Wat is er nieuw

Algen ergenis.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
Robin-S zei:
Ik verschoon om de maand 1 filter. Dat lijkt erg veel maar als je opgroeiende discussen hebt en dus 6 tot 8 keer voert per dag, moeten de afvalstoffen ergens heen. Alleen de bovenste witte filtermatten verschonen volstaat simpelweg niet. Alleen de siporax buisjes laat ik meestal met rust. De rest verschoon ik.


De drijfplantjes heb ik er juist allemaal uitgehaald want die zaten constant vol met blauwalg. Is het misschien nog een optie om het licht een uurtje minder te laten branden?

De meeste planten die ik heb halen de voeding bij de wortels vandaan. Ik ben dus van mening dat ik de plantenvoeding misschien beter kan afbouwen en misschien zelfs helemaal stoppen. Ik moet alleen wat verzinnen om het fosfaat te laten zakken. Het is altijd 2 of ik nu veel voer of weinig, discus of niet, ik krijg het gewon niet omlaag. Diepvries voer gaat tegenwoordig ook door een zeefje dus aan het smeltwater kan het ook niet liggen. Zelfs met wekelijks 3 forse verversingen van 40% gaat de Po4 niet naar beneden. Ik meet dit overigens met de Sera en Jbl test. Beide geven hetzelfde aan. De discussen en de apistogramma's houden beide van een zo schoon mogelijk water en kunnen een hoge fosfaat en nitraat niet echt waarderen heb ik begrepen.

Nog 1 ding: Wat zou er gebeuren als ik de bio Co2 helemaal achterwege laat? Het is zowieso beter voor de discussen maar ik ben bang voor een nieuwe (draad)alg explosie.

Gr Robin

Vuile filters kunnen zeker bijdragen tot je algen, dus zeker blijven schoon maken.
Omdat ze zo snel vuil zijn is het misschien een idee om naast je gewoon regime elke week de watten te verschonen en de drab uit je filter te doen. Zo zorg je ervoor dat het filter minder belast word.
Actieve kool of Purigen kan ook nuttig zijn.

Je kan het licht zeker minderen, maar zou toch eerst alles boven het aquarium schoonmaken en wat nieuwe drijfplanten erin doen.

Hoge fosfaat zal wel aan de voeding liggen, daar kan je dus niet veel tegen doen. Voer je veel organenvlees?

Volledig stoppen met je plantenvoeding is minder aangewezen. Je kan het proberen, maar let dan goed op je planten.

Door te stoppen met CO2 gaan je planten een klap krijgen en kunnen er zoals je aangeeft algen bijkomen.
Je zou het langzaam aan kunnen doen, maar met bio is dat wat moeilijker.
Als je toch meteen wil stoppen, de verlichting zeker dimmen en/of verkorten.
 
Ik gebruik ook Purigen en dat haalt er veel uit en je krijgt er dus dan ook heel helder water door.
Er is ook een apart topic over op het forum. Maar je zult zeker wel verschil gaan zien.
 
Purigen of actieve kool klinkt allemaal erg leuk maar niet als je over turf filtert en de ietwat bruinige kleur van het water juist mooi vindt.

Misschien dat sommige mensen er overheen gelezen hebben maar ik heb 2 filters op deze bak staan. 1 Eheim 2215 en een Jbl e901. In de Eheim zit het turf granulaat en dit filter hoef ik op de 1 of andere manier minder vaak schoon te maken dan de Jbl. De Jbl heeft een zogenaamd voorfilter. Deze filtermassa zit heel snel vol met allerlei zooi en zorgt ervoor dat de stroming van dit filter vrij snel afneemt.
Ik ga echt niet iedere week een filter openmaken om 1 van de matten schoon te maken. Dit doe ik dus om de maand en dan doe ik het dus op vrijwel dezelfde manier zoals Bertus het noemt. De witte watten vervang ik niet iedere keer maar maak ik ook gewoon schoon.

Ik ga veel water testen en mijn planten goed in de gaten houden. De bio Co2 laat ik voorlopig nog lekker pruttelen maar ga de plantenvoeding zeker fors minderen. Ik moet immers ergens beginnen.

@ Backplay: Ik voer idd veel orgaanvlees. Dit wordt sterk aangeraden bij (opgroeiende) discusvissen.

Gr Robin
 
Ik begrijp het voeren van het vlees hoor, maar dat kan deels de hoge waarde veroorzaken.
Maar op zich is dat geen enkel probleem zolang alle ander voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn in jou bak.
 
Robin-S zei:
Purigen of actieve kool klinkt allemaal erg leuk maar niet als je over turf filtert en de ietwat bruinige kleur van het water juist mooi vindt.

Misschien dat sommige mensen er overheen gelezen hebben maar ik heb 2 filters op deze bak staan. 1 Eheim 2215 en een Jbl e901. In de Eheim zit het turf granulaat en dit filter hoef ik op de 1 of andere manier minder vaak schoon te maken dan de Jbl. De Jbl heeft een zogenaamd voorfilter. Deze filtermassa zit heel snel vol met allerlei zooi en zorgt ervoor dat de stroming van dit filter vrij snel afneemt.
Ik ga echt niet iedere week een filter openmaken om 1 van de matten schoon te maken. Dit doe ik dus om de maand en dan doe ik het dus op vrijwel dezelfde manier zoals Bertus het noemt. De witte watten vervang ik niet iedere keer maar maak ik ook gewoon schoon.

Ik ga veel water testen en mijn planten goed in de gaten houden. De bio Co2 laat ik voorlopig nog lekker pruttelen maar ga de plantenvoeding zeker fors minderen. Ik moet immers ergens beginnen.

@ Backplay: Ik voer idd veel orgaanvlees. Dit wordt sterk aangeraden bij (opgroeiende) discusvissen.

Gr Robin

Je moet natuurlijk keuzes maken.
Als je niet teveel zaken anders wil gaan doen, zal je gewoon moeten accepteren dat je algen hebt.

Orgaanvlees bevat veel fosfaat en ijzer, dus je hoge fosfaat komt daar door.
 
Ik heb best een poosje getwijfeld of ik weer een nieuw topic over algen zou gaan openen. Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb want ik ben er best wel een hoop wijzer van geworden. Ik ben snel geneigd om te denken dat ik 'alles' al weet over waterwaarden maar niets blijkt dus minder waar! wake up call dussss!!!

Het verhaal over orgaanvlees/fosfaat en ijzer wist ik dus niet. Dit zou oa ook kunnen verklaren dat er in mijn andere bak geen algen aanwezig zijn omdat ik daar geen orgaanvlees in voer. Toch...als ik eerlijk ben vind ik de waterwaarden niet zo slecht in de grote bak. Alles lijkt voldoende aanwezig en ik kan het redelijk tot goed in balans houden.

Ik ben me ervan bewust dat ik keuzes moet maken. Ik wordt ook echt niet panisch als ik ergens een algje bespeur maar afgelopen tijd liep het echt de spuigaten uit. Vandaag heb ik voor het eerst een donkere handdoek over het glas gehangen. Ik merkte wel dat de vissen alle kanten op schoten toen ik hem weer weghaalde. Misschien moeten ze er even aan wennen.

Gr Robin
 
Ik denk dat niemand van de leden alles weet hoor 😀
Sterker nog, ik weet het wel zeker 😉.
Maar ja zo blijft de hobby ook leuk vind ik.
 
Bestaat er ook spul dat (een deel van het) fosfaat bindt? Aangezien een voorstel was het fosfaat proberen te verminderen... 😉

~ Ivo
 
Ik heb het verkeerd verwoord. Ik kwam zo misschien wel een beetje arrogant over haha. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoelde.

Het houden van aquaria zit volgens mijn belevenis vol met 'uitdagingen'. Dit kan de hobby leuk maken maar je kan er ook goed koppijn van krijgen.

Gr Robin
 
Doet zeoliet dit niet Ivo? Dit vraag ik me even snel hardop af...
 
Robin-S zei:
als ik eerlijk ben vind ik de waterwaarden niet zo slecht in de grote bak. Alles lijkt voldoende aanwezig en ik kan het redelijk tot goed in balans houden.

En daar ligt meestal het probleem.
Er word veel te veel afgegaan op "gemeten" waardes, terwijl het visueel gedeelte en logica veel belangrijker zijn.
Als theoretisch alles klopt maar er praktische problemen zijn, wat ga je dan geloven?
Een theoretisch aquarium kan fijn zijn, een praktisch is toch leuker! 😀

Robin-S zei:
Kan je altijd proberen, heeft wel meer invloed als actieve kool en Purigen.
 
ook Silicaat verwijderaar van Sera dacht ik haalt de fosfaat eruit.
 
@ Backplay: Daar ligt nu juist mijn grootste probleem. 9 van de 10x ga ik pas aktie ondernemen als het echt te laat is. Ik weet dat ik beter mijn aquarium moet 'lezen' maar vind het moeilijk om de juiste behandelingen te vinden als het fout gaat (algen).
Met vissen vind ik het een stuk makkelijker. Daar zie je sneller aan als er iets niet klopt.

Wbt het zeoliet: Ik weet dat een collega van me het gebruikt om het fosfaat uit zijn zoutwateraqua te halen. Voor de rest weet ik er nog niets vanaf. Ik ga me er wat meer in verdiepen en wellicht ga ik het gebruiken in mijn aquarium. Heeft zeoliet bijv nadelige eigenschappen als je over turf filtert?
Haalt het de kleur uit het water?
Ik ben toch van mening dat het fosfaat een stuk lager moet. Ik ververs nu 3x per week. Als ik een keer geen zin heb of geen tijd heb om water te verversen en ik sla 1 of misschien zelfs 2x over ben ik bang dat het fosfaat echt buiten proporties raakt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan