen. Zodoende kan ik het Fe redelijk stabiel houden.

Waar ik ook kom en met wie ik ook spreek over mijn algen, zeggen ze allemaal dat het komt door mijn vrij hoge fosfaat. Alleen hier op het forum zeggen jullie dat het geen kwaad kan mits mijn No3 erop aangepast is. Wat moet ik nu geloven?

Wat zou nu een goede plan van aanpak zijn? Ik zit er zelfs aan te denken om voorlopig helemaal te stoppen met plantenvoeding en bio Co2 puur en alleen maar om te zien welk effect dat zou hebben.

Ik hoor het wel wat jullie mening is.
Mvg Robin
Fijne uitleg!
Zal wat van je vragen proberen te beantwoorden.

Heb eens naar je foto's gekeken, en wat me opviel is dat je weinig planten hebt en redelijk wat licht.
Als er geen alg op je planten zit en als ze er gezond uitzien, zit de bemesting voor de planten al goed. Maar omdat je een kleine plantenmassa hebt en er zo minder "strijd" is tussen planten en algen, gaan meer voedingsstoffen vaak ook voor meer algen zorgen. Moesten er nu veel meer planten instaan, is er meer "strijd", en gaan de extra voedingsstoffen veel meer in het voordeel van de planten zijn.

Je kan het de lichtintensiteit verlagen door meer drijfplanten (waardoor je ook de plantenmassa verhoogt) of door delen af te schermen. Speel er wat mee zodat je een evenwicht vind zodat het voor de planten nog net genoeg is en er toch minder algen zijn. Wel wat geduld hebben met je planten, want aan veel minder licht wennen duurt wel even.
Of je kan natuurlijk je plantenmassa verhogen, dat zal ook wel wat helpen.
Maak ook alles bovenaan het aquarium goed schoon. Lichtkap, thermometer, verwarming, uit/instroom, rand,... Desnoods met carbo.
Zorg voor genoeg beweging op het water oppervlakte.
Je kan ook eens kijken wat effect minder PO4 en ijzer doet bij de algen. Deze 2 hebben meestal de grootste invloed. Hou wel je planten goed in het oog, ze moeten wel gezond blijven.
Een "black out" is misschien het proberen waard.

Mits je met zo'n mooie vissen zit, zijn dit de veiligste zaken die je kan proberen.

flipper34 zei:
daar naast is bio co2 met veel verversen niet zo geschikt om het lang duurt voor de boel in balans is
+1
Als je ververst kan je dat best doen als de lichten bijna uit zijn, of erna. Meet dan de volgende dag vlak voor de lichten terug aangaan je pH . Als die terug op de normale waarde is, zal de invloed van een schommelend CO2 gehalte minder zijn.
 
backplay zei:
Als die terug op de normale waarde is, zal de invloed van een schommelend CO2 gehalte minder zijn.
Heb je niet sowieso het liefste je schommeling juist op het moment dat planten- EN ALGgroei stil ligt - als de lichten uit zijn dus?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
backplay zei:
Als die terug op de normale waarde is, zal de invloed van een schommelend CO2 gehalte minder zijn.
Heb je niet sowieso het liefste je schommeling juist op het moment dat planten- EN ALGgroei stil ligt - als de lichten uit zijn dus?

~ Ivo

Planten en algen groeien 24/7, dus schommelingen tijdens de groei kan je niet vermijden.
Wel moet je ervoor zorgen dat tijdens de fotosynthese het niveau stabiel blijft, en daarom best op het einde of erna een waterwissel doen. Maar dat zal wel hetgeen zijn wat je bedoelde.
 
wat de plantgroei betreft ben ik het helemaal met backplay eens deze groeien ook als het licht uit is sterker nog heb de indruk dat ze harder groeien na de lichtopname
heb bijvoorbeeld de Crypto balansae er in staan en die heeft daar een handje van kijk ik tijdens de licht periode in de bak zie ik geen uitloper en de volgende morgen staan ze er in eens wel maar ook met andere planten heb ik dat

wat de c02 betreft zie zelf als ik ververs deze behoorlijk terug lopen en de ph op aangezien de ts nog al veel ververst zal dit zeker een onbalans geven
in de bak

wat de po4 betreft is het niet zo dat als deze meetbaar op begint te lopen je eigenlijk al te laat bent omdat je planten het niet meer opnemen en dus je bak verzadigt is
vraag me dit al een tijd af namelijk


groet

jaap
 
flipper34 zei:
wat de po4 betreft is het niet zo dat als deze meetbaar op begint te lopen je eigenlijk al te laat bent omdat je planten het niet meer opnemen en dus je bak verzadigt is
vraag me dit al een tijd af namelijk
Wat bedoel je juist?
Het effect op algen of planten?
 
