Wat is er nieuw

Algen in Discus Aquarium

airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Leeftijd
52
Beste Forum leden

Ik ben al een aantal maanden bezig om de aqaurium planten in mijn discus bak mooi erbij te laten staan. Dat is zo blijkt op dit moment geen makkelijk opgave.

Ik heb geporbeerd met all in one voeding en zonder all in one voeding. Meer licht en minder licht maar beide geen goed resultaat. Wie ziet waar ik het nog niet goed doe.

Water is 28.5

de Ph waarde is 6.5
kh 6
gh8
fe 0
po4 0.4
n03 iets onder de 5

FIlter OASE Biomaster 850T en UV filter en Co2 computer

Verder een zandbodem daarin zwaardplant, valisneria die wel zich uitbreid maar niet lekker omhoog komt, glazig wordt en de als je hem uit de bodem haalt ruiken de wortels
niet lekker en zijn ze soms ook zwart. Ze rotten lijkt wel. Dan nog 2 andere plantjes dacht crypto en prima groeiend lotus, Verder dus op dit moment geen planten voeding in het water
wel klei bolletjes bij de planten.

Ik heb de computer gestuurde JBl Solar Led en Nature verlichting (zie verlichting schema)

Mochten er tip en aanbevelingen zijn hoor ik het ontzettend graag.

Alvast bedankt

Bijlagen

• IMG_0218.jpg
    IMG_0218.jpg
    109.9 KB · Weergaven: 16
  • IMG_0246.PNG
    IMG_0246.PNG
    168.2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_0245.PNG
    IMG_0245.PNG
    93.2 KB · Weergaven: 9
  • IMG_0244.PNG
    IMG_0244.PNG
    75.9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_0243.PNG
    IMG_0243.PNG
    136.7 KB · Weergaven: 8
  • IMG_0242.PNG
    IMG_0242.PNG
    144.7 KB · Weergaven: 10
  • IMG_0241.PNG
    IMG_0241.PNG
    144.5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_0227.jpg
    IMG_0227.jpg
    82.6 KB · Weergaven: 14
  • IMG_0225.jpg
    IMG_0225.jpg
    67.2 KB · Weergaven: 14
  • IMG_0224.jpg
    IMG_0224.jpg
    87.2 KB · Weergaven: 15
  • IMG_0221.jpg
    IMG_0221.jpg
    89.7 KB · Weergaven: 15
  • IMG_0220.jpg
    IMG_0220.jpg
    72.6 KB · Weergaven: 16
Baardalg. Vind ik de lastigste.
Je denkt dan als eerste aan teveel licht of te weinig CO2. Nu lijkt je CO2 op orde met een PH van 6.5 en KH van 6. Heb je je dropchecker lime groen?
Maar hoe is de flow in de bak? Staan de aangetaste planten wellicht op deadspots?
Ik zou in dit geval alle aangetaste planten snoeien of wegdoen. Eventueel steen en hout behandelen met Carbo (buiten de bak het liefst). Stootkuurtje Carbo erachteraan voor 5 dagen mits de dicussen dit aankunnen (weet ik niet!!). Zorgen voor een goede flow en verlichting serieus terugschroeven een tijdje. En dan maar kijken wat er gebeurd.

Laatst bewerkt:
Met deze waarden moet de dropchecker geel zijn want dat is meer dan 60mg zover ik weet. Waar meet je de waarden mee?

Heb op dit moment geen drop checker erin omdat de co2 computer zo is ingesteld . Geeft dan idd lime groen aan.

De stroming heb ik al eerder aan gewerkt en heb een eenden bek erop
Gezet. Water rimmpelt goed

Bijlagen

• IMG_0219.jpeg
    IMG_0219.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 9
De uitstroom zit links in de hoek

Heb op dit moment geen drop checker erin omdat de co2 computer zo is ingesteld . Geeft dan idd lime groen aan.

De stroming heb ik al eerder aan gewerkt en heb een eenden bek erop
Gezet. Water rimmpelt goed
Ik bedoel met flow meer de stroming door de gehele bak. Teveel waterrimpeling kan juist weer CO2 afdrijven, wat je eigenlijk niet wil.

net eten gehad dus water is wat vervuild

Bijlagen

• IMG_0288.mov
    17.4 MB
Ik zie bij de bodem ook juist meer baardalgen dan op de hogere bladeren dus ik zou ook denken aan de circulatie.

