Algen in opgestarte bak


K

Karin

Guest
Ik heb mijn aquarium ruim 1 week staan en ik denk dat ik mijn eerste 2 type algen te pakken heb :(

wat voor algen zijn dit? En is dit normaal voor een opstartende bak? Ik heb mijn licht nu 7,5 uur aanstaan per dag.

3346212F-8305-4D03-9418-0FB5B24B71E5.jpeg
2287EE85-A6A8-41CF-9291-2998EF280E89.jpeg
 
In een bakje dat net de eerste week achter de rug heeft zou ik mij niet al te druk maken om algen. Geef de bak 4 tot 6 weken om stabiel te worden en begin wel direct met het toevoegen van plantenvoeding. Het is goed dat je nog niet meteen 9 uur licht geeft maar dit langzaam opbouwt. Ik zou zeggen: nog niets aan de hand.

Omdat het groene algen zijn vermoed ik echter wel dat er een voedingstekort is. In de bakjes die gestart heb was dit niet aanwezig. Ik begon daar dus wel direct met het toevoegen van plantenvoeding. :daisy:

Veel plezier met je bakje. Ik ben benieuwd naar een foto van de hele bak, heb je toevallig al een topic geopend over dit aquarium? Zoiets als ik in mijn handtekening onder dit bericht heb staan over mijn Juwel Rio 180 garnalenbak.
 
Ik zie bruine opstartalgen en dat is heel normaal hoor. Vaak zie je ook wat groene algen verschijnen omdat je te maken krijgt met nh3/4 bij de opstart en dat is een boost voor algen. Zorg vanaf de opstart voor voldoende voeding voor de planten.
 
Vandaag de eerste dosis easy life pro fito erbij gedaan. Ik had al plantenvoeding bij de wortels.

Moet ik trouwens de algen overal afhalen? Of gaat dit vanzelf weg?
 
De alg die ik zie in je grind lijkt me kiezelwieren. Daar heb ik ook last van gehad, had te maken met silicaat in het water. Silicat-ex in het filter was de oplossing.
 
@Friesian groeit kiezelwieren ook op hout? Want op het grind zit hetzelfde als op de steen en het hout.
 
Dat kan best ja, het is een bruine alg. Voorzichtig met waterverversing.
 
 
@Friesian groeit kiezelwieren ook op hout? Want op het grind zit hetzelfde als op de steen en het hout.
Ja want ze gebruiken de stoffen uit je water, maar het gaat vanzelf weg. Kiezelwieren (diatomeeën) maken een soort van "glazen" kapseltjes en de stoffen die daarvoor nodig zijn worden vervolgens niet meer beschikbaar.
 
De oorzaak van bruinalg ligt meer in teveel organische belasting en daarom zie je het vaak bij nieuwe bakken of waar teveel onderhoud is gepleegd. Voor hun skelet gebruiken ze voornamelijk silicaten en fosfaten. Maar in een bak met silicaten krijg je niet zomaar bruinalg tgv de silicaten want in het leidingwater zit altijd wel silicaat.
 
Daar heb je gelijk in. Ik dacht altijd dat het misschien kwam door nieuw grind ofzoiets. Ik heb me wel altijd afgevraagd waarom het niet terug komt, zelfs als het aquarium vervuild raakt? Er komen dan wel andere algen maar ik heb nooit gezien dat kiezelwier een tweede keer opkomt?
 
Dat zie je inderdaad niet zovaak behalve als men bv de filter en de boden te grondig onderhanden neemt en er weer teveel organische belasting ontstaat. Maar vaak zie je dat inderdaad niet.
Algen zijn zeer complex en heel veel weten we ook nog niet ervan dus ik hoop dat in de toekomst daar nog meer duidelijk over zal worden.
 
Heey @Merethe en @jessicapilon de LFS had voor mij toen de bak toch al wat langer draaiende was een druppeltest gedaan voor de zekerheid op silicaat en die gaf duidelijk een hoge waarde aan. Silicat-ex was echt de oplossing die verschil bracht. :)
 
Heey @Merethe en @jessicapilon de LFS had voor mij toen de bak toch al wat langer draaiende was een druppeltest gedaan voor de zekerheid op silicaat en die gaf duidelijk een hoge waarde aan. Silicat-ex was echt de oplossing die verschil bracht. :)

Ja ok maar die silicaat zit dan denk ik in je kraanwater. Dat voeg je nu ook toe met verversen maar je hebt geen bruinalgen meer denk ik. Dat geeft wel aan dat silicaten niet zelf de oorzaak zijn van bruinalgen.
Wel is het zo dat jij ze bij de opstart had denk ik en dan vermeerderen ze niet door het gebruik van silicatex omdat de bouwstoffen worden weggenomen. In zo n geval kan dat spul wel helpen om het vermeerderen tegen te gaan. De bruinalgen zie je soms niet gelijk maar ontstaan soms pas na weken en dan kan slicatex meehelpen om het in te dammen. Als silicaten de oorzaak zouden zijn van bruinalg dan zou je nu denk ik ook bruinalgen moeten hebben want er zit altijd wel silicaat in je kraanwater.
 
Ik heb sinds woensdag dat ik profito gebruik, maar ik heb het idee dat de algen meer zijn geworden. Ik heb woensdag 5 ml gegeven en vandaag wou ik 10 ml geven (totaal in week 15ml ivm 150 l netto in aquarium)
Omdat het erger is geworden (zowel de groene als bruine) Moet ik minder profito geven? Of moet ik het even een tijdje aankijken?

Daarnaast geef ik 1 x per week beetje visvoer ivm opstart. Zou ik dit minder/niet moeten doen nu?

Ik weet niet hoe snel de algen wegtrekken bij een opgestarte bak. Is dit lang?

Ik zat er eerst aan te denken om bio co2 toe te gaan voegen, maar heb toch besloten om bij een low tech bak te blijven. Ik hoor van veel mensen dat ook goed kan.



E8C9DB04-4243-4092-A8C5-D008535A22CF.jpeg

1BA0B060-278D-4653-9633-19B1CB5EBAB3.jpeg
4C02C8DB-0B0C-4A26-BDE2-D36E7B3E0ABE.jpeg
 
Volgens mij zie ik bruinalg. Dat gaat vanzelf weg. En met wat geduld zal je zien dat ook het witte goedje op je houtdecoratie vanzelf verdwijnt. Een week of vier vijf, dan zal je bak een betere stabilisatie hebben bereikt.
 
Dat op het hout kan ook schimmel zijn ipv draadalg waar je het in de chat over hebt gehad.
 
Ik heb in mijn bak met CO2 (30 mg/l) tot wel 4-5x de voorgeschreven hoeveelheid Profito gebruikt tegen algen zonder echt succesvol resultaat. Dit geintje werd een beetje een duur grapje dus ben ik over gegaan op poeders. Ik maak nu zelf flessen met voeding aan voor de hele maand en doseer zo gespreid mogelijk over de week.
 
Ik heb in mijn bak met CO2 (30 mg/l) tot wel 4-5x de voorgeschreven hoeveelheid Profito gebruikt tegen algen zonder echt succesvol resultaat. Dit geintje werd een beetje een duur grapje dus ben ik over gegaan op poeders. Ik maak nu zelf flessen met voeding aan voor de hele maand en doseer zo gespreid mogelijk over de week.

Maar geef je nu nog zoveel sporen dan?
 
Ik heb geef momenteel de poeders met een berekening op een bak van 300 liter op een aquarium van netto 150 liter. Ik geef dus 2x zoveel als voorgeschreven is. Maar dit wel op advies van Gilles van AquariumBemesting.nl. ZIjn advies lijkt tot nu toe geen verkeerd advies te zijn want de algen zijn nog maar in heeeeele kleine hoeveelheden aanwezig. :petjeaf:
 
Ik heb geef momenteel de poeders met een berekening op een bak van 300 liter op een aquarium van netto 150 liter. Ik geef dus 2x zoveel als voorgeschreven is. Maar dit wel op advies van Gilles van AquariumBemesting.nl. ZIjn advies lijkt tot nu toe geen verkeerd advies te zijn want de algen zijn nog maar in heeeeele kleine hoeveelheden aanwezig. :petjeaf:

Ja dat is ook prima want dat heb ik ook altijd gedaan en soms wel iets meer dan het dubbele. Nu met de Micromix geef ik 1,5x de aanbevolen dosering.
 
Ja dat is ook prima want dat heb ik ook altijd gedaan en soms wel iets meer dan het dubbele. Nu met de Micromix geef ik 1,5x de aanbevolen dosering.

Is dat net zoiets als dat je bij de all in one ook moet kiezen of je 10, 20 of 30ml per 100ltr aquariumwater toe wil voegen?
 
De witte draden zijn veranderd in groenige draden. Kan het nog steeds de schimmel zijn? Het zit op het hout, stenen, planten en zelfs beetje op de ramen.
 
Is dat net zoiets als dat je bij de all in one ook moet kiezen of je 10, 20 of 30ml per 100ltr aquariumwater toe wil voegen?

Het hangt inderdaad een beetje van je verlichting af en of je co2 gebruikt en dan kun je het wat meer toedienen al staat er bij de Micromix niks specifiek over vermeld.
 
Even voor de beeldvorming dat het wat groener is. Het lijkt me zo sterk dat schimmel groen word

A88294CB-8F6A-4DC3-B09C-8507885FF947.jpeg
510C18A4-4CBF-46FF-A7DE-3C864E6F62D7.jpeg
 
Het doet mij het meeste denken aan draadalgen. Maar dan zijn ze wat minder groen van kleur op jouw foto's. Of het draadalgen zijn durf ik niet te zeggen overigens, maar dit is wel waar ik het eerste aan moet denken.
 
Vandaag de eerste dosis easy life pro fito erbij gedaan. Ik had al plantenvoeding bij de wortels.
Ik heb sinds woensdag dat ik profito gebruik, maar ik heb het idee dat de algen meer zijn geworden. Ik heb woensdag 5 ml gegeven en vandaag wou ik 10 ml geven (totaal in week 15ml ivm 150 l netto in aquarium)
Omdat het erger is geworden (zowel de groene als bruine) Moet ik minder profito geven? Of moet ik het even een tijdje aankijken?

Je spreekt qua voeding enkel over profito (en de voeding bij de wortels)?
Profito bevat enkel micro's en sporen.
Maar niemand heeft het over de macro's, of heb ik dat gemist?

Sowieso: als je effectief enkel profito toevoegt dan zit daar alvast een deel van het probleem. Je planten willen ook nog nitraat, fosfaat (en eventueel Kalium, magnesium) om te groeien.

Welke lampen gebruik je? Dimbaar?

Je hebt zeer weinig plantmassa in de bak. Ik zou zoveel mogelijk planten toevoegen. Zeker ook wat drijvers en snelgroeiers. Desnoods tijdelijk.

Op de laatste foto zie ik inderdaad (draad)algen. Zoveel mogelijk verwijderen (ze rond een tandenborstel draaien werkt goed, of een sateprikker). Vuil op bodem doen opwaaien door te wapperen langs bodem en afhevelen.
De plant met de zwaar aangetaste blaadjes zou ik net boven de bodem snoeien, alle slechte blaadjes verwijderen.
Hout schoonboenen (desnoods buiten de bak).
Goed verversen na deze acties (minstens 50%) en zoveel mogelijk zwevend vuil weg zuigen.
Meer planten toevoegen.
Drijvers, snelgroeiers.
Starten met complete voeding.
Eventueel ook easy carbo, desnoods tijdelijk zolang je algen hebt.

Verlichting bekijken: welke lamp, wattage, lumen... en dit delen op het forum. Dan krijg je ongetwijfeld advies op maat.
Vervolgens eventueel verlichting aanpassen obv de specificaties van de lamp.
Vragen stellen bij twijfels of onduidelijkheden.

Succes alleszins!
 
Maar niemand heeft het over de macro's, of heb ik dat gemist?

Klopt en bij de start van het topic zag ik alleen maar bruinalg en dat hoort erbij maar als er andere algen ontstaan dan is het ook handig om de waterwaarden te weten ivm eventuele tekorten.
 
Je spreekt qua voeding enkel over profito (en de voeding bij de wortels)?
Profito bevat enkel micro's en sporen.
Maar niemand heeft het over de macro's, of heb ik dat gemist?

Sowieso: als je effectief enkel profito toevoegt dan zit daar alvast een deel van het probleem. Je planten willen ook nog nitraat, fosfaat (en eventueel Kalium, magnesium) om te groeien.

Welke lampen gebruik je? Dimbaar?

Je hebt zeer weinig plantmassa in de bak. Ik zou zoveel mogelijk planten toevoegen. Zeker ook wat drijvers en snelgroeiers. Desnoods tijdelijk.

Op de laatste foto zie ik inderdaad (draad)algen. Zoveel mogelijk verwijderen (ze rond een tandenborstel draaien werkt goed, of een sateprikker). Vuil op bodem doen opwaaien door te wapperen langs bodem en afhevelen.
De plant met de zwaar aangetaste blaadjes zou ik net boven de bodem snoeien, alle slechte blaadjes verwijderen.
Hout schoonboenen (desnoods buiten de bak).
Goed verversen na deze acties (minstens 50%) en zoveel mogelijk zwevend vuil weg zuigen.
Meer planten toevoegen.
Drijvers, snelgroeiers.
Starten met complete voeding.
Eventueel ook easy carbo, desnoods tijdelijk zolang je algen hebt.

Verlichting bekijken: welke lamp, wattage, lumen... en dit delen op het forum. Dan krijg je ongetwijfeld advies op maat.
Vervolgens eventueel verlichting aanpassen obv de specificaties van de lamp.
Vragen stellen bij twijfels of onduidelijkheden.

Succes alleszins!

Op dit moment voeg ik profito toe en easy life root sticks. Ik wist niet dat ik nog meer zou moeten toevoegen.

Ik heb nu 2 type crypt's, echo. Bleheri en limnophila heterophylla. De laatste is een snelgroeier/zuurstofplant. Meer snelle groeiers had mijn lfs niet...
Ik zit in mijn omgeving rond te zoeken bij lfs of ze vallisneria (spiralis?) en misschien dat ik ook nog wel belgisch groen wil toevoegen als ik die kan vinden. Ben al bij paar winkels geweest die deze 2 type planten niet hadden. Ook wil ik nog een mosbal toevoegen. Ik weet niet of dat effecten heeft op de algen.

De draadalg probeer ik zoveel mogelijk weg te halen. Je hebt het over afhevelen. Mag dit in een opstart aquarium. Van iemand die ook een aquarium heeft gaf mij aan dat ik het beste 6 weken moest indraaien en vooral niet water moest verversen. Anders zou ik weer opnieuw moeten beginnen met 6 weken indraaien. Komende maandag heb ik mijn 3e week gehad.

Ik heb de juwel rio 180 aquarium met standaard verlichting. Er zitten 2 lampen in van beide 23 watt ( day en nature) Deze is jammer genoeg niet dimbaar. Ik heb lamp ivm draadalg niet verder verhoogd. Dus ik heb het nog op 7,5 uur staan.
 
Je kunt ook online planten bestellen. Ik heb daar goede ervaringen over gelezen. @GCJ bijvoorbeeld kan daar meer over vertellen.

Ik heb hetzelfde aquarium, dezelfde verlichting als jij.

*Edit*
 
Laatst bewerkt:
Indraaien duurt zo n 4 weken gemiddeld en als je eerder ververst dan haal je ook de voeding weg die de bacterien gebruiken om zich te vormen en te nestelen. Zelf ververs ik dus niet de eerste weken.
Online planten bestellen doe ik af en toe bij Aquaplantsonline en heb er goede ervaringen mee.
 
Ik lees dat je opzoek bent naar Belgisch groen. Toevallig ben ik morgen van plan al het belgisch groen uit mijn bak te verwijderen en te vervangen voor een andere plant. Mogelijk kunnen wij elkaar helpen? Tegen vergoeding van de verzendkosten wil ik de planten graag naar je opsturen. Ik was anders van plan om het belgisch groen te voeren aan onze kippen. :juggle:
 
@Hoogheid

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb gisterenochtend planten gekocht. Als ik dat niet gedaan had was ik graag op je aanbod ingegaan.

Jammer genoeg was er weer niet belgisch groen of vallisneria (hadden ze niet), maar ik heb ludwigia palustris green gekocht. Volgens de verkoper ook een snelgroeiende plant en gemakkelijk te houden. Goed voor een opstart aquarium aldus de verkoper.

Hopelijk is die nieuwe plant icm limnophila heterophylla voldoende als snelgroeiers. Mijn andere planten de echin. en crypt's en nog een soort waar ik de naam niet van weet.
 

Terug
Bovenaan