backplay ik weet dat mijn gedachtegang voor andere soms moeilijk is te volgen
wat ik bedoel als de po4 oploopt is er dan sprake van een teveel aan po4 immers de po4 wordt toch opgenomen door de planten
zijn deze verzadigt dan beginnen de problemen met algen groei
hoop dat het zo duidelijker is


groet

jaap
 
Ik denk dat een hoge po4 geen probleem zal geven. Ik heb bij de EI altijd een po4 tussen de 3 en de 4mg.
Ik ken ook mensen die een po4 hebben van 5mg zonder problemen. De verhouding met de no3 is ook niet echt van belang zolang je maar zorgt dat alle voeding voldoende voorhanden is voor de planten.
 
flipper34 zei:
wat ik bedoel als de po4 oploopt is er dan sprake van een teveel aan po4 immers de po4 wordt toch opgenomen door de planten
zijn deze verzadigt dan beginnen de problemen met algen groei
hoop dat het zo duidelijker is
Dank denk ik dat je bedoeld dat een overschot aan voedingsstoffen (in dit geval PO4) voor algen zorgt. Want dat beweerde men vroeger wel eens.
Het is niet zo dat je enkel moet toevoegen wat de planten verbruiken, want bij een lagere concentratie gebruiken planten ook minder. Zal even een vb geven:
Als je bv 0,5mg/l PO4 toevoegt, zullen je planten er bv. 0,3mg/l van verbruiken op een week. Voeg je veel meer toe, bv. 5mg/l, zal je zien dat je planten ook meer gaan verbruiken, bv. 0,7mg/l.
De extra voedingsstoffen gaan dus voordelig zijn voor de planten. Maar je planten kunnen in beide gevallen wel even gezond zijn, alleen de groei gaat bij een hogere concentratie sneller gaan.
Nu, gaat de overschot van 4,3mg/l PO4 voor algen zorgen? In normale omstandigheden niet. En dan bedoel ik een aquarium waar er geen andere tekorten zijn bij de planten en waar er ook geen sprake is van overmatige algengroei.
De extra voedingsstoffen zijn dus geen trigger voor algen, maar kan in omstandigheden waar er bv. teveel licht is en er al algen zijn (zoals bij de TS), er wel voor zorgen dat de algen die er al zijn sneller gaan groeien.
En dan is het de kunst om de oorzaak van de algen weg te nemen. Als dit bij de TS het teveel aan licht is, kan je gerust na het terugschroeven van het licht en als de algen wegblijven zonder problemen 5mg/l PO4 toevoegen.
Dus de eene keer kan het nuttig zijn om minder toe te voegen, en de andere keer kan het contra productief werken.
 
Algen zijn gewoon planten zonder stengel ,wortels,bloemen.
Zijn de omstandigheden slecht voor planten dan hebben algen ook problemen�
Algen zijn een lager vorm van planten hebben minder eisen en zijn altijd in het voordeel wanneer de omstandigheden voor planten slecht zijn.
Dus bij slechte planten groei kun je wachten op algen.
Zorg dus dat je planten in het voordeel staan. Met moerasplanten kun je algen op achterstand zetten door geen voeding in het water behalveCO2 en goede voeding in de bodem.
Zodat de algen er niet bij kunnen en je planten wel.
1/0 voor de planten.

aquariums echt leuk maar niet altijd makkelijk
 
lotus zei:
Algen zijn gewoon planten zonder stengel ,wortels,bloemen.
Zijn de omstandigheden slecht voor planten dan hebben algen ook problemen�
Dan zou ik er toch eens een goed biologie boek bij halen.
 
backplay zei:
lotus zei:
Algen zijn gewoon planten zonder stengel ,wortels,bloemen.
Zijn de omstandigheden slecht voor planten dan hebben algen ook problemen�
Dan zou ik er toch eens een goed biologie boek bij halen.

😀 😀
 
Algen leven in het water moerasplanten staan soms onder water
De omstandigheden voor moerasplanten zijn altijd slecht onderwater,
dus zijn algen altijd in het voordeel
okee blauw alg is een bacterie de rest van de algen zjn gewoon plantjes hele kleine.
Algen doe het op het droge ook niet ieder zijn gebied.
Wat is de natuur toch slim
 
Ik heb in het verleden ook wel algen boven het water in mn bak gehad hoor. Door de vochtige omstandigheden groeien ze daar ook. In het water is dus niet altijd nodig.
 
backplay zei:
flipper34 zei:
wat ik bedoel als de po4 oploopt is er dan sprake van een teveel aan po4 immers de po4 wordt toch opgenomen door de planten
zijn deze verzadigt dan beginnen de problemen met algen groei
hoop dat het zo duidelijker is
Dank denk ik dat je bedoeld dat een overschot aan voedingsstoffen (in dit geval PO4) voor algen zorgt. Want dat beweerde men vroeger wel eens.
Het is niet zo dat je enkel moet toevoegen wat de planten verbruiken, want bij een lagere concentratie gebruiken planten ook minder. Zal even een vb geven:
Als je bv 0,5mg/l PO4 toevoegt, zullen je planten er bv. 0,3mg/l van verbruiken op een week. Voeg je veel meer toe, bv. 5mg/l, zal je zien dat je planten ook meer gaan verbruiken, bv. 0,7mg/l.
De extra voedingsstoffen gaan dus voordelig zijn voor de planten. Maar je planten kunnen in beide gevallen wel even gezond zijn, alleen de groei gaat bij een hogere concentratie sneller gaan.
Nu, gaat de overschot van 4,3mg/l PO4 voor algen zorgen? In normale omstandigheden niet. En dan bedoel ik een aquarium waar er geen andere tekorten zijn bij de planten en waar er ook geen sprake is van overmatige algengroei.
De extra voedingsstoffen zijn dus geen trigger voor algen, maar kan in omstandigheden waar er bv. teveel licht is en er al algen zijn (zoals bij de TS), er wel voor zorgen dat de algen die er al zijn sneller gaan groeien.
En dan is het de kunst om de oorzaak van de algen weg te nemen. Als dit bij de TS het teveel aan licht is, kan je gerust na het terugschroeven van het licht en als de algen wegblijven zonder problemen 5mg/l PO4 toevoegen.
Dus de eene keer kan het nuttig zijn om minder toe te voegen, en de andere keer kan het contra productief werken.

Mooie en duidelijke uitleg :thumbs:.
 
okee john ik heb ook moeras planten die het doen onder water maar je snapt wat ik bedoel
Het is gewoon hartstikke moeilijk om algen te bestrijden,
ze hebben zoveel overeenkomsten met planten dat als je schade aan je algen toebrengt door een of andere kant en klaar oplossing
je ook schade aan je planten toe brengt .
3 dagen het het licht uit tuurlijk wonder middeltjes bestaan niet
en al helemaal niet uit flesjes�.
En als moeras planten zo goed zijn om voeding door hun bladeren op te nemen waarom staan ze dan niet op zijn kop in de grond want daar zit normaal de meeste voeding
Nee daar hebben ze wortels voor
Echt de natuur is fantastisch slim
 
Ja algen kun je beter voorkomen dan bestrijden zeg ik altijd maar 😉 .
Tuurlijk is er vaak lastig vanaf te komen en die middeltjes zou ik ook niet snel gebruiken.
Wel is het zo wat ik dan heb begrepen dat moerasplanten voor een groot deel via de wortels de voeding opnemen, maar dat ook prima via de bladeren kunnen doen.
Ik weet dat er een lid is die veel moerasplanten heeft maar alleen gewone plantenvoeding geeft en dat gaat prima verder.
 
Natuurlijk komt planten voeding uiteindelijk ook bij hun wortels tenminste als je een open structuur van de bodem hebt. En natuurlijk kunnen ze ook bepaalde voedings stoffen door hun bladeren opnemen.
Maar een moerasplant is toch echt uit gerust met wortels voor de grote honger naar NPK en co2 door de bladeren.
Daarom bemest een boer zijn planten in de bodem anders kon hij de NPK ook wel zo over de bladeren gooien, lekker makkelijk.

Algen leven al heel lang op aarde, allang voor dat er planten waren die schop je er zomaar niet uit

Het is gewoon een wonder als je er geen last van hebt.

leuk man heb je wat te doen lekker experimenteren hoe je aquarium in balans te krijgen.

De weg er naar toe is belangrijker dan het doel.
Je moet er toch niet aan denken dat je aquarium vanaf dag 1 niet 1 probleem geeft en dat voor 3o jaar. saai saai saai

Hou vol algen bestrijders
 
bedankt backplay je hebt het begrepen wat ik bedoelde zat dus op een verkeerd spoor
prima uitleg en weer wat geleerd

groet

jaap
 
Beste Jaap,

Wat ga je nou doen

groet willem
 
Volgens mij was Robin de TS 😀 😉.
 
wat is een ts en ik wil graag wat leren
 
Dat is de topic starter.
Ik dacht dat je die term al wist :sorry: 😉.
 
Wow, wat een reacties zeg! Top! Er zitten ook een hoop bruikbare tussen.

Ik verschoon om de maand 1 filter. Dat lijkt erg veel maar als je opgroeiende discussen hebt en dus 6 tot 8 keer voert per dag, moeten de afvalstoffen ergens heen. Alleen de bovenste witte filtermatten verschonen volstaat simpelweg niet. Alleen de siporax buisjes laat ik meestal met rust. De rest verschoon ik.

Omdat ik niet de hele dag de gordijnen dicht wil houden vind ik de simpele truc met de badhanddoek een hele goede. Dit ga ik ook zeker toepassen. Kijken welk effect dit gaat opleveren. Zoals ik al zei, heb ik in de andere bak totaal geen algen maar deze staat op een ander kamertje ver van een raam vandaan. Voor de rest bereid ik het water op exact dezelfde manier als in de discus bak.

De drijfplantjes heb ik er juist allemaal uitgehaald want die zaten constant vol met blauwalg. Is het misschien nog een optie om het licht een uurtje minder te laten branden?

De meeste planten die ik heb halen de voeding bij de wortels vandaan. Ik ben dus van mening dat ik de plantenvoeding misschien beter kan afbouwen en misschien zelfs helemaal stoppen. Ik moet alleen wat verzinnen om het fosfaat te laten zakken. Het is altijd 2 of ik nu veel voer of weinig, discus of niet, ik krijg het gewon niet omlaag. Diepvries voer gaat tegenwoordig ook door een zeefje dus aan het smeltwater kan het ook niet liggen. Zelfs met wekelijks 3 forse verversingen van 40% gaat de Po4 niet naar beneden. Ik meet dit overigens met de Sera en Jbl test. Beide geven hetzelfde aan. De discussen en de apistogramma's houden beide van een zo schoon mogelijk water en kunnen een hoge fosfaat en nitraat niet echt waarderen heb ik begrepen.

Nog 1 ding: Wat zou er gebeuren als ik de bio Co2 helemaal achterwege laat? Het is zowieso beter voor de discussen maar ik ben bang voor een nieuwe (draad)alg explosie.

Gr Robin
 
Robin-S zei:
Ik verschoon om de maand 1 filter. Dat lijkt erg veel maar als je opgroeiende discussen hebt en dus 6 tot 8 keer voert per dag, moeten de afvalstoffen ergens heen. Alleen de bovenste witte filtermatten verschonen volstaat simpelweg niet. Alleen de siporax buisjes laat ik meestal met rust. De rest verschoon ik.

En hoe verschoon je de filters precies?
 
Als je alle sponzen schoonmaakt dan gooi je de meeste bacteri�n erin weg en dan kun je problemen krijgen.
Beste is om de week bv 1 spons schoon te maken als dit echt nodig mocht zijn.
Neemt de stroming dan al na 1 week af bij jou??
 
Gaat mij er meer om hoe het filter wordt schoonmaakt. Filtermateriaal uitwringen/uitspoelen in aquariumwater en niet uitspoelen onder de kraan. Dat je dan in een keer al het materiaal van 1 filter doet is dan volgens mij niet een probleem.
 
Ik gooi het vocht uit de pot door een zeef.in een emmer.
Is het grove vuil eruit, en giet het vocht weer terug.
Ceramiek terug, sponzen uitknijpen en terug, witte erop,en bak vullen,tot die bijna vol is, dan dicht.
en aansluiten.
 
Dat is ook een prima manier Bertus.
 
Rever zei:
Gaat mij er meer om hoe het filter wordt schoonmaakt. Filtermateriaal uitwringen/uitspoelen in aquariumwater en niet uitspoelen onder de kraan. Dat je dan in een keer al het materiaal van 1 filter doet is dan volgens mij niet een probleem.
Daarbij geeft Robin ook aan de Siporax met rust te laten, scheelt ook alweer een slok op de spreekwoordelijke borrel.

~ Ivo
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan