Algen laten groeien

F

Fiskje

Guest
Ik heb hier al eens een vraag gesteld ivm verlichting. Toen was ik van plan om een plantloze bak te hebben en dan ging het dus alleen om het goed kunnen zien van de vissen.
Nu wil ik alleen graag alg laten groeien op mijn bodem en zijkanten. Ik had laatst een beginnetje maar het groeide langzamer dan mijn vissen dus de vissen hebben het op. Nu heb ik ook geen ideale verlichting. Ik had een juwel 80 cm met LED verlichting maar die bak is dood. Nu heb ik dat licht bovenop een 60x50x40 bak liggen.

Maar ik heb nu de grootste 2 vissen in een andere 80 cm zonder licht en kap. Nu heb ik wel een staande lamp die boven de 2 aquaria hangt. Zou ik daar geschikte lampen in kunnen draaien? Zouden die te vinden zijn met een gewone kleine fitting?

Wat zou anders een goed licht zijn?
IMG-20201120-WA0021.jpeg
16071219597982873550390251519314.jpg
16071218988991712894057198254469.jpg
 
Dat zijn halogeen lampjes toch?

Ik denk het...

Ik moet vooral weten welke waardes in het licht belangrijk zijn. Eerder ben ik al eens gewezen op breedstralers(?) Maar ik weet niet of dat genoeg doet voor (dus niet tegen) alg.

En het zou leuk zijn als het een beetje betaalbaar is....
 

Bijlagen

  • 16071873564131677071998604131156.jpg
    16071873564131677071998604131156.jpg
    45.9 KB · Weergaven: 76
Zit er een trafo aan?
Anders ff op het lampje zelf kijken wat er op staat.
Als het 230v is kan je de link van Jan volgen
 
Dan moet ik alleen nog gaan bedenken hoe ik ze op het water laat schijnen šŸ˜ het zijn wel kleine fittingen is dat bij die link ook zo?
 

Bijlagen

  • 16071931744864886653835541580710.jpg
    16071931744864886653835541580710.jpg
    53.3 KB · Weergaven: 72
Ik sta ook wel open voor andere verlichting die op de bovenkant van het aquarium kan liggen of er net boven kan hangen oid.... Als de lucht intensiteit maar hoog genoeg is voor de zijkanten en bodem.
 
Kan het niet goed zien maar lijkt mij een E14 fitting met een normale lamp.
E27 is vrij groot, niet aannemelijk in zoā€™n soort lamp.
Maar op dat zou op het lampje zelf moeten staan

geen garantie of het past, maar je zou naar zoiets kunnen kijken
 
Ik sta ook wel open voor andere verlichting die op de bovenkant van het aquarium kan liggen of er net boven kan hangen oid.... Als de lucht intensiteit maar hoog genoeg is voor de zijkanten en bodem.
Hangt ook een Btje van je eigen handigheid en budget af, maar waarom dan geen chihiros lamp?
Zet je er 2-3 op ipv 1 en je hebt gegarandeerd algen (mits NO3 en PO4 etc voor handen zijn)
 
Hangt ook een Btje van je eigen handigheid en budget af, maar waarom dan geen chihiros lamp?
Zet je er 2-3 op ipv 1 en je hebt gegarandeerd algen (mits NO3 en PO4 etc voor handen zijn)

Ik ben een single vrouw van 35 die verpleegkunde studeert.... Chihiros komt dus niet in mij op omdat ik echt geen flauw benul heb van licht šŸ™ˆ ik weet wel wat ik moet doen als iemand verbrand is door teveel licht šŸ˜…
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben een single vrouw van 35 die verpleegkunde studeert.... Chihiros komt dus niet in mijn op omdat ik echt geen flauw benul heb van licht šŸ™ˆ ik weet wel wat ik moet doen als iemand verbrand is door teveel licht šŸ˜…
Ag daarom ben je lid van een forum ;)
Maar chihiros lampen zouden de beste output moeten hebben voor de euroā€™s die je ervoor betaald
 
Ag daarom ben je lid van een forum ;)
Maar chihiros lampen zouden de beste output moeten hebben voor de euroā€™s die je ervoor betaald

Totaal atechnisch.... Als ik dat op Ali invul zijn die resultaten dan wat ik zoek?
 
En laten LED breedstralers alg ook groeien? Die tip kreeg ik eerder al eens
 

Alg mag je zo komen ophalen bij mij.
Ik heb genoeg en hoef er niks voor šŸ¤£
Als ik het dan gewoon kon planten in mijn bak dan kwam ik natuurlijk direct!
 
Op bijv. Aliexpress staan genoeg clip on led lampen die flink fel kunnen schijnen. We vraag is of je die belichting dan wel mooi vind (erg wit) maar algen kweken zal het doen haha! Kijk even onder aquarium lampen. Of ook nog een idee, stenen in een bak met water en die in de volle zoā€™n, waarna je de stenen in het aquarium legt? Dat doe ik ook voor mā€™n garnaaltjes. Zodra het op is, ruil ik de ā€œlegeā€ steen om voor een ā€œvolleā€
 
ā‚¬ 1,93 37%OFF | E27 LED Lamp E14 LED Licht 220V 110V LED Lamp 3.5W 5W 7W 9W 12W 15W 20W LEDs MaĆÆs Licht SMD 5736 Geen Flikkeren Lichten

Zou dat kunnen?
 
Dat werkt ook, maar dat met je dan wel weer ergens op monteren
Ik zag dat dat platte schijven zijn.... Als ik dekruiten op mijn bak leg kunnen ze daar dan niet op liggen? Of aan de kap vast maken...
 
Terug
Bovenaan