Ik bedoel met flow meer de stroming door de gehele bak. Teveel waterrimpeling kan juist weer CO2 afdrijven, wat je eigenlijk niet wil.
Dat begrijp ik maar dan blaast hij gewoon weer vol de co2 op 6.5

Zie de video en ik zou de eendenbek een centimeter of 5 onder het oppervlak plaatsen want je verliest nu wel extra co2. Dat is ook zonde.

Maar geen licht programma aanpassen ?
De uitstroom kan ik natuurlijk ook op midden van het raam hoogte laten uitkomen en kijken wat het doet

net eten gehad dus water is wat vervuild
Golfslagbadje😉 Ik zou ook lager plaatsen of voor een spraybar gaan over gehele achterwand, dan gaat je flow er ook zeker op vooruit.

Zie de video en ik zou de eendenbek een centimeter of 5 onder het oppervlak plaatsen want je verliest nu wel extra co2. Dat is ook zonde.
Meteen even , nog een idee om hem van links naar rechts te zetten ?

Hoi. Algen zijn lastig hoor, ook bij mijn discus aquarium.... Zie ook mijn draadje...

Maar als ik kijk naar je verhaal, heb je verlichting niet te lang aan staan? Ik heb maximaal 8 uur op de maximale lichtsterkte (45% max, Eheim Led balken) omdat ik merkte dat langer meer algen veroorzaakt. En ik zie dat je helemaal geen ijzer meet, daar kan je ook nog naar kijken. Ik heb zelf de flow in bak opgeschroefd wat wel lijkt te werken oa. tegen baardalg, met 3 wavemakers die in de ochtend 3 uur, en avond 3 uur om de beurt draaien en eigenlijk zie ik geen effect op het verbruik van de CO2 of PH.. Carbo kuur heb ik ook eerder gedaan, dat werkte ook, maar is een tijdelijk want het haalt niet de oorzaak weg.. En ik zie dat je helemaal geen ijzer meet, daar kan je ook nog naar kijken door ijzer toe te voegen.

Greetz, Jeroen.

Ik zou eerst eens de bemesting in de waterkolom op orde brengen en streven naar hogere waarden
Daarbij heb je een nadeel; en dat is de temperatuur. Het merendeel van de planten kunnen daarmee niet goed overweg.

Golfslagbadje😉 Ik zou ook lager plaatsen of voor een spraybar gaan over gehele achterwand, dan gaat je flow er ook zeker op vooruit.
Heb ik gehad en vond de flow juist mager worden door de spraybar en dus een eendebek erop voor krachtiger uitstroom

Ik zou eerst eens de bemesting in de waterkolom op orde brengen en streven naar hogere waarden
Daarbij heb je een nadeel; en dat is de temperatuur. Het merendeel van de planten kunnen daarmee niet goed overweg.
Klopt de warmte draagt niet bij aan de groei van de planten . Ik geef nl nu geen voeding omdat de vissen genoeg vervuilen . Ik wissel dan ook 2 keer in de week het water .
Hoi. Algen zijn lastig hoor, ook bij mijn discus aquarium.... Zie ook mijn draadje...

Maar als ik kijk naar je verhaal, heb je verlichting niet te lang aan staan? Ik heb maximaal 8 uur op de maximale lichtsterkte (45% max, Eheim Led balken) omdat ik merkte dat langer meer algen veroorzaakt. En ik zie dat je helemaal geen ijzer meet, daar kan je ook nog naar kijken. Ik heb zelf de flow in bak opgeschroefd wat wel lijkt te werken oa. tegen baardalg, met 3 wavemakers die in de ochtend 3 uur, en avond 3 uur om de beurt draaien en eigenlijk zie ik geen effect op het verbruik van de CO2 of PH.. Carbo kuur heb ik ook eerder gedaan, dat werkte ook, maar is een tijdelijk want het haalt niet de oorzaak weg.. En ik zie dat je helemaal geen ijzer meet, daar kan je ook nog naar kijken door ijzer toe te voegen.

Greetz, Jeroen.
ik heb hem zoals je misschien gezien zal hebben hem in de ochtend een uur aan om ze eten te geven en dan in de middag rond half 4 tot ff na 10 aan op 35 procent . Maar niet alle kleuren aan. Kan ik daar nog wat mee of alleen iets korter nog zetten? De. Balken zijn van Jbl die ik heb.

En idd ik heb ook los ijzer oplossing die kan ik natuurlijk ook toevoegen .

Maar tja wat eerst .

Niet alles tegelijk veranderen

Welke planten heb jij erin staan ?

Heb ik gehad en vond de flow juist mager worden door de spraybar en dus een eendebek erop voor krachtiger uitstroom
Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar flow staat niet gelijk aan een krachtige stroming. Je kunt bovenin een krachtige stroom hebben terwijl onderin de bak nauwelijks iets gebeurd.
Met flow bedoel ik waterverplaatsing, maar dit hoeft niet hard. De bedoeling is dat de CO2 iedere uithoek van je bak bereikt.

Klopt de warmte draagt niet bij aan de groei van de planten . Ik geef nl nu geen voeding omdat de vissen genoeg vervuilen . Ik wissel dan ook 2 keer in de week het water .

ik heb hem zoals je misschien gezien zal hebben hem in de ochtend een uur aan om ze eten te geven en dan in de middag rond half 4 tot ff na 10 aan op 35 procent . Maar niet alle kleuren aan. Kan ik daar nog wat mee of alleen iets korter nog zetten? De. Balken zijn van Jbl die ik heb.

En idd ik heb ook los ijzer oplossing die kan ik natuurlijk ook toevoegen .

Maar tja wat eerst .

Niet alles tegelijk veranderen

Welke planten heb jij erin staan ?
Hallo,

Ok dat had niet gezien, ik dacht dat je de hele dag de lampen aan had, excuus.

Mbt de kleuren, ik heb begrepen dat met name rode en blauwe tinten alg veroorzaken, maar daar kunnen anderen op dit forum veel beter uitleggen waarom Ik heb in de avond blauw wat hoger staan omdat de discussen dan zo mooi uitzien, maar overdag wat minder. Ijzer hebben planten sowieso nodig, net als Micro/Macro plantenvoeding dus dat zou ik als eerste naar kijken. Ik gebruik poeders van Aquarium bemesting. Ik heb diverse planten erin zitten sommige gaan beter dan anderen. Ik ben bezig met een overzichtje, maar zie mijn draadje fotoboek (zie onder voor de link) Ik heb net zojuist een update geplaatst met een overzicht van mijn aquarium, dan zie je een beetje welke planten ik heb.

Thanks, Jeroen.

Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar flow staat niet gelijk aan een krachtige stroming. Je kunt bovenin een krachtige stroom hebben terwijl onderin de bak nauwelijks iets gebeurd.
Met flow bedoel ik waterverplaatsing, maar dit hoeft niet hard. De bedoeling is dat de CO2 iedere uithoek van je bak bereikt.
Nee hoor zie het niet als wijsneus .
Alleen had ik een spraybar over bijna de hele achterkant en had ik ook alg etc

Alleen vond ik toen dat er ook weinig beweging in de planten zat

Vandaar toen de eendebek

Nee hoor zie het niet als wijsneus .
Alleen had ik een spraybar over bijna de hele achterkant en had ik ook alg etc

Alleen vond ik toen dat er ook weinig beweging in de planten zat

Vandaar toen de eendebek
Ik snap het. In mijn vorige bak had ik een spraybar, een perfecte flow door de hele bak en toch baardalg. Daarmee kom ik terug op mijn eerste post; Ik vind het de meest lastige en hardnekkige alg die er is. Als het eenmaal in je bak zit krijg je het heel moeilijk eruit. Ik heb nu de bak opnieuw opgestart sinds het weekend en heb de lampen flink gedimd, hopende dat het helpt, want er zal nog wel een spoortje baardalg in zitten.

ga morgen de bladeren eruit Snoeien zodat de baardalg voor grootste deel weg is. En dan maar 3 keer in de week klein beetje all in one voeding

Hoop dat iemand nog wat tips heeft voor eventueel belichting percentage en welke kleuren wel en niet aan moeten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan